Re: Papan talvijopo, LWB tadpole
Vielä kuva klossin vastakappaleesta, joka jää pohjallisen alle.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Vielä kuva klossin vastakappaleesta, joka jää pohjallisen alle.
Miten kävely noilla kengillä, klossit on vissiin enempi ulkona ku alkuperäsessä paikassa?
Petri
Ehkä puolimilliä ulompana kuin vakiopaikassa, eli ei vaikuta kävelyyn mitenkään.
Huonon jalan takia tein tuon klossinsiirron, kun nilkka on oikeassa jalassa voimaton, mutta terveessä jalassa vaikutus oli myös positiivinen. Ei ollut minkäänlaista yritystäkään suonenvetoon takapohkeessa, toisin kuin testiajossa klossit normaalipaikalla.
Hienoa, että tämä on nyt viimein testattu. Vaikutus on juuri, kuten arvelinkin. Ei vedä pohkeesta suonta, kun ei tarvitse ajaessa pohkeilta voimaa niin paljon ja voi helposti venyttää pohjetta. Edempänä venyttämistä rajoittaa jalan pituus. Pitäisi siirtyä istumaan edemmäs, jotta pohje venyisi.
Noita klossipaloja saa kaupasta lisää, joten minä jättäisin nuo normaalipaikalla olevat klossipalat paikoilleen. Voisi sitten ajon aikan vaihdella paikkaa, kun alkaa jostain juilia. Olikos tuo vastapala siellä kengän sisällä irrallaan. Minun kengissäni ne on pirut valaneet ne kengänpohjan sisään. Samapa tuo, voihan tuollaisen vastalevyn tehdä itsekin.
Kattelin nuo omat kengät sillä silmällä. Talvikenkä on pohjaltaan kaikkein jäykin ja klossi jää sen verran syvälle ettei haittais kävelyä. Mutt pohja on aika epätasanen, voi joutuu jyrsiin pohjaan sopivan kohdan. Yhet korkkaamattomat kesäkengät tuossa on myös joihin vois saada klossin taaemmaks. ja nuo uudet korkkaamattomat sandaalit mutt niissä on aika pehmee, taipusa pohja tossa kohtaa.
Jos kenkään sijottaa jonkun metallilevyn vastakappaleeksi, se pitäs kai upottaa kengän sisäpuolelle, vähän syvemmälle.
Pitäskö tää kengän tuunaus höpötys siirtää johonkin kenkäketjuun?
petri
Itse ostin biltemasta irtoklossit ja niiden mukana tuli valmiit vastakappaleet. Ei kuudella eurolla kannata alkaa itse tekemään
Alkuperäiset vastakappaleet jätin paikoilleen ja ruuvasin vielä klossit niihinkin kiinni.
Vilijami kirjoitti:Itse ostin biltemasta irtoklossit ja niiden mukana tuli valmiit vastakappaleet. Ei kuudella eurolla kannata alkaa itse tekemään
Alkuperäiset vastakappaleet jätin paikoilleen ja ruuvasin vielä klossit niihinkin kiinni.
Jess!
Ohjaustangosta ei pystynyt vauhdissa löysäämään hetkeksikään otetta, kun eturenkaat alkoivat vatkaamaan puolelta toiselle. Kokeilin kiristää ja löystää keskitysjousta, sekä säätelin aurausta kumpaankin suuntaan, mutta mikään ei tuntunut vaikuttavan asiaan. Ratkaistakseni ongelman kävin ostamassa kuplavolkkarin ohjausiskunvaimentimen. Se oli pienin, kevein ja halvin (15€) mitä paikallisesta varaosaliikkeistä löytyi. Vatkaus loppui heti. Kiekkojen kestävyyskin todennäköisesti parani, koska iskari hidastaa äkillisiä suuria ohjausliikkeitä. Keskitysjousi mahtaa olla turha yhdessä iskarin kanssa?
