Sivu 12/29

Re: SH18

Lähetetty: 17 Marras 2011, 21:49
Kirjoittaja irakas

:?

PW kirjoitti:

Ootko Sakari jo löytäny ohutviiluvaneria ?

Petri

Joo, kyllä täällä Jyväskylässä on Puukeskuksen varastossa eri vahvuisia ohutviiluvanereita. 1 mm vaneri on huomattavasti kalliimpaa kuin 1,5 mm:n vaneri, jota aion sen takia käyttää. Aion lähipäivinä viedä SH18:n metalliosat polttomaalaamoon ja olen jo aloitellut korin rungon tekoa.

Vaikka olen eläkkeellä, on noita erilaisia aktiviteettejä niin paljon, että ne kovasti haittaavat pääharrastusta. :?

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 17 Marras 2011, 22:00
Kirjoittaja PW

Ei täälläpäin kyllä oo tuota vaneria ainakaan hyllytavarana. Rautakaupasta kysyin lupas ettiä mutt ei oo kuulunu. Minkäslaisissa hinnoissa nuo 1mm ja 1,5 mm vanerit ovat ?

Petri


Re: SH18

Lähetetty: 18 Marras 2011, 17:02
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Ei täälläpäin kyllä oo tuota vaneria ainakaan hyllytavarana. Rautakaupasta kysyin lupas ettiä mutt ei oo kuulunu. Minkäslaisissa hinnoissa nuo 1mm ja 1,5 mm vanerit ovat ?

Petri

1 mm ohutvaneri maksaa 28,85 €/m2. Sitä ei nyt ollut Jyväskylän Puukeskuksen varastossa eikä tuntunut löytyvän muualtakaan.

1,5 mm ohutvaneri maksaa 23,80 €/m2. Levykoko 1500 x 1500 mm. Löytyy Jyväskylän Puukeskuksesta 16 levyä.

SH18 on nyt maalaamossa.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 18 Marras 2011, 20:26
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Minkäslaisissa hinnoissa nuo 1mm ja 1,5 mm vanerit ovat ?

1 mm ohutvaneri maksaa 28,85 €/m2.

1,5 mm ohutvaneri maksaa 23,80 €/m2.

Aika kallista esim. vikuproppiin verrattuna. En raaskis ainakaan prototyyppi vaiheessa käyttää tuota. Lisää hintaeroa tulee pintakäsittely vaiheessa, vaneeri kun ei käsittelemättä pitkään hienona pysy. Painossakin taitaa vikuproppi niukasti voittaa.
Mutta onhan se vaneeri hienoa!

Jukka


Re: SH18

Lähetetty: 18 Marras 2011, 22:06
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Minkäslaisissa hinnoissa nuo 1mm ja 1,5 mm vanerit ovat ?

1 mm ohutvaneri maksaa 28,85 €/m2.

1,5 mm ohutvaneri maksaa 23,80 €/m2.

Aika kallista esim. vikuproppiin verrattuna. En raaskis ainakaan prototyyppi vaiheessa käyttää tuota. Lisää hintaeroa tulee pintakäsittely vaiheessa, vaneeri kun ei käsittelemättä pitkään hienona pysy. Painossakin taitaa vikuproppi niukasti voittaa.
Mutta onhan se vaneeri hienoa!

Jukka

Kallistahan se on, mutta, kun ottaa huomioon sen ylittämättömän sympaattisuuden, ei hinta tunnu niin mahdottomalta. Pintakäsittelykään ei ole ollenkaan kallis ja vaikea toteuttaa. Kolmenkertainen pensselikäsittely Unica Super polyuretaani-venelakalla http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tu ... .363.shtml suojaa pinnan vuosiksi eteenpäin.
Painossa vikuproppi tietenkin voittaa, mutta kestävyydessä ei. Vikupropin kiinnitys pop-niiteillä tai vastaavilla tuottaa aika karmeen lopputuloksen. Ohutvanerin voi kiinnittää näkymättömästi polyuretaani-liimalla ei irvistelevin saumoin.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 08 Joulu 2011, 15:27
Kirjoittaja irakas

SH 18 on tullut polttomaalaamosta ja homma jatkuu.

Laitoin kuvioidusta 3 mm:n Al-levystä polkimet. Kampiakselin ja poljin levyn välissä on koivuinen mustaksi maalattu välikappale. Polkimissa om teflonpintaiset liukulaakerit.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 09 Joulu 2011, 09:25
Kirjoittaja jori

Hio hienolla hiomanauhalla teflonlaakerin vastinpinta todella sileäksi. Teflonilla on pieni kitkakerroin vain todella sileää teräspintaa vastaan. Nuo kuvat eivät kai olleet maalatusta ajokista, vai oliko maali teräksen harmaa.

Tähän tarkoitukseen teflonlaakeri on omiaan, jos johonkin, mutta yleisesti ottaen teflonin ylivertaisuus liukumateriaalina on myytti. Teflonin kitkakerroin on pieni vain erittäin sileillä teräspinnoilla, pienillä liukunopeuksilla ja melko suurilla pintapaineilla.

Kampilaakerin liukunopeus on tässä tapauksessa (25 mm liukupinnan halkaisija) n. 80 mm kertaa kadenssi. Eli hyville kitkakerroinarvoille (alle 0,05) päästään vain alle 40 kierrosta minuutissa pyörityksellä. 80 kierrosta minuutissa pyörittämällä polkemisteho on parhaimmillaan, mutta kitkakerroin nousee teflonin ja teräksen välillä jo yli 0,1.
Pintapaineet ovat tässä sovelluksessa summittain kohdallaan, jos polkeminen on kohtalaisen voimakasta.

