Sivu 2/41

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 10 Loka 2012, 16:21
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Lähtökohdaksi ottaisin 1994 -mallisen Kuwaharan Manitou elastomeeri joustohaarukan johon V-jarruilla 26" pyörä.

Suurin piirtein tämmönen on mun haarukka:

Kuva

Onkohan kukaan tehnyt tällaseen 26" joustokeulaan akselin korvakolle bolt-on jatkoja että saa 29er maastogummit pyörimään ? Samallahan vois tehdä adapterin levyjarrun satulalle...

Tarkoittais geometriamielessä sitten sitä että suunnittelen ja teen tämän jousitetun nojakin 26" pyörille mutta otan (takana) huomioon että 29er ratas mahtuu. Voipi sitten upgreidata myöhemmin ja eteen noilla palikoilla. Jos meinaan ei tahdo olla tarpeeksi kulkeva pienemmillä pyörillä.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 10 Loka 2012, 19:22
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Kuva

Pitääpäs napata Kuwahara joustokeuloineen vanin perästä ja kuvata MP:n edessä eri positioissa. Jotta tulee vähän lisää näkemystä kuinka pitkälle sen runkoputkilla pääsee rungon teossa.

Kuva

Mittailin vähän tuota Manitou etuhaarukkaa ja sen hartiat on leveemmät kuin MP:ssä olevat kammet. Juuri tuota edemmäs ei keulaa voi laittaa ja polkimet & kammet nippa-nappa ei ota kiinni renkaaseen ilman joustoa.

Toisaalta jos tuota edemmäs ei veisi keulaa niin katkaisemalla päärunkoputken ja oikaisemalla sen keskiötä ylemmäs saisi alkuperäisestä keskiöstä nivelen takahaarukalle. Ja yläputkesta sitten tekemään eteen keskiötä ja tukea takajouselle.

Jäi tuo akseliväli mittaamatta mutta kun MP:ssä se on tarkalleen 100 cm niin tässä olisi sitten about 135 cm... ja parempi pistää eteen 26" pyörä niin jää polkimille paremmin tilaa. Ehkä pidempi joustovara kuin Manitoun 5cm tekis kans poikaa.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 10 Loka 2012, 22:18
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Mittailin vähän tuota Manitou etuhaarukkaa ja sen hartiat on leveemmät kuin MP:ssä olevat kammet.

Tämä on selkeä ongelma, voisi olla että minun geopyörässänikin olisi edessä joustohaarukka jos ne olisivat kapeampia. Ohi kiitävän hetken mietin jo keskiön leventämistä, mutta totesin kuitenkin omaan käyttööni etujouston tarpeettomaksi ja turhaa painoa tuovaksi varusteeksi.
Leveämmillä kammilla keskiön ja emäputken saisi samaan paikkaan. Eturengas mahtuisi kääntymään levennetyn keskiön välissä vielä paremmin kuin geopyörässäni. Olisko kuitenkin liian pitkä maastoajoon, akseliväli 165-170cm?
Vielä kuva liitteeksi ni ei tarvi jokaisen lukijan käydä erikseen katselemassa:

Kuva

Selkänojaa pitäisi saada pystymmäs jotta tiukemmat käännökset onnistuu ja akselivälissä on nipistämisen varaa.

Jukka


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 12 Loka 2012, 16:25
Kirjoittaja mhelander

Mikähän olis tälle pitkälle takahaarukalle hyvä iskari ? Niistä ei ole pätkääkään kokemusta ja jotakin tarttis että pääsee pähkimään rungon rakenteita...


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 12 Loka 2012, 18:53
Kirjoittaja terppa

En minäkään iskareista paljoa tiedä mutta kaksi ilmaiskaria olen laittanut tyytyväinen ollut, ne on kevyitä ja tuntuu pitävän renkaan tiessä, no oikeassa maastossa en ole juuri ajanut. Pioneerissa on tällainen http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=47045, Jos suunnitteluvaiheessa pystyy vaikuttamaan iskarin kokoon niin kannattaa suunnitella vähintään 165 milliselle jo ihan sen takia, että siitä mitasta eteenpäin rupeaa olemaan tarjouksia tyyliin -50% ja tarjontaakin enemmän kuin esim. 152 millisestä. Mikä sinulla on budjetti iskarille?

Toi on halpa ja sisältää pumpun http://www.bike-components.de/products/ ... dell-.html mutta 200€ pääsee valkkaamaan monesta 200 grammaisesta jossa on säätöhanikoita.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 12 Loka 2012, 21:49
Kirjoittaja Nebulus
mhelander kirjoitti:

Mikähän olis tälle pitkälle takahaarukalle hyvä iskari ? Niistä ei ole pätkääkään kokemusta ja jotakin tarttis että pääsee pähkimään rungon rakenteita...

Foxit on kyllä olleet hyviä ja luotettavia, mulla on ollut jokunen floatti käytössä. Älä sitten tee ihan hirveitä vipusuhteita takalinkkuun, niin selviää kohtuullisilla paineilla ilmaiskarin kanssa. Yhden suhde kolmeen pelaa vielä hyvin, vaimennuskin toimii niinkuin pitää.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 13 Loka 2012, 10:11
Kirjoittaja jori
Nebulus kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Mikähän olis tälle pitkälle takahaarukalle hyvä iskari ? Niistä ei ole pätkääkään kokemusta ja jotakin tarttis että pääsee pähkimään rungon rakenteita...

