Sivu 2/4

Re: tandem

Lähetetty: 24 Marras 2011, 13:23
Kirjoittaja PW

Hienoa kun joku tekeekin jotain ettei jää pelkäks suunnitteluks :D

Petri


Re: tandem

Lähetetty: 24 Marras 2011, 16:09
Kirjoittaja jori

Mahtavaa Terho! Jos tuossa selkä hikoaa, niin sitten se hikoaa ilman selkänojaakin. Stemmin suunta vähän oudoksuttaa. Eikös tuossa olisi toiminut ihan suorakin ohjausakseli, jolloin kädet olisivat ylettäneet paremmin, vai onko tarkoitus parantaa kulkua istuimelle. Suora olisi kuitenkin helpompi ja kevyempi. Siinähän on periaatteessa kolme vaihtoehtoa: Tanko niin ylhäällä, ettei polvet ota, vaikka tanko olisikin kohdalla, tanko polvien korkeimman kohdan etupuolella, jolloin kääntyessä pitää leveällä tangolla polvia vähän väistellä ja sylissä polvien korkeimman kohdan takapuolella samoin ehdoin. Hyvähän tuo tietysti on. Eteen kurottava stemmi ei aiheuttane epästabiilisuutta kovassakaan vauhdissa -ainakaan niin helposti kuin taakse suuntautuva.


Re: tandem

Lähetetty: 24 Touko 2012, 15:32
Kirjoittaja teee

Terve kaikille, pitkästä aikaa.

Kiitos Jori stongan asentoon/sijoitukseen liittyistä vinkeistä.
On kokeiltava erilaisia vaihtoehtoja, jotta löytää itselleen sopivimman.
Murmeliasento ei kuitenkaan ole minun juttuni :-)

Suunnitelma on tällä välin muuttunut.
Tandem-idea oli jo nippa nappa käytännön toteutuksen asteella, mutta
sitten päätinkin kokeilla, mitä tapahtuisi, jos etuistuin ja etupoljentajärjestelyt
poistettaisiin ja ajaminen hoidettaisiin pelkästään takaistujan paikalta.
Tulos näkyy kuvissa, toivottavasti. Tämän fillarin tyyppi taitaa olla jostain
nojapyörän ja crank forward -pystärin väliltä.
Tai väliäkö tuolla.

Istumakohta sijoittuu aika tarkkaan taka-akselin päälle,
joten epäilin, että härvelillä saattaisi olla taipumusta keulimiseen.
Näin ei kuitenkaan käynyt vaan ajotuntuma on tasapainoinen, ajoympäristöistä ja
vuodenajoista riippumatta. Pyörällä on ajettu nyt n. 1500 km ja edelleen tuntuu
siltä, että tässä konseptissa yhdistyvät monet nojakin ja pystypyörän hyvät
ominaisuudet (matala painopiste, pieni otsapinta-ala, hyvä näkyvyys,
hyvä hallittavuus). Tämä on tähän asti kyhäämistäni
pyörävirityksistä ehdottomasti mukavin ja toimivin.

Olen pyrkinyt lisäämään laitteen arkikelpoisuutta ja kuljetuskapasiteettia
asentamalla eteen (alu)tarakan ja sen päälle ison tavarakorin
(alunperin kai jostain suurtalousjääkaapista, modifioitu),
johon mahtuu suurempikin reppu ym. tavaraa.
Lisäsin korin taakse stongan päälle vielä ylimääräisen tarakan,
johon voi tarvittaessa heittää mustekaloilla kiinni vaikka ruokakassin.
Istuimen alla on paikat sivulaukuille, esim. matkatavaroita yms. varten.

Terho


Re: tandem

Lähetetty: 04 Marras 2012, 10:05
Kirjoittaja Lizard100
Syväri kirjoitti:

Niin no ajattelinkin tuota akselivälin lyhentämistä mut näköjään vähän kierosti. Juu parempi se on eteenpäin viedä. Back to back tandem? :D Toisen kuljettajan löytäminen saattaa olla vaikeaa..
Kuva

Briljantti..ketju menee ristiin takapenkkiläisellä !


Re: tandem

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 09:37
Kirjoittaja PW

http://velorizontal.bbfr.net/t19545-le- ... -dos-a-dos

dscn0413.jpg

Ranskan foorumilta löyty MBB-tandemi, aikamoinen putkihässäkkä. Tuli vaan mieleen, näinä "naruperäaikoina" - eikö tuommosen tandeminkin vois toteuttaa narukiinnitteisenä? Nivel niskojen väliin ja naru penkin alta penkin alle. Jos tarttee joustoa ni kumia väliin.


Re: tandem

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 09:48
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Ranskan foorumilta löyty MBB-tandemi, aikamoinen putkihässäkkä.

Siinä on runkoruomua kierrätetty antaumuksella :D
Oranssi pää ollut ilmeisesti alun perin yksipaikkainen. Tähän on sitten pulttikiinnitetty jälkeenpäin kasattu jatko-osa. Miksi tällaisia tandemeita ei ole enempää? Voisi ajaa työmatka-ajoa yksiosaisena ja viikonlopun yhteislenkille vaihtaa takapyörän paikalle paikan toiselle kuljettajalle.

Jukka


Re: tandem

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 10:17
Kirjoittaja PW

Kun Räyhäkkä joskus valmistuu, siihen voisin tehdä tandemperän vaihtariksi 8)


Re: tandem

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 11:00
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, näinä "naruperäaikoina" - eikö tuommosen tandeminkin vois toteuttaa narukiinnitteisenä?

Semmosesta jossa naru on korvattu terästangolla on muistikuva. Kuvaa ei tähän hätään löytynyt :)


Re: tandem

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 11:18
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, näinä "naruperäaikoina" - eikö tuommosen tandeminkin vois toteuttaa narukiinnitteisenä? Nivel niskojen väliin ja naru penkin alta penkin alle.

Naru ei ole kiertojäykkää eikä jäykistä runkoa punoutumista vastaan mitenkään. Noin pitkässä tämä voisi aiheuttaa ajoluikertelun lisäksi jopa pyörän rikkoontumisen tilanteissa joissa kuski pysäyttää pyörän, laskee jalat maahan ja takanaolija jää ähöttämään kyytiin. Ilman kiertojäykkyysongelmaa perinteisestäkin rungoista voisi tehdä paljon kevyempiä.

Jukka


Re: tandem

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 12:45
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Naru ei ole kiertojäykkää eikä jäykistä runkoa punoutumista vastaan mitenkään.

Mua on ruvennut mietityttämään tarviiko pyörän ollakaan kiertojäykkä? :shock: Silloin kun kiertyminen aiheuttaa myös takarenkaan kääntymistä siitä on varmasti haittaa. Mutta jos takarengas pysyykin linjassa, onko kiertymisestä silloin haittaa? Tämä olisi kohtuu helposti kokeiltavissa etuvetoisessa tekemällä sopiva lisäosa takapäähän :?


Re: tandem

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 12:55
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Naru ei ole kiertojäykkää eikä jäykistä runkoa punoutumista vastaan mitenkään.

Mua on ruvennut mietityttämään tarviiko pyörän ollakaan kiertojäykkä? :shock: Silloin kun kiertyminen aiheuttaa myös takarenkaan kääntymistä siitä on varmasti haittaa. Mutta jos takarengas pysyykin linjassa, onko kiertymisestä silloin haittaa?

Miten takarengasrengas voisi pysyä linjassa eturenkaan kans jos se kallistelee puolelta toiselle? Jos runko on niin veltto että takarengas kallistuu puolelta toiselle ajotilanteen mukaan niin enemmän siitä haittaa ajomukavuudelle on kuin kilon parin painonlisästä jolla ilmiö estetään. Takarenkaan kallistelu kun aiheuttaa jatkuvaa tasapainon korjaamista ohjaamalla. Varsinkin tuollainen pitkä akselivälinen jaloilla ohjattava tandemi voi olla melko painajaismainen ajettava jos takarengas ja sen päällä oleva kuljettaja kallistelee puolelta toiselle ajaessa.

Jukka


Re: tandem

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 13:35
Kirjoittaja jooseha

Joo, ei runkoa varmaan kannatakaan suunnitella kiertymään hallitusti. Paljon helpompaa estää kiertyminen. Asia vaan sattuu kiinnostamaan ;)


Re: tandem

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 13:40
Kirjoittaja PW

Eiks joku tehny pythonin kahella nivelellä?


Re: tandem

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 15:06
Kirjoittaja jooseha

Saattaahan narut jopa parantaa kiertojäykkyyttä. Saa korvattua päällekkäiset putket yhdellä paksummalla. Taivutusjäykkyys noissa taitaa olla isoin ongelma, koska suurin osa on tehty kahdella päällekkäisellä putkella :?

PW kirjoitti:

Eiks joku tehny pythonin kahella nivelellä?

Krankikobra?


Re: tandem

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 15:09
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Eiks joku tehny pythonin kahella nivelellä?

Krankikobra?[/quote]
Da.