Re: SH21
editoitu ja viestitetty YV:ssä
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
editoitu ja viestitetty YV:ssä
Siirtykää tässä tapaamishommassa yksityisviesteihin. Pastori
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Syy miksi en tee Delta-tyyppiä on se, että ajattelin, että siinä peräpeili jää kovin isoksi ilmanvastuksen kannalta. Nyt on tosi jännä kokeilla uittamalla kuinka paljon se vastustaa. Kyllä kai se sitä tekee aika tavalla, kun ajattelee tasaperäisiä veneitä.
Tämän kuvan perusteella perän venyttäminen pitkäksi ei juurikaan pienennä ilmanvastusta:
Kuvan kulmissa ilmanvastuskertoimet. Tuossa kavennettu kahteen suuntaan, tadpole rakenne ei mahdollista edes tätä. Jos perän venyttäminen lisää painoa kiloja niin helposti sen kokonaisvaikutus keskinopeuteen on negatiivinen.
Jukka
Hyvä huomio.
Milan SL on pottusäkki; http://www.milan-velomobil.de/index_en.htm
Otin kuvan myös SH21:n ajoasennosta:
Tässäkin näkyy lyhytselkäisyyden ja pitkäkätisyyden edut. Voi käyttää normaalia ohjaustankoa, kun kädet siihen hyvin yltävät.
Kun en pääse joululoman vuoksi kansalaisopistolla hitsaamaan korvasin satulaputkea tukevan teräsputken sinkkivaijerilla.
Oho, täytynee pumpata takakumiin ilmaa!
Sakari
Rennolta näyttää, jalka yltää hyvin maahan.
Tuo vaijerikin kuullostaa hyvältä idealta, meinasin jossain välissä ehottaa sitä näihin "rastin" mallisiin cityfillareihin mutt oon ootellu ett Jori ehottas "narua"
Petri
PW kirjoitti:Rennolta näyttää, jalka yltää hyvin maahan.
Tuo vaijerikin kuullostaa hyvältä idealta, meinasin jossain välissä ehottaa sitä näihin "rastin" mallisiin cityfillareihin mutt oon ootellu ett Jori ehottas "narua"
Naru on aina hyvä, vaikka olisi terästä.
Näkyy tuossakin pyörässä olevan Sakarin keskitin.
irakas kirjoitti:Otin kuvan myös SH21:n ajoasennosta:
Hyvältä näyttää. mun mielestä tähän tulisi talvi pyörissä pyrkiä, polkimelle tuleva jalka on yhtä suorassa kuin maahan tuleva jalka kantapää maassa. Omassa kaupallisessa(electra townie 28" kiekoilla) ei ihan näin ole vaan pyörää pitää hieman kallistaa että kantapää ylettää maahan.
Jukka
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Rennolta näyttää, jalka yltää hyvin maahan.
Tuo vaijerikin kuullostaa hyvältä idealta, meinasin jossain välissä ehottaa sitä näihin "rastin" mallisiin cityfillareihin mutt oon ootellu ett Jori ehottas "narua"Naru on aina hyvä, vaikka olisi terästä.
Näkyy tuossakin pyörässä olevan Sakarin keskitin.
Toimisko keskittimenä sisuskumin pätkä, jos ei vaijerii satu just löytymään ?
Petri
Sisuskumi toimii hyvinkin, mutta vaijerinpätkä ei, ellei siitä jotenkin jousta rakenna. Sakarin malli varsinkin, on mahdollista säätää toimimaan vaikka postikuminauhalla, kun siinä on säädettävä tuo vivun (kierretanko) pituus.
jori kirjoitti:Sisuskumi toimii hyvinkin, mutta vaijerinpätkä ei, ellei siitä jotenkin jousta rakenna. Sakarin malli varsinkin, on mahdollista säätää toimimaan vaikka postikuminauhalla, kun siinä on säädettävä tuo vivun (kierretanko) pituus.
Kyllä minun mielestä postikuminauha taitaa olla vähän liian hervoton vaikka säätöä olisikin. Sisuskumista tulee hyvä, kun leikkaa sopivan levyisen renkaan. Sopiva kierrejousi on paras. Kierrejousia löytää metalliromuliikkeistä ja esim. Jyväskylän Etrassa on ollut laatikko, josta voi valita ja ostaa sopivia kierrejousia.
Sakari
irakas kirjoitti:jori kirjoitti:Sisuskumi toimii hyvinkin, mutta vaijerinpätkä ei, ellei siitä jotenkin jousta rakenna. Sakarin malli varsinkin, on mahdollista säätää toimimaan vaikka postikuminauhalla, kun siinä on säädettävä tuo vivun (kierretanko) pituus.
Kyllä minun mielestä postikuminauha taitaa olla vähän liian hervoton vaikka säätöä olisikin. Sisuskumista tulee hyvä, kun leikkaa sopivan levyisen renkaan. Sopiva kierrejousi on paras. Kierrejousia löytää metalliromuliikkeistä ja esim. Jyväskylän Etrassa on ollut laatikko, josta voi valita ja ostaa sopivia kierrejousia.
Sakari
Tulipa mieleen, että kyllä postikuminauhakin käy, kun sitä pistää usempikertaisena.
Sakari
Laitoin jousituksen SH21:n istuimeen ja tietenkin vanerista:
Istuimen muoto veistetty polystyreeniin:
Välissä joogamattoa
ja päällä kangas. Jouset otin vanhasta istuimesta:
Sillä on nyt paljon mukavampi ajella talven moukkuisilla teillä.
Mäkien nousuissa minusta ei tämä CF-pyörä ole oikeastaan kovinkaan hyvä. Hävinnee pystypyörälle, kun siinä voi enemmän käyttää polkemiseen omaa painoaan.
Sakari
Mun mielestä mäen nousussa ei mun rakkineella ole olennaista isoa eroa = mutta mulla onkin erilainen ohjaustanko josta voi hyvin "vetää" lisätukea.
irakas kirjoitti:Mäkien nousuissa minusta ei tämä CF-pyörä ole oikeastaan kovinkaan hyvä. Hävinnee pystypyörälle, kun siinä voi enemmän käyttää polkemiseen omaa painoaan.
Sinulta puuttuu istuimesta se takaspoileri, joka piirsit muttet toteuttanut. Sitä vasten pystyy työntämään ylämäessä.
Hyvä huomio, tällainenhan on kaikissa kaupallisissa vähänkään enempi CF-tyyppisissä pyörissä:
Omassa Elctrassanihan ei tuollaista ole, se tosin ei ole edes noin CF, mutta kuitenkin olen kallistanut penkkiä vähän enempi eteenpäin kuin tässä myyntikuvassa:
Käytössä penkki on kankkujen kohdalta vähän painunut joten pieni tuki alkaa takaa löytymään...
Jukka