Sivu 2/3
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 01 Huhti 2014, 21:08
Kirjoittaja jori
Tällaisiahan nuo tietysti pitäisi olla, niin vältyttäisiin vinousongelmilta. Tuollainen pallon päälle asennettava olisi vielä kohtuullisella vaivalla tehtävissä, mutta jos joulupukki olisi töissä SKF laakeritehtaalla, tilaisin toisen kuvan mukaisen kaksirivisen pallomaisen pyörivän ulkokehän urakuulalaakerin. 
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 01 Huhti 2014, 21:11
Kirjoittaja Syväri
repeat.spacer kirjoitti:Hei viestiketju unohtui viikonlopuksi. Nyt olis taas tarkotus mennä työstään pyörää. Käyn nyt nappaa kuvat toivottavasti ymmärsin Jorin toiveen oikeen. Ilmeisesti epäilys oli, että toi vetopuolen akseli on vinossa rungon suhteen. Tosiaan ainakin poljin keskiö on vielä vinossa, mutten usko sen vaikuttavan tähän ongelmaan..
Kuvia ottaessa havaintoina seuraavat. Taittopyörä on levossa kallellaan niin, että ketjut lähtee videoiden mukaiseen suuntaan. Akseli näyttää olevan viistosti ylös ja ehkä hieman taakse. Akselin kiinnitys mutterilla ei liene ihan optimi? Muiden kiinnitykset näyttää yleensä olevan putki, jonka läpi akseli tulee..
Tässä kuvia:
https://www.dropbox.com/sh/gtcmr3x7woj9mfw/dDbXcOtYTm
Ilmottakaa, jos ei vastaa toivottua.
Selvästi pultti vinossa niin että taittopyörä "auraa". Ootko kokeillut pystyykö polkemaan kun pultti on noin pitkällä? Itse jouduin tästä syystä sitä hieman lyhentämään ettei polvi hakannut siihen.
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 01 Huhti 2014, 21:16
Kirjoittaja jviirret
Olisiko tuossa ideaa vääntää pultti mutkalle? Silloin sitä eri asentoihin pyörittämällä voisi kokeilla mihin suuntaan kiinnitystä muuttamalla pääsisi parhaaseen lopputulokseen.
Jukka
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 02 Huhti 2014, 11:39
Kirjoittaja repeat.spacer
Unohdin eilen laittaa päivitystä.
Vetopuolen akseli on edelleen 3mm pienempi kuin laakerin reikä. Tarkoituksena ettiä joku holkki aluksi välii. Motonetistä ei löytynyt 14mm pulttia (muttereita kyllä oli). Käynpä k-raudassa
Hitsasin pulttia (mielestäni) suorempaan
Taoin ja viilailin ratasta ja yritin saada kiipeämis uria pois. Onnistui kohtuullisesti.
Pultin pituutta ei pysty vielä kunnolla testaamaan, koska myös sarvet on tiellä, eli koepolkiessa jalat pitää olla jokatapauksessa polvet ulospäin, että pääsee kokeilemaan.
No eilen pääsin kuitenkin ajamaan muutaman sata metriä koeajoa. Paljon on vielä tehtävää, mutta ketju tais tipahtaa ohjauspyörältä vain kerran.
Koitan ottaa Jorin mainitsemat kuvat, mutta en tiedä ymmärsikö taliaivoni vieläkään ihan tarkalleen mitä haetaan.
Sellanen huomio tuli, että isolla etupyörällä (pyörät on 26 & 26 tuumaa) polkimet ilmeisesti väkisin osuu etupyörään, jos "väärässä asennossa" ja etupyörää kääntää enemmän. Horjuvassa menossa oli vähän hankaluuksia olla törmnäämättä tähän ongelmaan. Tällähetkellä poljinkeskiö roikkuu runkoputken alla pakoputkiklemmareilla.
Kiitos kommenteista!
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 02 Huhti 2014, 11:54
Kirjoittaja irakas
Kyllä minun mielestä taittopyörässä ovat hampaat aivan turhaan. Sain Ängesperän Tapsalta aikoinaan metallirakenteisen hampaallisen taittopyörän. Ketju ei ruvennut ollenkaan pysymään kunnolla sen päällä. Samassa paikassa hampaaton
pommista sorvattu pyörä toimi hyvin. 
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 02 Huhti 2014, 11:59
Kirjoittaja jviirret
repeat.spacer kirjoitti:Koitan ottaa Jorin mainitsemat kuvat, mutta en tiedä ymmärsikö taliaivoni vieläkään ihan tarkalleen mitä haetaan.
Minä ymmärsin niin, että ketjulinjan suuntainen kuva jossa näkyy taittopyörä, takapakka ja ketju. Kuva ylhäältäpäin niin että lähinnä katsojaa on taittopyörä ja pakka kauimmaisena. Eli kuvaussuunta kuten tässä kuvassa( https://www.dropbox.com/sh/gtcmr3x7woj9 ... G_4224.JPG ), mutta hieman taempaa otettuna niin että siinä näkyy ketju takapakka-taittopyörä väliltä.
Kaksi kuvaa joissa toisessa ketju suurimmalla ja toisessa ketju pienimmällä rattaalla.
Jukka
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 02 Huhti 2014, 15:25
Kirjoittaja vuoltu
irakas kirjoitti:Kyllä minun mielestä taittopyörässä ovat hampaat aivan turhaan. Sain Ängesperän Tapsalta aikoinaan metallirakenteisen hampaallisen taittopyörän. Ketju ei ruvennut ollenkaan pysymään kunnolla sen päällä. Samassa paikassa hampaaton
pommista sorvattu pyörä toimi hyvin.
Mjoo, olen kärvistellyt tämän kanssa jo jonkin aikaa lowracerin kanssa. Mun pyörässä on TerraCyclen taittopyörä ja ketju kulkee taittopyörällä rattaan yli.
Kaksi skenariota:
1)
Pienissä nopeuksissa kun ollaan suurimmalla rattaalla tippuu ketju joskus taittopyörän vasemmalle puolelle. Luulisin että tähän liittyy myös hieman normaalia suurempi ohjausliikkeitä. Esim. liikkeelle lähtö liikennevaloissa. Tosin, ketju ei ole tippunut kertaakaan kun olen kääntynyt jyrkästi oikealle niin että kantapää ottaa vaihtajaan jos ei muista erikseen varoa.
2)
Joskus ketju tippuu suurissa nopeuksissa vaihtaessa pienimmältä rattaalta isommalle. Pieni kutina on että tämä tapahtuisi helpommin kun ei ole "pientä vetoa päällä".
Kyseessähän oli 10vaihteinen pakka - voisiko ketjun kapeus vaikuttaa asiaan - siis verrattuna 9 vaihteiseen (leveämpi ketju ei mahtuisi aivan niin helposti rattaan ja ulkokehän väliin) ? Mieli tekisi myös ehdottaa että mitä kylmempi niin sitä useammin tapahtuu... ehkä kun pari sataa kertaa vielä tippu niin on vahvempi käsitys.

