Re: Räntäpäivän kinneri
Hienoja mutkaputkia jäykkänä jännityksestä täälläkin
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hienoja mutkaputkia jäykkänä jännityksestä täälläkin
Näkee vähän mittakaavaa, kun on kiekot alla.
Wacky kirjoitti:Säätöön tulee pykäliä ja riippuen voimista ja materiaali vahvuuksista esim. etupuomissa niin reikien väli tulee olemaan kohtuu suuri tai materiaalista erittäin paksua ja siten painavaa.
Sen lisäksi niissä on aina johonkin suuntaan pientä klappia jotta niitä voi liuttaa vastakkain.
Mutta jos siis puhutaan nimenomaan peräkärryyn välittyvistä voimista eikä pyörään, eikö tuollanen säätösysteemi voisi toimia tai kestää? Carry Freedomin Y-kärryssähän aisa kiinnitetään liu'uttamalla profiiliputkia sisäkkäin ja se varmistetaan lukitussokalla. Silti isomman kärryn kestokyvyksi ilmoitetaan 90kg. Pitemmällä aisalla ilmoitettu kestokyky on puolitettu, mutta onhan sekin silti aika paljon.
Vilijami kirjoitti:Näkee vähän mittakaavaa, kun on kiekot alla.
Erikoinen heteka, vois joku tietämätön kommentoida tässä vaiheessa rakentamista
Premnas kirjoitti:Wacky kirjoitti:Säätöön tulee pykäliä ja riippuen voimista ja materiaali vahvuuksista esim. etupuomissa niin reikien väli tulee olemaan kohtuu suuri tai materiaalista erittäin paksua ja siten painavaa.
Sen lisäksi niissä on aina johonkin suuntaan pientä klappia jotta niitä voi liuttaa vastakkain.Mutta jos siis puhutaan nimenomaan peräkärryyn välittyvistä voimista eikä pyörään, eikö tuollanen säätösysteemi voisi toimia tai kestää? Carry Freedomin Y-kärryssähän aisa kiinnitetään liu'uttamalla profiiliputkia sisäkkäin ja se varmistetaan lukitussokalla. Silti isomman kärryn kestokyvyksi ilmoitetaan 90kg. Pitemmällä aisalla ilmoitettu kestokyky on puolitettu, mutta onhan sekin silti aika paljon.
Välyksettömän säädön voisi toteuttaa puristusliitoksella. Esimerkiksi pystärin satulaputki-meiningillä. Työkaluton pikasäätö on mahdollinen.
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Näkee vähän mittakaavaa, kun on kiekot alla.
Erikoinen hetetka, vois joku tietämätön kommentoida tässä vaiheessa rakentamista
Isä kävi tuossa jo ihmettelemässä, että jo on erikoinen peräkärry
Yhtään en ole päätäni tällä aiheella vaivannut, mutta noin yhtäkkiä runkoa vilkasemalla vaikuttaa vetelältä. Kruisailupelissä se voi olla tietty vaan positiivinen ominaisuus.
Härski kirjoitti:Yhtään en ole päätäni tällä aiheella vaivannut, mutta noin yhtäkkiä runkoa vilkasemalla vaikuttaa vetelältä. Kruisailupelissä se voi olla tietty vaan positiivinen ominaisuus.
Kate jäykistää.
Onko minkälainen merkitys eli vaikutus sillä, ett ohjauskulmat on kovin erilaiset, etu- ja takakiekolla? Noin niiku teoriassa?
PW kirjoitti:Onko minkälainen merkitys eli vaikutus sillä, ett ohjauskulmat on kovin erilaiset, etu- ja takakiekolla? Noin niiku teoriassa?
Ei niillä juurikaan mitään ristikkäisvaikutuksia ole, eli toimivat itsenäisesti toisistaan riippumatta. Takapyörä kääntyy paljon vähemmän, joten sen ohjauskulma voi olla melkoisen vino ilman vaarallisen suurta kiekon kallistumaan käännöksessä. Liian raju kallistuminen rasittaa pinnoja.
Mikä on Räntäkinnerin takapyörän ohjauskulma ja jättö? Aurauskulmien virheiden vaikutuksen minimoimiseksi kannattaisi olla positiivinen jättö molemmissa ohjaavissa pyörissä ja olkapoikkeamat mahdollisimman lähellä nollaa. Minulla suurimmat ongelmat ohjauksessa ovat vivuston kiinnityspisteen siirtymisen vaikutus auraukseen ja väärän aurauskulman aiheuttama renkaiden kuluminen. Ohjausvivun kiinnityspiste kannattaa laittaa kiinni hitsaamalla, eikä luottaa klemmareihin.
Heh, naurattaa, kun ajattelen ulkomaankielisiä kavereitä kertomassa vilijamin 2T3 kinneristä sanomassa nimen määreosaa: "Räntäpäivän"
Kuinkahan googlekääntäjä suoriutuu räntäpäivä sanasta
Härski kirjoitti:Yhtään en ole päätäni tällä aiheella vaivannut, mutta noin yhtäkkiä runkoa vilkasemalla vaikuttaa vetelältä. Kruisailupelissä se voi olla tietty vaan positiivinen ominaisuus.
On vetelä. Painonhallinnan takia koitan pärjätä mahdollisimman vähällä raudalla. Koeajossa selviää.
jori kirjoitti:Mikä on Räntäkinnerin takapyörän ohjauskulma ja jättö? Aurauskulmien virheiden vaikutuksen minimoimiseksi kannattaisi olla positiivinen jättö molemmissa ohjaavissa pyörissä ja olkapoikkeamat mahdollisimman lähellä nollaa. Minulla suurimmat ongelmat ohjauksessa ovat vivuston kiinnityspisteen siirtymisen vaikutus auraukseen ja väärän aurauskulman aiheuttama renkaiden kuluminen. Ohjausvivun kiinnityspiste kannattaa laittaa kiinni hitsaamalla, eikä luottaa klemmareihin.
Takapyörän ohjauskulma on 53° ja jättö noin 50mm positiivisella. Olkapoikkeamat on yritetty saada nollaan.
Just mietiskelin ohjausvivun kiinnitystä runkoon. Taidan ensin laittaa klemmarilla ja myöhemmin hitsaan kiinni, kun lopullinen paikka varmistuu.
PW kirjoitti:Kuinkahan googlekääntäjä suoriutuu räntäpäivä sanasta
![]()
Googlekääntäjä sanoo: räntäpäivä = sleet day
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Kuinkahan googlekääntäjä suoriutuu räntäpäivä sanasta
![]()
Googlekääntäjä sanoo: räntäpäivä = sleet day
vähän pitäs nimee muuttaa ni pääsisit syssyllä Slushiin Merkitys ei oleellisesti muuttus - Loskakinneri, kertonee käyttötarkotuksen