Sivu 12/16
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 11:05
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 12:16
Kirjoittaja Polkumies
Onko tämä 35mm versio samalla kierteellä kuin BSA-keskiö? 1,375x24tpi. On myös joku 1,370x24tpi. Kumpi noista edes on BSA? Netistä löytyy ristiriitaista tietoa.
https://www.skatepro.fi/378-17435.htm?s ... 5031070414

- salt-am-freewheel-ej.jpg (20.84 KiB) Katsottu 3229 kertaa
Kaksi paikkaa, mistä sopiva kierre löytyy: vanha teräsnapa ja (ehkä) BSA-keskiö.

- kierteitä.jpg (34.05 KiB) Katsottu 3223 kertaa
Miten kiinnittää napa tai keskiö 20mm akseliin hitsaamatta?
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 12:45
Kirjoittaja jori
1,375" x 25,4 mm/in = 34,925 mm
1,37" x 25,4 mm/in = 34,798 mm
Molemmat ovat siis hieman vajaita 35 mm nähden. Tuollaiseen, noin 35 mm kierteeseen tehdää kuitenkin yleensä parin kymmenesosamillin käyntivälys, joten pitäisi sopia myös ristiin keskenään ja jopa 35 mm romppeitten kanssa. Ainakin siinä tapauksessa, että sisäkierre on nimellisesti suuremmassa. 
Menee monimutkaiseksi navan kiinnittäminen pitävästi noin ohueen akseliin hitsaamatta. Jollet ole suunnitellut käyttää akselin taipumista jousto-ominaisuutena, suosittelen, että valitset akseliksi vähintään 30 mm ohutseinäputken, jolloin voit rauhassa hitsata sen kiinni, tai vaikka porata putkeen reikiä, jos sattuu huvittamaan.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 12:58
Kirjoittaja Polkumies
Hitsaamista välttäisin silti, että akselin toiseen päähän hitsataan laipat pinnoille, eli sitä kautta mitään ei saa purettua.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 13:07
Kirjoittaja jori
En ymmärrä. Piirrän kuvan.

- Vetävä ulokeakselinapa-asennelma.png (6.45 KiB) Katsottu 3193 kertaa
Jotenkin näin sen saisi tehtyä niin, ettei hitsaaminen haittaa lujuutta. Tuossa on siis tuollainen hattulaippa, joka on kiinni tuolta oikeasta reunasta akselissa ja menee akselin päällä vasempaan reunaan, jossa laippa ja laipassa pari-kolme akselitappia, jotka vetävät rattaan hammasvälistä.
Oikeaan reunaan jäi piirtämättä akselille sisäkierre (Keskelle hitsattu mutteri), johon pultti ja prikka, joka pitää navan hatun päällä. Jotenkin näin.

- Vetävä ulokeakselinapa-asennelma.png (11.21 KiB) Katsottu 3186 kertaa
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 13:26
Kirjoittaja Polkumies
Punaisella laakeripukit, sinisellä vapaaratas, vihreällä kiinteä ratas väliakselilla, keltaisella jarrulevy.
Kiekko on kiinteästi akseliin rakennettu, jotta se onnistuu ilman erikoisnapoja. Pitää siis keksiä, miten pyörän akselille kiinnittää vapaarattaan (ja jarrulevyn) niin, että ne saa purettua. Reikä akseliin ja siitä pultti läpi?
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 13:27
Kirjoittaja jooseha
Voihan sen akselin purkaa keskeltäkin 
Vielä tuohon rumpujarru-levyjarrua-asiaan. Hydraulinen levyjarru on laiskan miehen jarru. Sitä ei tarvitse säätää lainkaan eikä ole vaijeriakaan huollettavana. Palojenvaihto on ainoa mikä täytyy joskus tehdä 
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 13:32
Kirjoittaja Polkumies
https://www.puuilo.fi/warma-hitsattava- ... 20-35x20mm
Tämä holkki istuisi kai mukavasti akselille. Tähän sitten hitsaisi jotain, missä on sopiva kierre. Holkki kiinni akseliin jotenkin. Pultti koko hoidon läpi?
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 13:33
Kirjoittaja Polkumies
jooseha kirjoitti: ↑14 Joulu 2021, 13:27
Voihan sen akselin purkaa keskeltäkin 
Miten?
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 13:57
Kirjoittaja Polkumies
jori kirjoitti: ↑14 Joulu 2021, 13:07
En ymmärrä. Piirrän kuvan.
Eikö tämä vaadi erikoisnavan? Jos vapaaratas on aivan navan vieressä, jarru on vaikea toteuttaa. Jos nyt ymmärsin rakenteen oikein...
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 14:55
Kirjoittaja jori
Polkumies kirjoitti: ↑14 Joulu 2021, 13:26
voimansiirto.jpg
Punaisella laakeripukit, sinisellä vapaaratas, vihreällä kiinteä ratas väliakselilla, keltaisella jarrulevy.
Kiekko on kiinteästi akseliin rakennettu, jotta se onnistuu ilman erikoisnapoja. Pitää siis keksiä, miten pyörän akselille kiinnittää vapaarattaan (ja jarrulevyn) niin, että ne saa purettua. Reikä akseliin ja siitä pultti läpi?
Juuri tästä syystä noita kuvia pitää käyttää. Ei voi kaikki muistaa, mikä missäkin projektissa on vaiheena milloinkin. Kuvien linkkaaminen foorumin muista viesteistä ei kuluta serveritilaa, joten sitä ei tarvitse ujostella. Mennään vain kursorilla kuvan päälle ja sieltä valitaan hiiren kakkosnapilla avatusta valikosta "Kopioi kuvan osoite" tms. ja pudotetaan tekstin sekaan tuolla vuoristomaisemaikonilla.
Tuollainen irrallinen akseli kannattaa tehdä keskeltä katkaistavaksi / irrotettavaksi. Tuolla keskialueella ei taivutusmomentit ole niin merkittäviä, etteikö vapaarattaan kierrettä voisi siihen hitsata. Vapaarattaan kiinnittämiseksi täytyy tietenkin olla irrotettava. Holkki sokalla päälle on ihan pätevä tähän kohtaan. Siinä se kestää sokanreiänkin tuolla alueella, jos ei halua hitsata.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 15:26
Kirjoittaja Polkumies
jori kirjoitti: ↑14 Joulu 2021, 12:45Jollet ole suunnitellut käyttää akselin taipumista jousto-ominaisuutena, suosittelen, että valitset akseliksi vähintään 30 mm ohutseinäputken, jolloin voit rauhassa hitsata sen kiinni, tai vaikka porata putkeen reikiä, jos sattuu huvittamaan.
Onko jotain riskejä, että akseli pettää, jos sen rakentaa näin:

Eli tuolla kovimman momentin kohdalla on hitsisaumaa ympäri koko akselin (20mm).
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 15:33
Kirjoittaja jori
Kyllä siinä sellainen riski on. Tuo on siinä mielessä vähän pöhkö rakenne, että sen kovimmin rasitetussa kohdassa on rakennetta heikentävä hitsi. Silti koko akseli on samaa painavaa pökälettä tuonne hännänpäähän asti. Painaa aivan turhaan. Tuolta laakerien väliltä löytyy paikka, jossa akselin taivutusmomentti on jo niin pieni, että siihen voisi sijoittaa hitsiliitoksen, jossa akselimateriaalin voisi vaihtaa kevyemmäksi. Putkeksi.
Kyllä tuo 20 mm umpiakseli silti aika kauan kestää normaaleilla akselipainoilla. Suurin osa rakenteesta on kuitenkin rajusti ylimitoitettua.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 15:46
Kirjoittaja jooseha
Muutat tavaroiden järjestystä taka-akselilla, niin saat budejettiratkaisun. Pinnalaipat uloimpana. Molemmat laakerit sen jälkeen. Sisimmäksi hitsaat holkin, mutta vain akselin sisäpäästä, jolloin sen voi hioa auki monta kertaa ennen kuin kuluu liian lyhyeksi. Tähän holkkiin hitsaa rattaan ja jarrulevyn kiinnikkeet.
Kyseenalaistan kyllä koko purkamistarpeen. Käytännössä tulee tehtyä uusi pyörä kauan ennen kuin ensimmäinen kuluu rikki ja jos osaa pyörän tehdä, osaa sen korjatakin, vaikka se ei asentajalta onnistuisikaan 
Polkumies kirjoitti: ↑14 Joulu 2021, 13:33
jooseha kirjoitti: ↑14 Joulu 2021, 13:27
Voihan sen akselin purkaa keskeltäkin 
Miten?
Rälläkkä, hitsattu holkki, kuorikytkin, kitkaliitosholkki...
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Lähetetty: 14 Joulu 2021, 16:01
Kirjoittaja Polkumies
https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa
Onko tässä hyvä putki akseliksi? Hinta on hyvin kohtuullinen ja mitat tarkat.
Saako tähän sitten hitsata pinnalaipat eikä hitsi enää riskeeraa kestävyyttä? 30mm on maksimi, jotta vapaaratas ja jarrulevy sopii.