Sivu 13/16

Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 17 Touko 2013, 08:25
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:

Tässä niitä kaivattuja kuvia runkoni murtumasta.

No johan. Näyttää melko selvältä väsymiseltä kun on suoraan tuon vannejarrun sillan mutterin kohdalla. Runkohan ei ole edes vuotta vanha...

Paljonko on mittarissa ajoa tähän mennessä ? Onko levyjarrut olleet koko ajan käytössä ?


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 17 Touko 2013, 08:34
Kirjoittaja Wacky

Mittarissa on n. 15 000 km ja ikää hyvin lähelle 1 vuosi. Levyjarrut on ollu käytössä alusta lähtien.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 17 Touko 2013, 08:57
Kirjoittaja Nojanalle

Väitäisin että kyseessä on valmistusvika. Yläpuolella jossa on tuo hitsattu jarrun paikka.On päässyt karkeneen ja sen takia siihen on jäänyt jännitys päälle . Onko toisella puolella mitään merkejä vastaavasta . Jos saat uuden rungon tilalle ja käytät levyjarruja. Eikö valmistaja vois jättää koko jarrun paikan pois , kun sitä ei eres kyseisessä tapauksessa tarvita. Jos tuotannossa ei nyt ole tätä runkoo niin ,eikö voisi samalla vaihtaa pienellä välirahalla sen hiilariksi. Aina pitää yrittää ja painostaa , ei koskaan tierä vaikka onnistuisit. :wink:


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 17 Touko 2013, 09:19
Kirjoittaja jori

Minä kyllä sanoisin, että suunnitteluvirhe. Hitsaus aiheuttaa aina jonkinlaisen jännityskeskittymän ilman varsinaista valmistusvikaakin. No, valmistajan virhe kuitenkin ja selvästi takuun piirissä. Ketjuvoimahan se taas rungon on särkenyt.

Olivat läheltä nuo murtumakuvat (hyvä niin) , niin piti minunkin katsoa murtuman paikkaa toisesta kuvasta. Laitan sen tähän, niin helpottaa lukemista. Murtuma on siis takahaarukan oikean puoleisessa haarassa jarrutapin kohdalla. Kuvassa pumppu kiinnitetty siihen päälle.
Kuva


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 17 Touko 2013, 09:58
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

No, valmistajan virhe kuitenkin ja selvästi takuun piirissä. Ketjuvoimahan se taas rungon on särkenyt.

Olivat läheltä nuo murtumakuvat (hyvä niin) , niin piti minunkin katsoa murtuman paikkaa toisesta kuvasta. Laitan sen tähän, niin helpottaa lukemista. Murtuma on siis takahaarukan oikean puoleisessa haarassa jarrutapin kohdalla. Kuvassa pumppu kiinnitetty siihen päälle.

Kuva

Tuossa kuva samasta paikasta omasta vekottimestani levyjarruvarustettuna, toiselta puolelta. Minulla on vain jarrusillan pultit tuossa paikallaan.

Huomaa että ketjun puolelle on vielä alapuolelle hitsattu vaihtajan vaijerin kuorelle pidike. Lämpöjännitys on näin sille puolelle suurempi ja mahdollinen karkaisu tai sen poisto helpommin aiheuttaa tuollaisen murtuman.

Epäilen että runkoa saa ilman noita jarrusillan muttereita. Kun ne tehnee joku alihankkija sarjoissa kuitenkin.

On muuten ensimmäinen Metabikes:n runkovaurio josta kuulen...


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 17 Touko 2013, 11:21
Kirjoittaja Wacky
Nojanalle kirjoitti:

Väitäisin että kyseessä on valmistusvika. Yläpuolella jossa on tuo hitsattu jarrun paikka.On päässyt karkeneen ja sen takia siihen on jäänyt jännitys päälle . Onko toisella puolella mitään merkejä vastaavasta . Jos saat uuden rungon tilalle ja käytät levyjarruja. Eikö valmistaja vois jättää koko jarrun paikan pois , kun sitä ei eres kyseisessä tapauksessa tarvita. Jos tuotannossa ei nyt ole tätä runkoo niin ,eikö voisi samalla vaihtaa pienellä välirahalla sen hiilariksi. Aina pitää yrittää ja painostaa , ei koskaan tierä vaikka onnistuisit. :wink:

Ei oo vielä ainakaan hiilari runkoa näkynyt myynnissä, joten jos syksyyn menee niin varmaan kysyisin onnistuuko moinen välirahalla tilaaminen kun sillon pitäis tulla myyntiin se hiilikuiturunko.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 17 Touko 2013, 14:54
Kirjoittaja Syväri

Aaaaa-uts.. hitsausvirheeltä haiskahtaa.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 17 Touko 2013, 15:48
Kirjoittaja MikaL

Huh, tuossa olisi voinut käydä huonostikin. Kunnon vauhdissa pieneen töyssyyn ja takahaarukka vauhdissa poikki niin olisi voinut tehdä kipeää. Tuota samaa runkoa käytetään sekä levyjarrullisissa että vannejarrullisissa malleissa, siksi se jarrusillan paikka on siinä. Lisäksi siinä on haarukan yläpään vahvikelevy, joka on myös hitsattu kiinni haarukkaputkiin, eli siinä on melkoinen pläjäys hitsausta lähellä tuota kohtaa.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 17 Touko 2013, 15:56
Kirjoittaja PW

Kun tuota pyörää katsoo niin etupää näyttää erityisen hyvin tuetulta, emäputken kohdalta. Takapää taas siihen verrattuna heiveröiseltä.

Petri


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 17 Touko 2013, 16:21
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Melkein voisin veikata että valmistaja alkaa mussuttamaan tuosta pumpun kiinnityksestä...

