Sivu 2/4

Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 09:39
Kirjoittaja teee

..Nyt on meinaan äijä niin rakastunu, et on iha pakko tulla ulos kaapista!

Kiitos postauksesta.
Tosi virkistävä ulostulo :D
Mitä kaikkea tästä vielä kehittyykään.

Terho


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 11:17
Kirjoittaja Härski
PW kirjoitti:

Juu, ei taida pitkääsarjaa syntyä, joku tahtoo viel ovaalin :? mutt aina pitää yrittää :wink:

Petri

Venaillaan ny täs hetki et sana kulkee ja kaikki halukkaat kerkee mukaa..

mhelander kirjoitti:

Haluutko kokeilla tehdä ovaaleja rattaita ?

Tätätä mä eniten pelkäsit et sinä kiinnostut aiheesta(arvasin!). Se ovaali on aikalailla työläämpi mallintaa mun taidoilla.Ympyrä-viivatason oppimäärään ei kuulunu ovaalit hammaspyörät :wink:

Mut eiköhän kaikki käyne(paitsi pienet kengät), kuha pistetään poika hommiin ja annetaan sille ääretön määrä aikaa nyhjätä. Onhan ne Jenkit käyny kuussakin, ni eiköhä Suomipoika yhe rattaan pyöräyttäne..

Kattellaan.


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 12:28
Kirjoittaja Pastori

Tuolla on valmiita kuvia.

http://www.ihpva.org/Projects/Sprocket/index.html

Pitää ettiä vielä se sprocket.exe linkki jolla saa noita lennosta erisorttisia.

Edit.

Tuolla.

Tässä Sprocket.exe http://www.ozhpv.org.au/resources/shed/sprocket.html
Tässä Wine mäkkikäyttäjille - http://www.macupdate.com/app/mac/17376/wine


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 12:46
Kirjoittaja jviirret

CNC koneelle ei riitä että on kuva. Pitää ohjelmoida se leikkurin liikerata. Jokainen kaarre ja siirtyminen, montako milliä, mihin suuntaan ja jos kyseessä ei ole suora niin kaaren/ympyrän keskipiste. Yksittäiskappaleet saa taatusti helpommalla kun liimaa printatun mallin peltiin, hakkaa siitä pistepuikolla reikien paikat, poraa ja leikkaa käsin. Sarjatuotantoon toki kannattaa jo ohjelmoida, mutta monellekko sitten kuitenkaan kelpaa se tismalleen yhdenlainen?

Jukka


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 12:48
Kirjoittaja mhelander
Härski kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Haluutko kokeilla tehdä ovaaleja rattaita ?

Tätätä mä eniten pelkäsit et sinä kiinnostut aiheesta(arvasin!). Se ovaali on aikalailla työläämpi mallintaa mun taidoilla.Ympyrä-viivatason oppimäärään ei kuulunu ovaalit hammaspyörät :wink:

Itse ajattelin kokeilla tehdä narrow-wide tyylistä ovaalia ratasta kun Rotor-kauppa ei ymmärrä kysymystä miten ko rattaan ajoitus saadaan nojakille sopivaksi. Ratas siis tällainen:

Kuva

Tommoselle vaan ei ole sopivaa kampisarjaa vielä, 10% ovaali 34-piikkinen menee pikku työstöllä 110 mm:n pulttihalkaisijan omaaviin kampiin mutta näissä on 12.5% ovaalisuus. Mutta joo, ehkä tulee ostettua tai sitten tehtyä.


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 14:33
Kirjoittaja Baskeri

Piti oikein katsoa karttaa että missä on Harjavalta. Jessus että hienoa tavaraa tulee... kohta kaupallista veikkaan.


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 14:50
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

CNC koneelle ei riitä että on kuva. Pitää ohjelmoida se leikkurin liikerata. Jokainen kaarre ja siirtyminen, montako milliä, mihin suuntaan ja jos kyseessä ei ole suora niin kaaren/ympyrän keskipiste. Yksittäiskappaleet saa taatusti helpommalla kun liimaa printatun mallin peltiin, hakkaa siitä pistepuikolla reikien paikat, poraa ja leikkaa käsin. Sarjatuotantoon toki kannattaa jo ohjelmoida, mutta monellekko sitten kuitenkaan kelpaa se tismalleen yhdenlainen?

