Re: SH31
Jos laittaisi takajousituksen tähän tapaan. Takahaarukat nivellöitäisiin ja jousituksena tavalliset iskarit, jotka tukeutuisivat runkoon hitsattuihin 20 x40 x1,5 mm:n teräsputkiin.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jos laittaisi takajousituksen tähän tapaan. Takahaarukat nivellöitäisiin ja jousituksena tavalliset iskarit, jotka tukeutuisivat runkoon hitsattuihin 20 x40 x1,5 mm:n teräsputkiin.
Niin, takahaarukoista jäivät piirtämättä nivelien vieristä haarukan varsia yhdistävät 40 x40 x1,5 mm:n putket.
Vetävä ketju kannattaa rajoittaa ohjurilla kulkemaan korkeintaan 20 mm nivelpisteen yläpuolelta.
Wacky kirjoitti:Vetävä ketju kannattaa rajoittaa ohjurilla kulkemaan korkeintaan 20 mm nivelpisteen yläpuolelta.
Ohjuria ei ehkä tarvitse laittaa, jos käännän nivelen kohdalta haarukoita alemmaksi. Joudun sijoittamaan iskurit sisäpuolelle, ettei oikeanpuoleinen iskuri ota kiinni ketjuun.
Tää Sakarin pyörä kalvaa mun mieltä , yhä enenmän . Mietin miten tuon rakentas niin että , siinä olisi alaohjaus .
Nojanalle kirjoitti:Mietin miten tuon rakentas niin että , siinä olisi alaohjaus .
Pulpettiveneen ohjausvaijerilla. Vaikea säätää niin ohjaustanko olisi ja pysyisi suorassa kun eturengas on suorassa, eli penkin alla pitäisi olla "ratti".
Jukka
Nojanalle kirjoitti:Mietin miten tuon rakentas niin että , siinä olisi alaohjaus .
Sivusuunnassa liikkuva ohjaussauva, joka on niin pitkällä akselilla että toisesta päästä saa raidetangon suoraan etuhaarukkaan. Tällöin olis vain yhtä monta niveltä kuin normaalissa alaohjauksessa.
jviirret kirjoitti:Pulpettiveneen ohjausvaijerilla.
Ohjauskaapelilla voisi olla helpompi
No eikös tässä esikuvassa ole alaohjaus.
Tota kuvaa hain yöllä . Kiitos.
Nojanalle kirjoitti:Tota kuvaa hain yöllä .
Kiitos.
![]()
http://trisled.com.au/hpv/side-step/
Tuolta lisää kuvia
Tuon Trisledin tapaan olisin laittanut alaohjauksen, mutta minulla kun on niin huonoja kokemuksia välillisistä ohjauksista vivuilla ja vaijereilla, että yritin tässä välttää niitä. Kun on vähänkin välystä tai joustoa, rupeaa eturatas helposti väpättämään tietyillä nopeuksilla.
Nyt tuli mieleen, että, jos käyttäisi molempiin suuntiin jarruvaijereita. Kun ne kiristää tiukalle, ehkä ei väpättäisi. Pitäisiköhän kokeilla.
Tässä olisi yksi vaihtoehto alaohjauksen järjestämiseksi ilman taivutettuja tankoja.
Edit: Kuva korjattu
Ohjaus menee väärin päin noin. Oikean puoleista vipua eteen työntämällä pyörä kääntyy oikealle. Loogisesti pitäisi olla toisin päin.
Nyt yksivartisesta ohjausvivusta kannattaa tehdä kaksivartinen, niin ohjauksen saa kääntymään vastakkaissuuntaiseksi.
Joo, voi sen tosiaan tehdä näinkin:
Hienoa suunnittelua ja varmasti on hyvä tulossa. Itsella seuraavaksi pyörii mielessä kolmipyörän rakentaminen. Tuli mieleeni että maavaraa ei tarvita paljon (7 cm ?) ja keskiötäkin voi nostaa. Miksi ei suoraa putkea alakautta niin ei tarvitsisi sivukautta kuljetella. Kommentti/kysymys on varmasti ns. tyhmä...