Sivu 11/16

Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 24 Syys 2012, 20:06
Kirjoittaja Wacky

Tarjoitus on pitää pyörä niin että siihen voi nopeasti vaihtaa kiekkoja, myös napavaihteiset läskikiekot. Toki tuo nojanallin idea on ihan kätevä, läskikiekoilla mutta hurja riesa muuten. Napavaihteisto ei toki kuulosta siltä että olisi yhtään helpompi, mutta jos käytän takavaihtajaa ketjunkiristimenä jotta voin käyttää edelleen etupään kolmea ratasta ja jätän jopa normaalin vaihtajan vaijereinen päivineen pyörään, mutta siirrän sitä tangolla hieman saan laitettua napavaihteen vaihtajan tangolle sopivasti. Toki siinä tulee olee turha vaihtaja ja vaijeri pyörässä kun ajaa läskeillä, mutta eipä se paino siinä enää pahemmin tunnu.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 24 Syys 2012, 22:21
Kirjoittaja Pastori

Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 25 Syys 2012, 06:26
Kirjoittaja Wacky
Pastori kirjoitti:

http://www.laufrad.net/advanced_search_ ... ng&x=0&y=0

Alfine 11 siihen alle?

Mietin kyllä että Alfine 8 riittäis, mutta tietysti tuo olis kivempi :D

Pitää katsoa tuleeko kumpaakaan kun sain eilen säädettyä penkkiä ja pyörä rupes tuntumaan heti paremmalta. Jostain syystä penkki oli vinossa pyörän päällä, vaikka siinä oli tasan yhtä paksut kumi tappit molemmin puolin joten kiristin koholla olevaa puolta niin että oli silmämääräisesti suorassa ja kylläpäs se auttoi. Alkoi tuntumaan ihan kivalta ajaa taas.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 25 Syys 2012, 06:33
Kirjoittaja Nojanalle

Ei varmaan ollenkaan paha. Kokemusta maamme talvi olosuhteista tosin ei viellä ole. Itse etsisin saman valmistajan 7v. , tierossa on ainakin että sisällä navassa ei ole niin ongelma kohtia . Vähän yksinkertaisempi ja kevyenpi. :roll:


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 25 Syys 2012, 08:09
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:

Pitää katsoa tuleeko kumpaakaan kun sain eilen säädettyä penkkiä ja pyörä rupes tuntumaan heti paremmalta. Jostain syystä penkki oli vinossa pyörän päällä, vaikka siinä oli tasan yhtä paksut kumi tappit molemmin puolin joten kiristin koholla olevaa puolta niin että oli silmämääräisesti suorassa ja kylläpäs se auttoi. Alkoi tuntumaan ihan kivalta ajaa taas.

Meta kuten highracerit yleensä on hyvin herkkä penkin suoruudelle. Kun painopiste on noinkin korkealla. Siksi minulla kropan siirtyminen vaikuttaa myös pyörän käytökseen, johon tottuu, mutta kun asennon korjaa taas keskelle niin johan on outo ajaa vähän matkaa.

Tuosta ketjuongelmasta... muistelen että RBR olisi käyttänyt ketjuputken pätkiä jotka jollakin sopivalla tsydeemillä saivat pysymän renkaan kohdalla ketjun molempiin suuntiin. Juuri että välttäisi tuon renkaan kulumisen. Olisiko se lopulta parempi myönnytys kuin lähteä investoimaan kalliisiin napavaihteisiin joista tulee vielä kahvan ja kaapeloinnin vaivat ?


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 25 Syys 2012, 17:47
Kirjoittaja Wacky
mhelander kirjoitti:

Tuosta ketjuongelmasta... muistelen että RBR olisi käyttänyt ketjuputken pätkiä jotka jollakin sopivalla tsydeemillä saivat pysymän renkaan kohdalla ketjun molempiin suuntiin. Juuri että välttäisi tuon renkaan kulumisen. Olisiko se lopulta parempi myönnytys kuin lähteä investoimaan kalliisiin napavaihteisiin joista tulee vielä kahvan ja kaapeloinnin vaivat ?

Kuvissa kyllä näkyy ketjuputket, mutta tässä on mitä sain vastaukseski kun kyselin mitä ne teki jotta saivat ketjulinjan toimimaan:
We had the same issue and solved it by going to internal gears. Alfine 11 in the rear and Schlumpf mountain up front. We spaced out the idler a bit to give wiggle room!

