Re: Jonkullaane liiketoimintasuunnitelma
Oleellista tässä runkosetin ostamisessa on, että jos saa valmiin rungon, niin ei tarvi hitsata keittiössä. (En oikeasti hitsaa keittiössä, mutta muuten on pyörää rakennettu keittiön pöydällä.)
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Oleellista tässä runkosetin ostamisessa on, että jos saa valmiin rungon, niin ei tarvi hitsata keittiössä. (En oikeasti hitsaa keittiössä, mutta muuten on pyörää rakennettu keittiön pöydällä.)
Syvärille vielä tuosta kustannuslaskelmasta, laskitko montako tuntia yhen pyörän tekemiseen menee ? Eli minkälaisella tuntipalkalla meinasit nuita vääntää, ilmaseks ei kannata vaikk olis kuinka hauskaa
Noiden runkokittien hinnatkin taitaa olla useamman satasen taitaa jotkut mennä yli tonninkin
Petri
janx kirjoitti:Oleellista tässä runkosetin ostamisessa on, että jos saa valmiin rungon, niin ei tarvi hitsata keittiössä.
Ei kai sitä tarvi hitsata vaikka ostaa valmiin pyöränkin
Jukka
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Kun voisi ostaa runkosetin ja itse hankkia ja asentaa muut osat (sen mukaan miten kukkaro sallii), tuntuisi nojakki jo ainakin puoliksi itsetehdyltä ja sillä on merkitystä.
Ikävä kyllä runkosetin tekijä on kuitenkin tehnyt jo kaikki merkittävät valinnat: jäykkä/jousitettu, SWB/LWB, isot/pienet pyörät, etuveto/takaveto, trkie/kaksipyörä. Runko määrittelee jo hyvin pitkälle pyörän käyttötarkoituksen ja -ympäristön. Loppupeleissä siis kaikki runkosetin ostajat päätyvät hyvin pitkälle samoihin tai samantyyppisiin komponenetti valintoihin.
Jukka
Eikös noita ole runkoja joihin saa sekä lowracerin ett hi- varustuksen esim Raptobike ja Optiman Baronit vai onks noissa eri rungot ? Hyvin suunniteltu tuoteryhmä niin yhdestä rungosta saa muunneltua erikorkuisen pyörän, triken, jousitetun ym.mitänyt mieleen tulee
Petri
Kyllä minusta ensimmäiseksi nojapyöräksi tavallinen 20"/60" lowracer-tyyppi esim. SH13:
on riittävän monikäyttöinen niin kaupunkiajossa kuin maaseudulla.
Sakari
Jos tällaisesta putkikasasta:
http://www.bacchettabikes.com/bikes/frame-kits.php
Saa oikeasti jonku 500e, niin eipä tuossa paljo rahallisesti häviä vaikka tekemistä ja myyntiä kokeilee
Jukka
jviirret kirjoitti:Jos tällaisesta putkikasasta:
http://www.bacchettabikes.com/_PRODUCTS/frame-kit.jpg
http://www.bacchettabikes.com/bikes/frame-kits.phpSaa oikeasti jonku 500e, niin eipä tuossa paljo rahallisesti häviä vaikka tekemistä ja myyntiä kokeilee
Jukka
Tai tämä:
http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... frame.html
Pelkkä putki siis. Toki tuossa on jo tehty... taitoksia
Kyllä tuossa runkokitissä on ilman muuta ideaa. Tuotteen suunnittelunkin kannalta, tekee rungosta mahdollisimman monikäyttösen ja muunneltavan. Mukaan myis sitten oikeankokoisen etuhaarukan ja haluttuun versioon sopivat lisävarusteet.
En pidä mahdottomana että samasta rungosta sais muunneltua eri palikoilla takavetoisen 26/20, 26/26, 20/20 ja etuvetoisen 20/20, ongelmia tulee näissä ketjulinjan ja takahaarukan kanssa.
