Sivu 3/5

Re: SH21

Lähetetty: 03 Joulu 2012, 12:51
Kirjoittaja Lizard100

editoitu ja viestitetty YV:ssä


Re: SH21

Lähetetty: 03 Joulu 2012, 13:03
Kirjoittaja Pastori

Siirtykää tässä tapaamishommassa yksityisviesteihin. Pastori


Re: SH21

Lähetetty: 10 Joulu 2012, 12:45
Kirjoittaja Lizard100
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Syy miksi en tee Delta-tyyppiä on se, että ajattelin, että siinä peräpeili jää kovin isoksi ilmanvastuksen kannalta. Nyt on tosi jännä kokeilla uittamalla kuinka paljon se vastustaa. Kyllä kai se sitä tekee aika tavalla, kun ajattelee tasaperäisiä veneitä.

Tämän kuvan perusteella perän venyttäminen pitkäksi ei juurikaan pienennä ilmanvastusta:

Kuva

Kuvan kulmissa ilmanvastuskertoimet. Tuossa kavennettu kahteen suuntaan, tadpole rakenne ei mahdollista edes tätä. Jos perän venyttäminen lisää painoa kiloja niin helposti sen kokonaisvaikutus keskinopeuteen on negatiivinen.

Jukka

Hyvä huomio.

Milan SL on pottusäkki; http://www.milan-velomobil.de/index_en.htm


Re: SH21

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 09:43
Kirjoittaja irakas

Otin kuvan myös SH21:n ajoasennosta:

12122012 SH21.jpg
12122012 SH21.jpg (84.11 KiB) Katsottu 5840 kertaa

Tässäkin näkyy lyhytselkäisyyden ja pitkäkätisyyden edut. Voi käyttää normaalia ohjaustankoa, kun kädet siihen hyvin yltävät.

Kun en pääse joululoman vuoksi kansalaisopistolla hitsaamaan korvasin satulaputkea tukevan teräsputken sinkkivaijerilla.

Oho, täytynee pumpata takakumiin ilmaa! :oops:

Sakari


Re: SH21

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 10:03
Kirjoittaja PW

Rennolta näyttää, jalka yltää hyvin maahan.
Tuo vaijerikin kuullostaa hyvältä idealta, meinasin jossain välissä ehottaa sitä näihin "rastin" mallisiin cityfillareihin mutt oon ootellu ett Jori ehottas "narua" :D

Petri


Re: SH21

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 10:26
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Rennolta näyttää, jalka yltää hyvin maahan.
Tuo vaijerikin kuullostaa hyvältä idealta, meinasin jossain välissä ehottaa sitä näihin "rastin" mallisiin cityfillareihin mutt oon ootellu ett Jori ehottas "narua" :D

Naru on aina hyvä, vaikka olisi terästä. :D
Näkyy tuossakin pyörässä olevan Sakarin keskitin.


Re: SH21

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 10:55
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Otin kuvan myös SH21:n ajoasennosta:

Hyvältä näyttää. mun mielestä tähän tulisi talvi pyörissä pyrkiä, polkimelle tuleva jalka on yhtä suorassa kuin maahan tuleva jalka kantapää maassa. Omassa kaupallisessa(electra townie 28" kiekoilla) ei ihan näin ole vaan pyörää pitää hieman kallistaa että kantapää ylettää maahan.

Jukka


Re: SH21

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 10:56
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Rennolta näyttää, jalka yltää hyvin maahan.
Tuo vaijerikin kuullostaa hyvältä idealta, meinasin jossain välissä ehottaa sitä näihin "rastin" mallisiin cityfillareihin mutt oon ootellu ett Jori ehottas "narua" :D

Naru on aina hyvä, vaikka olisi terästä. :D
Näkyy tuossakin pyörässä olevan Sakarin keskitin.

Toimisko keskittimenä sisuskumin pätkä, jos ei vaijerii satu just löytymään ?

Petri


Re: SH21

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 19:36
Kirjoittaja jori

Sisuskumi toimii hyvinkin, mutta vaijerinpätkä ei, ellei siitä jotenkin jousta rakenna. Sakarin malli varsinkin, on mahdollista säätää toimimaan vaikka postikuminauhalla, kun siinä on säädettävä tuo vivun (kierretanko) pituus.