Tilasin jo joku aika sitten Raptobikelta standardi taittopyörä (ei ole vielä tullut perille):

Ei minusta ole kauhean kallis - 25euroa.
Vasta hiljattain hoksasin että siinä ketju ei kulje rattaalla... 
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 02 Huhti 2014, 15:39
Kirjoittaja jviirret
vuoltu kirjoitti:Kyseessähän oli 10vaihteinen pakka - voisiko ketjun kapeus vaikuttaa asiaan - siis verrattuna 9 vaihteiseen (leveämpi ketju ei mahtuisi aivan niin helposti rattaan ja ulkokehän väliin) ?
Kapeampi ketju ainakin taipuu sivusuunnassa enemmän ja käytetty uutta enempi. Jos taipuu niin paljon että ketjun niitit tai sivulevyt ottavat taittopyörän sivulevyihin niin saattaa lähtä nostamaan ketjua. Muuttuisikohan paremmaksi vai huonommaksi jos tekisi pienen viisteen taittopyörän sivulevyjen sisäpintaan? Mulla ei Yescomin taittopyörässä ole sivulevyjä ollenkaan, eli ne eivät voi nostaa ketjua. Silti joskus tipahtaa ja tämä on aina yhteydessä pyörän sivuttaisheilahteluihin.
Jukka
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 02 Huhti 2014, 16:24
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti: Muuttuisikohan paremmaksi vai huonommaksi jos tekisi pienen viisteen taittopyörän sivulevyjen sisäpintaan?
Tarkoitatko tällaista viisteystä. Toimii kyllä hyvin ainakin tuossa isommassa taittopyörässä. PIenemmästä putoilee silloin tällöin takaperin taluttaessa, mutta yleensä syynä on liian iso kääntökulma yhdessä takaperin taluttamiseen. Ohjuriputken pätkä varmasti auttaisi, tai reilusti korkeammat laipat.

Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 02 Huhti 2014, 16:38
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti: Muuttuisikohan paremmaksi vai huonommaksi jos tekisi pienen viisteen taittopyörän sivulevyjen sisäpintaan?
Tarkoitatko tällaista viisteystä.
Jep, miksei vaikka vähän suurempaakin, merkkasin kuvaan punaisella:

- Iso%20taittopyörä%20valmistus.png (98.3 KiB) Katsottu 3231 kertaa
Toisaalta jos viiste on liian suuri menettävät sivulevyt merkityksensä kokonaan ja ketju saattaa kiilautua hammaspyörän ja sivulevyn väliin...
Jukka
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 02 Huhti 2014, 16:55
Kirjoittaja jori
Lähes tuollaisiksi nuo näyttävät kuluneen käytössä, kuin piirsit. Jos laipat ovat riittävän korkeat, ei ole vaaraa väärään väliin putoamisesta. Tuohon kuvaan mitoitettu 10 mm sysyys on ehdoton minimi.
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 03 Huhti 2014, 00:01
Kirjoittaja repeat.spacer
En nyt saanut tänään paljoa aikaseksi. Päivä meni tapellessa poljinkeskiötä irroittaessa. Tulos keskiö 1, matti 0. Huomenna revanssi. enemmän liukastetta, lämpöä ja vääntöä.
Mutta siis vetopuolen taittopyörän akselia suoristettu, en vielä löytänyt siihen holkkia tai paksumpaa akselia.
Tässä uudet yritykset kuvasta (onko yhtään oikeesta suunnasta?):
https://www.dropbox.com/sh/8ypwztbatlgsm10/hncS4uFXMJ
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 03 Huhti 2014, 02:29
Kirjoittaja jviirret
repeat.spacer kirjoitti:Tässä uudet yritykset kuvasta (onko yhtään oikeesta suunnasta?):
öö, ei. Piirsin kuvan 

- kuvaussuunta.jpg (22.13 KiB) Katsottu 3206 kertaa
Harmaja on pyörän runkoa, mustat etukiekko ja hammasrattaat, ruskea ketjua, punainen on ketjulinjan suuntainen viiva. Sininen on kameran paikka hetkellä jolloin valokuvaaja painaa sen laukaisinta, huomaa että se on hieman taaempana kuin ketjun suuntainen suora(punainen viiva). Sinisen neliön kyljessä oleva pienempi sininen neliö on kameran objektiivi ja se on suunnattu kohti takapakkaa em. laukaisun tapahtuessa. Kuvassa pitää näkyä kolme elementtiä: takapakka, taittopyörä ja niiden välinen ketju.
Mutta kyllä kuvistasi se käy ilmi että ei siinä taittopyörän sijoituksessa ja asennossa mikään pahasti ole vialla. Tuollainen kuva vain paljastaa että kuinka paljon ketjuun tulee sivuvetoa ja onko taittopyörä oikeassa asennossa ketjun linjaan nähden.
Jukka
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 03 Huhti 2014, 07:04
Kirjoittaja irakas
Sinulla ovat taittopyrät eri tasossa ja paluuketjun taittopyörä turhan korkealla. Jos ripustat paluuketjun taittopyörän esim. näin, veikkaan, että homma lähtee pelittään paremmin. Taittopyörien välissä kääntyvä nivel.

- SH20 14.10.13.jpg (163.7 KiB) Katsottu 3197 kertaa
Re: Taittopyörän piirustus
Lähetetty: 03 Huhti 2014, 08:03
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti: Jos ripustat paluuketjun taittopyörän esim. näin, veikkaan, että homma lähtee pelittään paremmin.
Hmm, mitenkäs paluuketjun taittopyörä vaikuttaa siihen että pysyykö vetopuolella ketju paikoillaan vai ei?
Jukka