Sivu 2/3

Lähetetty: 30 Tammi 2008, 12:16
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Hyvän kuvan antaa koe, jossa pyörää kallistetaan sivulle. Etupyörän ohjaussuunnan tulisi kääntyä tasaisesti kallistuksen mukana kallistuksen suuntaan. Pystypyörästä voi ottaa mallia millainen kääntökulma vastaa kutakin kallistuskulmaa.

hmm, ei toimi. Ilmeisesti ohjaustangon massa on sen verran suuri, että ohjaus pysyy kallistettaessa suorassa ja lopuksi alkaa kääntymään hieman ulkokurviin päin. Vai onko jättö sitten liian pieni?

Jukka


Lähetetty: 30 Tammi 2008, 12:33
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

hmm, ei toimi. Ilmeisesti ohjaustangon massa on sen verran suuri, että ohjaus pysyy kallistettaessa suorassa ja lopuksi alkaa kääntymään hieman ulkokurviin päin. Vai onko jättö sitten liian pieni?

Jukka

Näin voi käydä, kun ohjaustanko ulottuu ohjausnivelestä kauas taakse. SWB pyörissä, joissa on pitkä taakse suuntautua ohjausvarsi näin käy kai poikkeuksetta ja siksi ohjaustanko täytyy kovavauhtisessa laskussa tukea vartaloon, jottei heilahtelu heräisi. LWBn etupyörän kuormitus on niin pieni ja akseliväli suuri, että tämä vaiva tuskin haittaa siinä.

Jori


Lähetetty: 30 Tammi 2008, 12:53
Kirjoittaja jviirret

Joo, hyvä se on ajaa, paljon parempi ku vakio haarukalla, mutta ehkä tuo 10cm:n muutos rakeen on hieman suuri.
Asia vain tuli mieleen, kun netissä huomasin kuinka eri ihmiset päätyvät erilaiseen jättöön pyörissään vaikka runkogeometria on sama :roll:

Jukka


Lähetetty: 30 Tammi 2008, 20:08
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Hyvän kuvan antaa koe, jossa pyörää kallistetaan sivulle. Etupyörän ohjaussuunnan tulisi kääntyä tasaisesti kallistuksen mukana kallistuksen suuntaan. Pystypyörästä voi ottaa mallia millainen kääntökulma vastaa kutakin kallistuskulmaa.

hmm, ei toimi. Ilmeisesti ohjaustangon massa on sen verran suuri, että ohjaus pysyy kallistettaessa suorassa ja lopuksi alkaa kääntymään hieman ulkokurviin päin. Vai onko jättö sitten liian pieni?

Jukka

Ei toimi mullakaan, kun vähänkin kallistaa niin tanko heilahtaa kallistuksen suuntaan ja menee kerralla siihen asentoon minne jää.
Nyt kun tuli lunta niin pääsi testaamaan. Ensin lenkki 26-26 mallilla ja perään vaimon 20-26 lwb:llä. Hyvin vähän eroja havaitsin, paitsi 20-26:n ohjaus tuntui keskittivän paremmin. Se onkin rakentamistani pitkärunkoisista paras, mikä johtunee siitä että painoa on etupyörällä eniten vaimon säädöillä. Ison etupyörän edut tulee esiin kovemmassa vauhdissa.


Lähetetty: 03 Loka 2008, 23:33
Kirjoittaja JTH

Tour Easy ketjua nostaakseni, taas olen innostunut rakentamaan kloonia. Alkaa runko hahmottumaan, tosin rakentaminen on keskittynyt jigin tekoon. Nimittäin tahtoo tehdä hitsausjigistä pro-mallin. Vanhan juotoshomman hylkäsin ja tämä putki poltetaan kasaan TIG:llä. Selvis nuilta experimental-lentokones-rakentelijoilta kunnon lisäaine merkit ja hommasin 5 kg apulankoja, nyt on 4130 cromoon apulankoja loppuelämäksi.
Kuvia en kehtaa vielä laittaa, on senverran vaiheessa jigi rakentelu...
Penkki on jo valmis, istuinosan tein lasikuidusta. Siinä olis hyvä malli hiilarille!
Haarukanpäiden modifiointi onnistui suht ok, taidan suraavaan poltauttaa laserilla levarikorvakkeillisen :D
siis, kuvia tulossa, kunhan on kuvattavaa...


Lähetetty: 04 Loka 2008, 14:15
Kirjoittaja JTH

Parit kuvajaiset:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Nyt kun vielä sais ton ihan suoraan hitsausta varten. Tuo sähkökouru alkaa arveluttamaan, tarttis olla tukevampaa kamaa...

