Sivu 2/7
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 08 Marras 2014, 22:21
Kirjoittaja Härski
Ei juma..onks jantteri ite vääntäny murrosnivelet noihi kampiakelin päihi!(?) On ollu viitseliäs kaveri.

Tommonen kuula tosiaan toiminee ko. kohteessa ristiniveltä(vrt. hylsysarjan nivel) paremmin. Mun pää vaan ei miellä tohon kohteeseen tavallista- ei laakereilla varustettuu-ristiniveltä kauheen pitkäikäisenä valintana. Kyllähän nivel hyvin vääntöä välittää, eikä suoraan ajettaessa (99% ajosta) niveleen tule vaihe-eroa. Eniten häritsee polkemisen aiheuttama jatkuva taivutuksen vaihtelu, josta niveltapit/pesät tuskin tykkää..
Ehdottomasti kuiteski kannatta kokeilla. Vaihtelee sit kestävämpää rakennetta jos tosissaan laitteelle rupee tulee kilometrejä ja osat paukkumaan.
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 09 Marras 2014, 12:14
Kirjoittaja jooseha
Härski kirjoitti:
Tommonen kuula tosiaan toiminee ko. kohteessa ristiniveltä(vrt. hylsysarjan nivel) paremmin. Mun pää vaan ei miellä tohon kohteeseen tavallista- ei laakereilla varustettuu-ristiniveltä kauheen pitkäikäisenä valintana. Kyllähän nivel hyvin vääntöä välittää, eikä suoraan ajettaessa (99% ajosta) niveleen tule vaihe-eroa. Eniten häritsee polkemisen aiheuttama jatkuva taivutuksen vaihtelu, josta niveltapit/pesät tuskin tykkää..
Ehdottomasti kuiteski kannatta kokeilla. Vaihtelee sit kestävämpää rakennetta jos tosissaan laitteelle rupee tulee kilometrejä ja osat paukkumaan.
Ristinivel voisi toimia jopa paremmin tuossa venäläisessä. Siinähän on polkijoiden kammet eri vaiheessa ja ristinivel luo kääntyessään nelikanttisen eturattaan. Vähän niinkuin kaksi ovaalia ratasta yhdessä
Piti etsiä tuollaisen tavallisen ristinivelen hinta: 100 e/kpl
Pitänee pysyä omassa ajatuksessani auton ohjausakselin ristinivelistä. Niitä saa kun viitsii vain hakea. Kestävätkin varmasti riittävän hyvin. Toisen pään saisi kyllä kätevästi nivellaakerista, mutta se rajoittaisi kääntymisen noin kymmeneen asteeseen.
Kilometrejä mulla tuskin tulee tuommoiseen. Mitään järjellistä käyttöä en tuollaiselle voi kuvitella - korkeintaan katteen kanssa huonolla ilmalla. Täysin kokeellinen ajatus siis.
Mites noiden itsetehtyjen kampiakselien jäykkyys? Taitaa suurin osa olla tehnyt ne 20mm hydrauliputkesta. Deltassa ei kuitenkaan pieni taipuminen haittaa. Tässä tuo olisi samalla raidetanko joten taipumista ei voi oikein sallia. Auraukset muuttuu muuten polkemisen tahtiin 
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 09 Marras 2014, 16:25
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Mites noiden itsetehtyjen kampiakselien jäykkyys? Taitaa suurin osa olla tehnyt ne 20mm hydrauliputkesta. Deltassa ei kuitenkaan pieni taipuminen haittaa. Tässä tuo olisi samalla raidetanko joten taipumista ei voi oikein sallia. Auraukset muuttuu muuten polkemisen tahtiin 
noin 70cm leveänä ei taatusti taivu polkiessa niin paljon että aurauskulma muuttuisi. Tai ainakaan omani ei taipunut, joka oli yhdstelmä 30x15x1,5 neliöputkea ja 20mm hydrauliputkea.
Jukka
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 09 Marras 2014, 21:02
Kirjoittaja jooseha
Härski kirjoitti:Muuten tätyis saada kampuraan liuku pituussunnassa, tai tule antiAckermanohjaus!...
...Ja varmaa kakstoista muuta asiaa täytyy ottaa huomioon..
