Re: Napa ja sen akseli
Jos teet etuvedon, niin helpoin ratkasu takakiekkojen osalta kait olis tehdä normaali haarukka kiinnitys. Eli molemminpuoleinen kiinnitys, ei tartte napojen suhteen tehdä mitään.
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jos teet etuvedon, niin helpoin ratkasu takakiekkojen osalta kait olis tehdä normaali haarukka kiinnitys. Eli molemminpuoleinen kiinnitys, ei tartte napojen suhteen tehdä mitään.
Petri
Jajångå kirjoitti:irakas kirjoitti:Olen eri nojakeissa käyttänyt erilaisia ratkaisuja. Jos kiekko on kiinni rungossa vain toiselta puoleltaan (siis ilman haarukkaa), kätevimmäksi on osoittautunut kiekon laakeripesien poistot ja asentamalla niiden tilalle urakuulalaakerit. Akselina olen käyttänyt sopivan mittaista joko 10 tai 12 mm:n teräspulttia (jonka päässä siis on siis kierteet). Akselin olen kiinnittänyt runkoon mutterein ja prikoin omatekoisella sovitteella.
Ahaa, tämä alkaa tuntua ymmärrettävältä. Urakuulalaakeri siis on sellainen, jossa on kaksi sisäkkäistä rengasta ja niiden välissä kuulat:
Näitä käytettäessä kumpaankin takapyörään tarvitaan ilmeisesti vain ihan lyhyt akseli, ja runkoon ei tarvita laakereita. Tämä on minusta tosi hyvä, koska ajattelin ennemmin etuvetoa. AtomicZombien delta-rike on takavetoinen, mitä varten tarvitaan pitkä taka-akseli - ja pitkää akselia tarvitaan myös levyjarrun kiinnittämiseen. Jälkimmäinen varsinkin on minulle liian monimutkaista.
Mutta kun en ole laakereidenkaan asiantuntija, niin joudun kysymään: pitääkö tuommoinen laakeri kiinnittää johonkin pysyvästi? Pyörää hajottaessani nimittäin löysin sieltä laakerit, jotka eivät olleet varsinaisesti kiinni missään. Ne vain oli jotenkin puristettu navan reunoille (kuva on ketjun viestissä nro 1 ylhäällä).
Joo, urakuulalaakeri on juuri tuollainen. Pitkää akselia pyörästä toiseen ei tosiaan tarvita.
Kun minusta asian ymmärtäväisesti selittäminen, puhumattakaan saada selvää toisen selityksestä, on usein vaikeaa, piirsin vapaalla kädellä kuvan, josta pitäisi asian selvitä miten minä olen asian ratkaissut:
Homma vaatii tietenkin hyvää tuuria sopivien laakereiden löytämisessä. Muuten joutuu ehkä sorvaushommiin. Tuon adapterin rakenne riippuu runkorakenteesta.
Sakari
Hyvä Sakari! Tällaisia kuvia kun on, ei tarvitse liikoja selitellä. Tai jos selittää, ei ole liian vaikea ymmärtää. Lisää näitä ja tämä kuva Wikiin talteen.
Onko joku saanut urakuulalaarerin sopimaan suoraan tuollaiseen kuulauraan ilman sorvausta. Sorvaaminen olisi kyllä helppoa, kun olisi sorvi ja napa irroitettuna valmiiksi.
ED:Jaa, taisikin olla kyse navasta, josta laakerien ulkokoolit voi lyödä temmillä navan akselireiän kautta ulos. Onko noihin joku saanut sopimaan tavallisen urakuulalaakerin ilman sorvausta?
Mun mielestä noin pienen ulkohalkaisijan omaavia laakereita ei ole joissa olisi 12mm reikä ja jotka mahtuisivat normaali laakerikuppiin. Tuo rakenne vaatii suuremman navan, esim. Vaihteettoman takanavan.
Jukka
jviirret kirjoitti:Mun mielestä noin pienen ulkohalkaisijan omaavia laakereita ei ole joissa olisi 12mm reikä ja jotka mahtuisivat normaali laakerikuppiin. Tuo rakenne vaatii suuremman navan, esim. Vaihteettoman takanavan.
