Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Perkele. Tääkö tästä nyt sitten tuli. Pitääkö nyt sittenkin tehdä mbb?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Perkele. Tääkö tästä nyt sitten tuli. Pitääkö nyt sittenkin tehdä mbb?
Foorumilla on omaakin kokemusta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2591
Jukka
jviirret kirjoitti:Foorumilla on omaakin kokemusta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2591
Jukka
Mutta toihan on ihan eri mallia. Ihan sama kuon vertais vaikka pystäriä pystäriin.
Pastori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Foorumilla on omaakin kokemusta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2591
Jukka
Mutta toihan on ihan eri mallia. Ihan sama kuon vertais vaikka pystäriä pystäriin.
Kevyt ja isokiekkoinen kuitenkin
Jukka
Tämä on turhan vähälle huomiolle jäänyt kevyt ja ansiokas MBB
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 98&#p13998
Kyllä nää foorumin MBBeet on hienoja esimerkkejä, kovaahan se kulki Marzien pyöräkin Nokialla - muistaakseni. Pieniä eroja rakenteessa ja välillä on vaikee hahmottaa esim. omaan pyörään mitä ne erot on, miksi toisen tekele on vähän eri näkönen ja miksi mitat on erilaisia ? Yhtä yksityiskohtaa tai mittaa kun muuttaa ni muuttuu usiampi.
Petri
jori kirjoitti:Tämä on turhan vähälle huomiolle jäänyt kevyt ja ansiokas MBB
....
Totta, jokainen joka näitä on rakennellut tietää että hyvä ei tule helpolla. Toimivan laitteen tekeminen on jo kova juttu, ja tämä on vielä viimeistelty tehdastekoisen näköiseksi.
Marzien MBB:n painoksi oli arvioitu 14 kiloa. Mainittiin että runkoputki oli vaihdettu isommaksi (nyt 50x1,5mm). Olen aika vakuuttunut että takarunko kantsii tehdä kuten Marzien pyörässä.
Tässä alkaa oman MBB:n suunnitelma olla jo valmiina mielessä, mutta toteutus vaatiikin enemmän panostusta kuin aiemmissa tekeleissä. Selvää lienee ettei halpispyörien osista saa kevyttä tehtyä. Pitäisi varmaan laittaa joku vanhoista myyntiin, mutta mikä? Vaikeita päätöksiä..
Tuossa viereisessä ketjussa tällainenkin lyhyt ketjuinen nojakki:
Eikö tuossakin olisi yks mahdollinen konsepti "kevytnojakiksi"? Kun ketjuvoimia ei välitetä rungon kautta voisi se olla vaikka 40x1,5 putkea ja kun on suora verrattuna MBB:n mutkaisiin verrattuna niin sitä ei menisi yhtään enempääkään. Etukolmion sijaan vain tavallinen haarukka, ainakin kilon säästö painossa kun huomioi ettei tarvi mitään erikoisjärjestelyjä purkamisen mahdollistamiseksi. Stemmi toki vähän pidempi.
Jukka
Keskiö viisi-kymmenen senttiä edemmäs emäputken etupuolelle, niin senkin verran vähenee rungon paino, lyhenee stemmi ja poistuu vetely ohjauksesta.
Jarcco kirjoitti:Totta, jokainen joka näitä on rakennellut tietää että hyvä ei tule helpolla. Toimivan laitteen tekeminen on jo kova juttu, ja tämä on vielä viimeistelty tehdastekoisen näköiseksi.
Jep, siisti on ja levytetyillä kiekoilla oli tosiaan nopea. Olisi kiva kuulla (en muista nähneeni) millainen tuollainen MBB on ajaa, siinähän on ranskalaisittain loivempi etuhaarukan kulma kuin mun tekeleessä. Samoin keskiö on melkein penkin korkeudella kuten esikuvissaan, mullahan se on MetaPhysic:n, M5 lowracerin ja Vendetta:n korkeudella (jossa pidempi ketjuhaarukka).
Jarcco kirjoitti:Marzien MBB:n painoksi oli arvioitu 14 kiloa. Mainittiin että runkoputki oli vaihdettu isommaksi (nyt 50x1,5mm). Olen aika vakuuttunut että takarunko kantsii tehdä kuten Marzien pyörässä.
Tuo takapään rakenne on tukeva ja tehokas polkea, varmasti vähemmän joustoa tai voimia takarungon kestettäväksi kuin omassa rakenteessa. Huonoa tuossa on että tien epätasaisuudet tulee sitten takuuvarmasti selkään/niskaan/päähän kuten MetaPhysic:ssä...
Itse ajattelin tehdä tukevan rungon jolla penkki pysyy joustamattomasti kiinni suhteessa emäputkeen ja etukolmioon. Ajomukavuus sitten pitkällä heilurilla olevalla takahaarukalla ja ilmajousella kuten maastonojakissa. Toivottavasti ei tule kovin painava... rungon kun olen ajatellut tehdä CrMo-putkista.
Jukan ehdotus on ilman muuta varteenotettava. Tein siitä pika skissin. Etäohjaus lienee pakollinen, mutta runko on tosiaan simppeli. 40 mm putki lienee liian joustava tosin. Keskiövaihtajan kanssa tulee varmaan pulmia mutta sehän ei ole välttämätön. Jätin tohon sen vaihtajan putken muistutukseksi.
mhelander kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Marzien MBB:n painoksi oli arvioitu 14 kiloa. Mainittiin että runkoputki oli vaihdettu isommaksi (nyt 50x1,5mm). Olen aika vakuuttunut että takarunko kantsii tehdä kuten Marzien pyörässä.
Tuo takapään rakenne on tukeva ja tehokas polkea, varmasti vähemmän joustoa tai voimia takarungon kestettäväksi kuin omassa rakenteessa. Huonoa tuossa on että tien epätasaisuudet tulee sitten takuuvarmasti selkään/niskaan/päähän kuten MetaPhysic:ssä...
Itse ajattelin tehdä tukevan rungon jolla penkki pysyy joustamattomasti kiinni suhteessa emäputkeen ja etukolmioon. Ajomukavuus sitten pitkällä heilurilla olevalla takahaarukalla ja ilmajousella kuten maastonojakissa. Toivottavasti ei tule kovin painava... rungon kun olen ajatellut tehdä CrMo-putkista.
Marzieltä olisi mukava kuulla onko täristävä, mutta koska nuo penkin tuet on suunnilleen keskellä haarukkaa niin jonkun verran joustoa siinä on.
Cromo olisi minunkin suosikkimatsku runkoputkeksi. Kimppatilaus kiinnostaisi, pitäisi vaan ensin selvittää mitä kokoja tarvittis.
Eihän se miuta hirveesti häiritse mutt pitäskö siirtää rakenteluosioon jos pyörää rakennetaan jo (vieläpä nojapyörää)
Petri
PW kirjoitti:Eihän se miuta hirveesti häiritse mutt pitäskö siirtää rakenteluosioon jos pyörää rakennetaan jo (vieläpä nojapyörää)
Petri
Olet oikeassa, paitsi tässä vasta suunnitellaan Tosin, koska sille ei ole omaa osiota niin rakentelu olisi varmaan paras paikka. Modet päättäköön, siirtääkö koko ketjun vai aloittaako uuden.
Jarcco kirjoitti:... Tein siitä pika skissin. ...
Anteeksi Off topic, mutta kiinnostaisi kovasti tietää, millä painon jakautumalla etupyörän pito vielä riittäisi Jyväskylän mäissä? Siis asfaltilla, annetaan periksi vielä vähän, puhtaalla sellaisella. Vallitseeko tästä yksimielisyyttä?