Teflonin kitkakerroin on pieni vain yli 7 MPa pintapaineilla, mikä vastaa noin 70 kg kuormaa kymmenen neliösentin alalle. Kaksi laakeria poljinta kohden molemmat noin 4 neliösenttiä vastaa semmoista reilua 50 kg vastaavalla poljinvoimalla runttaamista.

Teflonlaakeri sopii siis polkimen laakerointiin, milloin polkeminen on kovaa runttaamista isoilla vaihteilla ja pienillä kadensseilla.


Re: SH18

Lähetetty: 09 Joulu 2011, 20:00
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Hio hienolla hiomanauhalla teflonlaakerin vastinpinta todella sileäksi. Teflonilla on pieni kitkakerroin vain todella sileää teräspintaa vastaan. Nuo kuvat eivät kai olleet maalatusta ajokista, vai oliko maali teräksen harmaa.

On ne muuten mustaksi maalatusta nojakista paitsi, että kampiakseli on vieä maalaamaton. En voinut laittaa sitä polttomaalaamoon, kun arvelin siitä tulevan ongelmia laakerien liukumisen suhteen.

Tähän tarkoitukseen teflonlaakeri on omiaan, jos johonkin, mutta yleisesti ottaen teflonin ylivertaisuus liukumateriaalina on myytti. Teflonin kitkakerroin on pieni vain erittäin sileillä teräspinnoilla, pienillä liukunopeuksilla ja melko suurilla pintapaineilla.

Kampilaakerin liukunopeus on tässä tapauksessa (25 mm liukupinnan halkaisija) n. 80 mm kertaa kadenssi. Eli hyville kitkakerroinarvoille (alle 0,05) päästään vain alle 40 kierrosta minuutissa pyörityksellä. 80 kierrosta minuutissa pyörittämällä polkemisteho on parhaimmillaan, mutta kitkakerroin nousee teflonin ja teräksen välillä jo yli 0,1.
Pintapaineet ovat tässä sovelluksessa summittain kohdallaan, jos polkeminen on kohtalaisen voimakasta.

Teflonin kitkakerroin on pieni vain yli 7 MPa pintapaineilla, mikä vastaa noin 70 kg kuormaa kymmenen neliösentin alalle. Kaksi laakeria poljinta kohden molemmat noin 4 neliösenttiä vastaa semmoista reilua 50 kg vastaavalla poljinvoimalla runttaamista.

Teflonlaakeri sopii siis polkimen laakerointiin, milloin polkeminen on kovaa runttaamista isoilla vaihteilla ja pienillä kadensseilla.

No, aika näyttää miten laakerit lähtevät toimimaan. Toistaiseksi tuntuvat ihan hyviltä. :mrgreen:

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 11 Joulu 2011, 11:22
Kirjoittaja irakas

Olen kovasti pähkäillyt miten korin SH18:aan tekisin. Takahaarukoiden, kampiakselin ja -v-jarrujen lävistykset tuottavat aika tavalla ongelmia sivulevyjen asennuksissa. Huoltoa varten on oltava mahdollisuus päästä käsiksi eri osiin. Ajokin käänteleminen ympäri vaatii tukevaa runkoa vanerin alle.

Kun pelistä ei kuitenkaan tule mikään vauhtinielijä eikä kovinkaan virtaviivainen, ja kate on lähinnä vain sateensuoja, olen ajetellut tehdä sen niin, että se olisi alta ja alareunoiltaan avoin. Katteen voisi tehdä erillisenä klimppinä ja asentaa sitten yläkautta paikoilleen. Huoltoa varten sen voisi nostaa pois. Melukin varmaan vähenisi. Panen kuvan tulemaan, kun sen ehdin piirtämään.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 22:03
Kirjoittaja irakas

Teinpä luonnoksen SH 18:n kattamisesta ja värityksestä. Pääosa pohjaa on avoin. Viivotettu osa on kiinteä ja toimii tavarasäiliönä. Muu osa on irroitettavissa. Sisäänastumista varten osa kantta aukeaa eteenpäin.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 13 Joulu 2011, 06:52
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Sisäänastumista varten osa kantta aukeaa eteenpäin.

Eikös tuohon saranaan jää rako josta vesi valuu sisään? Jos saranan tekisi taakse voisi kansi ja "konepelti" mennä vähän päällekkäin ja näin estää veden valumisen.

Jukka


Re: SH18

Lähetetty: 13 Joulu 2011, 07:28
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Sisäänastumista varten osa kantta aukeaa eteenpäin.

Eikös tuohon saranaan jää rako josta vesi valuu sisään? Jos saranan tekisi taakse voisi kansi ja "konepelti" mennä vähän päällekkäin ja näin estää veden valumisen.

Jukka

Saranan kohdalle ei tule rakoa, kun sarana on suikale lujaa kangasta koko kannen leveydeltä. Jos kansi avautuisi taaksepäin konepellin ja kannen välisestä raosta tulisi myös vettä sisään, ja sarana joutuisi koville kannen ollessa avattuna.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 17 Joulu 2011, 19:12
Kirjoittaja irakas

Re: SH18

Lähetetty: 30 Joulu 2011, 15:42
Kirjoittaja irakas

SH 18:n kori alkaa hahmottua.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 07 Tammi 2012, 17:56
Kirjoittaja irakas

Lentokonevaneri ei olekaan, kumma kyllä, kauttaaltaan aivan tasaisesti kaareutuvaa. Reunoihin joutuu liimaamaan tukirimoja luontevan kaarevuuden saavuttamiseksi. :mrgreen:

Sakari