Sivu 20/29

Re: SH18

Lähetetty: 16 Touko 2012, 23:36
Kirjoittaja psa
irakas kirjoitti:

Miten psa sinulla? Onko sinulla rattaassa 1 vai 3 magneettia?

Kävin tässä illalla vielä koeajelulla ja kyllä veto 20" pyörillä tuntuu kummallisen voimakkaalta verrattuna aikaisempiin virityksiini, ja kyllä tarkkana täytyy olla, jos Cruiser-vipu on päällä eikä ollenkaan polje, niin nojakki vaan menee ja menee .....

Sakari

Mulla on pitkä mangeettianturinjohto kun tilatessa jo pyysin, että laittavat siihen reippasti pituutta, että riittää nojapyörässä eturattaille. Magneetteja on kolme ja ne ovat pienimmän rattaan sivussa. Vielä ei ole tullut ajettua niin pitkää lenkkiä, että akku olisi mennyt totaalisen tyhjäksi ja olen sen aina ladannut ajamisen jälkeen. Eli ei ole kokemusta miten akku sitten loppuu kun se totaalisesti loppuu. Pisin lenkki on tosiaan 42km ja siinäkin oli vaan yksi lamppu sammunut akusta, Itsellä on tapana antaa ihan 2-3 sekunnin mittaisia lyhyitä sähköapuja polkemisen lomaan n 30 sek välein kun siltä tuntuu Vastatuulella useammin, myötätuulella harvemmin. Keventää mukavasti menoa, mutta en tavoittelekaan niitä maksimi nopeuksia vaan rauhallisesti mennään.


Re: SH18

Lähetetty: 18 Touko 2012, 12:01
Kirjoittaja irakas

SH18:n ohjaamovarustus alkaa olla valmis lukuunottamatta soittokelloa ja matkamittaria, jonka anturin jo asensin, mutta eipä vielä ruvennutkaan toimimaan, vaikka toimi hyvin SH11:ssa. On tyypiltään langaton ja sykemittarilla varustettu.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 18 Touko 2012, 12:06
Kirjoittaja jori

Sinulla on hätävilkutkin valmiiksi asennettuna. Käytetään kytkemällä molemmat vilkut yhtaikaisesti. :D


Re: SH18

Lähetetty: 18 Touko 2012, 12:17
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Sinulla on hätävilkutkin valmiiksi asennettuna. Käytetään kytkemällä molemmat vilkut yhtaikaisesti. :D

Joo, mutta toimivat vaan manuaalisesti. Edessä olevaan ´konekväärivalaisimeen´ voi kytkeä punaisella automaattisesti vilkkuvan hätävalon.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 18 Touko 2012, 12:23
Kirjoittaja jori

Manu on varmatoiminen. Minunkin etuvaihtajan säädöt pysyvät kohdallaan, kunhan malttaa baarissa olla kohtuullinen. :D


Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 16:26
Kirjoittaja irakas

Uusi kummallinen ongelma on ilmennyt SH18:n etuvaihtajan kanssa. Vaikka kuinka tarkkaan olin trimmannut sen niin, ettei ketju hyppäisi pois suurimmalta rattaalta, se kuitenkin ponnistaessa sen tekee, ja vielä, kun ei ole poljinta estämässä sitä putoamasta kokonaan alas, se putoaa takarattaan alle ja vetää ja vääntää etuvaihtajan vinksalleen. Vaikka poistin etuvaihtajan ja lähdin ajeleen ketjun ollessa keskirattaalla, siirtyi ketju isoimman rattaan yli taas ja putosi maahan. Ongelma kai ratkeaisi hankkimalla eturattaaseen ketjusuojan:

Kuva

Asentaisin myös vetävään ketjuun putken, joka estäisi kejun pomppimista, mutta sen kiinnittäminen on ongelmallinen, kun putken pitää olla liikkuva molemmista päistään.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 16:46
Kirjoittaja Mustasudenkorento
irakas kirjoitti:

Ongelma kai ratkeaisi
Sakari

Minusta kannattaisi haistella mistä tuo johtuu..
onko ketjulinja kierossa?
onko hammasratas kierossa?
onko ketjussa jäykkäkohta?
antaako pyöränrunko myöten?

vai miksi ihmeessä se sieltä nousee pois...


Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 17:56
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Ongelma kai ratkeaisi hankkimalla eturattaaseen ketjusuojan

Ei tuommoset muoviräpellykset mitään ketjuvoimia kestä. Katsoin tätä kuvaa:

Kuva

Koivn on hammasratas kaukana laakerista, taitaa akseli polkiessa taipua mutkalle ja hammasratas tällöin vinoon. Vinolta rattaalta se luiskahtaa pois kuin vaihtajan ohjaamana.

Jukka


Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 18:50
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ongelma kai ratkeaisi hankkimalla eturattaaseen ketjusuojan

Ei tuommoset muoviräpellykset mitään ketjuvoimia kestä. Katsoin tätä kuvaa:
Koivn on hammasratas kaukana laakerista, taitaa akseli polkiessa taipua mutkalle ja hammasratas tällöin vinoon. Vinolta rattaalta se luiskahtaa pois kuin vaihtajan ohjaamana.

Jukka

Näin se varmaankin on. Hyvin keksitty Jukka! Kyllä tuollainen ketjusuoja heti kättelyssä palasiksi menisi.

Jouduin korin leveyden takia viemään hammasrattaan noin kauaksi laakerista. Polkiessa ei kampiakselin taipumista huomaa ollenkaan eikä korin takia hammasrattaan kääntymistä pysty näkemään. Täytyy vielä käydä ajelemassa ilman koria, että näkee miten homma tapahtuu.

Onkohan ainoa lääke jäykempi kampiakseli? :roll:

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 19:06
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Näin se varmaankin on. Hyvin keksitty Jukka!

Tämä oli kyllä vanha huomio, mutta toin vain asian uudelleen esille. Mainittu ensimmäisen kerran tämän viestiketjun toisessa viestissä viime elokuussa: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 023#p24220

irakas kirjoitti:

Jouduin korin leveyden takia viemään hammasrattaan noin kauaksi laakerista. Polkiessa ei kampiakselin taipumista huomaa ollenkaan eikä korin takia hammasrattaan kääntymistä pysty näkemään. Täytyy vielä käydä ajelemassa ilman koria, että näkee miten homma tapahtuu.

Tarkemmin kun tuota kuvaa katsoo niin kampiakselin taipuessa myös korin sivuputki taipuu laakerin väännättämänä.

irakas kirjoitti:

Onkohan ainoa lääke jäykempi kampiakseli? :roll:

Joudut ehkä laittamaan hammasrattaan viereen toisen laakeripukin ja tukemaan sen ketjulinjan mukaan takahaarukkaan asti.

Jukka


Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 20:45
Kirjoittaja irakas

Kävin tuossa vääntöä testaamassa ottamalla korin irti ja kyllähän paikallaan ponnistaessa hammasratas hiukan kääntyy. Samalla tuli mieleen, että minähän siirrän kampiakselin laakerin lähemmäksi hammasratasta pulttaamalla sopivan kokoisen suorakaideputken runkoputken kylkeen ja kiinnittämällä laakerin siihen. En oikein usko, että runkoputkea sinänsä tarvitsisi vahvistaa, kampiakseli ei varsinaisesti väännä runkoa. Laakerihan on nivelöity:

Kuva

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 22:19
Kirjoittaja irakas

Satuinpa löytämään varastoistani 40 x60 x 2 mm:n juuri sopivan mittaisen putkenpätkän, jonka koeasensin paikalleen. Saas nähdä mitä vääntöjä syntyy vai syntyykö ollenkaan. :roll:

Etuvaihtajan kiinnitysputken asentaminen aiheuttaa pohdintaa.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 22:23
Kirjoittaja PW

No siin ei kauaa nokka tuhissu :D eiköhän se tuolla ratkennu, toivotaan.

Petri


Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 22:26
Kirjoittaja Nojanalle

Jos haluat tuosta tukevan niin laita siihen toinen pukkilaakeri siihen vanhaan kohtaan lisäksi. Silloin saat lukittua sen tukevammin siihen kiini ja poljettaessa se ei pääse myötäilemään .


Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 22:29
Kirjoittaja PW

Mitä putkea tuo runko olikaan ja kuinka leveä ? Yritin ettiä mutt on niin pitkä ketju ettei jaksa tavata kaikkee. Onko muuten nuo polkimien liukulaakerit toiminu hyvin ?

Petri