Sivu 3/29
Re: SH18
Lähetetty: 20 Elo 2011, 18:16
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:
Nyt taitaa homma ruveta valkenemaan, kun Nojanalle kertoi, että Pyörätohtorilta löytyy tällainen ihmevempain:

Jarcco kirjoitti:Tai hanki Sram Dualdrive jolloin riittää yksi eturatas, näin meinaan itse tehdä.
Toihan on Dualdriven esi-isä. Eiks Jarccolla ollut tuo siinä pikkuJivessä?
tavasti kirjoitti:irakas kirjoitti:Kuka nyt alamäessä polkee? 
Minä!
Sama täällä. Alamäessä toki en useimmiten sykkeet tapissa kuiteskaa.
Re: SH18
Lähetetty: 20 Elo 2011, 18:45
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:irakas kirjoitti:Kuka nyt alamäessä polkee? 
Minä!
Sama täällä. Alamäessä toki en useimmiten sykkeet tapissa kuiteskaa.
[/quote]
Se, että polkeeko alamäessä, riippuu siitä löytyykö nojakista pykälää. Eipä ole tullut hankittua tarpeeksi isoja eturattaita.
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 20 Elo 2011, 20:29
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:irakas kirjoitti:Kuka nyt alamäessä polkee? 
Minä!
irakas kirjoitti:Kyllä täällä Keski-Suomessa vaihteita pitää olla vähintään 21. Jos vaihteen vaihtaminen ylämäessä vaatii taaksepäin polkemista, kyllä vauhti loppuu siihen paikkaan. Ei pahimmissa vastamäissä sähköapukaan auta, jos ei ole tarpeeksi pientä pykälää.
Tätä minäkin ajoin takaa. Ainakaan minä en oudoilla reiteillä osaa aina ennakoida kuinka pientä vaihdetta tarvitaan. Jos aluevaihtajan käyttö olisi kovin hidasta, pitäisi aina pieneenkin ylämäkeen vaihtaa pienin alue jollei ole näkyvyyttä mäen päälle asti.
Kertaakaan en jyväskylässä käyttänyt pienintä eturatasta. Aina ylämäen tullen aluevaihtajasta keskimmäiselle rattaalle jo ennen mäkeä. Sen nyt ainakin tietää että nopeimpia vaihteita ei ylämäessä tarvi, joten suurimmalla rattaalla siihen lähteminen olisi ihan turhaa. Eikä tuo taaksepäin polkeminen vaihtaessa koskisi muuta kuin etu vaihdetta, takana vaihto edelleen normaalisti.
Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla 
Jukka
Re: SH18
Lähetetty: 20 Elo 2011, 21:18
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla 
Jukka
Onko rumpuvaihteessa tosiaan kova tehohävikki? 
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 20 Elo 2011, 21:21
Kirjoittaja Jarcco
Pastori kirjoitti:
Toihan on Dualdriven esi-isä. Eiks Jarccolla ollut tuo siinä pikkuJivessä?
Oli, ja sehän se polkuautoonkin on tarkoitus laittaa. Mulla on vissiin vielä vanhempi malli kuin kuvassa, teräskuorinen ja samannäköinen kuin Torpedo- napa. Sisuksetkin taitaa olla muuten samat paitsi jarru puuttuu. Napa pyöri ensin jähmeästi, kenties rasvat oli jämähtäneet, mutta herkistyi kummasti kun sinne valutti automaattivaihteistoöljyä 
Jukalle tiedoksi etti keskimmäinen välitys on ns. suora, ei ylimääräisiä ratashäviöitä. Siten kannattaa valita välitykset niin että yleensä ajetaan napa kakkosella.
Re: SH18
Lähetetty: 20 Elo 2011, 21:25
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla 
Jukka
Onko rumpuvaihteessa tosiaan kova tehohävikki? 
Sakari
Tuntuvat randot ja kinnerityypit ajelevan aika lailla SRAM 3x7 napavaihteella. Ne joilla on oikeita ylämäkiä pitävät vielä 2-3-lehteä edessäkin.
Tuo napa vastannee Sacs Torpedo 3-vaihteista takanapaa, sekä painoltaan että häviöiltään. Torpedossa on yksi 3-rattainen planeettavaihteisto jolla 1-vaihteen alennus ja 3-vaihteen kertoja tehdään ja 2-vaihde on suora, silloin ei juuri häviöitä ole.
Jos paino ei ole ongelma (ja se voi jopa olla kokonaisuudessaan pienempi kuin etulehdet + vaihtaja) ja se ettei tuohon mene kuin 6 tai 7-lehtinen pakka niin mikäs ettei.
Hintakaan ei ole paha, itse maksoin (koko pyörästä jossa) Duomatic 2-vaihteinen automaatti 50 egee...
