Sivu 3/9
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 17 Loka 2009, 17:19
Kirjoittaja PW
No ni korkattu vanerihalkonojis, parisataa metriä ajettu. Pystyy ajamaan , Ohjauskulma varmaan liian jyrkkä. Vois korjaantuu kun lyhennän nykystä haarukkaa 20" renkaalle sopivaksi. Taittopyörät löysin paikallisesta halpakaupasta. Eivät varmaan kauaa kestä pitäs löytää kovempaa materiaalia eli vaikka sitä pomia , mistähän sitä saa ? Vaihteitakaan ei vielä ole. Ketjuun pitäs varmaan joku kiristyspyöräkin laittaa. Mutta kyllä tuosta ihan toimivan harjotuskappaleen saapi.
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 17 Loka 2009, 19:24
Kirjoittaja jviirret
Kuva kertois enempi kuin tuhat sanaa...
Jukka
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 18 Loka 2009, 12:04
Kirjoittaja PW
Yrittäny tuota kuvaa lisätä mut ei ymmärrä miten se tapahtuu. Pitäskö se onnistuu suoraan omalta koneelta?
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 18 Loka 2009, 12:17
Kirjoittaja jviirret
Kyllähän tuossa viestin kirjotus ikkunan alla on liitetiedoston lisäys mahdollisuus, eli omalta koneelta lisäys onnistuu. Itse en oo sitä tosin käyttänyt, vaan olen lähetellyt kuvia netin kuvapalveluiden kautta.
Jukka
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 18 Loka 2009, 16:56
Kirjoittaja PW
Yritämpä laittaa kuvan tänne katsotaan onnistuuko.
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 18 Loka 2009, 18:45
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Sehän on hieno.
Voitko kertoa rakenteesta enemmänkin?
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 18 Loka 2009, 19:10
Kirjoittaja Ralii
Näppärän näköinen vehje.
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 18 Loka 2009, 19:45
Kirjoittaja PW
Kiitos tuosta !
Takaosa on 15 mm koivuvaneria 2 kpl ja etuosa 9 mm . Etu ja takaosa on liimattu toisiinsa n. 20-25 cm matkalta puuliimalla. Välissä on etuosassa 38 mm palikoita sopin välein. Penkin etuosan kohdalta runko alkaa levetä vähitellen. Päälle ja alle liimasin 3mm vaneri jollain sican liimalla ja niittasin paineilmanitojalla kylkivanereihin kiinni. Penkiksi liimasin vielä pari leveempää 3 mm vaneria.
Jättö on 14-15 cm jos osasin oikeen mitata. Etuhaarukka on 26" jos lyhennän ja samalla oikasen sitä suoremmaksi niin eikö tuo jättökin vähän piene ?
Punnittu ei oo mut varmaan 20 kg.
Tänään ajettu parinkilometrin matka , jaloissa tuntuu kyllä ihan eri lihaksissa kuin pystyssä ajaessa. Mutt tuo Vuoksen varressa puhaltava tuuli ei juuri tuntunu. Ohjaus tuntuu vähän levottomalta, luulisin ett korjaantuu kun lyhennän ja oikasen haarukkaa.
Seuraavaa versiota jo mielessä pähkäillyt ja luulisin ett kun nuo päällä ja alla menevät vanerit oikein suunnittelee niin niillä saa sopivasti tuettua selkänojan ja ne vois jatkua niskatueksi ja jopa lokasuojaksi asti. Etupuomi hiukan notkuu joten sen tuentaa pitää miettiä. Tuo Sakarin käyttämä rakenne vois olla yks vaihtoehto, sillätavalla vois varmaan ohentaa vanereita ja keventää pyörää.
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 18 Loka 2009, 19:57
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Jättö on 14-15 cm jos osasin oikeen mitata. Etuhaarukka on 26" jos lyhennän ja samalla oikasen sitä suoremmaksi niin eikö tuo jättökin vähän piene ?
Lyhennät sopivaksi ja jos ei riitä niin taivutat lisää, tuossa haarukkaa oikaisemalla jättö suurenee.
Jukka
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 18 Loka 2009, 20:42
Kirjoittaja PW
Piti oikeen paperille piirtää ennenkun ymmärsin ett se jättö suurenee kun lyhennän haarukkaa. No mites se ohjaus sitt käyttäytyy ? Vai onks tuo haarukan kulma auttamattomasti liian jyrkkä.
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 18 Loka 2009, 21:17
Kirjoittaja jviirret
Toisaalta lyhemmällä haarukalla keula laskeutuu, ohjauslaakeri kääntyy pystymmäs ja jättö pienenee.
Sopiva jättö olisi muutamia senttejä, eli haarukkaa enempi mutkalle tai ohjauslaakerin putkea pystymmäksi.
Sen verran käsitteet sulla ristissä, että tuossa on liian loiva ohjaus kulma.
Jyrkkä ohjauskulma:
Loiva ohjauskulma:
Jukka
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 19 Loka 2009, 11:45
Kirjoittaja visiopetteri
Tuon kuvan, Flevo:n Janus, pyörän rakennusohjeet oli jossain vaiheessa netissä jaossa, vaan ei löytynyt äkkiä haettuna. Siinä on runko tehty niin, että uretaanilevyn päälle on liimattu alumiinilevyt ja alumiinilevyt on kiinnitetty toisiinsa pop-niiteillä. Jos vanerista haluaa tehdä, niin varmasti samaa tekniikkaa kannattaisi siinäkin käyttää, sillä se sisälle tuleva levy jäykistää rakennetta huomattavasti enemmän kuin harvakseltaan sijoitetut puupalikat, lisäksi ne vanerit kestäisi olla ohuempia jos sisällä käyttää levyä joka tukee muuten ohutta ja vetelää levyä...
Tuossa PW:n pyörässä huomio kiinnittyy tuohon hurjan loivaan ohjauskulmaan. Onko tuo suunniteltu, vai "sattu tulemaan"? Muutenhan tuo pyörä vaikuttaa ihan asialliselta
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 19 Loka 2009, 18:19
Kirjoittaja PW
Kyllä se kulma nyt ihan vaan sattu tulemaan kun ilman pyörää sitä siihen koitin sihdata. Nyt olen oppinut että se on loiva kun aikaisemmin luulin sitä jyrkäksi Seuraavaan versioon ehkä osaan sen sitte suunnitella. Yhtenä ideana olen ajatellu läpivärjättyä koivuviilua. Lappeenrannassa on yritys joka tekee sitä. Ovat valmistaneet ainakin huonekaluja ja esim aseen periä ym. Siitä vois saada hyvän näköisen rungon.
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 24 Loka 2009, 10:01
Kirjoittaja PW
Apuva !
Onko missään tommosen 3 vaihteisen rummun kuvaa ? Tommonen jalkajarrulline vanha malli mihin akselin sisään menee tappi joka hoitaa vaihtamisen. Menin onneton purkamaan sen kun tuo paikallinen pyöräkorjaaja sano ett kyll sie sen kasaan saat. Varmaan päässä jotain vikaa kun käsissä osan kerran kääntää ympäri ni kohta on kaikki sekasin.
Re: Matalaa yrittämään
Lähetetty: 24 Loka 2009, 11:19
Kirjoittaja Hopea
Shimanon tekniset sivut http://techdocs.shimano.com/techdocs/index.jsp Jostain syystä alueiden otsikot eivät näy nyt juuri linkkeinä..
http://fi.wikibooks.org/wiki/Polkupy%C3 ... ton_huolto löytyy jonkinlainen räjäytyskuva heti etusivulta ja linkkejä. Ehkä tästä.