Sivu 19/29
Re: SH18
Lähetetty: 02 Touko 2012, 19:09
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Hieno tuo keulakonekivääri tuossa keulan päällä. Kääntyy keula-ampujan ohjauksen mukaan.
Ei noin elävässä ympäristössä tuo värityksen innoittaja näytä häiritsevän ilmeiseltä. Tuskin läheskään jokainen vastaantulija huomaa muuta kuin, "onpas shampoopullon näköinen ajoneuvo." Hyvää jumppaa tuo sisään ja ulos nouseminen, jota selvästi helpottaa vapaa tila nousta seisomaan istuimen etupuolella. Selkeä etu tuolle sivuvetoiselle mallille.
Tuo konekivääri on SPR:ltä lahjaksi saamani monitoimi hätälamppu, jossa on aika tehokas valo ja tarvittaessa punaisena vilkkuva hätävalo ja magneetti.
Mustasudenkorennon ehdottama kulmaluukku-variaatio oli mielessä suunnitelun aikana, mutta luovuin siitä, kun rakenne olisi tullut monimutkaisemmaksi ja hankalammaksi toteuttaa. Huoltoa varten irroitettava koppa olisi tullut myös huterammaksi. Ja tosiaan sisään- ja ulosmeno on jo jonkinlaista joogaa. Täytyy vaan oppia nostamaan jalkaa ylös ilman käsiavustusta.
Jukka oli sitä mieltä, että huoltotyöt voisi suorittaa alakautta, mutta jo nyt on osoittautunut kovin tarpeelliseksi kopan irroittaminen varsinkin sähköasennusten vuoksi.
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 11 Touko 2012, 08:11
Kirjoittaja irakas
Niinkuin aina uusissa härpäkkeissä ilmenee ongelmia vasta, kun niillä enemmän ajelee, on Sh18:ssakin tullut esiin asia, joka ei aikaisemmin ole juolahtanut mieleen. Kun etukansi on vedetty paikalleen, on näkyvyys eteenpäin hyvä, mutta kannen alleppa ei näekkään ja joutuu käsikopelolla hakemaan sopivia vipuja, joita on 10 kpl:
jarruvipu oikeaan takapyörään
jarruvipu vasempaan takapyörään
etuvaihtaja
takavaihtaja
rumpuvaihtaja
Drive-vipu
Cruiser-vipu
suuntavilkku oikealle
suuntavilkku vasemmalle
soittokello
Lisäksi tulee matkamittarin painikkeet ja akun katkaisin.
Varmaan ajan oloon oppisi oikeat vivut löytämään niitä näkemättä, mutta ennen sitä tahtoo ajo olla yhtä käsillä soheltamista kannen ollessa kiinni. Siksi olenkin koittanut löytää ratkaisua, jossa kansiluukku jäisi kokonaan pois ja aukko katettaisiin kuvulla, joka olisi 1 mm:n polykarbonaattia. Se saranoitaisiin takareunastaan ylös nostettavaksi. Tietyillä keleillä kuvun voisi lukita osittain aukinaiseksi.
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 11 Touko 2012, 08:51
Kirjoittaja PW
Tuosta kuvasta tuli mieleen ett saisitko sen toimimaan niin ett kuvun vois työntää taaksepäin jonkinlaisissa kiskoissa ja se tipahtas tuohon perälaudan jatkeeksi sillon kun ett tartte sitä ?
Jos saranat takana kupu tulee eteen kun nostat sen.
Tai sitten teet tuon aukon kannen siitä polykarbonaatista, antasko sillon valoo terpeeks ?
Petrii
Re: SH18
Lähetetty: 11 Touko 2012, 10:07
Kirjoittaja jviirret
Minusta tuo sakarin idea vaikuttaa hyvältä tuollaisenaan. Joku pikalukko sarana tappeihin että tuulilasin voi jättää tarvittaessa kotiin tai kääntää toisinpäin jolloin se roikkuu pystyssä perän takana.
Jonkun verran vaatii pahvilla suunnittelua että saa pyöreämuotoisen kannen istumaan nätisti kanttisen aukon päälle. Näkyvyys voi myös muodostua ongelmaksi kun lasin kulma on noin loiva, mutta tuo raolleen jättäminen on hyvä idea.
Jukka
Re: SH18
Lähetetty: 11 Touko 2012, 12:37
Kirjoittaja irakas
Joo, kyllä kupu on tarkoitus kiinnittää siten, että sen saa helposti tarvittaessa irti. Allaolevassa kuvassa on merkitty katkoviivalla osittain ja kokonaan avattu kupu. Kokonaan avattuna kupu ei ole tiellä sisään astuttaessa. Kupu voisi toimia tarvittaessa myös tehokkaana ilmajarruna ja purjeena myötätuulessa. 
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 11 Touko 2012, 12:55
Kirjoittaja PW
Ymmärsin väärin tuosta tekstistä, juuri noin päin laittaisin itsekin.