Vilijami kirjoitti:Keskitysjousi mahtaa olla turha yhdessä iskarin kanssa?
Se on muutenkin turha, keskittää vähiten juuri ohjausken keskiasennossa jossa pitäisi keskityksen olla voimakkainta. Jos ohjaus ei ajaessa keskitä ilman jousta on siinä joku "geometriavirhe".
Jukka
jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Keskitysjousi mahtaa olla turha yhdessä iskarin kanssa?
Se on muutenkin turha, keskittää vähiten juuri ohjausken keskiasennossa jossa pitäisi keskityksen olla voimakkainta. Jos ohjaus ei ajaessa keskitä ilman jousta on siinä joku "geometriavirhe".
Liian jyrkkä ohjausakselin kulma. Sama vika, kuin ostoskärryissä.
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Keskitysjousi mahtaa olla turha yhdessä iskarin kanssa?
Se on muutenkin turha, keskittää vähiten juuri ohjausken keskiasennossa jossa pitäisi keskityksen olla voimakkainta. Jos ohjaus ei ajaessa keskitä ilman jousta on siinä joku "geometriavirhe".
Liian jyrkkä ohjausakselin kulma. Sama vika, kuin ostoskärryissä.
Kyllähän ostoskärryn rengas keskittää ihan hyvin, mutta onko tuo syy väpätykseen? Kuvia katselin eikä tässä minun mielestä ole kulma sen kummempi kuin tehdas tadpoleissakaan.
Jukka
Ohjausakselit ovat loivemmassa kulmassa kuin alkuperäisissä pyörissä mistä ne on otettu. Geometriavirhe on luultavasti "Olkatapin sivukallistuma", mikä kyseisessä tapauksessa on nolla. Kahdella eturenkaalla varustetuissa ajoneuvoissa juuri tuo KPI (kingpin inclination) keskittää ohjausta, koska keula nousee renkaita käännettäessä eli massa oikaisee. Tällä hetkellä ohjaus puoltaa tien kaltevuuden mukaan aina alamäkeen päin.
jori kirjoitti:Liian jyrkkä ohjausakselin kulma. Sama vika, kuin ostoskärryissä.
Ei akselin kulma ole ostoskärtyissä vika vaan harkittu ominaisuus Joka suuntaan samanlailla toimiva pyörä kun vaati pystysuoran ohjausakselin. Tuo vaan mukanaan haittaakin.
Tiedä sitten auttaisiko kaksi ohjausakselia samalla pyörällä tuohon väpättämiseen Saattaisi tietysti pahentaakin tilannetta
Ainakin lisäisi kuluja.
Saihan tämän kaatumaan kun oikein yritin ja useamman kerran samalla reissulla Asfaltilla vauhdissa ei ongelmaa ole, mutta metsäpolulla kun kävin rymistelemässä, niin toisen eturenkaan noustessa kannon tai mättään päälle yhdistettynä riskiin polkaisuus sai koko härvelin nurin. Pitäisikö tämä muuttaa nelirenkaiseksi? Metsäpolkujen jälkeen kävin laskemassa möykkyisiä alamäkiä ja reissun tuloksena oli taas mutkalla oleva takavanne
Löytyykö trikekäyttöön kestäviä kiekkoja? Sama ongelma oli deltassakin. Tiedän, että 406 BMX kiekot olisivat lujempia, mutta kestävätkö nekään rymistelyä? Entisenä motocrossaajana haikailee aina pois tieltä...
Vilijami kirjoitti:Tiedän, että 406 BMX kiekot olisivat lujempia, mutta kestävätkö nekään rymistelyä?
Jos ne ei kestä niin mikään polkupyörämaailman tuote ei kestä. BMX kiekoissa on kuitenkin 48pinnaa vs tavallisten 24-36. Kehä myös pienempi, eli pinnojen kulma kehää vasten parempi kestävyyttä ajatellen.
Jukka