Penkin selkänojasta tuli mielestäni hieno:
Kuva


Lähetetty: 04 Loka 2008, 14:38
Kirjoittaja jori
JTH kirjoitti:

Kuvia en kehtaa vielä laittaa, on senverran vaiheessa jigi rakentelu...

:shock: Jaa vaiheessa!
Tigillä on hyvä laittaa heftejä riittävästi, ennen kuin pidempää saumaa vetelee, sitäpaitsi pitkän sauman vetämisestä ei tigillä hitsattaessa ole edes ulkonäöksellistä hyötyä. Kaikki liitokset ensin heftiin ja pätkä kerrallaan eri puolelle saumaa ja niin pysyy suorana. Sitäpaitsi tehdashitsatutkin rungot oikaistaan jälkikäteen oikaisujigissä pakottamalla.

Jori


Lähetetty: 04 Loka 2008, 15:25
Kirjoittaja JTH

Toi on kyllä totta, oikeastaan tärkeintä on suoruuden suhteen ettei pyörä tee kahta renkaan jälkeä! :lol:

Aika monet oldskuul- rungon tekijät juottaa/hitsaa rungon kasaan ilman jigiä ja tekevät oikaisut myöhemmin.


Lähetetty: 04 Loka 2008, 19:39
Kirjoittaja Pastori

Miten ne sen oikaisun konkreettisesti tekee?


Lähetetty: 04 Loka 2008, 20:11
Kirjoittaja JTH

Puulekalla ja vääntämällä...


Lähetetty: 04 Loka 2008, 20:17
Kirjoittaja Pastori

Okei. Metodi on siis yhtä tieteellinen kuin mulla toi putken ohentaminen/litistäminen :)


Lähetetty: 05 Loka 2008, 20:11
Kirjoittaja JTH

Meni jigi melko uusiksi, täytyy näköjään tehdä "etukolmio" ensin ja sitten sovitella uudestaan takahaarukka-jigi.
Nyt sain sen suoraan:
Kuva
Kuva

Ei muutakuin Tiigi tulille!


Lähetetty: 06 Loka 2008, 00:24
Kirjoittaja irakas

Miten tuollaisella jigillä voi saada renkaat samaan tasoon :roll:

Eihän esim. se, että etuakseli on oikeassa tasossa takaa sitä, että välttämättä vanne on.

sh8 jigi on tällainen:

Kuva

Kun renkaat on sidottu jigiin, tulevat etu- ja takahaarukka oikeaan asentoon.

Sakari


Lähetetty: 06 Loka 2008, 02:47
Kirjoittaja jviirret

Eturengas tulee keskelle ja suoraan, kun emäputki laitetaan keskelle ja suoraan. Tällöin vääntymätöntä haarukkaa käytettäessä eturengas tulee automaattisesti keskelle.
Sama takana, riittää että takarenkaan akselia esittävä pultti/kierretanko on keskellä ja suorassa. Suora kiekko ei voi mennä laitaan tai vinoon suorassa haarukassa.
Rungosta tehdään aina suora, jos rengas tai etuhaarukka ei asetu kohdilleen, niin ne vaihdetaan tai oikaistaan.
Tuossa sun jigissä on riskinsä, onko vanteet suorat? onko pinnat riittävän kireällä? Eihän laakereissa(ohjaus/pyörän) ole välystä? Vaikka kiekot näyttävät suorilta, niin pysyvätkö ne suorina vaikka hitsausjännitykset vähän väännättää? Uskoisin että kohdallasi asiat on kunnossa, mutta helpommalla pääsee kun jättää nuo epävarmuus tekijät rakennusvaiheessa pois kokonaan.

Jukka


Lähetetty: 06 Loka 2008, 07:59
Kirjoittaja JTH

Jukka sanoikin jo oleellisen.
En edellisessäkään runkojigissä käyttänyt kiekkoja ja suora tuli.
Kaulaputki ja taka-akseli suoraan, niin suora tulee! Tietysti em. osien tulee olla toisiinsa nähden suorassa, ettei pöörä "kulje kylki edellä kuin kylärakki"

EasyRacerin jigi on aika simppeli, kaikki palikat kiinni ja hitsaamaan kerralla kasaan:
Kuva
Tommoista jo meinasin tehdä, mutta vaakaputki on kahdesta osasta. Tuotti liikaa heittoja.

Siisti tuo sh8 8) Matala ja nopee!