Re: Velomobiiliprojekti jatkuu taas!
Tuo näyttää auringon paisteessa hyvältä, mitenhän sateessa näkyy läpi tai pimeellä heijastaa valoja ? Toivttavasti toimii, ootko pyyhkijät jo suunnitellu ?
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuo näyttää auringon paisteessa hyvältä, mitenhän sateessa näkyy läpi tai pimeellä heijastaa valoja ? Toivttavasti toimii, ootko pyyhkijät jo suunnitellu ?
Petri
PW kirjoitti:Tuo näyttää auringon paisteessa hyvältä, mitenhän sateessa näkyy läpi tai pimeellä heijastaa valoja ? Toivttavasti toimii, ootko pyyhkijät jo suunnitellu ?
Petri
Kokeilen nyt ensin moottoripyörävisiireissäkin käytettyä "pisaraspraytä"...
Artsi
ajou kirjoitti:Tuo CD-levyn kansi ei muuten ole polycarbonaattia vaan ilmeisesti plexiä/akryyliä, koska se on kovaa ja halkeaa helposti.
Polcarbonaatin optiset ominaisuudet ovat aivan toista luokkaa. Ohessa kuva 1,5 mm PC levystä taivutettuna ja velomobiilini mukaiseen kulmaan kallistettuna.
Ei valittamista
Samalta se näyttää jos CD-levyn kannen läpi katselee sisältä hämärästä ulos. Tilanne muuttuu radikaalisti jos menee ulos auringon paisteeseen niin että paiste valaisee kannen alapuolella olevat kohteet. Siis näin:
Paljon selvemmin näkyy CD:ssä olevat tekstit kuin näkymä kannen takaa. Harmi kun ei nyt ole sopivan kokoista ikkunalasia tai pc levyä kokeiltavaksi...
Jukka
Jatketaan nyt vielä vähän
Eipä näytä CD-kotelon akryylin heijastumat samalta kuin PC-levyn. En toki kiistä, etteikö heijastumia näkyisi, mutta aivan eri tavalla kuin akryylistä. PC:stä tehdään sentään lentokoneen kuomujakin.
Itse asiassa sivulle taivutettuna sen optisen ominaisuudet vain paranevat, katso alla olevat kuvat
Tässä suora PC levy
Tässä taivutettu PC levy
ajou kirjoitti:Jatketaan nyt vielä vähän
Eipä näytä CD-kotelon akryylin heijastumat samalta kuin PC-levyn. En toki kiistä, etteikö heijastumia näkyisi, mutta aivan eri tavalla kuin akryylistä. PC:stä tehdään sentään lentokoneen kuomujakin.
Itse asiassa sivulle taivutettuna sen optisen ominaisuudet vain paranevat, katso alla olevat kuvat
No niimpä näyttää, tulipahan testattua
Jukka
Empiristit vastaan teoreetikot...!
(Ja minähän kuulun teoreetikoihin.)
TKorho kirjoitti:Empiristit vastaan teoreetikot...!
En tiedä kumpaan minä kuulun, mutta oma muistikuva oman kinnerini PC-tuulilasista on edelleen vähemmän ruusuinen. Siinähän siihen ei heijastunut kuin valkoinen "kojelauta", eikä sekään onneksi näkökenttään niin ei häirinnyt. No ko. pleksi sattumalta sattui silmään pyörälenkille lähtiessä ja kasasin siitä tutkimuslaitteiston pihalle:
Kuvaajan varjo tarkoituksella jotta auringon valon suunta erottuu, kello noin 11, eli paistaa aika korkealta. Alempaa paistaessa häiritsisi enempi. Lankku alla kallistamassa lasia, pitäisi olla vielä korkeampi jotta kallistaisi lasia enempi. Ilman lankkua lasin kulma 45astetta.
Tässä näkymä sellaisena jona se piirtyy tavallisen lowracer kuskin verkkokalvoille.
Viimeisessä kuvassa kuvitteelisen kinnerikuskin näkymä. Minä en ainakaan uskaltaisi liikenteessä ajaa kävelyvauhtia kovempaa.
Tuo tuulilasi ei ole uusi, se oli yhden syksyn ja seuraavana vuonna alku kesän kinnerissäni paikoillaan(1000-2000km). Luutusin puhtaaksi ennen kuvausta, selvästi näkyy pientä hakkaumaa jota käytössä muoviin tulee.
Jukka
jviirret kirjoitti:PC-tuulilasista / ko. pleksi
Jukka
Kumpaa materiaalia tuo siis on? PC ja plexi ovat kaksi eri asiaa, siis aivan eri materiaalia!
Artsi
ajou kirjoitti:Kumpaa materiaalia tuo siis on? PC ja plexi ovat kaksi eri asiaa, siis aivan eri materiaalia!
Aa, joo, mä oo aika pihalla näistä muovilaaduista. Puolet arkista on vielä käyttämättä ja sen suojamuovissa on tällainen merkki:
Eikö tuo jonkun sortin Polycarbonaattia ole. Etrasta ostettu, paksuus 1,5mm. Arkin(1.2x2m?) hinta oli jotakin 50-60e paikkeilla.
Edit: näköjään googlettamalla löytyy tietoja: http://www.quinn-plastics.com/index.cfm ... UINNPC.htm
" QUINN PC is virtually unbreakable and with its excellent optical and weathering properties, it’s the material of choice for safety glazing", eli pommin kestävää ja optisilta ominaisuuksiltaan lyömätöntä, vai miten tuo vapaasti suomennetaan.
Jukka
Sitä polycarbonaattiahan se
Artsi
SH18:ssa ei heijastuksista ole ollut haittaa, kun tuulilasin ja ajajan välillä ei ole vaaleita pintoja. Vain reunoille tulee heijastuksia.
Tuulilasi on kaksiosainen. Ylä-ja alaosan välissä on rako. Vettä ei tule sisälle nimeksikään.
En laittaisi yhtenäistä kiinteää tuulilasia vaan tietyn osan siitä kääntyvän, jonka voisi asettaa kulloinkin sopivaan asentoon. Lasinpyyhkijää ei silloin tarvittaisi.
Sakari
Tuossa sh:ssa lasi on pystymmässä, silloin ei heikastmista potäisi ongelmia tullakkaan. Niitä tulee vasta lunkatselukulma lasiin nähden on riittävän pieni, kuten juuri noissa sivuissa.
Jukka
Täytyy maalata kinneri sisältä mustaksi. Sama periaatehan ja materiaali toimii näissäkin, eli heijastumia varmasti on, mutta niiden kanssa voinee elää.
Artsi
Polykarponaatti kannattaa valita sellaista että siinä on UV suojaus. Muuten se virtyy aurinkon valosta aika pian. Myös on hyvä muistaa että voimakkaita kemikaaleja se ei kestä.
Mitä tulee tuohon valon virhe taitumiseen niin ohuessa se ei näy niin helposti. Mutta Jukan kansa samaa mieltä , että mitä viistommassa lasi on virhe taitumista syntyy enenmän.
Sillä jos valo taittaa lasin läpi suoraan , niin läpästävää pintaa on vähemmän . Viistommassa taitto muuttuu ja aineen paksuus muuttuu sen mukaan mikä on valon kulkema matka kohti suorassa.
Kiitoksia kommenteista, syntyihän sitä keskustelua, vaan olisimpa halunnut nämäkin tuonne kansainväliselle puolelle
Artsi