Sivu 2/2

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Lähetetty: 11 Marras 2015, 11:43
Kirjoittaja jori
vaaka kirjoitti:

Jori nou hätä noi erilaiset vempeleet tubessa todistettuina olivat jenkeissä ja niillä on omat lakinsa ja siten eivät vaikuta tänne :D

Euroopassa on erilainen lainsäädäntö siihen asti, kunnes TTIP menee läpi. :shock:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... -vaietaan/


Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Lähetetty: 11 Marras 2015, 12:11
Kirjoittaja PW

Onko tämmönen Saksassa rekisteröity "sähköpyörämopo" Suomessa laillinen? Aina puhutaan ett EU:ssa samat säännöt :roll: joissain asioissa on joissain ei.


Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Lähetetty: 11 Marras 2015, 12:13
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Onko tämmönen Saksassa rekisteröity "sähköpyörämopo" Suomessa laillinen? Aina puhutaan ett EU:ssa samat säännöt :roll: joissain asioissa on joissain ei.

Onhan se, jos sen rekisteröi...

Jukka


Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Lähetetty: 11 Marras 2015, 12:19
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onko tämmönen Saksassa rekisteröity "sähköpyörämopo" Suomessa laillinen? Aina puhutaan ett EU:ssa samat säännöt :roll: joissain asioissa on joissain ei.

Onhan se, jos sen rekisteröi...

Jukka

Niin, pitää rekisteröidä Suomessa - niinhän autotkin kai. Onkohan kukaan rekisteröinyt?


Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Lähetetty: 11 Marras 2015, 12:28
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Onkohan kukaan rekisteröinyt?

Tuskin, kun kukaan ei puutu vaikka ajelee ilman rekisteröintiä ja rekisteröinnin jälkeen pitää käyttää kypärää, vakuuttaa ja ajaa siellä missä mopoillakin :roll:

Jukka


Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Lähetetty: 12 Marras 2015, 19:20
Kirjoittaja Hopea

Saattaapa olla että jää rekisteröimättä. Suomessa sille joutuu luultavasti tekemään tyyppikatsastuksen, eikä se yksityiseltä hevillä onnistu. Eikä kannata, maksaa niin (piip)...

Lupasin palata Köpiksen kommenteilla. Tässä näitä tämänpäiväisen parin tunnin kaupunkilenkin jälkeen:
• Pyörätiet ovat kaupungissa kadun reunassa aina yksisuuntaisia. Pyörätien ja kadun välissä on pysäköintikaista. Liittymät ovat todella selkeitä ja löytyi pari suunnilleen pyöräily-liikenneympyrääkin.
• Pyörätie lasketaan risteyksessä kadun tasolle ja risteyksen ylitys merkataan selkeästi pyörille. Merkatun kaistan yli ei käänny yksikään auto, ennen kuin kaikki pyörät ovat menneet.
• Pyörillä käännytään pääsääntöisesti 90 asteen käännöksiä. Kulttuuri on sellainen, että kääntyvä voi tulla myös pyöräjonon eteen vasemmalle lähtiessään.
• Pyöräjonot käyttäytyvät yhtä hyvin kuin autojonot Suomessa. Ehkä paremmin. ;-) Pyöräkaistat pakataan todella täyteen punaisiin valoihin, jotta mahdollisimman moni pääsee samoilla vihreillä risteyksen yli.
• Mopot ajavat pyöräteitä, kun se ei ole kiellettyä.
• Pyörille on omaa verkostonsa autottomia, erikseen pyörille omistettuja ja kaduista erillisiä väyliä. Ne on merkattu selkeästi pyörille kieltämällä niiltä kävely ja mopoilu.
• Pyöräteiden viitoitus on todella hyvä. Kohteet, matkat sinne kilometreinä ja minuutteina on merkattu samaan kylttiin
• Fillari-infrassa on jänniä piirteitä, kuten liikenteen suuntaa vastaan kallistetut roskikset, pysähtymistuet ja erilliset liikennevalot.
• Väistämissuhteet on merkattu tosi hyvin. Jopa hautausmaan käytävään oli maalattu kolmiot kun tuli risteys
• Pyöräväylien päällysteet pidetään hyvässä kunnossa. Tämä on osa pyöräilyn tukea.
• Pyöräilylle ja kävelylle on tehty omia siltoja ja tunneleita isojen väylien ja vesistöjen kohdille
• Pyörätielläkin oli nopeusnäyttö
• Katumerkinnöistä voi lukea (miten) paikat, joissa pyöräilijällä on etuoikeus jopa joukkoliikenteeseen nähden. Yleensä pyöräilijäkin väistää bussipysäkkiä ja kävelijää
• Illan tullen huomaa, että lähes joka pyörässä on valot. Ehkä kolme sadasta pyörästä tulee vastaan ilman valoja.

En ihmettele, että Kööpenhaminan liikenteestä pyöräilyn osuus on lähes 50%, työmatkaliikenteestä vielä enemmän. 8)
Kuvia tulee, jos jokin niistä on julkaisukelpoinen. Kännykällä ajaessa kuvaaminen ei ole herkkua...


Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Lähetetty: 12 Marras 2015, 19:34
Kirjoittaja jviirret
Hopea kirjoitti:

Saattaapa olla että jää rekisteröimättä. Suomessa sille joutuu luultavasti tekemään tyyppikatsastuksen, eikä se yksityiseltä hevillä onnistu. Eikä kannata, maksaa niin (piip)...

Jos se on saksassa tyyppihyväksytty ja rekisteröity niin ei sitä tarvi suomessa erikseen tyyppikatsastaa. Tällä tekniikalla Boss Hossit ja Boom triket sun muut hökötykset saa suomen kilpiin.

Sama toimii päinvastoin. Suomessa vaihteettomassa pyörässä riittää yksi jarru, mutta monessa muussa eu-maassa vaaditaan kaksi. Silti Suomesta ostettua yksijarruista saa käyttää näissä maissa.

Jukka