Mittailin laakerikuppia: ulkomitta 24,7mm ja sisämitta 10,5mm. Tampereen Laakerikeskuksen luettelossa mainitaan ulkomitaltaan 19- ja 26-milliset urakuulalaakerit, joiden sisämitta on 10mm. Sisämitalle 12mm löytyy ulkomittaa (alapäästä) 21 tai 28mm.
jviirret kirjoitti:Mun mielestä noin pienen ulkohalkaisijan omaavia laakereita ei ole joissa olisi 12mm reikä ja jotka mahtuisivat normaali laakerikuppiin. Tuo rakenne vaatii suuremman navan, esim. Vaihteettoman takanavan.
Jukka
Voi, kun minä tarkalleen arvasin, että Jukka tartuu tähän ja on tosiaan oikeassa, että tavalliseen vakioetupyörään ei 12 mm laakeri sovi ja vaatii tosiaan suuremman navan. Jos tyytyy 10 mm:n akseliin, mahtuu 26 mm halkaisijaltaan oleva uralaakeri hyvin ilman sorvauksia useampivaihteesen takapyörän napaan, kun ottaa siitä laakerikupit pois. Kokeilin sitä juuri äsken. 12 mm akseli vaatisi jo sorvauksia, kun laakerin ulkomitta on 28 mm tai siten tosiaan vaihtettoman takanavan. Sen tarkkoja mittoja en nyt tiedä.
Nyt suunnitteilla olevassa peräkärryssä aion kokeilla 10 mm:n akselia.
Sakari
Jajångå kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mun mielestä noin pienen ulkohalkaisijan omaavia laakereita ei ole joissa olisi 12mm reikä ja jotka mahtuisivat normaali laakerikuppiin. Tuo rakenne vaatii suuremman navan, esim. Vaihteettoman takanavan.
Mittailin laakerikuppia: ulkomitta 24,7mm ja sisämitta 10,5mm. Tampereen Laakerikeskuksen luettelossa mainitaan ulkomitaltaan 19- ja 26-milliset urakuulalaakerit, joiden sisämitta on 10mm. Sisämitalle 12mm löytyy ulkomittaa (alapäästä) 21 tai 28mm.
"Jajångå":n kanssa kirjoiteltiin yhtäaikaa. Tuo 12 mm sisä- ja 21 mm:n ulkomittainen laakeri olisi todella hyvän kokoinen näihin tarkoituksiin.
Nuo laakerithan löytyvät täältä:
http://tampereenlaakerikeskus-com-bin.n ... ettelo.pdf
Kun noita saisi hankittua, voisi käyttää etupyöriä, joissa laakerikupin sisämitta on enempi kuin 12 mm ja joissa laakerikupit voi irroittaa. Kaikista kun ei voi.
Sakari
irakas kirjoitti:Jajångå kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mun mielestä noin pienen ulkohalkaisijan omaavia laakereita ei ole joissa olisi 12mm reikä ja jotka mahtuisivat normaali laakerikuppiin. Tuo rakenne vaatii suuremman navan, esim. Vaihteettoman takanavan.
Mittailin laakerikuppia: ulkomitta 24,7mm ja sisämitta 10,5mm. Tampereen Laakerikeskuksen luettelossa mainitaan ulkomitaltaan 19- ja 26-milliset urakuulalaakerit, joiden sisämitta on 10mm. Sisämitalle 12mm löytyy ulkomittaa (alapäästä) 21 tai 28mm.
"Jajångå":n kanssa kirjoiteltiin yhtäaikaa. Tuo 12 mm sisä- ja 21 mm:n ulkomittainen laakeri olisi todella hyvän kokoinen näihin tarkoituksiin.
Nuo laakerithan löytyvät täältä:
Joo, kyllä laakereita on maailma pullollaan, mutta erikoiskoon laakereiden hintaan saa laittaa nollan hinnan perään kun vertaa saman kokoluokan vakiolaakeriin. Tulee yhtä rengasta kohti pian 50euroa pelkkiä laakerikustannuksia.
