Sivu 12/18
Re: SH31
Lähetetty: 27 Marras 2016, 18:35
Kirjoittaja irakas
Härski kirjoitti:Ja kun jatkaa tota akselia penkin toiselle puolen ja toteuttaa toisen puolen pyöräntuennan peilikuvana, saadaan systeemi mitä taannoin tarjosin viljamille eliminomaan tien kaltevuuksia. Mikälie etuvetohärveli silloin olikaan kyseessä=\
Täs jorin systeemissä rengas pyrkii hakeutumaan yläkuolokohtaan, joka vaatii vastavoiman ja on siksi raskas käyttää. Jousi voisi toimia apuna vastavoimissa, mut vaihtelevien olosuhteiden takia kädelle jäänee silti liikaa duunia että toi olis käytännöllinen systeemi.
Toi kaipais vielä mekanismia mikä huomiois vaihtelevasta ajonopeudesta johtuvan vaihtelevan kallistustarpeen. Olisko keskipakosäädin pyörän napaan joa riittävän tekninen viritys! =)
Härskin idea on niin loistava, etten millään voinut olla soveltamatta sitä SH31:een.

- SH31 27.11.2016.png (920.64 KiB) Katsottu 4018 kertaa
Eikö tämä nyt ole kallistuva deltatrike? Kallistus on helppo kytkeä tarvittaessa kokonaan pois jousella varustetulla tapilla. Vai olenko nyt aivan hakoteillä? Istuimen kallistuksien kanssa tulee mielenkiintoisia ongelmia, ja varmaan taas ehkä nurkan viilaajilla on huomautettavaa, mutta siitä vaan. 
Re: SH31
Lähetetty: 27 Marras 2016, 18:58
Kirjoittaja Vilijami
Tuossahan keskinivel läpsähtää maahan. Mitään kannattelevaa rakennetta ei ole. Sivuvaunukiekon haarukan pitäisi osoittaa eteen päin.
Re: SH31
Lähetetty: 27 Marras 2016, 19:23
Kirjoittaja Vilijami
Näin toimiakseen kallistusakselin on oltava vetävän- ja sivuvaunukiekon akselien välissä.
Re: SH31
Lähetetty: 27 Marras 2016, 20:05
Kirjoittaja Vilijami
Mutta käykö tuossa ilean tyyppisessä taka-akselissa niin, että taka-akselissa oleva veto tai jarrutus vääntää pyörän kallelleen? 
Re: SH31
Lähetetty: 27 Marras 2016, 20:27
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:Mutta käykö tuossa ilean tyyppisessä taka-akselissa niin, että taka-akselissa oleva veto tai jarrutus vääntää pyörän kallelleen? 
Jonkinlaiset reaktiotangot vaatisi keskiön ja vetopyörän välille, ainakin 1-2 niveltä lisää. Ei kannata vielä hylätä ideaa, mutta jatkokehittelyä tarvitaan. Sivuvaunupyörässä ei -varmaan jarru olisi välttämätön.
Re: SH31
Lähetetty: 28 Marras 2016, 04:00
Kirjoittaja irakas
Enpä malttanut olla kokeilematta Vilijamin vinkkiä, mutta näyttääpä menevän mahdottomuuksiin. Pitäisi ehkä tehdä 20" takakiekoilla.

- SH31 28.11.2016.png (889.37 KiB) Katsottu 3891 kertaa
Re: SH31
Lähetetty: 28 Marras 2016, 05:17
Kirjoittaja jviirret
Tuohon ei enää "peruuteta" jalkoja nostelematta kyytiin ja ketjuvoimat vetää pyörän kallelleen. Mikä on se voima joka palauttaa tällaisen pyörän pystyasentoon?
Jukka
Re: SH31
Lähetetty: 28 Marras 2016, 09:02
Kirjoittaja PW
Aika pitkä akseliväli takapyörillä
Alunperin suunnittelit tätä ikäihmiselle, helppokäyttöseksi pyöräksi - tartteeko kallistusta tämmönen kohderyhmä? Ajaako pyörällä kovaa vauhtia mutkaan? Toivottavasti ei 
Re: SH31
Lähetetty: 28 Marras 2016, 09:26
Kirjoittaja vaaka
Petrimäinen idea: Kaksi ideaa, kaksi pyörää. Ikäihmisten helpon pääsyn pyörä ja kallistuva vauhtihirmu kisaajille. Toki kallistus voi suojata ikäihmisiä kippaukselta, mutta eikö olisi parempi laittaa nopeusrajoitus pyörälle ja kokenut kuski mukaan sitä valvomaan, jottei lonkat murru kaadossa?
