Sivu 2/2
Re: Itsestään paikaantuvat päälikumit ja sisäkumit
Lähetetty: 11 Kesä 2012, 10:33
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:Minulla on ollut käytössä Bilteman itsekorjautuvia/itsekorjaavia kumeja ja ongelmia on tullut silloin, kun on pitänyt vaihtaa päällyskumi tai siirtää sisäkumi toiseen vanteeseen. Nimittäin silloinhan joutuu tyhjentämään kumin ja mönjähän tukkii venttiilin eikä tyhjentäminen onnistukkaan.
Paikka-aineen pitää toimintansa takia olla valuvaa. En ole itse raaskinut ostaa tuollaisia itsepaikkautuvia, kun maksavat kaksi euroa enemmän kuin ilman paikkauslientä, mutta eikös paikka-aine valu alamäen puolelle, kun tarpeeksi kauan odottaa. Itse kokeilisin kääntää venttiilin sivulle vähän alaviistoon maata kohti. Lisäksi pyörä kannattanee laittaa reilusti vinoon, jottei sisärenkaan sisäreunaa valuva aine kerry paksuksi kerrokseksi venttiilin kohdalle, vaan valuu ylämäen puolelta kylkeä pitkin alas. Pumppaisin hiukan lisää ilmaa renkaaseen, jotta venttiilinvarressa kenties oleva töhnä siirtyy renkaan sisään, odottaisin muutaman minuutin ja laskisin ilman varovasti pois kääntelemättä rengasta tuona aikana. Käsittääkseni tuolla tekniikalla paikka-aine ainakin pääosin säilyy renkaan sisällä ilman tyhjennyksestä huolimatta. Vähintäänkin tuo asento ja lisäilman pumppaaminen kannattaa tehdä ennen tyhjennystä, vaikkei jaksaisi pitkään odotella aineen valumista renkaan sisällä.
Pitää varmaan uhrautua tieteen nimessä ja ostaa yksi tuollainen rengas ja kokeilla. 
Re: Itsestään paikaantuvat päälikumit ja sisäkumit
Lähetetty: 11 Kesä 2012, 11:19
Kirjoittaja tavasti
Toinen kysymys noista tököteistä, toimivatkos ne pakkasella?
Re: Itsestään paikaantuvat päälikumit ja sisäkumit
Lähetetty: 11 Kesä 2012, 11:29
Kirjoittaja mhelander
Minä jouduin turvautuun Dr-Sludge paikka-möhnään kun viime kesänä alkoi Tufo S3 Lite 195 -tuubirenkaasta karata paineet.
Jankki tukki tosiaan venttiilin vaikka kuinka taiten yritin sinne ilmaa laittaa tai pois laskea, kun otin lopulta keväällä gummin pois.
Tuolloin selvisi että vuoto oli joko venttiilissä tai sen jatkokappaleessa, kumihan oli sen 60mm:n hiilikuituvanteen päällä tuubiteipillä. Tai siis selvisi kun ehjän Continental Podium -tuubin heitin tilalle samalla jatkolla ja edelleen ilma pakeni renkaasta. Kunnes fixasin jatkon kuntoon ja vaihdoin toisen puhtaan venttiilin. Nyt on ilmat pysyneet sisällä.
Jorin neuvo on hyvä, aina kannattaa pumpata pikkasen ilmaa sisään, ja laittaa venttiili klo 11 tai 3 asentoon ennen venttiilin irroitusta tai renkaan tyhjennystä jolloin minimoidaan jankin ulostulo. Venttiilin puhdistus, jos siihen menee jankkia, on vaikeaa jos jopa mahdotonta.
Nämä "neuvot" siis nojailijalta jolla ei ole puhjennut tai mennyt nojapyöristään yhtään rengasta vielä...
Re: Itsestään paikaantuvat päälikumit ja sisäkumit
Lähetetty: 11 Kesä 2012, 16:39
Kirjoittaja jori
Bilteman käyttöturvallisuustiedotteessa väitetään epäsuorasti, että puhdistus käy vedellä
.
PUHDISTUSOHJEET
Kuivattava tai imettävä pois absorboivalla aineella. Pese likaiset pinnat vedellä tai vesipohjaisella
puhdistusaineella.
Re: Itsestään paikaantuvat päälikumit ja sisäkumit
Lähetetty: 11 Kesä 2012, 19:17
Kirjoittaja janx
Bilteman kumi on täynnä oranssia möhnää eli villi veikkaus, että tätä: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=32388
"Environmentally friendly water based formula."
Re: Itsestään paikaantuvat päälikumit ja sisäkumit
Lähetetty: 05 Heinä 2012, 17:50
Kirjoittaja janx
Tänään sain kiekon rihtauksesta ja laitoin NoTubes -litkua sisäkumiin. Schwalben prestaventtiilillä varustetusta kumista lähtee venttiilin sielu irti. Injektioruiskuilla laitoin puoli mittakupillista litkut kumiin. Sitten vaan lenkille.