Ne putket vaikka paljon pehmeämpiä niin silti kuluttaisi rengasta eikä siinä välissä ole tilaa sellaisille muutenkaan. Puhutaan kuitenkin välistä joka on joka on 3-5 mm kun rengas ei ole ihan täysin symmetrinen vanteella jostain syystä. Onneks tuota kevyintä vaihdetta ei tarvii pahemmin käyttää joten taidan vain tyytyä välttelee sitä todella paljon.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 25 Syys 2012, 19:06
Kirjoittaja jori

Renkaan kyljen ja ketjun väliin asennetaan muovilevy, joka estää ketjun heilumisen rengasta vasten. Millistä PP levyä haarukan sisäpinnan mukaisesti kaarelle, niin ei tarvitse muuta tukea, kuin klemmarin haarukan ympäri ja ruuvin lokasuojan kiinnikkeeseen takahaarukan haaruksessa.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 25 Syys 2012, 21:36
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Renkaan kyljen ja ketjun väliin asennetaan muovilevy, joka estää ketjun heilumisen rengasta vasten. Millistä PP levyä haarukan sisäpinnan mukaisesti kaarelle, niin ei tarvitse muuta tukea, kuin klemmarin haarukan ympäri ja ruuvin lokasuojan kiinnikkeeseen takahaarukan haaruksessa.

Tämä tuli mullakin mieleen, voi olla että joudun lowraceriin tekemään jos meinaan ajaa Ultremo ZX-gummilla paikallista tempoa jossa U-käännös...


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 10 Loka 2012, 20:17
Kirjoittaja Wacky

Tässä vähän uusia kuvia mun "traktorista" kuten sitä nimitettiin kriittisellä pyöräretkellä. Ajo kaupungssa kyllä tuntuu enemmän citymaasturimaiselta kun traktorilta, vieläpä sellaiselta oikein sporttiselta citymaasturilta jolla pääsee kovaa :mrgreen:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 10 Loka 2012, 20:44
Kirjoittaja MikaL

On hieno!


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 10 Loka 2012, 20:48
Kirjoittaja TMS

Niin minustakin, yllättävän sopusuhtaisen näköinen kokonaisuus. :D


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 12 Loka 2012, 23:49
Kirjoittaja tm

Hieno on, alkoi oikein mietityttää josko kuitenkin kasaisi varastossa odottavat läskiosat kokeeksi Optimaan, kun ei ole vielä pystyläskin runkoa ehtinyt aloitella. Pugsleyn etuhaarukka istuisi varmaankin Optimaan ilman sen kummempia virittelyjä, mutta uusi takahaarukka tarvisi tehdä. No kaupasta saa putkea, katsotaan mihin väliin tuon projektin saisi ängettyä.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 19 Loka 2012, 19:49
Kirjoittaja PW

Tuo wackyn läski-meta on jo huomattu ligfiets.net :ssä :D Harvase viikko siell on ollu suomalaisia nojakkeja :D siis ainakin kaks kertaa peräkkäin :D
PS. toinen kin finlandia viittaus samalla sivulla http://www.ligfiets.net/news/4304/vrijd ... ht-46.html

Petri


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 21 Loka 2012, 15:54
Kirjoittaja Wacky

Olen tässä pohtinut napavaihteiston ja eturataiden yhdistelmää vaihteiksi läskejen kanssa ketjulinjassa esiintyvien ongelmien takia. Löysin netistä Alfine-8 navan mitoista http://www.kstoerz.com/freespoke/hub/169 jossa oli myös tieto ketjulinjasta tolla navalla, jossa ratas käännettynä ulos ketjulinja on 47,5 mm. Husker Du rengas on 98 mm leveä noilla vanteilla. Eli 49 mm molemmilla puolilla keskiviivasta ja vain 1,5 mm ketjulinjan tiellä. Voisin siis rihtauttaa napavaihteilla vanteet enää n. 7 mm sivuun jolloin ketjulle jäisi hyvin tilaa elää ilman poikkeamaa ja offset pienenisi 10 mm jolloin pyörät mahtuisi paremmin haarukoihinsa ja penkin tukien väliin.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 22 Loka 2012, 08:36
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:

Olen tässä pohtinut napavaihteiston ja eturataiden yhdistelmää vaihteiksi läskejen kanssa ketjulinjassa esiintyvien ongelmien takia. Löysin netistä Alfine-8 navan mitoista http://www.kstoerz.com/freespoke/hub/169 jossa oli myös tieto ketjulinjasta tolla navalla, jossa ratas käännettynä ulos ketjulinja on 47,5 mm. Husker Du rengas on 98 mm leveä noilla vanteilla. Eli 49 mm molemmilla puolilla keskiviivasta ja vain 0,5 mm ketjulinjan tiellä. Voisin siis rihtauttaa napavaihteilla vanteet enää n. 7 mm sivuun jolloin ketjulle jäisi hyvin tilaa elää ilman poikkeamaa ja offset pienenisi 10 mm jolloin pyörät mahtuisi paremmin haarukoihinsa ja penkin tukien väliin.

Kuullostaa toimivalta. Tuo mun off-road projektin esikuvakin omaa jotakin ketjulinjan ongelmia. Ja muutkin läskeillä ajavat haaveilevat napavaihteesta, osa jopa Rohloff:sta. Itse pyrin silti tekemään vekottimen 3x7 ja myöhemmin 3x9 vaihteistolle.