Nuo kakstoista asiaa tuli hyvin esille, kun yritti piirtää mahdollisimman matalaa ja kapeaa isopyöräistä normaalijättöistä ackermanohjauksella olevaa pyörää. Paras hyväksyä ettei kaikkea kannata edes yrittää
Päätin ettei tule ackerman-ohjausta. Pitää vaan ajaa riittävän lujaa, niin saa vahvat ajokäyttäytymiseen liittyvät perustelut tuohon
Tosiasiassa syy on nivelen saaminen lähemmäs rengasta. Tulee jotain ackerman- ja tasaohjauksen väliltä.
Tuo Jorin esittämä nivelen paikka tuntuu fiksuimmalta. Saa jonkin verran ackermania ja nivel on sellaisessa paikassa ettei renkaalle tarvitse jättää kääntymisvaraa.
jviirret kirjoitti:
noin 70cm leveänä ei taatusti taivu polkiessa niin paljon että aurauskulma muuttuisi. Tai ainakaan omani ei taipunut, joka oli yhdstelmä 30x15x1,5 neliöputkea ja 20mm hydrauliputkea.
Jukka
No eipä ole sitten huolta. Kampiakselista tulee varmasti lyhyempi
Muutenkin huoli taitaa olla aika turha. Laskeskelin että puolen metrin akselia, kun taivuttaa sentin verran, niin se lyhenee vain puoli milliä!
Kapean isopyöräisen kanssa tuli paljon ongelmia niin piirsin sitten leveän 20-tuumaisilla renkailla. Auttoi kummasti. Nyt vain suurentaa renkaat
No eipä tällä paljoa uskaltaisi ajella, kun maavara on 4 cm. Runko pitää selvästi tehdä erilailla että saa pidettyä 10 cm istumakorkeuden 

- mk2.jpg (54.2 KiB) Katsottu 3771 kertaa
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 09 Marras 2014, 21:24
Kirjoittaja Vilijami
Ohjauksen kääntökulma ei muodostu tuossa kovin suureksi, joten ackermanin puutetta tuskin edes huomaa.
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 09 Marras 2014, 21:30
Kirjoittaja jviirret
Kammet joudut muotoilemaan eri tavalla. Nilkat pätkii mutkassa polkiessa tuohon keskimmäiseen rautaan jos se on tuollainen 
Suosittelen tällaista


Jukka
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 09 Marras 2014, 21:50
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:Kammet joudut muotoilemaan eri tavalla. Nilkat pätkii mutkassa polkiessa tuohon keskimmäiseen rautaan jos se on tuollainen 
Suosittelen tällaista
Sama kävi itellä mielessä. Isopyöräisessä kapeassa tuntui osuvan jalkojen lisäksi etuhaarukoihin 
Tuo malli on hyvä kunhan kutistaa kumpaankin suuntaan. Polkimet voi ottaa sitten PW:n talvipyörästä 
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 09 Marras 2014, 21:57
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti: Mitään järjellistä käyttöä en tuollaiselle voi kuvitella - korkeintaan katteen kanssa huonolla ilmalla.
Tätäkään minä en ymmärrä. Eikö tuollaisen kattaminen ole suhteellisen vaikeaa ja raskasta jos haluaa hyvän suojan esim. sadetta vastaan. Pitää rakentaa katetta varten kehikko johon sitten luukku kyytiin menoa varten yms. Kun korkehikkoa ei voi keulasta tukea runkoon ja sen kuitenkin pitää ylettyä pitkälle niin tulee raskas...
Samat ongelmat kuin pythontriken/hipparionin kattamisessa.
Jukka
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 09 Marras 2014, 22:14
Kirjoittaja Härski
Mun laardiahteri ei tykkäis noin lyhkäsestä satulaosasta. Toisilla vaan on isompi kuin toisilla.
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 09 Marras 2014, 22:52
Kirjoittaja jooseha
Härski kirjoitti:Mun laardiahteri ei tykkäis noin lyhkäsestä satulaosasta. Toisilla vaan on isompi kuin toisilla.
Mulla oli tikkurunkoisessa pyörässä aluksi istuinosa laudasta. Ajoin sen kanssa monta sataa kilometriä. Penkki siirtyi sittemmin pyyttoniin. Loivalla ojakulmalla lyhyyttä ei edes huomaa 
jviirret kirjoitti:jooseha kirjoitti: Mitään järjellistä käyttöä en tuollaiselle voi kuvitella - korkeintaan katteen kanssa huonolla ilmalla.
