Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Junioreiden Optimistikisat, olosuhteet vähän lumiset mutta kulkee silti. Alkuvauhteja pitää kuitenkin työntää, kuten Jori jo tiesikin.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Junioreiden Optimistikisat, olosuhteet vähän lumiset mutta kulkee silti. Alkuvauhteja pitää kuitenkin työntää, kuten Jori jo tiesikin.
Teräsputkesta jääoptari.
Venäläinen tekee tänkin omalla tavallaan
Edelleenkin mukana suunnitelmassa vaihtoehtona pyörät alle, luistimien lisäksi tai tilalle. Kuvittelen, ett jäällä pyöräkin kulkee - voi tietyst oikeen liukkaalla jäällä sivuttaispito olla heikkoa. Toisaalta huonommalla pinnalla luulis kulkevan luistinta paremmin.
Tässä rungossa keulan pituutta voi säätää - saman vois tehdä leveyden suhteen jos tekee sen ristikkoputken, jonka sisään keula ja sivuputket tyrkätään. Purku olis myös helppoa. Ainut vaan, ett vaikee löytää semmosta putkee, joka menee sopivasti n.50mm putken päälle - oma varasto alkaa olla taas loppu.
Muok. Noista pyöristä vielä, näissä maapursissa monesti näkee tommosia "kottikärrypyörän" tyyppisiä, järeitä kiekkoja - kuinkahan 20" polkupyörän kiekko kestäs tämän leikin? kestäskö edes nekuuluisat Bilteman mtb kiekot?
Hifi-vehkeitä tähän väliin
Työläin vaihe itsellä näissä rakenteluissa on suunnittelu ja pähkäily, rakenne- ja materiaalivalinnat. Lopputulokseen vaikuttaa suuresti, mitä matskua varastoista löytyy ja suunitteluun kuuluu, käveleskelyä tontilla, varastoissa ja silmäilyä erilaisiin piiloihin ja jemmoihin.
Nyt sattui silmään nuo vanhat alumiinitikkaat ja pälkähti ajatus, josko niitä vois käyttää runkona. Poikkirunko tikkaisiin jollain pultti, klemmari virityksellä - vinotuet jos siltä tuntuu. Mastonjalaksi tukeva vanerilaatikko, luistimet tai pyörät alle - helppoa
Suurimmassa osassa jääpursissa on poikirunko aika notkeeta, hyvä ettei persus jäätä raavi välillä. Onkohan tuolla haettu joustoa? Jäykällä perällä liian kova röykkyytys?
Materiaalikäppäilyssä löytyi kolme metrinen suorakaidepalkki, jossa päissä kiinnikeet valmiina, luistimia ja vantteja varten. Painoa enemmän mutta luulen, ett säästäs muissa tukirakenteissa ja kiinikkeissä. Nelikanti helpompi kiinnitää pitkittäisrunkoon ym. Kestäs varmaan hyvin kaksin immeistä.
PW kirjoitti:Suurimmassa osassa jääpursissa on poikirunko aika notkeeta, hyvä ettei persus jäätä raavi välillä. Onkohan tuolla haettu joustoa? Jäykällä perällä liian kova röykkyytys?
Materiaalikäppäilyssä löytyi kolme metrinen suorakaidepalkki, jossa päissä kiinnikeet valmiina, luistimia ja vantteja varten. Painoa enemmän mutta luulen, ett säästäs muissa tukirakenteissa ja kiinikkeissä. Nelikanti helpompi kiinnitää pitkittäisrunkoon ym. Kestäs varmaan hyvin kaksin immeistä.
Arvaisin, että joustoa ei ole erikseen haettu, vaan se on lopputulos siitä, että on tehty rakenne, joka on riittävän leveä, kevyt ja sen ilmanvastus on kulkusuuntaan pieni. Mikä tahansa rakenne joustaa riittävästi noilla ehdoilla.
Puukenkäveneet tuo oman perinteisen tyylinsä, hollantilaisten jääpurjehdukseen Ei niin vauhdikasta mut koko perhe mukana
Isommilla pojilla on isommat lelut Hauskaa on jääpurjehdus, ihan vaan youtubessakin
Tuumaus tauko - rakennuksella ei tapahdu mitään kun siirrytään Helsinkiin.
Kompakti, peräpurjeella varustettu pursi.
Ilmeisesti nuo takaluistimetkin kannattaa tehdä niin, ett luistin pääsee liikkumaan akselinsa varassa. Ainakin joissakin kallistelu kuvissa näkyy ilmassaolevan luistimen "keinunta".
Tuossa taas isompi laite, leveempi, pidempi, enemmän purjeita. Oisko nää isot takaohjauksella siks, ettei kyytiläiset kallistuessa nouse ihan taivaisiin? Kun kuski on perässä, yhden luisten päällä, ei kallistu niin paljon, eikä tipu niin herkästi. Silti voi tippua
PW kirjoitti:Muok. Noista pyöristä vielä, näissä maapursissa monesti näkee tommosia "kottikärrypyörän" tyyppisiä, järeitä kiekkoja - kuinkahan 20" polkupyörän kiekko kestäs tämän leikin? kestäskö edes nekuuluisat Bilteman mtb kiekot?
Minä ainaki uskaltaisin tehdä bilteman bmx kiekoilla, ne kestää ainakin kolmipolkupyörässä ihan törkeää käsittelyä.
Nyt kannattaa hankkia... ostaisin, jos ei olis jo varastot täynnä kaikkea.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/alenn ... 2000023890
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyora ... 2000023891
janx kirjoitti:Nyt kannattaa hankkia... ostaisin, jos ei olis jo varastot täynnä kaikkea.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/alenn ... 2000023890
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyora ... 2000023891
Poistunee valikoimista kun on niin edukas.