Re: SH21

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 20:29
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Sisuskumi toimii hyvinkin, mutta vaijerinpätkä ei, ellei siitä jotenkin jousta rakenna. Sakarin malli varsinkin, on mahdollista säätää toimimaan vaikka postikuminauhalla, kun siinä on säädettävä tuo vivun (kierretanko) pituus.

Kyllä minun mielestä postikuminauha taitaa olla vähän liian hervoton vaikka säätöä olisikin. Sisuskumista tulee hyvä, kun leikkaa sopivan levyisen renkaan. Sopiva kierrejousi on paras. Kierrejousia löytää metalliromuliikkeistä ja esim. Jyväskylän Etrassa on ollut laatikko, josta voi valita ja ostaa sopivia kierrejousia.

Sakari


Re: SH21

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 18:58
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Sisuskumi toimii hyvinkin, mutta vaijerinpätkä ei, ellei siitä jotenkin jousta rakenna. Sakarin malli varsinkin, on mahdollista säätää toimimaan vaikka postikuminauhalla, kun siinä on säädettävä tuo vivun (kierretanko) pituus.

Kyllä minun mielestä postikuminauha taitaa olla vähän liian hervoton vaikka säätöä olisikin. Sisuskumista tulee hyvä, kun leikkaa sopivan levyisen renkaan. Sopiva kierrejousi on paras. Kierrejousia löytää metalliromuliikkeistä ja esim. Jyväskylän Etrassa on ollut laatikko, josta voi valita ja ostaa sopivia kierrejousia.

Sakari

Tulipa mieleen, että kyllä postikuminauhakin käy, kun sitä pistää usempikertaisena.

Sakari


Re: SH21

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 16:04
Kirjoittaja irakas

Laitoin jousituksen SH21:n istuimeen ja tietenkin vanerista:

05012013 SH21.jpg
05012013 SH21.jpg (92.27 KiB) Katsottu 5661 kertaa

Istuimen muoto veistetty polystyreeniin:

05012013 istuin 1.jpg
05012013 istuin 1.jpg (58.07 KiB) Katsottu 5661 kertaa

Välissä joogamattoa

05012013 istuin 3.jpg
05012013 istuin 3.jpg (59.45 KiB) Katsottu 5661 kertaa

ja päällä kangas. Jouset otin vanhasta istuimesta:

05012013 istuin 2.jpg
05012013 istuin 2.jpg (40.72 KiB) Katsottu 5661 kertaa

Sillä on nyt paljon mukavampi ajella talven moukkuisilla teillä.

Mäkien nousuissa minusta ei tämä CF-pyörä ole oikeastaan kovinkaan hyvä. Hävinnee pystypyörälle, kun siinä voi enemmän käyttää polkemiseen omaa painoaan. :roll:

Sakari


Re: SH21

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 16:38
Kirjoittaja Pastori

Mun mielestä mäen nousussa ei mun rakkineella ole olennaista isoa eroa = mutta mulla onkin erilainen ohjaustanko josta voi hyvin "vetää" lisätukea.


Re: SH21

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 17:29
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Mäkien nousuissa minusta ei tämä CF-pyörä ole oikeastaan kovinkaan hyvä. Hävinnee pystypyörälle, kun siinä voi enemmän käyttää polkemiseen omaa painoaan. :roll:

Sinulta puuttuu istuimesta se takaspoileri, joka piirsit muttet toteuttanut. Sitä vasten pystyy työntämään ylämäessä.
Kuva


Re: SH21

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 17:59
Kirjoittaja jviirret

Hyvä huomio, tällainenhan on kaikissa kaupallisissa vähänkään enempi CF-tyyppisissä pyörissä:

Kuva

Kuva

Kuva

Omassa Elctrassanihan ei tuollaista ole, se tosin ei ole edes noin CF, mutta kuitenkin olen kallistanut penkkiä vähän enempi eteenpäin kuin tässä myyntikuvassa:

Kuva

Käytössä penkki on kankkujen kohdalta vähän painunut joten pieni tuki alkaa takaa löytymään...

Jukka