Tätäkään minä en ymmärrä. Eikö tuollaisen kattaminen ole suhteellisen vaikeaa ja raskasta jos haluaa hyvän suojan esim. sadetta vastaan. Pitää rakentaa katetta varten kehikko johon sitten luukku kyytiin menoa varten yms. Kun korkehikkoa ei voi keulasta tukea runkoon ja sen kuitenkin pitää ylettyä pitkälle niin tulee raskas...
Samat ongelmat kuin pythontriken/hipparionin kattamisessa.
Jukka
En minäkään
Katettuun ei ole oikeastaan ollut kiinnostusta, mutta kylmät ilmat ja vesisade yhdistelmällä on kumma vaikutus
Pisti noissa venäläisissä kinnereissä silmään pienipyöräinen polkijan ympärille tarkasti tehty malli. Siittä saattaisi saada alle 20 kiloisen tekemällä sivuketjuvetoisen itsekantavalla korilla. Kori 3-4mm vanerista. Korin alareunaan kiertämään naurettavan ohut teräsputki. Kaikkien monttujen pohjat tuo tietysti kiertäisi ja sisään pääsisi vain kenkälusikalla

Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 10 Marras 2014, 07:43
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:
Tuosta tuulilasista et sateella näe mitään 
Itse jättäisin myös etupyörän katteen ulkopuolelle, kate kevenee kun ei tarvi värkätä eturenkaalle kunnon lokasuojaa ja roiskevesiesteitä hyttiin.
Itsekkin olen joskus pohtinut sivuketjuista kaksipyörää, mutta siinä jotenkin järkevyys sumentuu kun ensin voima siirretään sivuun ja sitten kuksin takana taas pyörän keskelle. Ei kuulosta optimaaliselta...
Jukka
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 10 Marras 2014, 10:18
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
Tuosta tuulilasista et sateella näe mitään 
Itse jättäisin myös etupyörän katteen ulkopuolelle, kate kevenee kun ei tarvi värkätä eturenkaalle kunnon lokasuojaa ja roiskevesiesteitä hyttiin.
Itsekkin olen joskus pohtinut sivuketjuista kaksipyörää, mutta siinä jotenkin järkevyys sumentuu kun ensin voima siirretään sivuun ja sitten kuksin takana taas pyörän keskelle. Ei kuulosta optimaaliselta...
Jukka
Niinpä, lasia joutuisia pitämään auki ainoastaan silloin kun sitä kaipaisi
Mun mielestä tuossa oli hienoa juuri tuo korin sisällä oleva rengas
Käyttämällä noin pientä, 12", katteesta tulee pieni ja renkaan voi tukea koriin ilman apurunkoa. Isolla renkaalla korista tulee isompi ja renkaallakin on enemmän vipuvartta, jolloin asiat on toisin. Noin takapainoisessa ei taitaisi apurunkoa tarvita kuin takarenkaiden välissä 
Ei kai tuo sivuketju ole kaksipyöräisessäkään toivoton idea. Saa suoran ketjun ja matalan istuinkorkeuden. Kannattaisi varmaan tehdä pyörivällä taka-akselilla ilman väliakselia. Takahaarukka voisi olla leveyden ansiosta normaalia ohuempaa tavaraa. Pieni joustaminen ei olisi yhtä ongelmasta kuin 13 senttisessä
Ei kai optimaalista ratkaisua olekaan. Ainoastaan kompromisseja 
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 10 Marras 2014, 10:55
Kirjoittaja PW
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 10 Marras 2014, 11:03
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:aika kapee raideväli takana
Niin on, suunnilleen 0mm, kun on kaksipyöräinen kinneri 
Jukka
Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Lähetetty: 10 Marras 2014, 11:11
Kirjoittaja jooseha
Tuossa venäläisessä deltassa on raideleveys takana 54cm ja 40cm penkki renkaiden välissä. Tuolla aiemman viestin linkissä on paremmat kuvatkin. Alumiinikori, painoa 29kg. Kuskista kiinni mahtuuko. Kannattaa levittää mikäli tapaa olla ruoka-aikaan kotona 