Toivottavasti vastaisivat pian ja saisit uuden rungon asap.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 17 Touko 2013, 18:16
Kirjoittaja jori
MikaL kirjoitti:

Huh, tuossa olisi voinut käydä huonostikin. Kunnon vauhdissa pieneen töyssyyn ja takahaarukka vauhdissa poikki niin olisi voinut tehdä kipeää. Tuota samaa runkoa käytetään sekä levyjarrullisissa että vannejarrullisissa malleissa, siksi se jarrusillan paikka on siinä. Lisäksi siinä on haarukan yläpään vahvikelevy, joka on myös hitsattu kiinni haarukkaputkiin, eli siinä on melkoinen pläjäys hitsausta lähellä tuota kohtaa.

Onneksi väsymismurtumat eivät yleensä katkea yllättäen, vaan ne huomataan rakenteeseen ilmaantuneena ylimääräisenä löysyytenä, kuten nytkin. Tuo murtuma on alkanut haarukan aisan yläpinnasta ilmeisesti siitä jarrunkiinnityskierteen hitsin vierestä jo kauan sitten.

En nyt heti löytänyt rungon materiaalia, mutta arvaan sen olevan 6-sarjan alumiinia, joka yleensä hitsauksen jälkeen hehkutetaan kokonaisena ja vanhennetaan keinotekoisesti. Tämä yleensä estää kovin suurten jännitysten jäännin runkoon. Hitsaukseen jää kuitenkin pieniä virheitä, jotka aina ennemmin tai myöhemmin aiheuttavat rakenteen rikkovan särön.

15 000 kilometrin matkalla (vuodessa :shock: ) ei väsymistä oikein mitoitetussa pyörässä pitäisi ilmaantua, ellei kyseinen paikka ole alimitoitettu rakenteen voimia silmällä pitäen. Minusta haarukka on turhaan kiinnitetty niin ylös kauas ketjulinjasta, jolloin ketjuvoima nykii tuohon paikkaan vetojännityspiikkejä ja jarruttaminen ja rullailu rasittaa toiseen suuntaan. Varsinkin, jos ja kun (Wacky on kova nojapyöräilijä) pyörällä on ajettu persettä keventäen ja kovaa runtaten ja takapuolta keventäen töyssyissä jarruttaen, ei murtuman ilmaantuminen tuohon paikkaan ole mikään ihme.

Turhaan se runkoputki istuinosan jälkeen kääntyy ylös. Suorana runkoputken ja haarukan kiinnitys olisi ollut paremmassa paikassa ja tuon vaurion ilmaantuminen olisi viivästynyt niin, että vauriot muualla ja käytöstäpoisto olisivat ehtineet ensin. Hitsien suunnittelua voisi varmaan myös parantaa, mutta minulla ei ole mahdollisuutta niiden lähempään tarkastelemiseen. Metan sivuilla on nolon huonot kuvat.

Eikös tämä ole samasta syystä aiheutunut runkovaurio, kuin niissä Performereissa tapasi olla. Suunnittelija ei ole hahmottanut pyörän käytössä vaikuttavien voimien yhteisvaikutusta ja haarukan kiinnitys liian ylhäällä ketjulinjaan nähden.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 19 Touko 2013, 12:18
Kirjoittaja kissaniitty

Vähän OT pyörän puolesta, mutta kuitenkin: olin eilen poljeskelmassa Malmin kentän liepeillä, tyttö peräpyörässä mukana. Yhtäkkiä alkoi tuntua rungossa kummaa kumimaisuutta. Eikun pyörä seis ja ihmettelemään...Azubin runko keskeltä poikki. Alaohjauksen laakerin ja penkin etukiinnikkeen kohdalta siististi pystysuunnassa katki. Taluttamalla himaan ja samantien Azubille s-postia aiheesta. En tiedä, meneekö takuun piikkiin...toivottavasti tulevat edes vastaan uuden rungon kustannuksissa. Onhan tuolla ajettu tolkuttoman paljon melkein neljän vuoden aikana, pitkälti yli 30.000 kilsaa, mutta silti ihmetyttää noin paksun alumiinirungon väsyminen. Tosin vielä enemmän tuo Metan väsähtäminen ihmetyttää, kun on noinkin uusi laite.
Huoh. Kesä kehissä eikä pyörää alla. Taitaa alkukesä mennä maasturilla ajeluksi...
Mitenköhän tuon rungon korjaaminen onnistuisi, jos Azubilla ollaan sitä mielä ettei mene takuuseen?

Azub2.jpg
Azub1.jpg

Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 19 Touko 2013, 12:56
Kirjoittaja MikaL

Näitähän on nyt epidemiaksi asti. Jaksamista kissaniityllekin.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 19 Touko 2013, 13:45
Kirjoittaja Syväri

Bentrideronlinessa oli jossain vastaava runkovaurio jousituksen kohdalla.. taitaa olla yleisin ongelma näissä alumiinirungoissa tällanen väsyminen joka alkaa jostain kiinnihitsatusta lärpäkkeestä. Ehkä valmistajien kannattais käyttää samanlaisia kiinnityspantoja kuin kuitupyörissä?


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 20 Touko 2013, 11:44
Kirjoittaja jviirret
kissaniitty kirjoitti:

Mitenköhän tuon rungon korjaaminen onnistuisi, jos Azubilla ollaan sitä mielä ettei mene takuuseen?

Kyllähän tuon joku alumiinin hitsaustaitoinen hitsaa, kunhan riittävän laajalta alueelta saa puhdistettua. Sitten murtuu kohta vierestä uudelleen. Jos/kun muut osat on vielä käyttökelpoisia niin kannattanee ostaa uusi runko, tai tehdä itse teräksestä :wink:

Jukka