Sivu 3/3

Re: Alaohjausta virittelemässä

Lähetetty: 24 Touko 2011, 11:16
Kirjoittaja irakas

Minä olen SH9:ssä ja SH16:ssa ratkaissut alaohjaustangon säädettävyyden näin:

Kuva

Sorry, että SH9 oli kuvanottohetkellä tuollaisessa kunnossa! :oops:

Lyhyehköön ohjaustankoon on kiinnitetty pystypyöristä tutut vakiosarvet. Kädensijojen asentoa voi säätää tarvittaessa joka suuntaan. :mrgreen:

Sakari


Re: Alaohjausta virittelemässä

Lähetetty: 24 Touko 2011, 11:54
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Taivutetusta nousukahvasta?

Ei nyt aukene miten siitä tekisi nivelen jonka voisi kesken ajon nostaa pysyyn, ja olisi vielä riittävän luotettava?

Nähän pyörii tankoputkessa, kun jättää sopivan löysälle. Voi tietysti laittaa peukaloruuvikiristyksen.

No pyörii, ja tipahtaa kokonaan poiskin. Tankojen päissä pitäis olla topparit ettei irtoa.
Siihen kahvojen taivutteluun ei kyllä löydy omasta pajasta vermeitä. No, pitää harkita.


Re: Alaohjausta virittelemässä

Lähetetty: 21 Kesä 2011, 11:03
Kirjoittaja tavasti

Viikonloppuna olin taas ajelemassa. En nyt tiedä mahtaako se liukuholkki-viritys tai vastaava olla tarpeen, ja sekin tietysti mietityttää, että jos on käännettävissä pystyyn, niin onko liian irtonaisen ja huteran tuntoinen?

Ohjaustangon runkokiinnike saisi olla taaempana, tanko on tiellä pyörän päälle kiivetessä. Saikos Jori kaiveltua RemmiTeamilta niitä vanhoja kuvia ohjauksesta?


Re: Alaohjausta virittelemässä

Lähetetty: 21 Kesä 2011, 11:28
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:

Viikonloppuna olin taas ajelemassa. En nyt tiedä mahtaako se liukuholkki-viritys tai vastaava olla tarpeen, ja sekin tietysti mietityttää, että jos on käännettävissä pystyyn, niin onko liian irtonaisen ja huteran tuntoinen?

Ohjaustangon runkokiinnike saisi olla taaempana, tanko on tiellä pyörän päälle kiivetessä. Saikos Jori kaiveltua RemmiTeamilta niitä vanhoja kuvia ohjauksesta?

Remmin kaveri on täällä meillä töissä, mutta ne olivat sotkeneet servereitä, eikä homma ollut ihan helppo. Asiaa paremmin tuntevat kaverit olivat tuolloin Saksassa kilpailemassa.


Re: Alaohjausta virittelemässä

Lähetetty: 21 Kesä 2011, 15:27
Kirjoittaja jori

Nyt ovat linkit taas kunnossa.
tuosta pääsee katselemaan.


Re: Alaohjausta virittelemässä

Lähetetty: 21 Kesä 2011, 16:45
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Nyt ovat linkit taas kunnossa.
tuosta pääsee katselemaan.

No nyt selkeni. Aika radikaali nojakkia ajatellen.


Re: Alaohjausta virittelemässä

Lähetetty: 21 Kesä 2011, 17:23
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:

No nyt selkeni. Aika radikaali nojakkia ajatellen.

Kaali on hyvää, eikä se kokeilematta ole varmaa toimiiko vaikoeikö. Tuollainen viritys mahdollistaa ohjaustangon pään painamisen alemmas, milloin istuimen reuna tulee tielle. Eikä niin helposti rikkoudu, kun pyörä ja kuski kaatuu päälle, kun ohjaustanko pääsee pakoon pyörän alle. Ohjaustangon nivelen saat juuri sille kohdalle, kuin parhaalta tuntuu ja käätönivelen voit tukea haluamallasi tiukkuudella välillä: ei lainkaan tuettu - täysin jäykkä, eikä tämä vaikuta lainkaan ohjauksen tarkkuuteen. Alaohjauksesta takaisin yläohjaukseen siirtyminen vaatii vain kahden pallonivelen ruuvin irroittamisen, jolloin mitään ylimääräistä ei jää pyörään (kahta reikää lukuun ottamatta) muistuttamaan alaohjauksesta. Miksei tuo toimisi oravamallisena yläohjauksenakin. Pitkän tillerin epästabiilisuusongelmat poistuisivat kerralla.


Re: Alaohjausta virittelemässä

Lähetetty: 21 Kesä 2011, 17:35
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Kaali on hyvää, eikä se kokeilematta ole varmaa toimiiko vaikoeikö. Tuollainen viritys mahdollistaa ohjaustangon pään painamisen alemmas, milloin istuimen reuna tulee tielle. Eikä niin helposti rikkoudu, kun pyörä ja kuski kaatuu päälle, kun ohjaustanko pääsee pakoon pyörän alle. Ohjaustangon nivelen saat juuri sille kohdalle, kuin parhaalta tuntuu ja käätönivelen voit tukea haluamallasi tiukkuudella välillä: ei lainkaan tuettu - täysin jäykkä, eikä tämä vaikuta lainkaan ohjauksen tarkkuuteen. Alaohjauksesta takaisin yläohjaukseen siirtyminen vaatii vain kahden pallonivelen ruuvin irroittamisen, jolloin mitään ylimääräistä ei jää pyörään (kahta reikää lukuun ottamatta) muistuttamaan alaohjauksesta. Miksei tuo toimisi oravamallisena yläohjauksenakin. Pitkän tillerin epästabiilisuusongelmat poistuisivat kerralla.

Yläohjauksena en oikein usko, tulisi jo liikaa viistosta, ja jalatkin tökkisivät niihin tankoihin. Mutta kyllä minä tuota alaohjaukseen harkitsen ja tutkin. Tuo oma haarukka kiinnitys on sellainen, että samanlaisen voi laittaa myös toiselle puolen haarukkaa.