Sitten, jousitus on yksinkertaisimmillaan hyvinkin simppeli mitä oon pyöriä vertaillut mutta.. peräpään pompotusta ei kyllä saa tulla ja tämä lisää monimutkaisuusmomenttia ikävästi. Kai se teoriassa on mahdollista. Helposti vaan karkaa paino tällaisesta mutta onhan se kiehtova idea, runko johon voi vapaasti valita jousitusratkaisut ja vetävän pyörän
PW kirjoitti:Syvärille vielä tuosta kustannuslaskelmasta, laskitko montako tuntia yhen pyörän tekemiseen menee ? Eli minkälaisella tuntipalkalla meinasit nuita vääntää, ilmaseks ei kannata vaikk olis kuinka hauskaa
![]()
Noiden runkokittien hinnatkin taitaa olla useamman satasen taitaa jotkut mennä yli tonninkinPetri
Ei mitään käryä, jos osat olis nuo ja sais sen 20% aleen osista per sarja, niin jotain 200 euroa. Ehkä 20-30 tuntia.. jos prosessi on selvä.
Palkkatyön lisäksi siis näitä tekisin aluksi, oon työhullu silloin kun työ edistyy..
=Muutaman euron sillä saattas jopa tilipussia kasvattaa jos juoksevat kulut ei nouse liian koviksi.
Pitää varmaan siltä harmonycyclesin tyypiltä kysellä, että minkälaasta on toiminta ollut.
Kauanko metalliammattilainen tekee nojapyörän runkoa normi työkaluilla ?
Petri
Johtuu pitkälti miten pitkälle käyttää alihankintaa. Yksi metalli yrittäjä tässä sano että putket hän tilaa määrämittaan leikattuina ja reijät tehdään samalla laaserilla ja kaikki pienet helat ja muut samoin. Eli kaikki on kiini kuinka sen orkanisoi. Kyllä se hitsaaminen käy nopeasti kun laitaa osat jikeihin . Kaikki on pelkästään orkanisoinista kiini. Jos kaiken tekee itse alusta loppuun niin , äkkiä siinä päivä voi kulahtaa.
PW kirjoitti:Eikös noita ole runkoja joihin saa sekä lowracerin ett hi- varustuksen esim Raptobike ja Optiman Baronit vai onks noissa eri rungot ? Hyvin suunniteltu tuoteryhmä niin yhdestä rungosta saa muunneltua erikorkuisen pyörän, triken, jousitetun ym.mitänyt mieleen tulee
Kisapyöristä M5:stä kannattaa ottaa oppia. Ensin reippaat 15 vuotta sitten hieroivat lowracer-konseptin viimesen päälle kuntoon. Sitten siitä on tehty hiilikuituversio, sitten tehty muita "kansanmalleja" ja nyt tuosta lowracerin pohjalta myös mid/high racer.
Optima on myös samoilla jäljillä low- ja midracerinsa kanssa (vai oliko se nyt highracer).
Ja ei kannata unohtaa MetaBike:ä jonka MetaPhysic kolmena eri versiona ja MetaPhrastic maastomallina, kaikki syntyvät samalla rungolla.
PW kirjoitti:Kauanko metalliammattilainen tekee nojapyörän runkoa normi työkaluilla ?
No ei varmasti tuntia mene tuollaisessa bacchetan rungossa jos käyttää hyvää jigiä. Edellyttää tietenkin että dropoutit, emäputki ja keskiömuhvi sun muut pikkuosat on valmiina. Taivutettu runko onkin paljon vaikeampi. Taivutukset pitäisi osua aina justiinsa jotta runkoputki passaa jigiin.
Tuolta hyviä ideoita jigin valmistusta varten: http://www.recumbents.com/wisil/jig/bike_jig.htm
Jukka
Kannattaa myös selvittää itselleen mitä haluaa tehdä. Jos haluaa keskittyä runkojen rakentamiseen, niin räätälöidyt pyörät harrastajille olisivat varmaan paras ratkaisu? Mitä enemmän pyöriä haluaa myydä niin sitä enemmän se vaatii markkinointia, mainostamista ja myyntiä.
Yksi keino lähestyä olisi selvittää yhtenäiset kuluttajasegmentit tarpeiden mukaan ja miettiä näiden potentiaalia. Vaatii aikaa, mutta maksaa itsensä takaisin kun markkinat on selvillä. Harrastajat on kuitenkin tarpeiltaan aika erilainen ryhmä kuin pyörää ylipäätään käyttävät ja sielläkin on eri ryhmiä. Toinen tapa voisi olla se, että rakennat yhden pyörän kerrallaan ja koitat saada sen myydyksi. Epäonnistu nopeasti, turha hankkia edes osia 20 pyörään kerralla, saati rakentaa runkoja, jos yhdenkin myynti on hankalaa. Yksi pyörä kerrallaan etenemällä saisi myös tietoa asiakkaiden tarpeista hiljalleen.
