Sivu 16/55

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 10 Touko 2012, 13:49
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Toisaalta kun kiekot on tuossa kyynärpäiden kohdalla se on kaikkein levein kohta jos ne sijottaskin selvästi taaemmaksi pyörää vois kaventaa.

Ei voi, kun ketjulla ei voi tehdä mutkaa sivuttain. Tulis myös kaatumaherkempi...

Jukka

No voi sitä nyt vähän kaventaa, tietyst myös etupää kapenee - ketju tulee suoraan kuten tähänkin asti. Ohjaus yläohjaukseksi jolloin kyynärpää ei hankaa ketjuun. Tämmöstä hienosäätöö johonkin Nokia- käyttöön :D ja muuhun kovaan ajoon.

petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 10 Touko 2012, 18:11
Kirjoittaja PW

Nyt on etupää punnittu, kokopyörä kuskeineen 118 kg - eturengas 12 kg ja kuski 91 kg joten pyörälle jää tässä yhtälössä = 27 kg. Tuo Nexus-8 painaa pelkästään yli 2 kg , se on tullu lisää aikasempaan punnitukseen ja vähän muuta.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 10 Touko 2012, 19:58
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Nyt on etupää punnittu, kokopyörä kuskeineen 118 kg - eturengas 12 kg ja kuski 91 kg joten pyörälle jää tässä yhtälössä = 27 kg. Tuo Nexus-8 painaa pelkästään yli 2 kg , se on tullu lisää aikasempaan punnitukseen ja vähän muuta.

Ei ole paljon painoa etupyörällä. Jos tuolla pärjää, niin sitten eturenkaaksi voisi valita jonkin aivan pienenkin. 10% vierintävastuksesta tulee eturenkaasta, jos sen vastus kasvaa vaikka enemmänkin, on se kokonaisvierintävastuksessa niin vähän, että kokonaispainon vähenemisenä korvautuu ensimmäisessä ylämäessä. Mitenkähän potkulaudan umpiuretaanirengaspyörä toimisi. :roll:

Noista painoista laskien painopisteesi sijainti on kymmenen prosentin akselivälistä päässä taka-akselista.(15 cm taka-akselin edessä). Tuosta voi päätellä, että tukikolmio on painopisteen kohdalla 690-10%=620 leveä. Ei tuota hevillä kaatumaan saa. On siis lähes yhdentekevää kaatumisen kannalta, kuinka monta pyörää edessä on kaatumisherkkyys samalla painopisteen korkeudella lisääntyy vain tuon kymmenen prosenttia. Vähänkin vetävälle pyörälle päin kurkottamalla saa helposti yli puolet painosta vetävälle pyörälle. =Ihan kohtalainen talvipyörä :)

PS.
Oli hiukan paha etsiä noita speksejä, jotta sain laskettua nuo edelliset. Voitaisiinko sopia, että näihin rakenteluketjuihin tehtäisiin ensimmäiseen viestiin päivittyvä "Tekniset tiedot" lista, josta löytyisi: Akseliväli, raideväli, kokonaispituus, -leveys, pyöräpainot kuormattuna ja kokonaispaino ilman kuskia ym tarpeellista.

Tähän ketjuun riittäisi, kun siirrät tämän viestisi sisällön ja ehkäpä uusimman kuvan tuonne ensimmäisen viestin perään otsikon "Tekniset tiedot" alle, niin on sitten myöhemmin helpompi löytää, kun keskustelussa viitataan mittoihin tai rakenteeseen.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 10 Touko 2012, 20:23
Kirjoittaja PW

Kun siinä on mäessä tuo ominaisuus ett eturengas siirtyy hiukan (vasemmalle) korjaus siis oikealle, nii onko jo painopiste liian takana ? Eli hukkaako paljon polkuvoimia ?
Voishan tuossa kokeilla potkulaudan rengasta :D oma ajatus oli ett tekisin seuraavaan kiekon uretaanista ja lasikuidusta ja kiinnitys toispuoleisesti, jolloin haarukka jää pois ja kiekossakin tulee kevennystä.
Pitää laitella tuonne ekaan viestiin tekniset tiedot, toki ne sattaa tässä rojektisa muuttuu vielä moneenkertaan.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 10 Touko 2012, 20:26
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

PS.
Oli hiukan paha etsiä noita speksejä, jotta sain laskettua nuo edelliset. Voitaisiinko sopia, että näihin rakenteluketjuihin tehtäisiin ensimmäiseen viestiin päivittyvä "Tekniset tiedot" lista, josta löytyisi: Akseliväli, raideväli, kokonaispituus, -leveys, pyöräpainot kuormattuna ja kokonaispaino ilman kuskia ym tarpeellista.

