Re: Taittopyörän piirustus
Eikös tuossa ketjulinjassa yks tavote ole, ett ketju kulkis haarukan kanssa mahollisimman saman suuntasesti. Pienimmällä rattaalla mahollisimman läheltä haarukkaa.
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Eikös tuossa ketjulinjassa yks tavote ole, ett ketju kulkis haarukan kanssa mahollisimman saman suuntasesti. Pienimmällä rattaalla mahollisimman läheltä haarukkaa.
Petri
PW kirjoitti:Eikös tuossa ketjulinjassa yks tavote ole, ett ketju kulkis haarukan kanssa mahollisimman saman suuntasesti. Pienimmällä rattaalla mahollisimman läheltä haarukkaa.
Petri
Jep. Kuten suurinpiirtein ton Sakarin koneen mukaan piirretty.
Olen samaa mieltä Jukan kuvausohjeista muuten, paitsi ottaisin kuvan sen verran korkeammalta, ettei perspektiivivirheet häiritse ja eturattaatkin tulevat kuvaan, niin saa niidenkin linjan tarkastettua. Piirroksen syvyyssuunnassa kamera ketjun tasoon, eli sellaiseen kohtaan, että taittopyörän ylittävä ketju näyttää suoralta. Tai siis kameraa kohti tuleva ketju on samalla linjalla vaakaketjun kanssa.
Kiitos taas hyvistä kommenteista.
Tosiaan paluupuolen rissa on vielä ihan kesken ja mielellään siihenkin saa kommentoida, vaikka ei se varmaan vetopuoleen vaikuta (paitsi nyt kun on niin korkealla, ettei veto ja paluu rissa mahdu samaan tasoon).
Nyt Jorin kuva rupee oleen sen verran selkeä, että kuva onnistunee tavoitteiden mukaan.
Itselläni oli ainakin niin, että kun vein ketjua liian läheltä haarukkaa, niin pienillä rattailla ketju osuu haarukkaan, eli piti siirtää taittopyörää vähän taaksepäin.
No nyt takasin hommiin. Laitan iltapäivällä uudet kuvat
Etuhaarukkaa saisit vähän oikaista, niin pystyketju mahtuisi liikkumaan kolisematta haarukkaan. Etuvetoisissa kiertyväketjuisissa etuhaarukan offset on ongelmallinen. Siitä tosin pääsee eroon oikaisemalla haarukan. Oikaistu haarukka mahdollistaa ketjulinjan suunnan paremmin ohjausakselin suuntaiseksi, jolloin vetely vähenee. Samalla voit käyttää suurempaa taittopyörää vetävällä puolella ja siirtää paluutaittopyörän puomin alle, kuten minulla tuolla ensimmäisessä viestissä.
Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Eikös tuossa ketjulinjassa yks tavote ole, ett ketju kulkis haarukan kanssa mahollisimman saman suuntasesti. Pienimmällä rattaalla mahollisimman läheltä haarukkaa.
Petri
Jep. Kuten suurinpiirtein ton Sakarin koneen mukaan piirretty.
Jos vetävän ketjun taittopyörää siirtää noin paljon eteenpäin, ottaa ketju kiinni haarukkaan pienemmillä rattailla ellei etupyörää siirrä kovasti taaksepäin. Jo tuossakin jouduin etuhaarukasta ottamaan palan pois haarukasta, ettei ketju ottaisi siihen kiinni.
irakas kirjoitti:Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Eikös tuossa ketjulinjassa yks tavote ole, ett ketju kulkis haarukan kanssa mahollisimman saman suuntasesti. Pienimmällä rattaalla mahollisimman läheltä haarukkaa.
Petri
Jep. Kuten suurinpiirtein ton Sakarin koneen mukaan piirretty.
Jos vetävän ketjun taittopyörää siirtää noin paljon eteenpäin, ottaa ketju kiinni haarukkaan pienemmillä rattailla ellei etupyörää siirrä kovasti taaksepäin. Jo tuossakin jouduin etuhaarukasta ottamaan palan pois haarukasta, ettei ketju ottaisi siihen kiinni.
Siullakin on offsettiä reilusti tuossa, kuten Jori tuossa yllä kirjottaa - sitä ei kannattas olla tän tyyppisissä etuvedoissa. Toimii varmaan noinkin mutt pyrkii vetämään sivulle sitä vetopuolen rissaa.
Petri
PW kirjoitti:irakas kirjoitti:Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Eikös tuossa ketjulinjassa yks tavote ole, ett ketju kulkis haarukan kanssa mahollisimman saman suuntasesti. Pienimmällä rattaalla mahollisimman läheltä haarukkaa.
Petri
Jep. Kuten suurinpiirtein ton Sakarin koneen mukaan piirretty.
Sakari:
Jos vetävän ketjun taittopyörää siirtää noin paljon eteenpäin, ottaa ketju kiinni haarukkaan pienemmillä rattailla ellei etupyörää siirrä kovasti taaksepäin. Jo tuossakin jouduin etuhaarukasta ottamaan palan pois haarukasta, ettei ketju ottaisi siihen kiinni.Siullakin on offsettiä reilusti tuossa, kuten Jori tuossa yllä kirjottaa - sitä ei kannattas olla tän tyyppisissä etuvedoissa. Toimii varmaan noinkin mutt pyrkii vetämään sivulle sitä vetopuolen rissaa.