Foxit on kyllä olleet hyviä ja luotettavia, mulla on ollut jokunen floatti käytössä. Älä sitten tee ihan hirveitä vipusuhteita takalinkkuun, niin selviää kohtuullisilla paineilla ilmaiskarin kanssa. Yhden suhde kolmeen pelaa vielä hyvin, vaimennuskin toimii niinkuin pitää.

Juuri näin. Iskarin suunnittelupituudeksi ajotilanteessa lähes pitkänä, tai ulosjoustovaraa enintään neljänneksen iskarin liikematkasta. Pyörä ei paikoillaan seistessä nouse korkeaksi ja liikevara säästyy sinne, missä siitä on eniten hyötyä, eli sisäänjoustojen vaimentamiseen.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 13 Loka 2012, 16:20
Kirjoittaja mhelander

Kiitos ehdotuksesta. Kävin paikallisessa spessu kaupassa ihmettelemässä täysjousitettuja maastureita. Kyselin samalla iskareita mitä löytyy ja halvin oli Rock Shocks ja yli 150 egee. Ei ihan tullu kauppoja.

Olin liikkeellä V:llä ja kun myymälässä ei ollu enää asiakkaita ehdotin myyjille että tulkaas katteleen nojapyörää. Siinä sitten jutusteltiin tovi ja käytiin läpi edut ja haitat. Pistin vähän ehdolle ja väitin V:tä Oulun nopeimmaksi maantiepyöräksi... vaikka sisältä löyty 5-10 tonttua maksavia 7kg:n maantiehirmuja eivät väittäneet vastaan. Ottivat kuvankin, löytyy naamakirjasta, alla:

Kuva


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 13 Loka 2012, 18:22
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Olin liikkeellä V:llä ja kun myymälässä ei ollu enää asiakkaita ehdotin myyjille että tulkaas katteleen nojapyörää. Siinä sitten jutusteltiin tovi ja käytiin läpi edut ja haitat. Pistin vähän ehdolle ja väitin V:tä Oulun nopeimmaksi maantiepyöräksi... vaikka sisältä löyty 5-10 tonttua maksavia 7kg:n maantiehirmuja eivät väittäneet vastaan.

Eikös tuolla Special Bikessä ole joskus ollut tadpole mallien nojakkikin myynnissä? Itse en ole nähnyt, mutta huhuja on kuulunut.

Jukka


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 13 Loka 2012, 19:19
Kirjoittaja Trek r200
jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Olin liikkeellä V:llä ja kun myymälässä ei ollu enää asiakkaita ehdotin myyjille että tulkaas katteleen nojapyörää. Siinä sitten jutusteltiin tovi ja käytiin läpi edut ja haitat. Pistin vähän ehdolle ja väitin V:tä Oulun nopeimmaksi maantiepyöräksi... vaikka sisältä löyty 5-10 tonttua maksavia 7kg:n maantiehirmuja eivät väittäneet vastaan.

Eikös tuolla Special Bikessä ole joskus ollut tadpole mallien nojakkikin myynnissä? Itse en ole nähnyt, mutta huhuja on kuulunut.

Jukka

Olihan niillä, triken ja clwb nojiksen olen heillä koeajanut. Yrittelivät aikanaan yhteistyötä Kansosen kanssa mutta oli kuulemma turhan hankalaa.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 15 Loka 2012, 21:36
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Toisaalta jos tuota edemmäs ei veisi keulaa niin katkaisemalla päärunkoputken ja oikaisemalla sen keskiötä ylemmäs saisi alkuperäisestä keskiöstä nivelen takahaarukalle. Ja yläputkesta sitten tekemään eteen keskiötä ja tukea takajouselle.

Jäi tuo akseliväli mittaamatta mutta kun MP:ssä se on tarkalleen 100 cm niin tässä olisi sitten about 135 cm... ja parempi pistää eteen 26" pyörä niin jää polkimille paremmin tilaa. Ehkä pidempi joustovara kuin Manitoun 5cm tekis kans poikaa.

No joo, kaveri oli heittämässä pois kahta laadukasta Biltema Yosemitea ja Nopsaa, teräsrunkoisia pyöriä. Kattelin Y-räpsyjä ja niistä toinen on Redwood 26" joustokeulamalli ja toinen lasten pyörä. Kummassakin on mielenkiintoinen levitetty rungon alaputki, Redwood:ssa myös yläputki on jotenkin ovaali.

Gimp:llä mittailin Rob:n nojakin mittasuhteita ja näyttäis siltä että Y-R:n alaputki, kun sen rälläköi irti emäputkesta, yltää about justiinsa emäputken ja takahaarukan nivelpisteen väliin. Vois yrittää tehdä ton nivelen keskiöstä mutta miten neliökeskiötä parhaiten sais hyödynnettyä ?

Materiaalina on nuo teräsputkirungot, alumiiniset kammet ja ei mitään koneistusvälineitä. Vai pitäiskö suosiolla hommata 34-35mm:n suojatut laakerit ja rakentaa ontolla 15-17mm:n putkella takahaarukan niveleen akseli.

Ja takahaarukalle tulee pituutta kun yrittää pitää nivelen suoraan penkin alla ja että pää ei mene taka-akselin takapuolelle. Noissa rungoissa ei ole yhtään riittävän pitkää putkea, Nopsan alempi runkoputki melkein riittäis vetävälle puolelle, etenkin jos tuunais dropoutit jatkoilla. Toiselle puolelle vois kahdesta lyhyemmästä hitsata riittävän pitkän.

Ja tarkoitushan on tehdä etäohjaus joten tuo haarukan nivelen ja emäputken väliin tulee toinen emäputki johon sitten stemmi viritykset ja nivelöidyllä vivulla etuhaarukan kääntely.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 16 Loka 2012, 07:03
Kirjoittaja jviirret

Onko noissa romuissa 1mm seinämävahvuus runkoputkissa vai miksi yrität niitä hyödyntää?
Taitaa noissa halvemman hintaluokan maastureissa olla takahaarukan nivelessä pelkät puslat. Itse olen tehnyt laakereilla kun sellaiset on halvemmat ja helpommat saada kuin sopivat puslat/akseli.
Yhdessä jousituskokeilussa käytin keskiötä. Tein tällaisen C-raudan johon rälläköin neliöakselille kolot ja kiristin sen C:n pohjarautaan U-pulteilla:

Kuva

Kuva

Kevyemmän rakenteen saa kun jättää nuo U-pultit pois. Hitsaa prikat neliökolojen päälle ja laittaa niistä alkuperäisillä kammen kiinnitys pulteilla kiinni.

Jukka


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 16 Loka 2012, 08:20
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

Onko noissa romuissa 1mm seinämävahvuus runkoputkissa vai miksi yrität niitä hyödyntää?

Sellainen on mielessä. Vielä ei ole pilkottu mutta jos on 1-1.5mm seinämällä niin parempi vaihtoehto lienee käyttää näitä runkoputkia kuin alkaa huonekaluputkesta paskarteleen. Edes vähän painoa säästyis kuitenkin edes jonkin moista jäykkyyttä säilyttäen.

jviirret kirjoitti:

Kevyemmän rakenteen saa kun jättää nuo U-pultit pois. Hitsaa prikat neliökolojen päälle ja laittaa niistä alkuperäisillä kammen kiinnitys pulteilla kiinni.

Semmonen tuli mieleen tuossa töihin kävellessä että pyöreään haarukkaputkeen kolvaa dropout-periaatteella latan jossa just pultin kokonen reikä, ei ihan putken reunaan vaan upottaa lähelle ulkosivua. Ja alumiinisista kammista tekee juuri sopivat holkit jolla tukevoituu haarukkaputken ja latan kiinnityspiste. Saa noiden holkkien ansiosta purettua ja on silti riittävästi pinta-alaa pultin alla.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 16 Loka 2012, 13:43
Kirjoittaja tm
mhelander kirjoitti:

...Kävin paikallisessa spessu kaupassa ihmettelemässä täysjousitettuja maastureita. Kyselin samalla iskareita mitä löytyy ja halvin oli Rock Shocks ja yli 150 egee. Ei ihan tullu kauppoja...

Jos olet vielä takaiskaria vailla, niin kannattaa seurata myös tätä myyntipaikkaa: http://www.fillaritori.com/viewforum.php?f=14
Itse ostin juuri käytetyn Fox Float R -takaiskarin 50 eurolla. Kuvien perusteella päällepäin siistin näköinen, toiminnastahan ei koskaan tiedä ennen kokeilua. Jokusen päivän päästä pitäisi paketin saapua, sitten näkee. Sika säkissä -kauppaahan tuo käytettyjen ostaminen on, eli sutta ja sekundaa voi käsiinsä saada, mutta monesti hinta-laatusuhde on huomattavasti uutta parempi.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 16 Loka 2012, 19:26
Kirjoittaja janx
tm kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

...Kävin paikallisessa spessu kaupassa ihmettelemässä täysjousitettuja maastureita. Kyselin samalla iskareita mitä löytyy ja halvin oli Rock Shocks ja yli 150 egee. Ei ihan tullu kauppoja...

Jos olet vielä takaiskaria vailla, niin kannattaa seurata myös tätä myyntipaikkaa: http://www.fillaritori.com/viewforum.php?f=14
Itse ostin juuri käytetyn Fox Float R -takaiskarin 50 eurolla. Kuvien perusteella päällepäin siistin näköinen, toiminnastahan ei koskaan tiedä ennen kokeilua. Jokusen päivän päästä pitäisi paketin saapua, sitten näkee. Sika säkissä -kauppaahan tuo käytettyjen ostaminen on, eli sutta ja sekundaa voi käsiinsä saada, mutta monesti hinta-laatusuhde on huomattavasti uutta parempi.

Oliko 152mm vai pidempi? 152mm on vaikea saada uutenakin.