Harrastajia kiinnostanee myös piirustukset ja tekniset speksit, normaalia ihmistä ei. Silloin puntarissa ovat nojakin edut, jotka tulevat varmaan parhaiten esille koeajolla jolloin edes se prototyyppi pitää olla tarjolla.
Markkinointi- ja varsinkin kuluttajatutkimushan on jo alotettu, täällä foorumilla Seuraavaksi facebookit ja youtubet ja mitäniitäonkaan käyttöön
Petri
PW kirjoitti:Markkinointi- ja varsinkin kuluttajatutkimushan on jo alotettu, täällä foorumilla
S
Ihan väärä paikka, liki kaikilla on jo nojakki. Jos tälle porukalle pyörää myisi niin sen pitäisi todennäköisesti olla joku Nokian kisatapahtumaan soveltuva racer, kun olemassa oleva pyörä on "arkikäyttöön". Täällä ostajat tietävät tarkalleen mitä haluavat, "siviileille" myytäessä pitäisi ensin luoda tarve ja keksiä sitten siihen sopiva tuote. Nythän suomessa myydään kymmeniätuhansia pyöriä vuodessa, mutta vain muutama prosentti noista voitaisiin korvata nojapyörällä, millään kilpa mallilla ei sitäkään.
Jukka
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Markkinointi- ja varsinkin kuluttajatutkimushan on jo alotettu, täällä foorumilla
S
Ihan väärä paikka, liki kaikilla on jo nojakki. Jos tälle porukalle pyörää myisi niin sen pitäisi todennäköisesti olla joku Nokian kisatapahtumaan soveltuva racer, kun olemassa oleva pyörä on "arkikäyttöön". Täällä ostajat tietävät tarkalleen mitä haluavat, "siviileille" myytäessä pitäisi ensin luoda tarve ja keksiä sitten siihen sopiva tuote. Nythän suomessa myydään kymmeniätuhansia pyöriä vuodessa, mutta vain muutama prosentti noista voitaisiin korvata nojapyörällä, millään kilpa mallilla ei sitäkään.
Jukka
En mie nyt tiijä, olisko parempaa paikkaa kysellä mahdollisen uuven nojapyörän mallia ym tuotantoa koskevia asioita ku tää foorumi
Petri
PW kirjoitti:En mie nyt tiijä, olisko parempaa paikkaa kysellä mahdollisen uuven nojapyörän mallia ym tuotantoa koskevia asioita ku tää foorumi
Ei varmaan.
Täältä saa kommentteina lähinnä millä perusteilla porukka on omansa hankkinut ja mitä ongelmia/vaatimuksia prosessiin liittyy. Vaikka kaikilla todennäköisesti nojakki tai pari jo löytyy niin mielipiteitä ja perusteluja kyllä saa irti, ainakin minulta.
Itse kuulun tuohon joukkoon jossa pelkkä runkokitti on se kokoonpano jonka hankin ja osat sitten joko vanhoista tai tarpeen mukaan. Saattaisin jopa ostaa, jos joku tekisi, ihan paljaankin rungon. Etenkin jos se tehtäisiin omien toivomusten mukaisesti.
Luulisin että rungon tekijä saisi työlleen katetta jos olisin valmis maksamaan vaikkapa tonnin maalaamattomasta rungosta joka muuten on asiallisesti tehty ja vastaa suunniteltua tarkoitustaan. Esimerkiksi lowraceriin, jos sen tällaisena runkona hankkisin, teettäisin nyt kun olen vähän "viisaampi" lukuisia muutoksia.
Ja nyt kun näistä CruzBike Vendetta ja Kounign etuvetoisista on niin paljon höpötetty niin olisin valmis tilaamaan suoraksi ja asiallisesti tehdyn alumiinisen rungon jos joku vaan sellaisen järkihintaan tekisi.
Entä sitten hiilikuitutyöt ? Siinä suurin työ on tehdä hyvät muotit, tai hallita vaahdon päälle tekeminen ja sitten vaahdon sisältä pois liuottaminen. Ja tietysti kuitukankaan käsittelytaito. Jos meistä osa on valmis jopa yli pari tonnia sijoittamaan hiilikuituiseen nojakkiin niin ehkä tuolla puolella olisi myös tilausta ?
Määrät näissä jäävät verraten pieniksi mutta ovat erinomaisia työnäytteitä pyörän valmistajalle / myyjälle.