Sivu 2/2
Re: Iisi raideri
Lähetetty: 02 Marras 2016, 10:43
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Vaikeeta on takavetosen pyörän suunnittelu - en taida puuttua 
No, suunnittele etuvetoinen?
Vähän mielikuvitusta käyttämällä tuosta mun pyörästä saa kiertyväketjuisen etuvedon, tähän tyyliin

Tai jos haluat pitkän MBB:n:

Vai oliko tuo vaan heitto ettei tarvis tehdä mitään 
Jukka
Hyviä vinkkejä mut luulen ett etuvetoon joutusin "vääntämään" aika paljon.
Se oli heitto ett heittelisitte hyviä ehotuksia
toimi!
Re: Iisi raideri
Lähetetty: 02 Marras 2016, 10:45
Kirjoittaja PW
Enpäs muistanu tätä Syvärin pyörää, isompi takakiekko paksulla renkaalla ja jousitus pois, ni saattas olla just mistä kaveri haaveilee. Pystympi ajoasento viel kaupan päälle.
Re: Iisi raideri
Lähetetty: 02 Marras 2016, 11:39
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
Esikuvana tietyst. Muhikoon ny päissään 
Nii, takavedoista, Tour easy voisi olla lähimmäs tämän esikuvasi mallinen.

Tour easy haulla löytyy satoja kuvia, rakenteluohjeita, keskusteluja yms.
Tässä myös yksi moottoripyörän näköiseksi tehty nojakki

Jukka
Re: Iisi raideri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 09:32
Kirjoittaja vaaka
Lyhennetty runkopituus vähentää muka nyrkkisääntönä vakautta ja vähentää ketteryyttä. Siitä tiedä, mutta lyhytrunkoinen mielestäni ei niin ketterä kaupunkiin Streetmachine on sikavakaa alamäissäkin. Manuaalissako vai valmistajan sivuilla luki 20" etupyörästä kaupungissa, että on oltava jousitus. On kanttikiveä kiivetessä oltava varovainen, kun pari kertaa pienissä vauhdeissa on nokka pompannut ilmaan jousituksista huolimatta.
Re: Iisi raideri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 10:04
Kirjoittaja PW
vaaka kirjoitti:Lyhennetty runkopituus vähentää muka nyrkkisääntönä vakautta ja vähentää ketteryyttä. Siitä tiedä, mutta lyhytrunkoinen mielestäni ei niin ketterä kaupunkiin Streetmachine on sikavakaa alamäissäkin. Manuaalissako vai valmistajan sivuilla luki 20" etupyörästä kaupungissa, että on oltava jousitus. On kanttikiveä kiivetessä oltava varovainen, kun pari kertaa pienissä vauhdeissa on nokka pompannut ilmaan jousituksista huolimatta.
Ei kai rungonpituudella niin väliä, vaan akselivälillä - pitkä akseliväli lisää vakautta, ainakin tandemissa huomannu mutta ei se ketteryyttä kyllä lisää, päinvastoin 
Re: Iisi raideri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 10:28
Kirjoittaja vaaka
Kerpeleen kirotusvire, piti tosiaan kirjata lyhyemmän pyörän tiukemman kääntösäteen.
Re: Iisi raideri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 16:49
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:Joo tuo kuva on suuntaa antava. Voi olla ett haluu ite tehdä pyörän, yritän ohjata oikeaan suuntaan jos mahollista. Jostain syystä haluis pienemmän etukiekon mutt katotaan.
Tuollaisessa törkeän takapainoisessa ei eturenkaan isolla koolla saavuteta mainittavaa etua. Töyssyt ei kuitenkaan tunnu eturenkaassa likikään yhtä paljon kuin takarenkaassa ja painojakauman takia eturenkaan vierintävastuksessakaan ei saavuta merkittävää etua isommalla koolla.
Pienellä renkaalla on mahdollista saada keskiö reilusti alemmas.
Re: Iisi raideri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 17:47
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Joo tuo kuva on suuntaa antava. Voi olla ett haluu ite tehdä pyörän, yritän ohjata oikeaan suuntaan jos mahollista. Jostain syystä haluis pienemmän etukiekon mutt katotaan.
Tuollaisessa törkeän takapainoisessa ei eturenkaan isolla koolla saavuteta mainittavaa etua. Töyssyt ei kuitenkaan tunnu eturenkaassa likikään yhtä paljon kuin takarenkaassa ja painojakauman takia eturenkaan vierintävastuksessakaan ei saavuta merkittävää etua isommalla koolla.
Pienellä renkaalla on mahdollista saada keskiö reilusti alemmas.
Ja painoakin pois kokonaisuudesta ja pituutta myös. Jos ohjauskulma on riittävän vino, tulee iso offsetti ja etuhaarukka muuttuu luonnostaan jousitetuksi.
Tässäkin olisi mahdollisuus tuoda kampikeskiötä selvästi alemmas ja pyörääkin lyhentää –varsinkin, jos etupyörää pienentäisi. Takapyörä sen sijaan mahtuisi olemaan suurempikin.

Re: Iisi raideri
Lähetetty: 04 Marras 2016, 08:39
Kirjoittaja jviirret
Jos nyt lähtisin tekemään pienellä etupyörällä olevaa LWB:tä niin malli olisi tämä:

Takana voi käyttää vakiopyörän haarukkaa tai jopa koko kolmiota. Siinä on jarrutapit(tai levyjarrun korvakko), vaihtajan-, tarakan-, lokasuojan- ja vaijerien kiinnikkeet valmiiksi oikeilla paikoillaan. Mahdollistaa äärettömän lyhyen rakennusajan, helposti yhdessä illassa saa liikennekäyttöön sopivaan ajokuntoon vaikka pitää lakisääteiset tauot.
Keskiön kiinnityksen muuttaisin tällaiseksi:

Tällä muutoksella etuhaarukka tulee lähemmäs kuljettajaa, jolloin sen voi laittaa aavistuksen pystymmäksi ilman että ohjauksen heiluria kasvattaa.
Vaihtoehtoisesti keulan kulman voi pitää loivana ja rakentaa takaosan niin että selkänojan kulmasta tulee loivempi.
Ensimmäinen parantaa ohjaustuntumaa ja jälkimmäinen lisää nopeutta.
Jos tästä rakenteesta on pakko sanoa jotakin negatiivista niin se pyörän säädettävyys. Sehän pitää käytännössä tehdä selkänojan kiinnityksiä ja pehmustuksia muokkaamalla tai kampipituuden muutoksilla. Ennen kuin aloittaa rakentamisen pitää siis tietää kenelle pyörä tulee.
Jukka
Re: Iisi raideri
Lähetetty: 04 Marras 2016, 16:21
Kirjoittaja jooseha
Re: Iisi raideri
Lähetetty: 04 Marras 2016, 16:32
Kirjoittaja PW
Tuommosen sais tehtyy jos lainais tandemista peräpäätä ja tekis sille uuden keulan
Mutt on niin kovassa käytön tarpeessa, ettei jouda 