Sivu 11/16
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 24 Syys 2012, 20:06
Kirjoittaja Wacky
Tarjoitus on pitää pyörä niin että siihen voi nopeasti vaihtaa kiekkoja, myös napavaihteiset läskikiekot. Toki tuo nojanallin idea on ihan kätevä, läskikiekoilla mutta hurja riesa muuten. Napavaihteisto ei toki kuulosta siltä että olisi yhtään helpompi, mutta jos käytän takavaihtajaa ketjunkiristimenä jotta voin käyttää edelleen etupään kolmea ratasta ja jätän jopa normaalin vaihtajan vaijereinen päivineen pyörään, mutta siirrän sitä tangolla hieman saan laitettua napavaihteen vaihtajan tangolle sopivasti. Toki siinä tulee olee turha vaihtaja ja vaijeri pyörässä kun ajaa läskeillä, mutta eipä se paino siinä enää pahemmin tunnu.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 24 Syys 2012, 22:21
Kirjoittaja Pastori
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 25 Syys 2012, 06:26
Kirjoittaja Wacky
Mietin kyllä että Alfine 8 riittäis, mutta tietysti tuo olis kivempi 
Pitää katsoa tuleeko kumpaakaan kun sain eilen säädettyä penkkiä ja pyörä rupes tuntumaan heti paremmalta. Jostain syystä penkki oli vinossa pyörän päällä, vaikka siinä oli tasan yhtä paksut kumi tappit molemmin puolin joten kiristin koholla olevaa puolta niin että oli silmämääräisesti suorassa ja kylläpäs se auttoi. Alkoi tuntumaan ihan kivalta ajaa taas.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 25 Syys 2012, 06:33
Kirjoittaja Nojanalle
Ei varmaan ollenkaan paha. Kokemusta maamme talvi olosuhteista tosin ei viellä ole. Itse etsisin saman valmistajan 7v. , tierossa on ainakin että sisällä navassa ei ole niin ongelma kohtia . Vähän yksinkertaisempi ja kevyenpi. 
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 25 Syys 2012, 08:09
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:Pitää katsoa tuleeko kumpaakaan kun sain eilen säädettyä penkkiä ja pyörä rupes tuntumaan heti paremmalta. Jostain syystä penkki oli vinossa pyörän päällä, vaikka siinä oli tasan yhtä paksut kumi tappit molemmin puolin joten kiristin koholla olevaa puolta niin että oli silmämääräisesti suorassa ja kylläpäs se auttoi. Alkoi tuntumaan ihan kivalta ajaa taas.
Meta kuten highracerit yleensä on hyvin herkkä penkin suoruudelle. Kun painopiste on noinkin korkealla. Siksi minulla kropan siirtyminen vaikuttaa myös pyörän käytökseen, johon tottuu, mutta kun asennon korjaa taas keskelle niin johan on outo ajaa vähän matkaa.
Tuosta ketjuongelmasta... muistelen että RBR olisi käyttänyt ketjuputken pätkiä jotka jollakin sopivalla tsydeemillä saivat pysymän renkaan kohdalla ketjun molempiin suuntiin. Juuri että välttäisi tuon renkaan kulumisen. Olisiko se lopulta parempi myönnytys kuin lähteä investoimaan kalliisiin napavaihteisiin joista tulee vielä kahvan ja kaapeloinnin vaivat ?
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 25 Syys 2012, 17:47
Kirjoittaja Wacky
mhelander kirjoitti:Tuosta ketjuongelmasta... muistelen että RBR olisi käyttänyt ketjuputken pätkiä jotka jollakin sopivalla tsydeemillä saivat pysymän renkaan kohdalla ketjun molempiin suuntiin. Juuri että välttäisi tuon renkaan kulumisen. Olisiko se lopulta parempi myönnytys kuin lähteä investoimaan kalliisiin napavaihteisiin joista tulee vielä kahvan ja kaapeloinnin vaivat ?
Kuvissa kyllä näkyy ketjuputket, mutta tässä on mitä sain vastaukseski kun kyselin mitä ne teki jotta saivat ketjulinjan toimimaan:
We had the same issue and solved it by going to internal gears. Alfine 11 in the rear and Schlumpf mountain up front. We spaced out the idler a bit to give wiggle room!
Ne putket vaikka paljon pehmeämpiä niin silti kuluttaisi rengasta eikä siinä välissä ole tilaa sellaisille muutenkaan. Puhutaan kuitenkin välistä joka on joka on 3-5 mm kun rengas ei ole ihan täysin symmetrinen vanteella jostain syystä. Onneks tuota kevyintä vaihdetta ei tarvii pahemmin käyttää joten taidan vain tyytyä välttelee sitä todella paljon.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 25 Syys 2012, 19:06
Kirjoittaja jori
Renkaan kyljen ja ketjun väliin asennetaan muovilevy, joka estää ketjun heilumisen rengasta vasten. Millistä PP levyä haarukan sisäpinnan mukaisesti kaarelle, niin ei tarvitse muuta tukea, kuin klemmarin haarukan ympäri ja ruuvin lokasuojan kiinnikkeeseen takahaarukan haaruksessa.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 25 Syys 2012, 21:36
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:Renkaan kyljen ja ketjun väliin asennetaan muovilevy, joka estää ketjun heilumisen rengasta vasten. Millistä PP levyä haarukan sisäpinnan mukaisesti kaarelle, niin ei tarvitse muuta tukea, kuin klemmarin haarukan ympäri ja ruuvin lokasuojan kiinnikkeeseen takahaarukan haaruksessa.
Tämä tuli mullakin mieleen, voi olla että joudun lowraceriin tekemään jos meinaan ajaa Ultremo ZX-gummilla paikallista tempoa jossa U-käännös...
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 10 Loka 2012, 20:17
Kirjoittaja Wacky
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 10 Loka 2012, 20:44
Kirjoittaja MikaL
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 10 Loka 2012, 20:48
Kirjoittaja TMS
Niin minustakin, yllättävän sopusuhtaisen näköinen kokonaisuus. 
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 12 Loka 2012, 23:49
Kirjoittaja tm
Hieno on, alkoi oikein mietityttää josko kuitenkin kasaisi varastossa odottavat läskiosat kokeeksi Optimaan, kun ei ole vielä pystyläskin runkoa ehtinyt aloitella. Pugsleyn etuhaarukka istuisi varmaankin Optimaan ilman sen kummempia virittelyjä, mutta uusi takahaarukka tarvisi tehdä. No kaupasta saa putkea, katsotaan mihin väliin tuon projektin saisi ängettyä.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 19 Loka 2012, 19:49
Kirjoittaja PW
Tuo wackyn läski-meta on jo huomattu ligfiets.net :ssä
Harvase viikko siell on ollu suomalaisia nojakkeja
siis ainakin kaks kertaa peräkkäin
PS. toinen kin finlandia viittaus samalla sivulla http://www.ligfiets.net/news/4304/vrijd ... ht-46.html
Petri
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 21 Loka 2012, 15:54
Kirjoittaja Wacky
Olen tässä pohtinut napavaihteiston ja eturataiden yhdistelmää vaihteiksi läskejen kanssa ketjulinjassa esiintyvien ongelmien takia. Löysin netistä Alfine-8 navan mitoista http://www.kstoerz.com/freespoke/hub/169 jossa oli myös tieto ketjulinjasta tolla navalla, jossa ratas käännettynä ulos ketjulinja on 47,5 mm. Husker Du rengas on 98 mm leveä noilla vanteilla. Eli 49 mm molemmilla puolilla keskiviivasta ja vain 1,5 mm ketjulinjan tiellä. Voisin siis rihtauttaa napavaihteilla vanteet enää n. 7 mm sivuun jolloin ketjulle jäisi hyvin tilaa elää ilman poikkeamaa ja offset pienenisi 10 mm jolloin pyörät mahtuisi paremmin haarukoihinsa ja penkin tukien väliin.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 22 Loka 2012, 08:36
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:Olen tässä pohtinut napavaihteiston ja eturataiden yhdistelmää vaihteiksi läskejen kanssa ketjulinjassa esiintyvien ongelmien takia. Löysin netistä Alfine-8 navan mitoista http://www.kstoerz.com/freespoke/hub/169 jossa oli myös tieto ketjulinjasta tolla navalla, jossa ratas käännettynä ulos ketjulinja on 47,5 mm. Husker Du rengas on 98 mm leveä noilla vanteilla. Eli 49 mm molemmilla puolilla keskiviivasta ja vain 0,5 mm ketjulinjan tiellä. Voisin siis rihtauttaa napavaihteilla vanteet enää n. 7 mm sivuun jolloin ketjulle jäisi hyvin tilaa elää ilman poikkeamaa ja offset pienenisi 10 mm jolloin pyörät mahtuisi paremmin haarukoihinsa ja penkin tukien väliin.
Kuullostaa toimivalta. Tuo mun off-road projektin esikuvakin omaa jotakin ketjulinjan ongelmia. Ja muutkin läskeillä ajavat haaveilevat napavaihteesta, osa jopa Rohloff:sta. Itse pyrin silti tekemään vekottimen 3x7 ja myöhemmin 3x9 vaihteistolle.