Sivu 3/8

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 10 Heinä 2013, 16:30
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Jarruja minun ajeluissa tarvii ehkä 10 km välein, vaihteita varmaan 150 metrin välein. Eli käsi on pakko olla vaihdekahvalla jatkuvasti, samallapa sitä sillä jarruttaisikin.

Itsellä tuo on korvien välistä kiinni, jos vaihteita on niin niitä tulee käytettyä ja ihmeteltyä miten voi pärjätä ilman. Sitten kun ajelee tuolla RomuCF:llä jossa ei oo vaihteita eikä juuri jarrujakaan niin ei niitä kaipaakkaan. Vauhti vaan on verkkaisempaa ja ennakoivampaa. Eli pyritäänkökään tässä mihinkään henkisesti korkeampaan olotilaan vai onko tarkoitus saada vain suorituskykyinen kilpapyörä?

Jukka


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 10 Heinä 2013, 16:36
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Eli pyritäänkökään tässä mihinkään henkisesti korkeampaan olotilaan vai onko tarkoitus saada vain suorituskykyinen kilpapyörä?

Tietysti halutaan kaikki, ja heti! Mukavampi ja suorityskykyisempi, parempi tavarankuljetuskyky, ja mitä muuta? :-)

Kun tietää missä minä ajan, niin ajatus pärjätä ilman vaihteiden vaihtamista on aika mahdoton. Seutu on vaan niin mäkistä, ei auta.


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 10 Heinä 2013, 17:59
Kirjoittaja jori

Pelkkä satulaputkikin satulan puutteessa kelpaa, kiitos! :shock:
Laita vain ketjuvaihde ja käsijarru. Minulla on ollut pitkään suunnitelma yhdistää ketjuvaihde ja jalkajarru, mutta puuttuu vielä kuningasidea, millä tehdään säppimekanismi eturattaan ja vaijerin väliin. Jollain oli vielä tallella Torpedon Duomatic napa, jolla saisi kaksi vaihdetta ja jalkajarrun automaattisesti.


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 10:08
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Pelkkä satulaputkikin satulan puutteessa kelpaa, kiitos! :shock:

Ok, toimitetaan kun keretään. Mukana tulee toki satulakin, mutta ei sellainen mitä pyysit.

Kävin rautasoinilla hakemassa putket, jotka olin etukäteen tilaillut, ettei menisi odotellessa, kun sahauksessa oli kuulemma ruuhkaa.

Noh, nettihinnastosta katsottu 40x1.5 olikin 40x2, ja eihän tuon sisään mahdu mitenkään 12x37x13 laakeri :-(
Tuon sisään laakeripukiksi ajateltu 35x1.5 näyttäisi olevan 35x1.5, eli sen sisään menee 12x32x10 laakeri,
pitänee harkita tehdä niillä. Pitää vaan käydä hakemassa sen sisään sopivaa putkea,
mutta nyt tarvii kai vaan mennä notkumaan ja katsomaan mitä on, ettei tule lisää hutiostoja.

Etuhaarukan putkiksi tuli 36x16x1.5 putkea, otin sitä kolme salkoa, joista yksi salko menee janx:lle.


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 13:17
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Pitää vaan käydä hakemassa sen sisään sopivaa putkea

Ei tarvi. Sahaat siitä ulkokuori putkesta sopivan pätkän ja siitä kyljestä suikaleen pois. Puristelet kasaan ja survot sisään.

Jukka


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 22 Heinä 2013, 11:49
Kirjoittaja tavasti

Nyt on kylkiluuta paranneltu sen verran, että toissapäivänä uskalsin ajaa tuolla harjoitus-pythonilla pihalla. Taloa kiersin ympäri puolisen tuntia, epätasaista nurmikkoa ja soraa. Pääsin tasaisimmalla osuudella puolikkaan kierroksen, eli luokkaa 40 metriä.

Eilen menin paikalliselle urheilukentälle ajamaan sorapintaiselle juoksuradalle. Kas, tuollaisissa hyvissä olosuhteissahan pystyy ihan ajamaan. Saman tien pystyi ajamaan suoran kokonaan, ja aika pian kokonaista ratakierrosta. Jonkun noin 2.5 tuntia ajelin, välillä kävin mittaamassa lasten kuulantyöntötuloksia, kyselemässä onko tyttö tallessa mustikansyöntireissulla, ym. Ajaminen sujuu, rauhallisesti ajaen menee ainakin pätkä noin metrin ajolinjalla, pujottelu sujuu, juoksuradalla mahtuu tekemään kahdeksikon. Kovempaa polkiessa alkaa heijjaamaan. Ei vielä ole asiaa tielle, mutta kyllä tää tästä!


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 22 Heinä 2013, 12:02
Kirjoittaja PW

Onnea uuvelle pythonautille.

Petri


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 18:13
Kirjoittaja tavasti

Kävin tänään ajellulla Paseolla, ja poikkesin tutun pajalle. Sieltä jäi käteen pätkä 90x4 (tms) neliöputkea 'kouraksi', eli laakeriputkeksi mahtuisi noin 80 mm pätkä. Olisikos toi kelvollisen pitkä laakeriväli, vai pitäisikö koittaa isompaa etsiä?


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 28 Heinä 2013, 22:45
Kirjoittaja Pastori
tavasti kirjoitti:

Nyt on kylkiluuta paranneltu sen verran, että toissapäivänä uskalsin ajaa tuolla harjoitus-pythonilla pihalla. Taloa kiersin ympäri puolisen tuntia, epätasaista nurmikkoa ja soraa. Pääsin tasaisimmalla osuudella puolikkaan kierroksen, eli luokkaa 40 metriä.

