Sivu 2/55

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 11 Elo 2010, 19:33
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Joo tuohan vois olla hauska katettuna, eikä vissiin kovin vaikea tehdäkään. Mites nuo pyörien ohjauslaakerit, toimisko tuossa normaalit emäputket ja niiden laakerit ? Eikös ohjaustangon sijasta vois laittaa ratin ?

Varmasti toimii emäputket laakereina.
Ratti ja tanko vaikeuttaa kyytiin kiipeämistä ja niihin tuotuna hallintalaitteet pitkiä vaijereita. Siksi kinnerissä on luonnollisempi alaohajus tangolla tai sauvoilla.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 11 Elo 2010, 22:04
Kirjoittaja Markku

Mistä tuo hieno vanha kinnerin kuva on peräisin?

Kuhmoisten kinneri ohella en muuten ole tavannut delta-mallisia kinnereitä kuin yhdessä piirustuskuvassa, joka on julkaistu mm. Velomania-kirjassa s. 215.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 11 Elo 2010, 22:27
Kirjoittaja jviirret
Markku kirjoitti:

Mistä tuo hieno vanha kinnerin kuva on peräisin?

Googlen kuvahaku sanalla "kinneri" johti www.overdrive.fi foorumille topickkiin jossa autoharrastajat keskustelivat polkuautoista. Viestin sisältö: "uusi projekti loiston päivinä. Kuva on otettu Palvaanjärven East Meetingissä -97. " Viestin kirjoittaja kouvolasta.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 11 Elo 2010, 22:34
Kirjoittaja jviirret
Markku kirjoitti:

Kuhmoisten kinneri ohella en muuten ole tavannut delta-mallisia kinnereitä kuin yhdessä piirustuskuvassa, joka on julkaistu mm. Velomania-kirjassa s. 215.

Googlen kuvahaku sanoilla "delta velomobile" tuottaa aika paljon tuloksia, esim:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Liekö nämä sitten kinnereitä ensinnäkään :roll:

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 11 Elo 2010, 22:55
Kirjoittaja PW

Toi Zoxin "vihree" , (onks tuolla jotain nimee, tai muuta tietoo ?) rupes kiinnostamaan. Tai tommosen rakentaminen. Takapyörä vois tosissaan olla isompi 26" tai 28". Tyhmä kysymys, voisko tuo koko etu kaari kääntyä yhestä keskipisteestä ja pyörät siinä mukana ?

Petri W


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 11 Elo 2010, 23:08
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti:

Toi Zoxin "vihree" , (onks tuolla jotain nimee, tai muuta tietoo ?) rupes kiinnostamaan. Tai tommosen rakentaminen. Takapyörä vois tosissaan olla isompi 26" tai 28". Tyhmä kysymys, voisko tuo koko etu kaari kääntyä yhestä keskipisteestä ja pyörät siinä mukana ?

Petri W

nimeä en osaa sanoa ilmeisesti kuitenkin jonkin lainen proto /konsepti pyörä on kyseestä.
kyllä se tuon etukaaren voisi tehdä jäykkänä kääntyvänä, silloin vain rengas joutuu "sutimaan" kääntäessä kun renkaat kääntyvät saman verran.
itsekkin olen moista ratkaisua miettinyt ja vähän kautta rantain koittanut kysellä kuinka paljon tuosta tulisi todellisuudessa vastusta ajaessa?

tähän varmasti tietäjät foorumilta osaisi sanoa lukuja.

ajo/ohjaus ominaisuuksista tuskin kovin "hienoja" siten saisi mutta ehkä se voisi olla välttävä...

ainakin tämä eräs rakentelija (liekkö saksalainen tai itävaltalainen kaveri kirjoittaa nicillä Lowracer jonka sivut löytyy tuolta http://www.Chrisy.Crazy.lu) on ajanut koviakin nopeuksia tuollaisella kääntyvällä jäykällä akselilla varustetulla 3 rattaisella.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 12 Elo 2010, 00:11
Kirjoittaja PW
Mustasudenkorento kirjoitti:
PW kirjoitti:

Toi Zoxin "vihree" , (onks tuolla jotain nimee, tai muuta tietoo ?) rupes kiinnostamaan. Tai tommosen rakentaminen. Takapyörä vois tosissaan olla isompi 26" tai 28". Tyhmä kysymys, voisko tuo koko etu kaari kääntyä yhestä keskipisteestä ja pyörät siinä mukana ?