Petri
Re: SH18
Lähetetty: 11 Touko 2012, 17:47
Kirjoittaja irakas
Kovasti jostain syystä sormia syyhyttää repiä pois tuo punapää. Jotenkin se tuntuu ylimääräiseltä, ja lopputulos on jotenkin "torta på torta", jos laitan tuon kuvun. 
sakari
Re: SH18
Lähetetty: 15 Touko 2012, 19:30
Kirjoittaja irakas
Tänään taas koin niitä onnen hetkiä, joita joskus nojapyöriä rakentaessaan saa. Sain nimittäin pii.......itkän puurtamisen ja uudelleen asentamisen jälkeen vihdoinkin toimimaan E-Spin-sähköavustuksen SH18:aan. E-Spin toimitti minulle ensin jostain syystä kasan johtoja ja piirilevyjä, joista tein ensi yhden ja sitten toisen mutta erilaisen asennuskaavion mukaisen asennuksen, mutta ei vaan homma ruvennut kunnolla pelittämään. (Kait siellä arveltiin, että, kun olen niinkin paljon rassailut sähköavustusten kanssa, osaisin homman.) Viimein lähetin viime loppuviikolla komponentit takaisin Kuetroniin ja sain tänään lähetyksen, jossa systeemi oli kasattuna ja sain homman viimeinkin kuntoon.
Neuvotteluissa Kuetronin kanssa selvisi myös todennäköisin syy, miksi en saanut systeemiä toimimaan. Olin nimittäin jatkanut väärän tyyppisillä johdoilla pojintunnistimien piuhoja, jolloin se ei pystynytkään antamaan vaadittavia sysäyksiä. Johdoissa ei ollut riittävää suojausta ympäristön häiriöiltä. Tässä uudessa asennuksessa siirsin poljintunnistimen pois etupäässä olevasta keskiörattaasta, jossa se normaalisti on, lyhyemmän matkan päähän takapyörään, missä kiinnitin magneetit pinnoihin.
Jotta kaikki 10 eri vipua toimivuuden kannalta olisivat hyvin tavoitettavissa, on ollut aikamoisen pohtimisen takana. 
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 15 Touko 2012, 20:39
Kirjoittaja Mahe
Eikös tuosta nyt tullut sitten vähän laiton viritys, se takapyörähän kyllä pyörii eteenpäin rullatessa vaikkei polkiskaan ja sähköapu on niin ollen koko ajan päällä?
Re: SH18
Lähetetty: 15 Touko 2012, 20:48
Kirjoittaja psa
Kyllä e-spin2 voi ajella mukavasti myös sillee, että polkee tyhjää, eli ilman vastusta. Tarviihan tuo SH18 jokatapauksessa polkaista liikkeelle ennen kun sähköavun saa käyttöön, Lisää toki turvallisuutta siihen että paikallaan ollessaan viiksivipua epähuomiossa väännettäessa pyörä ei karkaa. Joskus sitä kaipaisi SH8:ssä (oma pyöräni siis) että olisi liikkeelle lähtöavustin, jos vaihteet unohtuu isolle pysähdyttäessä. Laki senkin että polkematta kulkisi 6km/h. Mikä tuli esille tuossa YLE Taustapeili Polkupyörä kulkee sähköllä! jutussa http://areena.yle.fi/audio/1336743101915
Re: SH18
Lähetetty: 15 Touko 2012, 22:57
Kirjoittaja irakas
Mahe kirjoitti:Eikös tuosta nyt tullut sitten vähän laiton viritys, se takapyörähän kyllä pyörii eteenpäin rullatessa vaikkei polkiskaan ja sähköapu on niin ollen koko ajan päällä?
Joo, ensin vähän säikähdin tätä Mahen taas hienoa oivallusta, ja laiton virityshän tämä oikeastaan taaskin on. Mutta asiahan on niin, että pyörä ei sähköavusteisesti kulje minnekään ellei Drive- tai Cruiser-vipu ole päällä. Tällä tavalla tämä minun mielestä toimii jopa paremmin ja loogisemmin kuin, jos se toimisi vain polkimien pyöriessä. Sähköavustus on nyt käytettävissä pyörän kulkiessa aina tarvittaessa.
Sähköavustus E-Spi2:n-moottorissa käynnistyy vasta sitten, kun poljintunnistin ohittaa magneetin kolme kertaa. Olen asentanut kolme magneettia 120 asteen kulmaan takapyörän pinnoihin. Pyörän tarvitsee siis kääntyä vain n. 240 astetta jotta moottori käynnistyy. Miten psa sinulla? Onko sinulla rattaassa 1 vai 3 magneettia?
Kävin tässä illalla vielä koeajelulla ja kyllä veto 20" pyörillä tuntuu kummallisen voimakkaalta verrattuna aikaisempiin virityksiini, ja kyllä tarkkana täytyy olla, jos Cruiser-vipu on päällä eikä ollenkaan polje, niin nojakki vaan menee ja menee .....
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 16 Touko 2012, 15:01
Kirjoittaja irakas
Mitäs, jos muuttaisi SH18:n ulkonäön vähän siivommaksi.
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 16 Touko 2012, 17:44
Kirjoittaja irakas
Re: SH18
Lähetetty: 16 Touko 2012, 17:48
Kirjoittaja Mustasudenkorento
irakas kirjoitti:Ei kun näin!
Sakari
Jotenni tuo ensimmäinen väriluomus istutti sen perversion tuohon visuaaliseen näkökenttään tämän kinnerin kohalla että ihan pienellä se ei siitä enään häviä 
Re: SH18
Lähetetty: 16 Touko 2012, 19:38
Kirjoittaja optimistx
Mustasudenkorento kirjoitti:irakas kirjoitti:Ei kun näin!
Sakari
Jotenni tuo ensimmäinen väriluomus istutti sen perversion tuohon visuaaliseen näkökenttään tämän kinnerin kohalla että ihan pienellä se ei siitä enään häviä 
Sanos muuta. Vaikka näin yrittäisi: