Sivu 19/50

Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 26 Loka 2016, 20:12
Kirjoittaja Vilijami

Penkin kiinnikkeitä vaille koeajokunnossa.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 26 Loka 2016, 20:57
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Pysyisköhän polkimet tuommosilla stauffeilla? Laakerin ulkohalkaisija on 42mm ja tuo kiinnike on tarkoitettu 40mm putkelle. Sain runnottua kuitenkin paikoilleen.

Mistäs tommosia kiinnikkeitä saa? Näyttäs miun silmiin riittävän kestäviltä.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 26 Loka 2016, 21:23
Kirjoittaja Vilijami

Kaikista hydrauliikkaliikkeistä ja varmaan maatalouskaupoistakin.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Loka 2016, 16:55
Kirjoittaja Vilijami

Eka koeajo tehty. Yllätysyllätys kaipaisin ohjausiskaria ja keskitysjousta :mrgreen:
Muuten fiilis: ajoasento on täydellinen ja tosi ketterä.
Huomaa lihakoukkujarrukahva.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Loka 2016, 17:02
Kirjoittaja PW

Hulppeelta näyttää! Hienoa!


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Loka 2016, 17:17
Kirjoittaja Nojanalle

Jos laittaisit sellaisen keskittävän kumin tuohon ohjaukseen . Sellaisen jota käytetään noissa käsinpoljettavissa . Voisi rauhoittaa käytöstä sillä . Se on sellainen tiimalasin näköinen . Jori varmaan tietää sen nimen . Aivot nyt narikassa . :oops:


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Loka 2016, 17:51
Kirjoittaja vph

Melkosen virtuoosimainen maantielaiva on syntymässä, mielenkiinnolla odotan katteen ilmestymistä päälle. Lihakoukkujarrukin on ihan parasta, tres cool!

Ajatuksia, joita tuli päähän kuvia katsoessa:

  1. Onko ohjauksen vivustojen suhteet sellaiset, että esim 5 asteen kulmamuutos ohjaustangossa aiheuttaa 10 asteen muutoksen ohjauksessa? Kuvaa katsoessa näyttää tuon suuntaiselta. Jos näin, niin ohjauksen rauhattomuus voi tulla ihan vaan tuosta, toisinpäin olisi rauhallisempi - niinhän se on oikeissa autoissakin.
  2. Putket näyttää kyllä ohuilta, varsinkin kun tuossa ei ole diagonaalista rakennetta. Ilmeisesti ajatus on, että koppa tulee olemaan osa kantavaa rakennetta?

Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Loka 2016, 18:44
Kirjoittaja Vilijami
vph kirjoitti:

Melkosen virtuoosimainen maantielaiva on syntymässä, mielenkiinnolla odotan katteen ilmestymistä päälle. Lihakoukkujarrukin on ihan parasta, tres cool!

Ajatuksia, joita tuli päähän kuvia katsoessa:

  1. Onko ohjauksen vivustojen suhteet sellaiset, että esim 5 asteen kulmamuutos ohjaustangossa aiheuttaa 10 asteen muutoksen ohjauksessa? Kuvaa katsoessa näyttää tuon suuntaiselta. Jos näin, niin ohjauksen rauhattomuus voi tulla ihan vaan tuosta, toisinpäin olisi rauhallisempi - niinhän se on oikeissa autoissakin.
  2. Putket näyttää kyllä ohuilta, varsinkin kun tuossa ei ole diagonaalista rakennetta. Ilmeisesti ajatus on, että koppa tulee olemaan osa kantavaa rakennetta?

1. Siirsin ohjausvivut pykälää lähemmäs ohjausvipuakselia. Nyt ohjaus on suunnilleen 1:1. Koeajolla parani, mutta ei vielä tarpeeksi.

2. Runkoon pitää lisätä yläputket, joustaa liikaa.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Loka 2016, 19:10
Kirjoittaja PW

Mistäs se notkuu? Vetopuolella on pitkän matkaa kuitenkin kaks putkee rinnan ja aika lyhyt tuo yksrunkonen osuus. Kääntyvällä puolen runko taas on aika pitkä. Jorin pyörässä tais olla 30mm putkee.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Loka 2016, 19:11
Kirjoittaja Vilijami

Ohjaus puoltaa polkiessa vasemmalle ja rullatessa oikealle. Onko tämä vika vai ominaisuus? :mrgreen:


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Loka 2016, 19:13
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Mistäs se notkuu? Vetopulella on pitkän matkaa kuitenkin kaksputkee rinnan ja aika lyhyt tuo yksrunkonen osuus. Kääntyvällä puolen runko taas on aika pitkä. Jorin pyörässä tais olla 30mm putkee.

Kääntyvä puoli taipuu päälle istuessa ja vetopuoli taipuu alaspäin jarruttaessa. Vain vetävässä renkaassa on jarru.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Loka 2016, 19:18
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mistäs se notkuu? Vetopulella on pitkän matkaa kuitenkin kaksputkee rinnan ja aika lyhyt tuo yksrunkonen osuus. Kääntyvällä puolen runko taas on aika pitkä. Jorin pyörässä tais olla 30mm putkee.

Kääntyvä puoli taipuu päälle istuessa ja vetopuoli taipuu alaspäin jarruttaessa. Vain vetävässä renkaassa on jarru.

Taipuuko se putki jarruttaessa, vai niiaako vasemmasta etukulmasta?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Loka 2016, 19:26
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Taipuuko se putki jarruttaessa, vai niiaako vasemmasta etukulmasta?

Oikea etukulma niiaa jarruttaessa. Ymmärsinkö kysymyksen oikein?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Loka 2016, 19:28
Kirjoittaja Vilijami

Ohjausiskarille löytyi luonteva paikka helposti. Ohjausvivun alimmaisesta reijästä tuohon stauffiin. Pitää käydä iskariostoksilla.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Loka 2016, 19:45
Kirjoittaja jori

Ohjauksen rauhattomuuden tuntu johtuu pyörän tosiasiallisesta takaohjattavuudesta. Painopiste on kiinteän pyörän takapuolella. Kun takimmainen pyörä on vielä positiivisella jätöllä ja lisäksi täysin ohjautuva, aiheuttaa ohjauksen kääntäminen painopisteen liikkumista ulommas kaarteessa, eli kyseessä on kinemaattisesti takaohjattava ajoneuvo, vaikka etupyörä ohjaakin kaukana edessä. Tästä syystä siinä meidän 2T3 pyörässä oli se kainaloshaveri. :) Sinulla näyttäisi keskipyörä olevan reiden yläosan kohdalla, kun painopiste on tuossa asennossa navan takana kehon sisällä.

Takaohjattavuuden ongelmasta pääsee eroon tekemällä takaohjauksesta progressiivisen niin, ettei takimmainen pyörä ohjaa lainkaan pienillä ohjausliikkeillä, vaan vasta suurilla. Takapyörään jämy keskitysjousi ja takaohjauksen varteen pieni säädettävä välys, joka mahdollistaa ohjauksen pienen liikkeen etuohjauksena ja vasta merkittävissä ohjausliikkeissä lähtee kääntämään takapyörää. Sama idea kuin etuvetoisessa "vain vähän etupyöriä kääntävässä". Suoraan ajetaan etuohjauksella ja ketteryys tehdään takaohjauksella (ja etuohjauksella yhdessä tässä tapauksessa). Avus proton takapyörän keskitysjousimekanismi voisi olla soveltuva tähän käyttöön.

Jotenkin näin.

Takaohjausmekanismi.JPG
Takaohjausmekanismi.JPG (46.61 KiB) Katsottu 2035 kertaa

Tuo kuopan merkki asennetaan niin, että ohjaavan pyörän asennon saa asetettua täsmälleen vetävän pyörän suuntaiseksi, kun rulla on kuopassa. Liikutettava kuopan merkki tai asennoltaan säädettävä jousilatta. Näin päästään eroon aurausvirheestä ja saadaan menoon junamaista rauhallisuutta. Pienillä ohjauskulmilla takapää laahaa kuten jäykkä teli. Kun ohjausvivulla rulla väännetään ylös kuopasta saadaan käyttöön ylivertainen ketteryys. :D