Sivu 13/55

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Huhti 2012, 20:18
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

kokeilin samalla mukavampaa eli nojaavampaa asentoa.

Menee jo eteenpäin näkyvyyden kannalta liian loivaksi. Tuohon kun kuvittelee katteen jonka alle jalat jää niin tietä ei nää kuin kymmenen metrin päästä ja hyvin loivasta kulmasta.

Jukka

Eiköhän se Nokian kierros onnistu vaikkei ihan keulaa näkiskään. :wink:

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Huhti 2012, 20:34
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

kokeilin samalla mukavampaa eli nojaavampaa asentoa.

Menee jo eteenpäin näkyvyyden kannalta liian loivaksi. Tuohon kun kuvittelee katteen jonka alle jalat jää niin tietä ei nää kuin kymmenen metrin päästä ja hyvin loivasta kulmasta.

Jukka

Eiköhän se Nokian kierros onnistu vaikkei ihan keulaa näkiskään. :wink:

Petri

Mitä jos laittaa kannen jostain läpinäkyvästä materiaalista? tai osan kantta, näkis ainakin jotain hahmoja :shock:


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Huhti 2012, 20:47
Kirjoittaja PW

Wichy pulloista :wink: vois askarrella.

petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Huhti 2012, 21:35
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

kokeilin samalla mukavampaa eli nojaavampaa asentoa.

Menee jo eteenpäin näkyvyyden kannalta liian loivaksi. Tuohon kun kuvittelee katteen jonka alle jalat jää niin tietä ei nää kuin kymmenen metrin päästä ja hyvin loivasta kulmasta.

Mitäs sitä siellä on nähtävää. Voihan aina nousta penkissä pystyyn katsomaan, jos tarvitsee katsella aivan lähelle eteen. Rata-ajoonhan tuota asentoa ollaankin suunnittelemassa. Ei kun kate päälle ja kovaa ajoa.

Minun on tehnyt mieli kokeilla katteeksi superkevyttä tuulipukukankaasta ommeltua muotoiltua tuulipussia, joka on edestä auki ja jonka ajoviima puhaltaa muotoonsa. Tuossa saisi helposti etureunan kiinni tuohon ohjauskaareen.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 23 Huhti 2012, 00:04
Kirjoittaja optimistx
jori kirjoitti:

...

Minun on tehnyt mieli kokeilla katteeksi superkevyttä tuulipukukankaasta ommeltua muotoiltua tuulipussia, joka on edestä auki ja jonka ajoviima puhaltaa muotoonsa. Tuossa saisi helposti etureunan kiinni tuohon ohjauskaareen.

Puhaltaisiko se tosiaan muotoon? Purjehtiessa purjetta on aika vaikea saada pullistumaan tuulta vasten. Voisi varmaan kokeilla huomenna vaikka muovipussia pyöritellen. Kalahaavi käyttöön.

On siinä sitten kuitenkin hommaa suunnitella sisään- ja ulospääsy vähintäänkin jalalle tai jollekin seisontatuelle , kun tulee äkkipysähdys.

Jos olisi hylkeenmuotoinen pussi vain ihmisen ympärillä, polvet ja vartalo suorina, niin ilmanvastus voisi olla luokkaa puolet maailman parhaista pyöristä tähän mennessä, ehkä. Kun polkemista varten polvet koukistuvat, niin silloin tietysti muoto menee pilalle ja vastus nousee. Mutta olisihan välillä tilaisuus rullailla nautinnollisesti, ja mäet ylös sähköavusteisesti. Vähän västäräkkiä matkien.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 23 Huhti 2012, 12:55
Kirjoittaja PW

Tämä kinneri tyyppi vaikuttaa tosi monipuoliselta, käypi "kauppakassista" - "kilpavehkeeksi" sama runko, kate vois olla vaihdettava tai välttämättä ei tartteis ku istuma-asennon muutos. Tietysti osa sarjat olis erilaiset eri käyttöön.
Rungosta saa helposti jatkettavan jos tarttee painopistettä muuttaa, samaan tyyliin ku etupuomeja säädellään. Takana voi olla irrotettava tarakka/takakoppa jossa kulkee tavarat reissuilla tai kaupasta ja sinne voi myös laittaa lapsen kyytiin.
Koppa vois liukua sisään menon helpottamiseksi eteen ja taakse jolloin jalkaa ei tartteis nostaa ku 20cm tai vähemmän. Vois käydä jopa liikuntarajotteisen kulkuneuvoksi.
Sähköapu toiseen takakiekkoon helpottamaan matkaa halukkaille.
Tämmösiä vielä selkiytymättömiä ratkasuja tuohon pyörätyyppiin vois sisällyttää.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 24 Huhti 2012, 09:48
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:

Tuntuu, että keveyden lisäksi pohjan poisjättäminen vähentää myös melua, ja mikä parasta kinneristä löytyy näin hyvin myös pakki.