Eikös nuo ymmärrä ainakin .DXF-muotoisia kuvia sellaisenaan.

Yhteensopivia tiedostopäätteitä ovat DXF,
DWG, DSTV, IGES, NUPAS, TRIBON, Intergraph ja NC-koodi. (Nestix 2013.)


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 15:48
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

CNC koneelle ei riitä että on kuva. Pitää ohjelmoida se leikkurin liikerata. Jokainen kaarre ja siirtyminen, montako milliä, mihin suuntaan ja jos kyseessä ei ole suora niin kaaren/ympyrän keskipiste. Yksittäiskappaleet saa taatusti helpommalla kun liimaa printatun mallin peltiin, hakkaa siitä pistepuikolla reikien paikat, poraa ja leikkaa käsin. Sarjatuotantoon toki kannattaa jo ohjelmoida, mutta monellekko sitten kuitenkaan kelpaa se tismalleen yhdenlainen?

Eikös nuo ymmärrä ainakin .DXF-muotoisia kuvia sellaisenaan.

Ei ne koneet joita minä olen käyttänyt :( Asiakkaat toki tilasi kappaleet cad-kuvilla, mutta työnsuunnittelu lisäsi niihin railokompensaatiot, aloitus ja lopetus kohdat tms. ja jollakin työkaluohjelmalla kääntivät ne koneen ymmärtäväksi koodiksi.

Jukka


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 16:26
Kirjoittaja Nojanalle

Minun mielestä ne voisi tehdä niin, että niissä on ulko hammaskehä leikattuna . Sekä keskipiste, silloin voi tehdä keskireijän ja jaon itselle sopivksi tarpeen mukaan. Viimestelyn jättää kunkin omaksi huoleksi . Tavara olisi helpo jakaa Elokuussa SM kisoissa niitä haluaville , tai tilanneille. Näin säästys kustannuksia huomattavasti. :roll:


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 18:26
Kirjoittaja Härski

Mitä tarkotetaan 10% ovaalilla? Onks se 10% minimi- ja mximimitan ero, vai 10% max pokkeama ympyrästä. Jäkimmäisessä mini/maksimi ero varmaan jotai 19% luokkaa.

Kuinkas toi ovaalin kehämitan kaava menikään hmmm.. kun ympyrää likistetään ymmatääkseni 3.1415926....xD , rupee lähestyy 2.a halkasian (minä?) funktiona.
Ei tol oo käytännös mitää väliä mulle, hauska vaa välillä heitellä pähkinöitä ilmaan!


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 20:19
Kirjoittaja Härski

Mimmoset ajo-ominaisuudet tommosessa laitteessa ylensä tuppaa olee/ kuuluis olla?
Takana kolme keskimäärin 20 km lenkkiä ja pikkuhiljaa uskaltaa puristaa tangosta senverta hellemmin et huomaa ettei laite mene suoraan "ilman käsiä".

Varmaan rauhoittais käytöstä jos lisäis jättöö parikyt millii. Jättö tällähetkellä jossai 40- 45mm korvilla. Emäputki-, ohjaus-, caster- vaimikäsenyoli -kulma jossai 17-18 tietämil. Toisaalta eiks jätön lisäys pahenna haukkaamista jyrkissä kurveissa (Flop). Ohjaustuntuma hitaissa ja jyrkissä kurveissa on mun mielestä ollu kyl yllättävän tarkka ja rauhallinen.

Mut kuinka käytös muuttuu kovilla nopeuksilla(ei vielä kauheesti kokemusta), eiks suurilla nopeuksilla pikkujättö meinannu tarkempaa ohjaustuntumaa? Comsi Comsa..


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 20:31
Kirjoittaja jviirret
Härski kirjoitti:

Takana kolme keskimäärin 20 km lenkkiä ja pikkuhiljaa uskaltaa puristaa tangosta senverta hellemmin et huomaa ettei laite mene suoraan "ilman käsiä".