Eilen menin paikalliselle urheilukentälle ajamaan sorapintaiselle juoksuradalle. Kas, tuollaisissa hyvissä olosuhteissahan pystyy ihan ajamaan. Saman tien pystyi ajamaan suoran kokonaan, ja aika pian kokonaista ratakierrosta. Jonkun noin 2.5 tuntia ajelin, välillä kävin mittaamassa lasten kuulantyöntötuloksia, kyselemässä onko tyttö tallessa mustikansyöntireissulla, ym. Ajaminen sujuu, rauhallisesti ajaen menee ainakin pätkä noin metrin ajolinjalla, pujottelu sujuu, juoksuradalla mahtuu tekemään kahdeksikon. Kovempaa polkiessa alkaa heijjaamaan. Ei vielä ole asiaa tielle, mutta kyllä tää tästä!

Nyt alkaa olla perstuntuma lähellä! Hieno homma. Kohta napsahtaa aivoissa ja homma lähtee lentoon.


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 29 Heinä 2013, 09:54
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Kävin tänään ajellulla Paseolla, ja poikkesin tutun pajalle. Sieltä jäi käteen pätkä 90x4 (tms) neliöputkea 'kouraksi', eli laakeriputkeksi mahtuisi noin 80 mm pätkä. Olisikos toi kelvollisen pitkä laakeriväli, vai pitäisikö koittaa isompaa etsiä?

On kelvollinen, eihän normi kasettikeskiö ole kuin 70mm(???) ja siitäkin onnistuneesti on niveliä tehty. Mitä suuremmat laakerit sitä lähemmäs toisiaan ne voi laittaa.

Jukka


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 06 Elo 2013, 12:26
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

laakeriputkeksi mahtuisi noin 80 mm pätkä. Olisikos toi kelvollisen pitkä laakeriväli, vai pitäisikö koittaa isompaa etsiä?

On kelvollinen, eihän normi kasettikeskiö ole kuin 70mm(???) ja siitäkin onnistuneesti on niveliä tehty. Mitä suuremmat laakerit sitä lähemmäs toisiaan ne voi laittaa.

Laakereiksi on tulossa 6201, eli 12x32x10 (12mm akseli).

Vähän olen rakennetta päässä hahmotellut, ja penkille sellaista kumijousitusta ehkä. Millähän nimikkeellä ne mahtavat löytyä esim Biltemasta?


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 06 Elo 2013, 17:09
Kirjoittaja tavasti
tavasti kirjoitti:

Vähän olen rakennetta päässä hahmotellut, ja penkille sellaista kumijousitusta ehkä. Millähän nimikkeellä ne mahtavat löytyä esim Biltemasta?

Itse itselleni vastaten, Kumityyny oli oikea hakusana: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... lli-63101/


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 07 Elo 2013, 09:22
Kirjoittaja tavasti

Muunneltavuuden ja kuljetettavuuden takia pyörä pitää saada poikki. Pitkän aikavälin tavoitteena on saada seuraavat vaihtoehdot:

  • Perä jossa on tavaratilaa reilusti, kuten esikuva Pythoonissa
  • Tandem-perä, jos joku lapsista vielä suostuu isän kanssa pyöräilemään
  • Nokialle kisa-mallin keveä & simppeli perä

Olen pohdiskellut kahta erilaista vaihtoehtoa katkaisuun:

1) Katkaistaan ohjausnivelestä. Tästähän pyörä katkeaa joka tapauksessa. Prikat pitää jotenkin saada kiinni, niiden nysvääminen väliin on aina ikävää.

2) Laitetaan penkin alle poikittain 'nivel/akseli', josta tappi irroittamalla takaosa irtoaa. Takaosa tuetaan tuon nivelen lisäksi penkin runkoon, väliin jokin kumityyny. Tuosta tulisi samalla joku mitättömän vähän joustava jousituskin.

2-vaihtoehdon etuna olisi, ettei penkkiä tarvitsisi tehdä kuin kerran, sama penkki kaikilla erilaisilla takaosilla. Toisaalta, jos tekee enemmän kilpailukäyttöön tehtyä perää tai trike-perää, niin penkin kulma voisi olla makaavampi, jolloin ohjausnivelestä katkaisu olisi ihan potentiaalinen.


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 16 Elo 2013, 11:13
Kirjoittaja tavasti

Haaveilu ja haikailuosasto jatkuu. 622 koossa saisi hyvin minkälaista vaan rengasta. Etenkin tubeless-osastossa 559 kokoisena ei löydy kapeaa & nopeaa.

622 kokoinen leveänä (50mm) on vaan vähän hilkulla riittääkö jalat. Nykyisestä kiertopalkinnosta mittasin, että olen ajanut säädöillä joissa ohjausnivelen ja kampikeskiön väli on noin 700 mm. Tuosta kun lyhennetään kampia 170->152 ja vaihdetaan ohutpohjaiset lenkkarit pyöräilykenkiin, niin vielä vähän tulee lisää tilaa renkaan kasvattamiselle. Tietysti tuo nivelen ja keskiön väli ei kerro kaikkea, isommalla renkaalla rengas on jalkovälissä kiinni, ja siitä se rajoitus tulee.

Tietysti on mahdollista rakentaa värkki 50-559 koolle, ja jos erikseen jotain kisarengastusta haluaa, niin sille sitten ostetaan kiekotkin erikseen.


Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Lähetetty: 16 Elo 2013, 12:30
Kirjoittaja jori

Isopyöräisessä pythonissa on muitakin ongelmia, kuin jalkojen riittävyys. Jättö on vaikea saada rajoitettua riittävän pieneksi, mikä tekee siitä kovissa nopeuksissa arvaamattoman.
http://www.python-lowracer.de/projects.html