Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri
Mä olin jo aika lähellä siellä - tuolla "member pages" osastolla ei ole enää - tai en löytänyt - kätevästi listausta josta näkyisi eri tyypit. Muistin kyllä tämän jäbän hiilikuituiset menokkaat
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Mä olin jo aika lähellä siellä - tuolla "member pages" osastolla ei ole enää - tai en löytänyt - kätevästi listausta josta näkyisi eri tyypit. Muistin kyllä tämän jäbän hiilikuituiset menokkaat
Pastori kirjoitti:tavasti kirjoitti:Tietenkin ne hiilikuituputket liitetään toisiinsa hiilikuidulla!
Putken päät sahaillaan oikeaan kulmaan, sisään vaikka uretaani-palikka. Pieni hionta, päälle hiilikuitua, epoksia, ja siihen päälle rullaamaan talouskelmua että tulee puristus.Ehkä mä ryhdyn harkitsemaan tätä hiilikuituhommaa sitten kuiteskin. Pitää kysyä koulun muoviukoilta konsulttiapua.
Tietysti jos on mahdollisuus alipainesäkitykseen niin se tietty on parempi kuin tuo talouskelmu-viritys, mutta kyllä silläkin on pyöriä tehty.
Hiilikuituhommista Samu Ilosen jutut ovat poistuneet netistä, mutta minkä kerran nettiin laittaa on siellä aina:
http://web.archive.org/web/200903151340 ... /tech.html
tavasti kirjoitti:Tietysti jos on mahdollisuus alipainesäkitykseen niin se tietty on parempi kuin tuo talouskelmu-viritys, mutta kyllä silläkin on pyöriä tehty.
Hiilikuituhommista Samu Ilosen jutut ovat poistuneet netistä, mutta minkä kerran nettiin laittaa on siellä aina:
http://web.archive.org/web/200903151340 ... /tech.html
Minäkin luin aikanaan Samun jutut mutta nyt ovat vain "arkistossa" ilman kuvia...
Huomatkaa että noissa ohjeissa on mainittu SP-Systems Ampreg 22 epoksi. Se ei ole UV-suojattu ja kalliimpaa kuin käyttämäni SP 115 joka siis on UV-suojattu. Ampreg 22 on viskositeetiltaan sitkeämpää näin mahdollistaen isompien kappaleiden valmistuksen vaikkapa muoteilla. Mutta vaatii samalla huomattavasti kovemmat puristukset eli käytännössä puriste muotin tai alipainesäkityksen.
Voipi olla että SP 115 voisi olla kuitenkin sopivampaa epoksia kotona rakentavalle...
En oo kyllä ikinä edes hiilikuituun koskenutkaan, mutta käviskö tuohon autoissa käytetty runkoliima? Sen pitäis ainakin kestää. Kaveri on korjannut sillä repeytyneen moottorikelkan (työkelkka) rungon ja hyvin voi vetää edelleen puurekeä. Sen pitäis tarttua mihin tahansa aineeseen kuin terva ötököihin.
mhelander kirjoitti:Warren teki stick-biken jonka sitten myöhemmin modasi Z-runkoiseksi. Siinä on vinkkejä miten suoria putkia liitetään toisiinsa.
Mitäpä sanotte siihen että tommoisessa stickbike tyyppisesä MUTTA etuvetoisessa pyörässä olisi joku tämmöinen halpa etuhaarukka istutettu putkeen takahaarukaksi.
Mahtaisko olla riittävän kestävä?