Muoks: näitä saa kuulemma nykyään uusina 9-10 vaihteisille pakoille. Tai ainakin ovat moiset saaneet mahtumaan tuohon. Pidä huolta että saat vaijerin tarvikkeet vanhan navan mukana; muuten tulee vaikeuksia saada se toimimaan...
Re: SH18
Lähetetty: 20 Elo 2011, 21:58
Kirjoittaja Nojanalle
Siihen käy shasin ja rammin 3 vaihteiset kamat. Löytää lähes joka pyöräkorjaamolta. On sekä kierokahvaa ja sormikäyttöstä naksutinta, rattaille voi laittaa ihan minkä tahansa 7 lehtisen pakan ja vaihteensiirin järjestelmän.
Ei ongelmia pitäs olla. Ainoa että jos haluu taakse isomman kuin 28 hampaisen , niin se pitää itse kyhätä 8 lehtisestä. Niin tein itse. Siittä vaan Sakari tilaamaan , niin tehdään sitten siihen pinnaten vanne. 
Re: SH18
Lähetetty: 20 Elo 2011, 22:11
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla 

Olen jukan kanssa samaa mieltä. Jos tähän laitteeseen olisi laitettu rumpuvaihde, olisi kyseessä tyylirikko ja tunnelma pilalla. Sakarin tyylilaji on kuitenkin runsaampi, jotenkin rehevämpi, joten kyllä se SH18 sopii. 
Sakarille vielä. Jos katsot tarkkaan kuvaa, huomaat, että tuossa on takahaarukat, joiden välissä takapyörät ovat. Siinä on tavallaan kuin kaksi suoraputkista nojakinrunkoa istuimen molemmin puolin. Ei sellaisen rakentamisessa mitään kummallista ole.
Re: SH18
Lähetetty: 21 Elo 2011, 00:40
Kirjoittaja jviirret
Toisaalta, melko tyylirikko on sekin että joku menee ja tekee näin loistavan idean innoittamana ruumisarkun mallisen kinnerin huonekaluputkesta ja vikupropista

Jukka
Re: SH18
Lähetetty: 21 Elo 2011, 08:41
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla 
Olen jukan kanssa samaa mieltä. Jos tähän laitteeseen olisi laitettu rumpuvaihde, olisi kyseessä tyylirikko ja tunnelma pilalla. Sakarin tyylilaji on kuitenkin runsaampi, jotenkin rehevämpi, joten kyllä se SH18 sopii. 
Mikäs teillä nyt on rumpuvaihteita vastaan - kyllä kai ainakin nuo hintaluokan yläpään tuotteet on aika hyviä?
Ja kuten Jarcco tuolla jo totesi. Pohtii välitykset niin että se yleisimmin käytetty vaihde on se suora.
Toinen asia mitä olen tässä tuuminut on 1/9 vaihteisto (tai 1/10) - kyllä niissä saa aika hyvän kattavuuden yhdellä eturattaallakin, jos se on se kynnyskysymys. Tuohan on puolittainen trendi maastopyöräilijöillä.
Re: SH18
Lähetetty: 21 Elo 2011, 08:57
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla 

Olen jukan kanssa samaa mieltä. Jos tähän laitteeseen olisi laitettu rumpuvaihde, olisi kyseessä tyylirikko ja tunnelma pilalla. Sakarin tyylilaji on kuitenkin runsaampi, jotenkin rehevämpi, joten kyllä se SH18 sopii. 
Sakarille vielä. Jos katsot tarkkaan kuvaa, huomaat, että tuossa on takahaarukat, joiden välissä takapyörät ovat. Siinä on tavallaan kuin kaksi suoraputkista nojakinrunkoa istuimen molemmin puolin. Ei sellaisen rakentamisessa mitään kummallista ole.
Jos ei olisi meininkiä laittaa suht. virtaviivaista koppaa päälle, olisi tuollainen rakenne ihan hyvä. Jos tuohon laittaisi kopan, tulisi peräosasta kovin leveä ja virtaviivaisuus kärsisi. Myös rakenteen monimutkaisuus ja paino lisääntyisivät, kun joutuisi koteloimaan takapyörät.
Yhdenlainen tyylirikkohan on myös sähköavustuksen lisääminen. 
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 22 Elo 2011, 10:13
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla 
Tietysti voi aina jotain tunnelmaa tavoitella, mutta silloin saattaa järkeviäkin ratkaisuja rajautua pois. DualDrive on mainio systeemi. Itse ajan erittäin pääsääntöisesti sillä suoralla välityksellä, jolloin häviöitä ei ole. Ja sitten ne yli- ja alivaihde, ei niissäkään ole kuin yksi planeettapyörästö, joten eivät ne häviöt ihan taivaassa ole. Etenkin äkkinäisissä pysähdyksissä on mukava vaihtaa paikallaan seisten aluetta pienemmälle. Tietysti tuo taaksepäin poljettava etuvaihtaja antaisi saman mahdollisuuden 
Itsellä on Dualdrive ja vielä edessä kolme ratasta, joten vaihteita+skaalaa riittää. Toki olen harkitsemassa dualdrivestä luopumista, koska haluaisin levyjarrun taakse, ja navan vaihtaminen levyjarru-versioon maksaisi enemmän kuin raaskisi hommaan käyttää.
Re: SH18
Lähetetty: 22 Elo 2011, 11:09
Kirjoittaja irakas
Laitanpa kuvaa SH18:sta, mistä näkee, missä vaiheessa sh18 :n suunnitelma on menossa.
Kantava teräsrunko on tummennettu. Muu osa rungosta on tarkoitus tehdä 18 mm:n koivuvanerista haaparimoista. Kun tuo runko niin pullistuu, ei kampiratasta voinutkaan asentaa vasemmalle puolelle.
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 22 Elo 2011, 13:03
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Kun tuo runko niin pullistuu, ei kampiratasta voinutkaan asentaa vasemmalle puolelle.
Edelleen pyrkisin selviämään kahdella kampiakselia kannattavalla laakerilla. Paksuseinämäisestä putkesta sen mallinen pesä että hammasrattaan puoleinen laakeri tulee ulommas?
Sitten tuli eräs uusi idea eturenkaan sijoituspaikaksi: Jalkojen väliin/alle kuten lowracereissa. Kun kammet muotoilee niin että jalat polkee hieman enempi levälleen niin niiden väliin voisi kääntyvälle 20" renkaalle tilaa jäädäkkin. Etuhaarukan laakerointi konepeltiin, jota toki pitäisi sitten jäykistää.
+Ajoneuvosta tulisi todella lyhyt
+Eturengas tulisi korin suojiin ilman keularakenteiden venyttämistä
-Kaatumisherkkyys lisääntyy
-Eturengas vaatii kuran vuoksi tosi hyvän koteloinnin.
Jukka
Re: SH18
Lähetetty: 22 Elo 2011, 14:24
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:DualDrive on mainio systeemi. Itse ajan erittäin pääsääntöisesti sillä suoralla välityksellä, jolloin häviöitä ei ole. Ja sitten ne yli- ja alivaihde, ei niissäkään ole kuin yksi planeettapyörästö, joten eivät ne häviöt ihan taivaassa ole. Etenkin äkkinäisissä pysähdyksissä on mukava vaihtaa paikallaan seisten aluetta pienemmälle. Tietysti tuo taaksepäin poljettava etuvaihtaja antaisi saman mahdollisuuden 
Itsellä on Dualdrive ja vielä edessä kolme ratasta, joten vaihteita+skaalaa riittää. Toki olen harkitsemassa dualdrivestä luopumista, koska haluaisin levyjarrun taakse, ja navan vaihtaminen levyjarru-versioon maksaisi enemmän kuin raaskisi hommaan käyttää.
http://www.bentrideronline.com/messageb ... post828834
Tässä yksi KMX-rakentelija laskeskeli, ajeltuaan vehkeellä jossa 3-lehtinen kampisarja, 3-napavaihdetta ja 8-lehtinen kasetti, sulki pois käyttämättömät vaihteet ja kombot ja jäljelle jäi 14 vaihdetta !
Toki saako haluamaansa vaihdekokoelmaa millään muuten on hyvä kysymys mutta vähän vaikuttaa liiottelulta 3x8 avovaihdetta + 3-vaihteinen napa (72 teoreettista vaihdetta) ...
Itse en toki velolla ajele ja talvella päivitin 2x6 vaihteiston 2x9. Tavoite oli jättää toinen etulehti pois mutta se ei helpolla onnistu. Tuli hankittua pirun hyvät Hopen navat 2 kpl. Muuten laittaisin eteen 48-50 piikkisen ovaalin yksin, taakse 11-21 9-lehtisen ja navaksi tuon 3-vaihteisen. Yleensä aina keskimmäinen suora napavaihde olisi ok, jyrkissä alamäissä vaihtaisin navan loikkarille ja tiukoissa ylämäissä alennukselle.
Vielä pitäisi painot laskea kumpi parempi: kaksi etulehteä vaihtajan kera vai takana napavaihde. Jälkimmäinen voisi olla huoltovapaampi kenties ? Varsinkin kun talvella lumi tukki takapakan (-5 .. 0 C tahmalumikeli) jolloin vain yksi lehti pelaa -> kolme vaihdetta silti.