Re: Räntäpäivän kinneri
Penkin kiinnikkeitä vaille koeajokunnossa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Penkin kiinnikkeitä vaille koeajokunnossa.
Vilijami kirjoitti:Pysyisköhän polkimet tuommosilla stauffeilla? Laakerin ulkohalkaisija on 42mm ja tuo kiinnike on tarkoitettu 40mm putkelle. Sain runnottua kuitenkin paikoilleen.
Mistäs tommosia kiinnikkeitä saa? Näyttäs miun silmiin riittävän kestäviltä.
Kaikista hydrauliikkaliikkeistä ja varmaan maatalouskaupoistakin.
Eka koeajo tehty. Yllätysyllätys kaipaisin ohjausiskaria ja keskitysjousta
Muuten fiilis: ajoasento on täydellinen ja tosi ketterä.
Huomaa lihakoukkujarrukahva.
Hulppeelta näyttää! Hienoa!
Jos laittaisit sellaisen keskittävän kumin tuohon ohjaukseen . Sellaisen jota käytetään noissa käsinpoljettavissa . Voisi rauhoittaa käytöstä sillä . Se on sellainen tiimalasin näköinen . Jori varmaan tietää sen nimen . Aivot nyt narikassa .
Melkosen virtuoosimainen maantielaiva on syntymässä, mielenkiinnolla odotan katteen ilmestymistä päälle. Lihakoukkujarrukin on ihan parasta, tres cool!
Ajatuksia, joita tuli päähän kuvia katsoessa:
vph kirjoitti:Melkosen virtuoosimainen maantielaiva on syntymässä, mielenkiinnolla odotan katteen ilmestymistä päälle. Lihakoukkujarrukin on ihan parasta, tres cool!
Ajatuksia, joita tuli päähän kuvia katsoessa:
- Onko ohjauksen vivustojen suhteet sellaiset, että esim 5 asteen kulmamuutos ohjaustangossa aiheuttaa 10 asteen muutoksen ohjauksessa? Kuvaa katsoessa näyttää tuon suuntaiselta. Jos näin, niin ohjauksen rauhattomuus voi tulla ihan vaan tuosta, toisinpäin olisi rauhallisempi - niinhän se on oikeissa autoissakin.
- Putket näyttää kyllä ohuilta, varsinkin kun tuossa ei ole diagonaalista rakennetta. Ilmeisesti ajatus on, että koppa tulee olemaan osa kantavaa rakennetta?
1. Siirsin ohjausvivut pykälää lähemmäs ohjausvipuakselia. Nyt ohjaus on suunnilleen 1:1. Koeajolla parani, mutta ei vielä tarpeeksi.
2. Runkoon pitää lisätä yläputket, joustaa liikaa.
Mistäs se notkuu? Vetopuolella on pitkän matkaa kuitenkin kaks putkee rinnan ja aika lyhyt tuo yksrunkonen osuus. Kääntyvällä puolen runko taas on aika pitkä. Jorin pyörässä tais olla 30mm putkee.
Ohjaus puoltaa polkiessa vasemmalle ja rullatessa oikealle. Onko tämä vika vai ominaisuus?
PW kirjoitti:Mistäs se notkuu? Vetopulella on pitkän matkaa kuitenkin kaksputkee rinnan ja aika lyhyt tuo yksrunkonen osuus. Kääntyvällä puolen runko taas on aika pitkä. Jorin pyörässä tais olla 30mm putkee.
Kääntyvä puoli taipuu päälle istuessa ja vetopuoli taipuu alaspäin jarruttaessa. Vain vetävässä renkaassa on jarru.
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Mistäs se notkuu? Vetopulella on pitkän matkaa kuitenkin kaksputkee rinnan ja aika lyhyt tuo yksrunkonen osuus. Kääntyvällä puolen runko taas on aika pitkä. Jorin pyörässä tais olla 30mm putkee.
Kääntyvä puoli taipuu päälle istuessa ja vetopuoli taipuu alaspäin jarruttaessa. Vain vetävässä renkaassa on jarru.
Taipuuko se putki jarruttaessa, vai niiaako vasemmasta etukulmasta?
PW kirjoitti:Taipuuko se putki jarruttaessa, vai niiaako vasemmasta etukulmasta?
Oikea etukulma niiaa jarruttaessa. Ymmärsinkö kysymyksen oikein?
Ohjausiskarille löytyi luonteva paikka helposti. Ohjausvivun alimmaisesta reijästä tuohon stauffiin. Pitää käydä iskariostoksilla.
Ohjauksen rauhattomuuden tuntu johtuu pyörän tosiasiallisesta takaohjattavuudesta. Painopiste on kiinteän pyörän takapuolella. Kun takimmainen pyörä on vielä positiivisella jätöllä ja lisäksi täysin ohjautuva, aiheuttaa ohjauksen kääntäminen painopisteen liikkumista ulommas kaarteessa, eli kyseessä on kinemaattisesti takaohjattava ajoneuvo, vaikka etupyörä ohjaakin kaukana edessä. Tästä syystä siinä meidän 2T3 pyörässä oli se kainaloshaveri. Sinulla näyttäisi keskipyörä olevan reiden yläosan kohdalla, kun painopiste on tuossa asennossa navan takana kehon sisällä.
Takaohjattavuuden ongelmasta pääsee eroon tekemällä takaohjauksesta progressiivisen niin, ettei takimmainen pyörä ohjaa lainkaan pienillä ohjausliikkeillä, vaan vasta suurilla. Takapyörään jämy keskitysjousi ja takaohjauksen varteen pieni säädettävä välys, joka mahdollistaa ohjauksen pienen liikkeen etuohjauksena ja vasta merkittävissä ohjausliikkeissä lähtee kääntämään takapyörää. Sama idea kuin etuvetoisessa "vain vähän etupyöriä kääntävässä". Suoraan ajetaan etuohjauksella ja ketteryys tehdään takaohjauksella (ja etuohjauksella yhdessä tässä tapauksessa). Avus proton takapyörän keskitysjousimekanismi voisi olla soveltuva tähän käyttöön.
Jotenkin näin.
Tuo kuopan merkki asennetaan niin, että ohjaavan pyörän asennon saa asetettua täsmälleen vetävän pyörän suuntaiseksi, kun rulla on kuopassa. Liikutettava kuopan merkki tai asennoltaan säädettävä jousilatta. Näin päästään eroon aurausvirheestä ja saadaan menoon junamaista rauhallisuutta. Pienillä ohjauskulmilla takapää laahaa kuten jäykkä teli. Kun ohjausvivulla rulla väännetään ylös kuopasta saadaan käyttöön ylivertainen ketteryys.