Tähän ketjuun riittäisi, kun siirrät tämän viestisi sisällön ja ehkäpä uusimman kuvan tuonne ensimmäisen viestin perään otsikon "Tekniset tiedot" alle, niin on sitten myöhemmin helpompi löytää, kun keskustelussa viitataan mittoihin tai rakenteeseen.

Taitaa nuo speksit muuttua koko ajan rakentelun edistyessä, ainakin osassa projekteja :roll: Olisiko parempi avata kokonaan uusi viestiketju kun pyörä on ns."valmis" ja siihen alkuun kaikki speksit, kuvia joka suunnasta ja linkki rakentelu ketjuun. Voisi olla oikeastaan kokonaan uusi viestialue nimeltään "esittele pyöräsi" niin siellä voisi myös tehdaspyörien omistajat ilmoitella pyöriensä tietoja ja levittää kuvia. Painon suhteen varsin hyödyllinen, kun voisi verrata valmistajan lukemia todellisiin.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 10 Touko 2012, 20:29
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Kun siinä on mäessä tuo ominaisuus ett eturengas siirtyy hiukan vasemmalle nii onko jo painopiste liian takana ? Eli hukkaako paljon polkuvoimia ?

Hyppii vasemmalle? Eikös siinä ole veto vasemmalla, eli kovasti polkiessa pitäisi renkan pompahdella oikealle?
Tuo on vielä jotenkin hallittavissa, mutta vaaratilanteita tulee jos pyörä lähtee ylämäessä valumaan taaksepäin ja yrität sitä jarruilla pysäyttää. Pitäisi olla yhtä tehokkaat ja tunnokkaat jarrut molemmissa takapyörissä ja siltikin vaarana että kippaa selälleen jos vauhdin päästää liian kovaksi.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 10 Touko 2012, 21:08
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kun siinä on mäessä tuo ominaisuus ett eturengas siirtyy hiukan vasemmalle nii onko jo painopiste liian takana ? Eli hukkaako paljon polkuvoimia ?

Hyppii vasemmalle? Eikös siinä ole veto vasemmalla, eli kovasti polkiessa pitäisi renkan pompahdella oikealle?
Tuo on vielä jotenkin hallittavissa, mutta vaaratilanteita tulee jos pyörä lähtee ylämäessä valumaan taaksepäin ja yrität sitä jarruilla pysäyttää. Pitäisi olla yhtä tehokkaat ja tunnokkaat jarrut molemmissa takapyörissä ja siltikin vaarana että kippaa selälleen jos vauhdin päästää liian kovaksi.

Jukka

Sori,tietyst oikeelle.
Joo jarrut pitää olla molemmissa takakiekoissa.
Tuossa kerran kokeilin pihassa pienessä ylämäessä miten se taakse kallistuu, niskatuki otti maahan ja en päässy takas alas muuten ku poika paino keulan alas :oops: :D

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 10 Touko 2012, 22:57
Kirjoittaja jori

EI olisi wheelie bar pahitteeksi.
Kuva


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 11 Touko 2012, 07:23
Kirjoittaja irakas

Minulla on SH18:ssa jarrut molemmissa takapyörissä omilla jarruvivuillaan. Etupyörässäkin oli jarru, mutta purin sen pois, kun takajarrut toimivat näin ihan hyvin, ja vivuille ei tahtonut olla enää tilaa ohjaustangoissa. Soutupyörä SH15:n etupyörien jarrut toimivat yhdellä jarruvivulla. Niiden säätö on kuitenkin osoittaututunut aika työlääksi. :?

Sakari


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 12 Touko 2012, 20:11
Kirjoittaja PW

Värkkäsin tähän tuon Jorin mainostaman "virtuaaliohjauksen" (mistä tuo nimi tulee en oikeen ymmärrä :? )
Etuhaarukan olkapäihin hitsasin 8mm pultit noin pystyyn. Kaksi kukkakeppiä ( muovipäällysteinen metalli putki ) haarukan päähän liimasin tuommosen silmukka nivelen (mikälie virallinen nimi ? ) ja kädensija puoleen samantapasen mutta kulma version.

P1011120.JPG
P1011120.JPG (74.83 KiB) Katsottu 2001 kertaa
P1011121.JPG
P1011121.JPG (73.54 KiB) Katsottu 2001 kertaa
P1011122.JPG
P1011122.JPG (77.7 KiB) Katsottu 2001 kertaa

Lyhyt koeajo ja hyvin pystyy ainakin kahella kädellä ajamaan, Tanko on aivan liian pitkä - pitää lyhentää ja koittaa uudelleen. Pyöräkääntyy tosi pienessä tilassa.
Saa nähdä miten onnistuuko yhellä kädellä ohjaus.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 12 Touko 2012, 20:23
Kirjoittaja jori

Ensin katsoin, että suksisauvoista, mutta sitten muistin, että taitavat olla niitä puutarhatukia mitälie. :)
En minäkään tiedä, mistä tuo virtuaaliohjaus-nimi on tullut. On minulla oikeakin virtuaalisella ohjaunivelellä toteutettu tekele, mutta se ei ole tuo Remmiajokin ohjausvälitys. Yhdellä kädellä pystyt ohjaamaan ranteella kääntäen sauvojen välistä -tai sivultakin eteen-taakse työntelemällä tietysti. Ohjausvälitystä voi hiukan pienentää siirtämällä varsia lähemmäs toisiaan ohjaustangossa. Ei tuo vapaana yhden käden ohjaukseksi mikään hyvä ole. Toisaalta sen saa muuttumaan sellaiseksi ripustamalla nuo varret tuohon katekaareen väljästi vaikka nippusiteellä, niin ei putoa tanko syliin yhdellä kädellä ohjatessa.
Ei se taida ollakaan katekaari, vaan kantokahva. Taittopyörääkö sinä teetkin. :)


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 12 Touko 2012, 21:15
Kirjoittaja PW

Se on virtuaalikatekaari :wink:

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 13 Touko 2012, 15:28
Kirjoittaja PW

No nyt on yli 20km kokemusta uudesta ohjauksesta. Ripustin sen tuohon kaareen mutt ongelma on ett tangot taipuu ja käsille ei ole tukea - "heinämies heiluu" ilmiö ja etukiekko heijaa puolelta toiselle polkemisen tahtiin. Tangot meni myös vähän liian lyhkäsiks, reidet ottaa rystysiin ja sekin tietysti heiluttaa tankoja. Eikä tangot yletä syliin. Lisäksi pyörään asettuminen on vaikeampaa.
Jos tuon kädensijan vois keskeltä ripustaa ajonajaksi tappiin jonkavarassa se kääntyisi saattas toimia paremmin.
Eikös se näin vois toimia vaikka yhellä tangolla ? Pyörästä noustessa tanko pitäs voida nostaa sivuun jotta helpompi poistua/käydä sisään. Pitää suunnitella semmonen tuki/tappi jonka saa sivuun.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 13 Touko 2012, 16:15
Kirjoittaja PW

Uusinta kuvaa

P1011124.JPG
P1011124.JPG (77.96 KiB) Katsottu 1962 kertaa
P1011127.JPG
P1011127.JPG (70.92 KiB) Katsottu 1962 kertaa

"apinalla" on niin leveet hartiat ettei kuskia meinaa näkyä :D
Yläohjauksella jos tekis kisarassin tällä mallilla niin vois kaventaa pyörää ainakin 10 cm.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 13 Touko 2012, 16:42
Kirjoittaja jori

Hihi, näkee, että olet veneilymiehiä. Laitoit heti jollan perään (vai onko tuo pelastusvene), niin pääset poijulta rantaan. Ape hangerinkin sait. :D