Sivu 2/3
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 06 Maalis 2020, 21:53
Kirjoittaja kemppes
Jos ohjauksen keveys on tärkeä niin caster-kulma pieneksi, ks. tuo Viebken diplomityö s 26 paikkeilla. Tuossa työssä tadpolen caster katsotaan olevan optimiksi noin 12 asteessa, mutta jos vähentää niin ohjaus kevenee. Olen luullut että olkapoikkeama ei niinkään paljon vaikuta ohjauksen raskauteen. Raskaissa ajoneuvoissa caster on pieni, vaikka 6 astetta ja kaksipyöräisissä yli 20. http://www.carbontrikes.com/exjobb/exjo ... viebke.pdf
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 11 Maalis 2020, 16:42
Kirjoittaja Nojanalle
Laitampa tänne sivuavan kysymyksen . Mikä on phyttonin ihanne kulma ohjauksessa.
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 11 Maalis 2020, 19:58
Kirjoittaja Vilijami
Nojanalle kirjoitti:Laitampa tänne sivuavan kysymyksen . Mikä on phyttonin ihanne kulma ohjauksessa.
Tuolta lukemista http://www.python-lowracer.de/geometry.html
Jos luku ei kiinnosta, niin siellä suositellaan 65 astetta.
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 11 Maalis 2020, 20:02
Kirjoittaja Vilijami
Siellä on tuollainen kaavio, mistä näkee -kovasti suosittelemani- nollajättöisen ja loivakeulaisen mbb:n keskittävän kevyesti kuljettajan massalla.
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 11 Maalis 2020, 20:20
Kirjoittaja Nojanalle
Kiitos . 63 astetta kuulostaa hyvältä , toisaltaan voisi kokeilla sitä 65 . Nyt pitää vain päättää .
Haluan pyörästä rauhallisen tältä oalta . Kun siihen tulee myös käsin polku mahdollisuus .
Sekä lukittava tiltin takapää.
Siis Nallen leikkikalu .

Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 12 Maalis 2020, 12:54
Kirjoittaja Härski
Mun järki ei kyllä tosta kaaviosta löydä keskitystä muualta kun tosta 100mm jöttöisestä käppyrästä, minkä nyt osaa ihan järkeilläkkin. Negatiivisella jätöllähän paino - teoriassa- pyrkii käätämään keulan linkkuun.
.. Ja jos ei ole ofsettia ollenkaan, ei voi olla kummoista wheel floppiakkaan.
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 12 Maalis 2020, 13:59
Kirjoittaja Vilijami
Härski kirjoitti:Negatiivisella jätöllähän paino - teoriassa- pyrkii käätämään keulan linkkuun.
Minkä paino? Kyllä ainakin penkissäistujan paino oikaisee negatiivisella jätöllä, teoriassakin.
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 12 Maalis 2020, 20:17
Kirjoittaja Nojanalle
http://www.varibike.com/trike_recumbent.html 57 astetta on tämän pyörän kulma .
Tilanne vaihtuu mielenkiintoisemmaksi, kun kaikki paino ei ole akselin etupuolella . Lisäksi tässä pyörässä käytetään ohjauksessa iskunvaimenninta, rauhottamassa liikkeitä .
Tämän pyörän pohjalta on osia jo työstetty monta talvee . Vähän kuin nälkämaan viulua.
Ensi talvena olisi tarkoitus tehdä , koko pyörä valmiiksi .
lisäsin kuvan -jori
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 13 Maalis 2020, 10:47
Kirjoittaja Vilijami
Eskon Hipsussa on vielä loivempi. 53 astetta. Siitä on aika pitkä käyttökokemus.
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 13 Maalis 2020, 11:40
Kirjoittaja jori
Yritin tuosta kuvasta mitata Varibiken ohjauskulmaa ja minä kyllä sain aivan saman, ellei loivemman (50,5°) kuin tuossa Eskon Hipsussa. 57 astetta ei tullut tekemälläkään. Mistä sait tuon 57 astetta Varibiken ohjauskulmaksi, Nojanalle.
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 13 Maalis 2020, 11:43
Kirjoittaja Nojanalle
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 13 Maalis 2020, 11:47
Kirjoittaja jori
Sitä vain katselin, että loivan ohjausakselin etupuolelle jää myös käsinvetolaitteisto, joten "etupainoa" on aika rajusti ilman jalkoja ja käsiäkin, saati niiden kanssa. Stabiilisuutta luulisi riittävän.
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 14 Maalis 2020, 19:23
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Laitampa tänne sivuavan kysymyksen . Mikä on phyttonin ihanne kulma ohjauksessa.
Tuolta lukemista http://www.python-lowracer.de/geometry.html
Jos luku ei kiinnosta, niin siellä suositellaan 65 astetta.
Ohjauskulma on monen asian kompromissi, joten ihanne on täysin subjektiivinen näkemys.
Tuo Viljamin linkkaama J. Magesin teksti pitää varmaan hänen pyörissään paikkansa, mutta yleispätevä se ei ole. Tekstin 63°:n raja on osoitettu vääräksi lähes jokaisella 406 renkaisella pyyttonilla. Niissä ohjauskulma on tyypillisesti 60°.
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 15 Maalis 2020, 10:25
Kirjoittaja Vilijami
Nojanalle kirjoitti:http://www.varibike.com/trike_recumbent.html 57 astetta on tämän pyörän kulma .
Tilanne vaihtuu mielenkiintoisemmaksi, kun kaikki paino ei ole akselin etupuolella . Lisäksi tässä pyörässä käytetään ohjauksessa iskunvaimenninta, rauhottamassa liikkeitä .
Tämän pyörän pohjalta on osia jo työstetty monta talvee . Vähän kuin nälkämaan viulua.
Ensi talvena olisi tarkoitus tehdä , koko pyörä valmiiksi .
Minkälainen etupyörä on Nallen pyörään tulossa?
Omalla kokemuksella (Luggarionissa) etukiekolle tulee niin paljon painoa, että renkaan ja kiekon kantavuus ei tahdo riittää 100+ kiloisella kuskilla. Tuossa tulee vielä enemmän painoa etupyörän kannettavaksi. Rengas rullaa huonommin raskaan massan alla, kuin esimerkiksi mulla Twisterissä, jossa paino jakautuu tasaisemmin renkaiden kesken. Pinnat löystyy ja koko kiekko natisee, ainakin normaali pyöräkauppalaatuisena. Eli pitäs olla mahdollisimman luja, laadukas kiekko ja paksu kantava kumi.
Re: SUMMAKULMA
Lähetetty: 15 Maalis 2020, 11:23
Kirjoittaja Nojanalle
Vilijami kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:http://www.varibike.com/trike_recumbent.html 57 astetta on tämän pyörän kulma .
Tilanne vaihtuu mielenkiintoisemmaksi, kun kaikki paino ei ole akselin etupuolella . Lisäksi tässä pyörässä käytetään ohjauksessa iskunvaimenninta, rauhottamassa liikkeitä .
Tämän pyörän pohjalta on osia jo työstetty monta talvee . Vähän kuin nälkämaan viulua.
Ensi talvena olisi tarkoitus tehdä , koko pyörä valmiiksi .
Minkälainen etupyörä on Nallen pyörään tulossa?
Omalla kokemuksella (Luggarionissa) etukiekolle tulee niin paljon painoa, että renkaan ja kiekon kantavuus ei tahdo riittää 100+ kiloisella kuskilla. Tuossa tulee vielä enemmän painoa etupyörän kannettavaksi. Rengas rullaa huonommin raskaan massan alla, kuin esimerkiksi mulla Twisterissä, jossa paino jakautuu tasaisemmin renkaiden kesken. Pinnat löystyy ja koko kiekko natisee, ainakin normaali pyöräkauppalaatuisena. Eli pitäs olla mahdollisimman luja, laadukas kiekko ja paksu kantava kumi.
Eiköhän homma ole mulla tältä osaa hallinnssa .