Petri W

nimeä en osaa sanoa ilmeisesti kuitenkin jonkin lainen proto /konsepti pyörä on kyseestä.
kyllä se tuon etukaaren voisi tehdä jäykkänä kääntyvänä, silloin vain rengas joutuu "sutimaan" kääntäessä kun renkaat kääntyvät saman verran.
itsekkin olen moista ratkaisua miettinyt ja vähän kautta rantain koittanut kysellä kuinka paljon tuosta tulisi todellisuudessa vastusta ajaessa?

tähän varmasti tietäjät foorumilta osaisi sanoa lukuja.

ajo/ohjaus ominaisuuksista tuskin kovin "hienoja" siten saisi mutta ehkä se voisi olla välttävä...

ainakin tämä eräs rakentelija (liekkö saksalainen tai itävaltalainen kaveri kirjoittaa nicillä Lowracer jonka sivut löytyy tuolta http://www.Chrisy.Crazy.lu) on ajanut koviakin nopeuksia tuollaisella kääntyvällä jäykällä akselilla varustetulla 3 rattaisella.

Tuolla on mainioita youtube videoita kannattaa kattoo ! Kaveri tekee mm. isoja eturattaita lähinnä rälläkällä esim sirkkelin teristä !! 99 piikkinen tais olla yks versio. Ei siis tartte laserii.
Sähkömoottori osiot oli kans aika erikoisii, e ymmärtäny mitään mutt hurjalta näytti.
Tuo triken rakennus videokin oli mielenkiintoinen. Ei näyttänyt mitenkään kevyttekoselta eikä kovin yksinkertaiselta mutta kiinnostavia yksityiskohtia.

Petri W


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 12 Elo 2010, 08:55
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tyhmä kysymys, voisko tuo koko etu kaari kääntyä yhestä keskipisteestä ja pyörät siinä mukana ?

Lowridessä oli soututrike, kokeilitko sitä, siinähän oli tuollainen ohjaus.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 12 Elo 2010, 09:22
Kirjoittaja PW

Se tais olla ainut pyörä joka jäi kokeilematta, Miltä se ohjaus vaikutti ?


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 12 Elo 2010, 09:24
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Lowridessä oli soututrike, kokeilitko sitä, siinähän oli tuollainen ohjaus.

Sen vertaaminen käsillä ohjattavaan polkupyörään ei kyllä kovin paljoa kerro. Jos kaverina olisi ollut toinen, korrectilla ackeman ohjauksella varustettu soutu-trike niin sitten ehkä voisi verrata.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 12 Elo 2010, 18:40
Kirjoittaja jori

Kääntyvällä akselilla on toki valmistusteknisiä etuja, mutta on myös haittoja: Ohjauslaakerin täytyy olla keskipakomomenttien takia olla erittäin vahva, kiveen osuva toinen etupyöristä kääntää ohjausta voimakkaasti kiven suuntaan, ohjauskulman kasvaessa tukileveys kapenee varsinkin ulkokaarteen puolelta, jyrkillä kulmilla sisempi pyörä ottaa kiinni kuskin jalkoihin, suuren hitaumomentin takia ohjaus on hidas, katteeseen tarvittava tila ohjausliikkeitä varten on todella suuri.

Jori


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 13 Elo 2010, 08:56
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Kääntyvällä akselilla on toki valmistusteknisiä etuja, mutta on myös haittoja: ... ohjauskulman kasvaessa tukileveys kapenee varsinkin ulkokaarteen puolelta

Tämä haitta tulikin henkilökohtaisesti havainnollistettua lowridessä ja kipattua kyljelleen.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 13 Elo 2010, 09:46
Kirjoittaja irakas

Innostuin nähdessäni lowridessä tuon ennakkoluulottomasti rakennetun soutupyörän. Ajattelin jo, että siinäpä ensi talven projekti, mutta koeajettuani sen, tulin toisiin ajatuksiin. Innostus lopahti, kun ohjaus oli niin hidas ja rakenne tuntui sopivalta vain maantieliikenteeseen.

Nyt tuli juuri mieleen, että jospa asentaisi sähkömoottorin tällaiseen pyörään. Se helpottaisi kovasti erikoisesti liikkeelle lähtöä. Kun vielä laittaisi erikseen kääntyvät etupyörät, jotka olisivat tietenkin jaloilla ohjattavat.

Sakari


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 13 Elo 2010, 17:52
Kirjoittaja PW

Mallailin pyörän osia ja putkea paikoilleen , ja piirtelin tuon Zox:in proton pohjalta kuvaa. 28" takarengas ja 20" eturenkaat - tulee aika pitkälaitos , jotain 2,5m. Näyttää junalta. Alunperin kuvittelin lyhyttä ja ketterää tekeväni. Tai sitt pitää tehhä kaks. No annetaas ajatusten hautua.

Petri W


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 13 Elo 2010, 19:05
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Mallailin pyörän osia ja putkea paikoilleen , ja piirtelin tuon Zox:in proton pohjalta kuvaa. 28" takarengas ja 20" eturenkaat - tulee aika pitkälaitos , jotain 2,5m.

Pitkä ja pitkä, tavallinen tadpole 28" takarenkaalla on 2-2,3m pitkä ja tavallinen miestenpyöräkin varmaan 2metriä.

Jukka