Jos tavoitteena on mahdollisimman pieni ilmanvastus pitäisi myös pohja kattaa. Sitä pakkia varten sitten 'pommiluukut', jotka saa esim narusta vetäen takaisin ylös, lukitus yläasentoon vaikka kaapinovi-magneeteilla. Ja avaaminen jalalla tökkäämällä.

http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... bdoor.html


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 24 Huhti 2012, 13:50
Kirjoittaja PW

Löysin 25*25 mm putkea lisää ja punnitsin pätkän ja laskin ett tuolla runkomallilla jossa putkee vajaa 5m painoo säästyis reilu kilo. Ei kauheesti mutt varmaan pitää yks runko tuostakin tehdä niin näkee kestääkö vielä.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 24 Huhti 2012, 18:28
Kirjoittaja PW

Mitenkäs tähän malliin kannattas rakentaa jousitus jos tulee tarve ?

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 24 Huhti 2012, 18:38
Kirjoittaja jori

Minä laittaisin ainakin aluksi pelkän jousitetun istuimen. Ainoa ongelma on tukea istuin etu-taka-suunnassa polkemisvoimatukevasti ja vapauttaa silti ylä-ala-suunnassa jousen varaan.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 24 Huhti 2012, 18:48
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Minä laittaisin ainakin aluksi pelkän jousitetun istuimen. Ainoa ongelma on tukea istuin etu-taka-suunnassa polkemisvoimatukevasti ja vapauttaa silti ylä-ala-suunnassa jousen varaan.

Miulla on nyt just päinvastoin kun laitoin vaneripenkin joka etureunasta makaa poikkiraudan päällä ja takaosasta on ripustettu liinojen varaan, polkiessa notkuu.
Pitää miettiä tuo siis toisinpäin, kai se onnistuu.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 24 Huhti 2012, 19:42
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Minä laittaisin ainakin aluksi pelkän jousitetun istuimen. Ainoa ongelma on tukea istuin etu-taka-suunnassa polkemisvoimatukevasti ja vapauttaa silti ylä-ala-suunnassa jousen varaan.

Minulla on SH18:ssa tämä jousitettu istuin, joka on säädettävä, tarvittaessa antaa ponnistustukea ja estää tärinää. Remmien ja sivutukien välissä on 8 mm:n kumiköyttä.

Kuva

Sakari


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 24 Huhti 2012, 20:10
Kirjoittaja psa
irakas kirjoitti:

Minulla on SH18:ssa tämä jousitettu istuin, joka on säädettävä, tarvittaessa antaa ponnistustukea ja estää tärinää. Remmien ja sivutukien välissä on 8 mm:n kumiköyttä.

Sakari

Taitaa nimenomainen kuvan yksilö olla SH8 istuimena mustaksi maalattuna :), mutta toimii kyllä tuollainen istuin loistavasti, varsinkin kun sattuu olemaan juuri oikean pituinen minun selälleni, ottaa mukavasti vastaan pienet heitot, eikä tarvi etu tai takahaarukassa olla joustoja pölyä ja likaa keräämässä. Pienempi huollettavuus siis pyörällä. Penkki on kokoonsa ja massiivisuuteensa nähden todella kevyt.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 25 Huhti 2012, 09:00
Kirjoittaja PW

Ehkä tota mallia Sakari vois kokeilla. Miten paksua nuo sivuvanerit olikaan ?
Mistäs siihen tulee se tuki poljinvoimia vastaan, eikö nuo kumit jousta siihenkin suuntaan ?
Yks mahollisuus ett penkki vois olla pystysuuntasissa kiskoissa ja kumiköysien varassa liike ylös-alas joustaa mutt kisko ei mahdollista liikettä taaksepäin.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 25 Huhti 2012, 10:13
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Ehkä tota mallia Sakari vois kokeilla. Miten paksua nuo sivuvanerit olikaan ?
Mistäs siihen tulee se tuki poljinvoimia vastaan, eikö nuo kumit jousta siihenkin suuntaan ?
Yks mahollisuus ett penkki vois olla pystysuuntasissa kiskoissa ja kumiköysien varassa liike ylös-alas joustaa mutt kisko ei mahdollista liikettä taaksepäin.

Tuo Sakari-mallinen on leppoisa ja mukava, mutta joustaa polkiessa, eli tuollaiselle hirmumenijälle kuin PW ei oikein sovi. Ja tuollaisesta remmipenkistä nouseminen on hankalampaa kuin kovemmista: kun nostaa selkää penkistä, takamus uppoaa syvemmälle.