Petri
Joo, jos olisin älynnyt tuon aikanaan, olisin siirtänyt etupyörää taaksepäin syventämällä sen hahloa haarukassa. Ei olisi tarvinnut ottaa palaa pois haarukasta. Oli työläs paikata syntynyt aukko.
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Jos ripustat paluuketjun taittopyörän esim. näin, veikkaan, että homma lähtee pelittään paremmin.
Hmm, mitenkäs paluuketjun taittopyörä vaikuttaa siihen että pysyykö vetopuolella ketju paikoillaan vai ei?
Jukka
Joo, eipä tietenkään vaikuta, mutta yleensä periaatteessa on hyvä, jos veto- ja paluuketjun taittopyörät ja rattaistot ovat keskenään symmetrisesti keskilinjassa. Silloin minimoituu ketjun vääntö ja mahdollisuus pudota paikaltaan.
Tänään posti toi "alkuperäisen" taittopyörän. Tässä vanha ja uusi rinnakkain:
Näytti olen alkuperäisosa jonkin sortin muovia. Polycord o-rengas on pohjalla.
Tuonne rattaan ja "ulkokehän" väliin mahtuu ainakin 10s ketju. Ei ihan löysästi kulje siellä vaan takertelee. Kuvasta ei oikein hyvin erutu mutta tuossa ei ole sisäpuolella mitään ylimääräistä loivennusta.
Tämä on pyöränvalmistajan oma näkemyös taittopyörästä. Tuon pohjalle mahtuu lähes kaksi 10s ketjua rinnakkain. Ruuvasin tuon kiinni ja tein runsaan 10km lenkin (aina yli 40kmh nopeuksiin saakka). Sen pohjalta en näe mitään syytä palata Terran taittopyörään. Oli hiljainen enkä huomannut mitään eroa ajon aikana. Paitsi ettei ketju tippunut... Lauantaina sitten pidempi lenkki...
Nuo o-renkaat vissiin kuluu aika nopeesti, miksihän keskelle ei oo jätetty harjannetta ?
Petri
PW kirjoitti:Nuo o-renkaat vissiin kuluu aika nopeesti, miksihän keskelle ei oo jätetty harjannetta ?
Oletan että toimii paremmin eri levyisillä ketjuilla. Jos rulla on tehyt leveälle ketjulle ei sivulevy estä kapean ketjun sivulevyä nousemasta harjanteen päälle jne...
Jukka
Tuossa ois kans "aihioita": http://www.omasali-kauppa.fi/product/61 ... yora-muovi
Jukka
jviirret kirjoitti:Tuossa ois kans "aihioita": http://www.omasali-kauppa.fi/product/61 ... yora-muovi
Jukka
Salilla kun kävin joku vuosi sitten ni kattelin niitä rissoja "sillä silmällä"
Petri
repeat.spacer kirjoitti:Joo tää jäi roikkumaan, mut nyt tuli taas ajankohtaisemmaksi kun pääsen pyörän kimppuun. Voikko piirtää mulle jonku pikasen kuvan mihin olit ajatellu, että isomman rissan akseli ois paras kiinnittää. Silloin sm-kisoissa sitä vähä nkatteltiin, eikö se ollu emäputkeen etupuolelle. Saako niitä "pitkiä muttereita", mikä hitsataan runkoon ja mihin akseli ruuvataan, ihan peruskaupasta vai onko se jotain metritavaraa?
Ison rissan akselin paikka on tosiaan emäputken etupuolella etupuomin päällä siten, että ketjulinja tulee keskimmäiselle rattaalle ohjattuna emäputken suuntaiseksi. Voi olla tarpeen siirtää jopa irti emäputkesta, jolloin kannattaa käyttää latan pätkiä akseliputken ja emäputken välissä, kuten tuossa kuvassa alla. Ehkä yksinkertaisin tapa on sovittaa taittopyörän akseli rälläköimällä varovasti paikka 16 x 2 hydrauliikkaputkelle, ja hitsata se kiinni pitkänä ja katkaista vasta kiinnityksen jälkeen sopivan mittaiseksi. Pitkänä putki on helpompi saada kohtisuoraan ketjulinjan / rungon suhteen. Ensin heftillä kiinni ja sitten pitkästä päästä mittaillaan ja taivutellaan suoraan, hitsataan kunnolla kiinni ja lopulta katkaistaan liika pituus pois.
Rungon puolelle voi pujottaa vaikka muoviletkusta pätkäistyn holkin pitämään rissa irti rungosta ja akseliputken läpi pienen ruuvin isoilla brikoilla estämään rissan putoaminen akselilta. Kuvitukseksi voit katsoa tämän ketjun ensimmäisen viestin ikään kuin kertaukseksi.
Jatkomutterit ovat aivan tavallisen rautakaupan tuotteita ja maksoivat viimeeksi ostaessani 0,3€ kappale. Kannattanee hioa sinkitys pois sauman kohdalta ennen hitsausta, tai ostaa sinkitsemätön jatkomutteri, joihin en kyllä ole itse koskaan törmännyt (Kuvissa on käytetty hieman paksumpaa 18 mm putkea, johon on sorvattu 16,5 mm kaula taittopyörän laakerille. Turhan monimutkainen toteutus, enkä tekisi enää. Muoviholkki rungon puolelle on paljon helpompi.)