Ei nojakit yleensäkkään mene, paitsi jaloilla ohjattavat. Johtuu siitä että pitkän taaksepäin tulevan stemmin vuoksi ohjaustangon paino kääntää pyörää väärään suuntaan sen kallistuessa. Pystypyörät menee luonnostaan suoraan koska tanko on emäputken linjan etupuolella, pyörän kallistuessa oikealle tangon paino ohjaa eturenkaan kääntymään oikealle ja nousee pystyyn.
Voit kokeilla itse kallistamalla nojakkia, jotta se olisi vakaa ajaa ilman käsiä pitäisi eturenkaan kääntyä siihen suuntaan mihin pyörää kallistat.

Jukka


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 20:59
Kirjoittaja PW

Oon ymmärtäny ett kovassa vauhdissa vois jättö olla suurempi.
Tuo 40mm jättö kuulostaa kyllä ihan hyvältä.

Petri


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 21:46
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:

Mimmoset ajo-ominaisuudet tommosessa laitteessa ylensä tuppaa olee/ kuuluis olla?
Takana kolme keskimäärin 20 km lenkkiä ja pikkuhiljaa uskaltaa puristaa tangosta senverta hellemmin et huomaa ettei laite mene suoraan "ilman käsiä".

Varmaan rauhoittais käytöstä jos lisäis jättöö parikyt millii. Jättö tällähetkellä jossai 40- 45mm korvilla. Emäputki-, ohjaus-, caster- vaimikäsenyoli -kulma jossai 17-18 tietämil. Toisaalta eiks jätön lisäys pahenna haukkaamista jyrkissä kurveissa (Flop). Ohjaustuntuma hitaissa ja jyrkissä kurveissa on mun mielestä ollu kyl yllättävän tarkka ja rauhallinen.

Mut kuinka käytös muuttuu kovilla nopeuksilla(ei vielä kauheesti kokemusta), eiks suurilla nopeuksilla pikkujättö meinannu tarkempaa ohjaustuntumaa? Comsi Comsa..

Ei se jätön lisääminen mitään ihmeitä tuossa tee. Vetävän ketjun linjasi on nykyisin tuon kuvan punaisen viivan suunnassa. Kuvaan olen manipuloinut taittopyörälle uuden paikan, jossa ketjuvoimien ohjausta häiritsevä komponentti on poistettu.

Jukka on oikeassa tuon pitkän tillerin aiheuttaman ohjaushäiriön suhteen. Kaikki, mitä saat lyhennettyä tilleriä ja varsinkin sen painoa etäällä ohjausakselista, parantaa ohjauksen stabiilisuutta. Teräsmiesohjaus (aerobar) auttaa tässä, mikäli koet sen elämää haittaavaksi ongelmaksi.


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 03 Syys 2014, 09:44
Kirjoittaja Härski

Ok. Eli käytös ei oo vika, vaan ominaisuus. Toi tangon painon vaikutus ohjauksee mullaki oli mieles, mut en kerrenny sitä vilä sen kummemmin funsimaan.
Mut jos jatkais tilleriä(?) hiuka etteenpäi ja laittais siihe vaikkapa 20Kg painoo!

HIttoko tuo etuhaarukka tuli hätäpäisää tehtyy sille -kun se leveemmän navan vuoksi vaati levennystä, niin menin sit levittää sitä tosta rataspakan yläreunan paikkeilla olevasta saumasta. Eli haarukka mukailee aikalailla tarkaan rataspakan / pinnojen kartioprofiilia. Täs oli kunnigasideana antaa reisille mahd. paljo tilaa sivusuunnassa, mut ei vielä sillo osannu ajatella tota ketjun linjausta riitävän tarkasti.

Jos ton jorin ehdottaman muutoksen toteuttais, tartis haarukan levennys tehä loivemmin. Sit pääsis kyl hiuka eroo ketjuvoimien tuottamista häiriöistä, mut eturissa jäis silti vielä kiusaa käännöksiä.. Siihe vaivaan auttaa sit enää jarrun siirtäminen.

Pitkäsköhän asentaa semmonen "Kiviset ja Soraset" tyyppinen jarruratkasu. Se olis varmaan helpoiten mukailtavissa tilanteen mukaan!

(olisin linkannu tähä jonku hassun kuvan, mut loppu täskohtaa mun atk- ajokortista kirjaimet, Blääh!)

Kyl se tästä..