Re: SH31
Lähetetty: 28 Marras 2016, 10:34
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:Aika pitkä akseliväli takapyörillä
Alunperin suunnittelit tätä ikäihmiselle, helppokäyttöseksi pyöräksi - tartteeko kallistusta tämmönen kohderyhmä? Ajaako pyörällä kovaa vauhtia mutkaan? Toivottavasti ei 
Joo, tämä viimeinen versio on vain kokeilu, ja niin kuin vaaka sanoo tässä on tavallaan suunnitteilla kaksi vähän erilaista nojapyörää. Voihan muuten kallistumisen lukita, jos ei sitä tarvitse.
Re: SH31
Lähetetty: 28 Marras 2016, 11:02
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:Aika pitkä akseliväli takapyörillä
Alunperin suunnittelit tätä ikäihmiselle, helppokäyttöseksi pyöräksi - tartteeko kallistusta tämmönen kohderyhmä? Ajaako pyörällä kovaa vauhtia mutkaan? Toivottavasti ei 
Joo, tämä viimeinen versio on vain kokeilu, ja niin kuin vaaka sanoo tässä on tavallaan suunnitteilla kaksi vähän erilaista nojapyörää. Voihan muuten kallistumisen lukita, jos ei sitä tarvitse.
Joo, eipä se suunnittelu haittaa 'turhaan kommentoin.
Re: SH31
Lähetetty: 28 Marras 2016, 11:38
Kirjoittaja PW
En taas ymmärrä viimesen suunnitelman toimintaa. Onko takakiekot samalla jäykällä akselilla? Vasemmalla olevalla vivullako kallistetaan? En hahmota toimiiko ja miten:
Noin pitkällä haarukan varrella 
Re: SH31
Lähetetty: 28 Marras 2016, 12:37
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:En taas ymmärrä viimesen suunnitelman toimintaa. Onko takakiekot samalla jäykällä akselilla? Vasemmalla olevalla vivullako kallistetaan? En hahmota toimiiko ja miten:
Noin pitkällä haarukan varrella 
Takakiekot ovat samalla jäykällä akselilla. Vasemmassa vivussa on jarru- ja vaihdevivut kuten oikeassakin. Jos kallistelu ei toimi luontevasti, vasemmalla vivulla voi mahdollisesti säätää kallistuksen sopivaksi ja lukita se sopivalla mekanismilla.
Koko systeemin toimivuus on täysin epävarmaa. Aion tehdä siitä 1/10 mallin, jolla ainakin jollain tavalla voisi kokeilla miten se toimii vai toimiiko ollenkaan. Myös istuimen tuenta vaikuttaa ongelmalliselta. 
Re: SH31
Lähetetty: 28 Marras 2016, 12:40
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:En taas ymmärrä viimesen suunnitelman toimintaa. Onko takakiekot samalla jäykällä akselilla? Vasemmalla olevalla vivullako kallistetaan? En hahmota toimiiko ja miten:
Noin pitkällä haarukan varrella 
Takakiekot ovat samalla jäykällä akselilla. Vasemmassa vivussa on jarru- ja vaihdevivut kuten oikeassakin. Jos kallistelu ei toimi luontevasti, vasemmalla vivulla voi mahdollisesti säätää kallistuksen sopivaksi ja lukita se sopivalla mekanismilla.
Koko systeemin toimivuus on täysin epävarmaa. Aion tehdä siitä 1/10 mallin, jolla ainakin jollain tavalla voisi kokeilla miten se toimii vai toimiiko ollenkaan. Myös istuimen tuenta vaikuttaa ongelmalliselta. 
Re: SH31
Lähetetty: 28 Marras 2016, 15:44
Kirjoittaja Härski
Mienkähän ny taas osais itteensä ilmaista ettei tulis kelleen paha mieli..
Noin suuresta takarenkaiden akselivölistä tullee hieman jotain hyvää ja aika paljon harmia..
Hyviä puoli taitanee tässä tapauksessa olla hienoinen painon lisäys vetävälle renkaalle.
Ja huonona puolena ainaskin takarenkaiden haraaminen vastaan käännöksissä. vertaa esim kuorma-auton taka-akselistoon.teli alhaalla käännyttäessä auton pyörät oikein piirtää mustaa viivaa asvalttiin. Sama ilmiö tässä ja vaatisi kaksi kääntyvää pyörää.
Lisäksi kuski istuu aivan tukikolmion takareunalla, jolloin ohjaavalle pyörälle ei tule painoa juuri lainkaan. Takaperin kippaaminen on myös riskinä Jyväskylän mäkisessä maastossa.