Sivu 3/55
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 13 Elo 2010, 20:47
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Mallailin pyörän osia ja putkea paikoilleen , ja piirtelin tuon Zox:in proton pohjalta kuvaa. 28" takarengas ja 20" eturenkaat - tulee aika pitkälaitos , jotain 2,5m.
Pitkä ja pitkä, tavallinen tadpole 28" takarenkaalla on 2-2,3m pitkä ja tavallinen miestenpyöräkin varmaan 2metriä.
Jukka
Noinhan se tietysti on, ehkä eniten tuossa pistää silmään pitkä akseliväli n. 1900mm joka johtaa kait isoon kääntösäteeseen.
Petri W
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 13 Elo 2010, 20:58
Kirjoittaja jviirret
Ilmeisesti hyvin loiva nojakulma kun omassa kinnerisuunnitelmassa kuvittelen pääseväni 160-170akseliväliin. Tässä muuten yksi kaupallinen "LWB tadpole" 70-luvulta:
http://www.flickr.com/photos/justinandc ... 333112951/
http://www.flickr.com/photos/slingshot_recumbent/
Jukka
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 13 Elo 2010, 22:13
Kirjoittaja Jarcco
Tuollainen proto oli joskus Thorax- nimisellä valmistajalla: http://www.thorax.de/neo04/inhalte/inh_esr_01.htm
Poikkiputki on tässäkin taivutettu taaksepäin, jolloin eturenkaat on saatu suunnilleen keskiön linjalle. Verrattuna suoraan putkeen, lyhyempi, ketterämpi ja kaarrevakaampi. Kenties kevyempikin. Suora toki on helpompi tehdä.
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 25 Elo 2010, 17:39
Kirjoittaja PW
Täällä vasta piirrellään ku Jukalla on jo rautaa ristissä ja pyörät alla.
Tuommosta lyijykynä piirrosta oon luonnostellu zoxin sivulta löytyneen pohjalta. Taakse 28" rengas, eteen 2kpl 20"renkaita , penkki vanerista ja runko 50*1,5 mm putkea. Nuo eturenkaiden ohjausnivelet ja kiinnitykset on vielä ihan hepreaa mutt jos yrittäs tuon Jukan mallin mukaan tehdä toispuoleisen kiinnityksen niille.
Petri W
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 25 Elo 2010, 18:12
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti: Nuo eturenkaiden ohjausnivelet ja kiinnitykset on vielä ihan hepreaa mutt jos yrittäs tuon Jukan mallin mukaan tehdä toispuoleisen kiinnityksen niille
Jos itse olisin tuon esimmäisen ideani pohjalta jatkanut rakentelua niin noiden laakeriputkien kylkeen olisi tullut hitsaamalla 12mm pultit ja poikittaisen etuakselin päähän 16x2 putkesta pulteille holkit. kun rakenne olisi riittävän pitkä, ei millin osien suuruinen välys muuttaisi pyörän kulmia ajossa merkittävästi. Ainoa haitta olisi hyvin voideltunakin laakeroitua ratkaisua jäykempi ohjaus ja montuissa ehkä pieni kolahtelu. Täysin välyksetön pultti putkessa ratkaisu ei koskaan ole, mutta helppo, nopea ja jopa kevyt.
Jukka
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 25 Elo 2010, 19:06
Kirjoittaja PW
Romukaupasta sain 20" pyöriä pari kappaletta, ja niihin kiekkoihin suunnittelin nyt tuota Jukan toispuoleista kiinnitystä. Käyköhän tuo sama mitoitus ku 24" kiekkoon ? Navan ulkomitta siis paksuus on 13,5 mm tai vähän alle jos sisäpuolelta hion 12 mm reiän , jääkö seinämät liian ohuiksi.
Toiseksi onko noi 351,5 , 321,5 putket standardi mittoja , ei meinaa löytyy omista eikä romukaupasta. Tuommonen noin 32 mm putki yhestä lastenpyörän rungosta kait on mutt sitt lähinnä löytyy noin 34 mm putkee.
Petri W
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 25 Elo 2010, 20:24
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Toiseksi onko noi 351,5 , 321,5 putket standardi mittoja , ei meinaa löytyy omista eikä romukaupasta. Tuommonen noin 32 mm putki yhestä lastenpyörän rungosta kait on mutt sitt lähinnä löytyy noin 34 mm putkee.
Pyörän rungoista minäkin olen nuo napannut, tosin ne on tuumamitoilla, eli laakerit on hitusen väliä pesiinsä. Korjaantuu varmasti pelkällä maalilla. Saahan se putki olla jotakin muutakin. Esim: 35x1,5 voi korvata 36x2 tai jos laakerin korvaa 6301:llä niin 40x1,5(sitä varmasti on). tuossa 6301:kin on 12mm reikä. Eikä sen sisälle menevän putken tarvi olla justiinsa, kunhan nyt menee sisään ja painaa laakereita "ulko koolista" eikä kuulista. Harmittavasti peruslaakereista ei löydy mitään mikä menisi tuon 34x1,5 putken sisään, ainakaan 12mm keskireiällä.
Biilteman laakerisivu(uudessa kuvastossa 441) käteen ja romuja penkoon, jos ei löydy niin saman sivun kans kauppaan 
Jukka
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 25 Elo 2010, 20:29
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Romukaupasta sain 20" pyöriä pari kappaletta, ja niihin kiekkoihin suunnittelin nyt tuota Jukan toispuoleista kiinnitystä. Käyköhän tuo sama mitoitus ku 24" kiekkoon ? Navan ulkomitta siis paksuus on 13,5 mm tai vähän alle jos sisäpuolelta hion 12 mm reiän , jääkö seinämät liian ohuiksi.
Nii, enhän minäkään ehtinyt testata tuota 12mm pultin kestävyyttä, mutta vähemmän vääntöä siihen kohdistuu pienemmällä renkaalla. Itse löysin onneksi navat joissa keskireikä oli isompi, eli selvisi pelkällä laakerikuppien hionnalla.
Jukka
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 26 Elo 2010, 18:19
Kirjoittaja PW
Mieli muuttuu ku tuuliviiri, nyt olen saanut herätyksen tähän toispuoleisella takavedolla varustettuun deltakolmipyörään, jollasta Jukkakin just rakentaa.
Olen ollut ymmärtävinään, että tuo kampi hässäkkä on tuossa mallissa tiukoilla koska on niin pitkä. Jos tuota runkoa kaventais etupäästä eikö se helpottais kammen taipumisia ?
Luonnostelin paperille ajatuksiani.
Petri W
Tais olla tyhmä ehdotus kun tuo ketjulinja ei onnistu , tai eturatas pitää viedä kauas runkoputkesta ja kestävyys ongelmia tiedossa.
Entä jos runko ols hiukan toispuoleinen eli vetopuolen takarengas olis lähempänä keskilinjaa ?
Petri W
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 26 Elo 2010, 22:35
Kirjoittaja jviirret
Kampiosan kavenamisen lisäksi kannattaa tehdä lyhyemmät kammet. Mullakin oli tarkoitus tehdä vain 150mm, mutta jostakin syystä ne on nyt kuitenkin liki 170
10mm pois kammen pituudesta on 40mm pois kampiin menevän tavaran määrästä. Lisäksi lyhyet kammet mahdollistaa niiden laittamisen alemmas. Lyhyemmillä kammilla polvet ei käy yhtä ylhäällä kuin pitkillä. Lyhyet myös vähentää ketjuvoimaa.
Jukka
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 27 Elo 2010, 17:40
Kirjoittaja PW
Omista romuista huomasin tuommosen kehikon jonka ympärille tein "installaation" kinneristä . Kehikko esittää runkoa , vanha puunojakki penkkiä. Vetävä pyörä olis 28" ja toinen takapyörä 20" kuten myös etupyörä. Pyörän kokonais leveys olis noin 600 mm. Vihreä häkkyrä esittää kampia , runkoputkien väli noin 400 mm.
Tuo pitää vissiin tehdä ennenku tetää toimiiko se 
Petri W
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 27 Elo 2010, 18:10
Kirjoittaja jori
Tuo on tavallaan sivuvaunullinen pyörä, jota poljetaan sivuvaunusta. 
Laita etupyörä kiinni oikeaan laitaputkeen takapyörän kanssa samalle linjalle. Tulee vain kaksi ajouraa ja on helpompi väistellä tärinäraitoja. Lisäksi pienten pyörien puoli kevenee ja vetävän ison pyörän puolelle siirtyy painoa. Jos kuskin napa on lähellä takapyörien välistä linjaa, pysynee tuo pystyssäkin vallan eriomaisesti. Oikean takapyörän käytös jyrkässä kurvissa täytyy kuitenkin kokeilla. JOs se hannaa liikaa vastaan, täytyy siihen tehdä ohjaus tai siirtää se hieman edemmäs.
Jori
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 27 Elo 2010, 18:20
Kirjoittaja jviirret
Tuolle 28" takarenkaalle en antas takuuta. Ne on vähän liian heikkoja trike käyttöön aiempient trikekokeilujeni perusteella.
Jukka
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 28 Elo 2010, 18:34
Kirjoittaja PW
Heppailin tänään tuohon runkoon pyörän osia ja tommonen siitä tuli.
Työntelin sitä ja kyllähän nuo takapyörät hiukan haraavastaan kääntyessä. Etupyörän laitoin kuitenkin tuohon keskelle. Voi olla ett pitää siirtää ne kohakkain, en enää oo ihan varma miks niitä tuolla tavalla sommittelin
. Ajatuksena kai oli laittaa mahollisimman iso vetävä pyörä ja sille paino, muut renkaat pienemmät ja kevyemmät. No jäihän tuohon toinen kehikko johon voi tehdä toisen laisen ratkaisun, toki tätäkin voi vielä muunnella kun on vasta kevyesti kiinni.
Miulle jotenkin helpompi alottaa ku on joku aihio tai runko jota voi alkaa muokata.
Petri W
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 28 Elo 2010, 19:47
Kirjoittaja jviirret
Onko tuo 40x40x2 putkea?
Jukka