Takakiekkoihin saa sorvattua koolit vakiolaakereille, mutta sorvaamista varten pitää kiekko purkaa, samalla vaivalla siis tekee jo AZ:n ohjeiden mukaisen navan.
Jukka
jviirret kirjoitti:[
Joo, kyllä laakereita on maailma pullollaan, mutta erikoiskoon laakereiden hintaan saa laittaa nollan hinnan perään kun vertaa saman kokoluokan vakiolaakeriin. Tulee yhtä rengasta kohti pian 50euroa pelkkiä laakerikustannuksia.
Tampereen Laakerikeskuksesta löytyi vielä 61901-laakereita:
61901 2RS (69012RS), Koyo
Urakuulalaakeri, mitat 12x24x6 mm, tiivistimet molemmilla puolilla 13,99€
61901 ZZ (6901ZZ), Koyo
Urakuulalaakeri, mitat 12x24x6 mm, metallisuojat molemmilla puolilla 13,99€
Tässä ei näytä olevan muuta eroa entiseen kuppiin kuin leveys (6 vastaan 8mm). Noita "tiivistimiä" ja "metallisuojia" en tunnekaan.
Juu, hintaahan noilla on. Normaalihinnaksi ilmoitetaan 27,98€.
14 euroa urakuulalaakerista on kova hinta! Hispun takapyöriin vaihdoin sisemmät laakerit toissa kesänä, sain ne 3 euron kappalehintaan joltain pieneltä huoltamolta Riihimäen ja Lahden välilllä. Tradotim Oy:n hinta on kympin paikkeilla ja laakeri- ja varaosaliikeiden hinnat mitä sattuu.
Kannattaa käyttää pyörätuolinapaa. Hipsun takapyörissä on Tradotimin myymät navat, joissa laakerit ovat 28 x 12 x 8, ja akseleina Hipsu Kakkosessa on 12 mm pultit (Sakarin kuvan tapaan). 10 mm pultti ei taida oikein kestää -- tai ehkä kestää, mutta taipuu kuorman alla. Laakerit on helppo vaihtaa tarvittaessa. Pyörätuolinavat olivat joskus selvästi halvempia kuin polkupyöränavat.
Esko
Kannattaa kysyä niitä pyörätuolin napoja paikallisesta apuvälinenlainaamosta. Romuttavat aika tavalla vuosien mittaan pyörätuoleja.
Ei ole ihan napajuttua. Mutta tämä rakkine kiinnostanee silti?
Pastori kirjoitti:Ei ole ihan napajuttua. Mutta tämä rakkine kiinnostanee silti?
Kiitos, mutta ei oikeastaan. Takapyörät näyttää liitetyn pystypyörän haarukoilla, jolloin ei tule napa-akseli-ongelmaa. Mutta kokonaisuus ei miellytä silmääni.
Esko M kirjoitti:Kannattaa käyttää pyörätuolinapaa.
Nojanalle kirjoitti:Kannattaa kysyä niitä pyörätuolin napoja paikallisesta apuvälinenlainaamosta.
Kiitos, mutta... En ihan ymmärrä. Pyörätuolin napa? Siis että hankitaan pyörätuoli-pyörän napa ja vaihdetaan se polkupyörä-pyörään jälkimmäisen navan tilalle? Pinnat irroitetaan polkupyörä-pyörän navasta ja kiinnitetään pyörätuoli-pyörän napaan (ja polkupyörä-pyörän vanteeseen)?
Jajångå kirjoitti:Kiitos, mutta ei oikeastaan. Takapyörät näyttää liitetyn pystypyörän haarukoilla, jolloin ei tule napa-akseli-ongelmaa. Mutta kokonaisuus ei miellytä silmääni.
Ei se ensimmäinen nojapyörä välttämättä muutenkaan miellytä. On liian pysty, tai liian makaava, liin kömpelö tai kiikkerä, sarvet hankalassa paikassa tai joku muu päin persettä. Mutta pääsee sillä kokeilemaan noja-asennossa polkemista ja suunnittelemaan sitä lopullista mallia.
Jukka