Sivu 14/50

Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 14 Loka 2016, 17:35
Kirjoittaja PW

Hienoja mutkaputkia jäykkänä jännityksestä täälläkin :mrgreen:


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 14 Loka 2016, 18:16
Kirjoittaja Vilijami

Näkee vähän mittakaavaa, kun on kiekot alla.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 14 Loka 2016, 18:22
Kirjoittaja Premnas
Wacky kirjoitti:

Säätöön tulee pykäliä ja riippuen voimista ja materiaali vahvuuksista esim. etupuomissa niin reikien väli tulee olemaan kohtuu suuri tai materiaalista erittäin paksua ja siten painavaa.
Sen lisäksi niissä on aina johonkin suuntaan pientä klappia jotta niitä voi liuttaa vastakkain.

Mutta jos siis puhutaan nimenomaan peräkärryyn välittyvistä voimista eikä pyörään, eikö tuollanen säätösysteemi voisi toimia tai kestää? Carry Freedomin Y-kärryssähän aisa kiinnitetään liu'uttamalla profiiliputkia sisäkkäin ja se varmistetaan lukitussokalla. Silti isomman kärryn kestokyvyksi ilmoitetaan 90kg. Pitemmällä aisalla ilmoitettu kestokyky on puolitettu, mutta onhan sekin silti aika paljon.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 14 Loka 2016, 19:15
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Näkee vähän mittakaavaa, kun on kiekot alla.

Erikoinen heteka, vois joku tietämätön kommentoida tässä vaiheessa rakentamista :mrgreen:


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 14 Loka 2016, 19:18
Kirjoittaja Vilijami
Premnas kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Säätöön tulee pykäliä ja riippuen voimista ja materiaali vahvuuksista esim. etupuomissa niin reikien väli tulee olemaan kohtuu suuri tai materiaalista erittäin paksua ja siten painavaa.
Sen lisäksi niissä on aina johonkin suuntaan pientä klappia jotta niitä voi liuttaa vastakkain.

Mutta jos siis puhutaan nimenomaan peräkärryyn välittyvistä voimista eikä pyörään, eikö tuollanen säätösysteemi voisi toimia tai kestää? Carry Freedomin Y-kärryssähän aisa kiinnitetään liu'uttamalla profiiliputkia sisäkkäin ja se varmistetaan lukitussokalla. Silti isomman kärryn kestokyvyksi ilmoitetaan 90kg. Pitemmällä aisalla ilmoitettu kestokyky on puolitettu, mutta onhan sekin silti aika paljon.

Välyksettömän säädön voisi toteuttaa puristusliitoksella. Esimerkiksi pystärin satulaputki-meiningillä. Työkaluton pikasäätö on mahdollinen.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 14 Loka 2016, 19:20
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Näkee vähän mittakaavaa, kun on kiekot alla.

Erikoinen hetetka, vois joku tietämätön kommentoida tässä vaiheessa rakentamista :mrgreen:

Isä kävi tuossa jo ihmettelemässä, että jo on erikoinen peräkärry :mrgreen:


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 14 Loka 2016, 22:37
Kirjoittaja Härski

Yhtään en ole päätäni tällä aiheella vaivannut, mutta noin yhtäkkiä runkoa vilkasemalla vaikuttaa vetelältä. Kruisailupelissä se voi olla tietty vaan positiivinen ominaisuus.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 14 Loka 2016, 23:45
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:

Yhtään en ole päätäni tällä aiheella vaivannut, mutta noin yhtäkkiä runkoa vilkasemalla vaikuttaa vetelältä. Kruisailupelissä se voi olla tietty vaan positiivinen ominaisuus.

Kate jäykistää.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 15 Loka 2016, 09:31
Kirjoittaja PW

Onko minkälainen merkitys eli vaikutus sillä, ett ohjauskulmat on kovin erilaiset, etu- ja takakiekolla? Noin niiku teoriassa?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 15 Loka 2016, 10:39
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Onko minkälainen merkitys eli vaikutus sillä, ett ohjauskulmat on kovin erilaiset, etu- ja takakiekolla? Noin niiku teoriassa?

Ei niillä juurikaan mitään ristikkäisvaikutuksia ole, eli toimivat itsenäisesti toisistaan riippumatta. Takapyörä kääntyy paljon vähemmän, joten sen ohjauskulma voi olla melkoisen vino ilman vaarallisen suurta kiekon kallistumaan käännöksessä. Liian raju kallistuminen rasittaa pinnoja.

Mikä on Räntäkinnerin takapyörän ohjauskulma ja jättö? Aurauskulmien virheiden vaikutuksen minimoimiseksi kannattaisi olla positiivinen jättö molemmissa ohjaavissa pyörissä ja olkapoikkeamat mahdollisimman lähellä nollaa. Minulla suurimmat ongelmat ohjauksessa ovat vivuston kiinnityspisteen siirtymisen vaikutus auraukseen ja väärän aurauskulman aiheuttama renkaiden kuluminen. Ohjausvivun kiinnityspiste kannattaa laittaa kiinni hitsaamalla, eikä luottaa klemmareihin. :oops:

Heh, naurattaa, kun ajattelen ulkomaankielisiä kavereitä kertomassa vilijamin 2T3 kinneristä sanomassa nimen määreosaa: "Räntäpäivän" :mrgreen:


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 15 Loka 2016, 10:59
Kirjoittaja PW

Kuinkahan googlekääntäjä suoriutuu räntäpäivä sanasta :? :mrgreen:


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 15 Loka 2016, 12:19
Kirjoittaja Vilijami
Härski kirjoitti:

Yhtään en ole päätäni tällä aiheella vaivannut, mutta noin yhtäkkiä runkoa vilkasemalla vaikuttaa vetelältä. Kruisailupelissä se voi olla tietty vaan positiivinen ominaisuus.

On vetelä. Painonhallinnan takia koitan pärjätä mahdollisimman vähällä raudalla. Koeajossa selviää.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 15 Loka 2016, 12:28
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Mikä on Räntäkinnerin takapyörän ohjauskulma ja jättö? Aurauskulmien virheiden vaikutuksen minimoimiseksi kannattaisi olla positiivinen jättö molemmissa ohjaavissa pyörissä ja olkapoikkeamat mahdollisimman lähellä nollaa. Minulla suurimmat ongelmat ohjauksessa ovat vivuston kiinnityspisteen siirtymisen vaikutus auraukseen ja väärän aurauskulman aiheuttama renkaiden kuluminen. Ohjausvivun kiinnityspiste kannattaa laittaa kiinni hitsaamalla, eikä luottaa klemmareihin. :oops:

Takapyörän ohjauskulma on 53° ja jättö noin 50mm positiivisella. Olkapoikkeamat on yritetty saada nollaan.
Just mietiskelin ohjausvivun kiinnitystä runkoon. Taidan ensin laittaa klemmarilla ja myöhemmin hitsaan kiinni, kun lopullinen paikka varmistuu.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 15 Loka 2016, 12:42
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Kuinkahan googlekääntäjä suoriutuu räntäpäivä sanasta :? :mrgreen:

Googlekääntäjä sanoo: räntäpäivä = sleet day :D


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 15 Loka 2016, 14:16
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kuinkahan googlekääntäjä suoriutuu räntäpäivä sanasta :? :mrgreen:

Googlekääntäjä sanoo: räntäpäivä = sleet day :D

vähän pitäs nimee muuttaa ni pääsisit syssyllä Slushiin 8) Merkitys ei oleellisesti muuttus - Loskakinneri, kertonee käyttötarkotuksen :wink: