Sivu 16/29
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 30 Heinä 2019, 17:50
Kirjoittaja ajarmala
Härski kirjoitti:Kävikö muuten milanille kuinkaan?
Ei suinkaan! Milan on saksalaista tekoa. Se näemmä kestää hollantilaisten velojen törmäilyt 
Ei vaiskaan - Milanin pyrstö on niin kapea, että se sen takia on jo rakenteellisesti niin luja, että takaapäin törmäävä pyöreänokkainen velo kärsii enemmän.
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 30 Heinä 2019, 19:36
Kirjoittaja Premnas
Quattrostahan tuli ihan sen näköinen ku mitään olisi koskaan sattunutkaan! Siisti korjaus.
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 31 Heinä 2019, 09:34
Kirjoittaja Saukki
Härski kirjoitti:Harmi kun noissa tehdastekosissa korit on puhdasta hiiltä. Jos joukossa olis aramidia, niin kestäisivät kolhuja varmasti paljon paremmin. Saukillahan taisi keula myös pritskahtaa halki ja ties kenellä kaikilla.
Muistaakseni esimerkiksi kevralla oli valikoimassa mattoa jossa oli 50/50 molempia samassa kudoksessa jota fetula käytti uusimmassa laitteessaan. Mut kaipa ne maaiomalla tietää mitä tekevät. 
Kävikö muuten milanille kuinkaan?
WAWin saa kevlar vahvisteisena.
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 31 Heinä 2019, 12:33
Kirjoittaja takakeno
No, ei ne värit nyt ihan samat ole, mutta kelpaa ainakin toistaiseksi.
Miten Kevlar auttaa kestävyydessä ?
Ainakin tässä tapauksessa olisi tarvittu joustavuutta.
Hiilikuitu ei jousta vaan murtuu, jos liikaa rasitusta.
Tähän tuli limitys kohtiin 6 kertainen hiilikuitu, jos uuden kaksi kerrosta lasketaan mukaan.
T:Jere
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 31 Heinä 2019, 13:19
Kirjoittaja jori
takakeno kirjoitti:No, ei ne värit nyt ihan samat ole, mutta kelpaa ainakin toistaiseksi.
Miten Kevlar auttaa kestävyydessä ?
Ainakin tässä tapauksessa olisi tarvittu joustavuutta.
Hiilikuitu ei jousta vaan murtuu, jos liikaa rasitusta.
Tähän tuli limitys kohtiin 6 kertainen hiilikuitu, jos uuden kaksi kerrosta lasketaan mukaan.
T:Jere
Heh, nyt on niin luja, että seuraavalla kerralla menee Milanista perä. 
Kevlarin käytön idea on siinä, että sen murtovenymä on hiilikuituun nähden moninkertainen, jolloin hiilikuidun murtuessa kappale jää vielä ehjien aramidikuitujen varassa kiinni yhtenäiseksi kappaleeksi, vaikka onkin menettänyt hiilikuidun murtumien takia valtaosan jäykkyydestään. Tämä tekee murtumista turvallisempia, kun hajoaminen muuttuu yhtäkkisestä sitkeän hitaaksi. Pelkästä kevlarista voisi tietenkin tehdä nitä kuorman kantamisen kannalta sekundäärisiä osia, mutta voisi ne tehdä vieläkin matalamman kimmorkertoimen materiaalista.
Onhan tuolla keulabulbilla tietysti kinneriputken sivuttaisen leikkausjouston jäykistämistehtävä, mutta kyllä tuohon riittäisi vähäisempikin jäykkyys. Mielestäni kinnerien keula- ja peräkappaleet voisivat olla irrotettavia tyhjiömuovattavia PC-, tai PET-muovisia osia, jotka voisi helposti pullauttaa törmäyksen jälkeen takaisin muotoonsa tai pahimmassa tapauksessa vaihtaa uusiin. WAWissahan tätä ideaa onkin osin käytetty, joskin keulaosa on turhaan painava ja samaa rakennetta kuin muukin runko.
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 05 Elo 2019, 22:27
Kirjoittaja takakeno
Ei tarvinnut irrottaa kiinnityspulttia, jotta sai vanteen irti.
Tällä ajoin 6 tunnin kisaa.

- Laippa on nyt jumittunut vanteeseen.
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 05 Elo 2019, 22:50
Kirjoittaja tm
takakeno kirjoitti:Ei tarvinnut irrottaa kiinnityspulttia, jotta sai vanteen irti.
Tällä ajoin 6 tunnin kisaa...
Lähtikö irti ihan nyppäämällä, ilman taka-akselin/laakerien irroitusta?
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 05 Elo 2019, 23:19
Kirjoittaja takakeno
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 05 Elo 2019, 23:57
Kirjoittaja tm
takakeno kirjoitti:Lähti nyppäämällä.
ONNEKSI et lähtenyt tuolla liikenteeseen ajelemaan kohti kotia...
.
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 06 Elo 2019, 09:14
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:takakeno kirjoitti:Lähti nyppäämällä.
ONNEKSI et lähtenyt tuolla liikenteeseen ajelemaan kohti kotia...
.
Tuo kesti kuitenkin ajella melko normaalisti mutkarataa kisanopeuudella, mikä tarkoittaa aivan huikeaa luotettavuusresurssia kolmipyöräiseen nähden. Tämä on yksi niistä syistä, miksi näitä nelipyöräisiä on ruvettu rakentamaan. Kolmipyörässä takapyörä on niin kriittinen komponentti, että pienikin vika siinä aiheuttaa vähintään keskeytyneen matkan, ellei jopa vakavan vaaratilanteen. Nyt pyörällä saattoi ajaa melko normaalisti, vaikka...
Niin, mitä tuolle oikeastaan oli tapahtunut. Mikä tuossa on rikki. Onko tuo putkiholkki katkennut akseli, vai mikä tuossa on vikana. Yritin katsoa kuvasta, mutta en hahmottanut rakenteen toimintaa. Käsitin, että tuon sisällä on teräksinen akseli. Onko tuossa vapaakytkimet päissä. Mikä tuossa on laakeroitu vapaasti, mikä akselin varassa.

Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 06 Elo 2019, 10:06
Kirjoittaja takakeno
Käytännössä minulla oli vain yksi vetäväpyörä.
Suoralla ei huomannut mitään, mutta mutkissa oikeapuoli luisti.
Lisää kuvia hahmotuksen helpottamiseksi:

- Kiinteä akseli.

- Oikeapuoli vetoakseli.
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 06 Elo 2019, 10:50
Kirjoittaja tm
Kuinka pitkälti akseli menee tuon laippaosan sisälle?
Vain pari senttiä vai enemmän?
Lisäkuva ois kiva...
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 06 Elo 2019, 13:26
Kirjoittaja jori
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 06 Elo 2019, 19:40
Kirjoittaja takakeno
Vihdoin sain taka-akseliston irti.
Pitäisi ohjeen mukaan naputella akseli irti naputtelemalla akselinlaippaan kevyesti,
mutta juuri tuota akselinlaippaa minulla ei ole.
Mitenkähän tuon akselin nyt saa irti ?
Vai voisiko hitsata noin lähellä laakeria, niin ei tarvitsisi akselia irrottaa ?
Ei kuulu mitään velomobile.nl suunnalta.
Taitavat viettää kunnolla kesälomaa.

- 20 mm menee vannelaipan sisään.

- Jännä, heilahduksen vaimennus paino vaihtajassa.
Re: MANGO ja QUATTROVELO
Lähetetty: 06 Elo 2019, 20:06
Kirjoittaja jvuotila
Lämmität noita osia kuumailmapuhaltimella niin lähtenee sitten irti jopa vetämällä?