Sivu 12/26

Re: STERN 5

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 15:37
Kirjoittaja Nojanalle

Eikö periaatteessa 2-3 alue kävisi samalla etuvaihtajalla , kuin 2 etulehteä . Aikanaan kun ajoin kilpaa niin campassa riitti alueet 3-2 eturattaalle. Eikö tärkeinta ole että 1-3 rattaan väli ei ole liian suuri . Campassa se salli 42-54 hammasta ainakin ja tuo 2 oli mulla 48 muistaakseni . Vai onko nämä siirtimet rakennettu sillain vajaavaisiksi ettei liikerata salli . Vai jokin muu seikka , joka rajaa sen käyttöö muussa kuin myydyssä tarkoituksessa.
Tätä nyt tässä ihmettelen vain . Eikö vaihteensirto vipujen tarkoitus ole rajata , vaihteen liikkumista . Sekä äärirajaus ruuvien tarkoitus ole , estää liiallinen siirtyminen.
Tästä vaan tulee mieleen, että kaupallisesti kannattaa tehdä joka paikkaan omansa . Vaikka ei olisi tarvis . :mrgreen:


Re: STERN 5

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 15:55
Kirjoittaja eemeli
vph kirjoitti:

Tietoa ei ole, mutta sivistynyt arvaus, että FD-6700 on tuplavaihtaja, triplalle pitäisi olla FD-6703.

Shimanon sivujen mukaan menee juuri näin...

http://bike.shimano.com.sg/media/techdo ... 671270.pdf

http://bike.shimano.com.sg/media/techdo ... 671268.pdf


Re: STERN 5

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 22:04
Kirjoittaja Nojanalle

Tänään olen kyseenalaistanut , onko todella kaksi toisestaan poikeavaa vaihteensiirintä . Toinen on tehty 3 eturattaalle ja toinen muka 2 eturattaalle . Niin poikeavia toisistaan , etteivät voi toimia kumpainenkin 3 rattaalla.
Ensinnäkin kummassakin on lähes sama sivuttais liike rata . Toiseksi kummassakin on lähes yhtä suuri siirtolehdenen pituus. Mikä parasta kumpikin on jonkin SIS systeemin alaisia.
Olettamukseni on tämä että , kumpikin on lähtösin saman tehtaan piirustuspöydältä ja toimivat samoissa toleranseissa. Vain myynti vaiheessa tuote markinoiraan numero sarjoilla eli kuluttaja ryhmälle.
Loppu tulos , ennenkuin ostan uutta siirtäjää kolmelle rattaalle . Rakennan pyörän loppuun ja sitten kokeilen pelaako homma . Niinkuin oletan , vai onko ero vain siirto vivustossa.
Olen ainakin sit tietoinen siittä asiasta , että markinointi on luonut monta turhaa tuotetta. Tai ei , kuka tietää . Aika näyttää osuuko epäily Nallella kohalleen .


Re: STERN 5

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 22:29
Kirjoittaja jooseha

Kunhan rattaat on ääriasentojen välissä, ei vaihtaja tiedä montako lehteä sillä on hoidettavanaan. Kaksivaihteisen lyhyempi häkin mitta rajoittaa rattaiden kokoeroja.


Re: STERN 5

Lähetetty: 03 Maalis 2015, 07:11
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Kuva
Kuva
Kun olen tällänen itsepäin niin asia pitää nyt tutkia ja mallata perusteellisesti. Olen nyt sitä mieltä toimii . Jos ei toimi niin ostan uuden.


Re: STERN 5

Lähetetty: 03 Maalis 2015, 09:23
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:

Kun olen tällänen itsepäin niin asia pitää nyt tutkia ja mallata perusteellisesti. Olen nyt sitä mieltä toimii . Jos ei toimi niin ostan uuden.

Veikkaan että saat toimimaan. Todennäköisesti suurin ero on linkuston osissa jotka vastaavat sivusuuntaisen liikkeen rajoitinruuveihin. Jos ei ruuvien kierre riitä niin viilaamalla tai poraamalla niihin osuvia osia saanee liikerataa lisää. Pientä eroa voi olla vaijerin vetosuhteessa mutta tuskin on ongelma, kunhan keskimmäiselle lehdelle vaan saa vaihtajan 2-asennossa säädettyä kohdalleen vaijerilla.


Re: STERN 5

Lähetetty: 07 Maalis 2015, 13:35
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Tässä mennään , nyt sovitetaan takahaarukkaa . Iskarin kiinitys viellä myös kesken .


Re: STERN 5

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 11:15
Kirjoittaja Nojanalle

Tänään sain vihdoin tilattua uudet mekaaniset jarrusatulat . Kohtuu hintaset löyty http://www.sporthammer.fi/epages/Sporthammer.sf/fi_FI/?
Makso puolet vähemmän kuin paikallisissa kaupoissa . Noin 24€/kpl , tavallaan enenmän kun ottaa huomioon että nyt satulat on ostettu kahteen kertaan .
Se tästä seuraa kun käy vapakauppaa pitkäkyntisten kansa. :mrgreen:


Re: STERN 5

Lähetetty: 15 Maalis 2015, 16:12
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva Tässä mennään tällä hetkellä . Kohta päästään jo suorittaan kojeajoa .


Re: STERN 5

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 10:35
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Tämmösen eilen sit kyhäilin . Ei viellä kaunis mutta eiköhän tosta saa.
Kuva
Tuonne rattaan taa se sit sopi. Viellä pitää sovittaa tuo keskiö ihan kohalleen . Siinä menee sit jokunen tunti .


Re: STERN 5

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 10:57
Kirjoittaja PW

Tuleeko ohjaustanko tuon ylimmän putken päässä olevaan reikään? Onko jo ajatus minkä mallinen, kuinka leveä?


Re: STERN 5

Lähetetty: 30 Huhti 2015, 11:17
Kirjoittaja Nojanalle

Tänään pitäs sit yrittää kasata tuo pyörä koje ajo kuntoon. Nyt pieni kysymys teille MBB kuskit , onko helpompi aloittaa harjoittelu "normi-" tai "lukkopolkimilla". Olisi mukava kuulla mestareiden mielipiteet . :?:


Re: STERN 5

Lähetetty: 30 Huhti 2015, 11:21
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:

Tänään pitäs sit yrittää kasata tuo pyörä koje ajo kuntoon. Nyt pieni kysymys teille MBB kuskit , onko helpompi aloittaa harjoittelu "normi-" tai "lukkopolkimilla". Olisi mukava kuulla mestareiden mielipiteet . :?:

Miun mielestä ilman lukkoja on helpompi.
Mestarit voi olla eri mieltä;)


Re: STERN 5

Lähetetty: 30 Huhti 2015, 11:26
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Nyt pieni kysymys teille MBB kuskit , onko helpompi aloittaa harjoittelu "normi-" tai "lukkopolkimilla". Olisi mukava kuulla mestareiden mielipiteet . :?:

En oo mestari mutta PW:n pyörää opin ajamaan heti ;) Ei missään nimessä lukkoja aluksi. Aluksi jalkoja ei edes pidetä polkimilla. Polkaiset pyörän liikkeelle, jalka pois polkimelta ja rullailet pelkällä käsiohjauksella. Kun vauhti hiipuu niin polkaiset uudelleen ja taas rullailua. Pikkuhiljaa huomaa mihin suuntaan pitää polkaista että pyörä liikkuu suoraa, sitten jalkaa voi jo leputtaa polkimella ja rullailla niin. Väliin polkaisuja ja aina kun meinää lähteä hallinnasta niin jalat irti polkimilta. Siitä se sitten lähtee kuin itsestään...

Jukka


Re: STERN 5

Lähetetty: 30 Huhti 2015, 11:31
Kirjoittaja jori

Jukka kertoi samat ohjeet, joita itse olen näissä käyttänyt.
Kuva
Jos näistä mittasuhteista ei ole mitat muuttuneet, pitäisi olla helppo ajettava. AInoa mietityttävä asia on tuo MBB-pyörään pitkähkö tilleri, vai onko tarkoitus laittaa häränsarvitanko, kuten mhelanderin etuvetoisessa, jolloin kädet menevät polvien sivuille. Siis ainoa mietityttävä asia on tämä, jääkö tilaa etupyörän kääntyessä siirtyvälle tangolle ja tillerille. No, lyhyillä kammilla polvet eivät nouse niin korkealle ja tuokin ongelma pienenee. Kiva vappupyörä tulossa. :D