Sivu 3/5
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 02 Tammi 2013, 07:28
Kirjoittaja irakas
Jajångå kirjoitti:Esko M kirjoitti:Kannattaa käyttää pyörätuolinapaa.
Nojanalle kirjoitti:Kannattaa kysyä niitä pyörätuolin napoja paikallisesta apuvälinenlainaamosta.
Kiitos, mutta... En ihan ymmärrä. Pyörätuolin napa? Siis että hankitaan pyörätuoli-pyörän napa ja vaihdetaan se polkupyörä-pyörään jälkimmäisen navan tilalle? Pinnat irroitetaan polkupyörä-pyörän navasta ja kiinnitetään pyörätuoli-pyörän napaan (ja polkupyörä-pyörän vanteeseen)?
Käytettäessä pyörätuolin kiekkoja trikeen kelpaavat ne napoineen, pinnoineen ja vanteineen semmoisinaan. Ainoastaan poistetaan niiden sivuilla olevat käsijohteet ja tehdään sopivat adapterit runkoon kiinnittämistä varten. Haarukkaa ei siis käytetä, kiekon kiinnitys on toispuolinen.
Sakari
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 02 Tammi 2013, 09:13
Kirjoittaja Esko M
Ei vanhoja pyöriä kannata purkaa, eivät pinnat kuitenkaan sovi uuteen napaan.
Vaan:
-- Tilataan Tradotimiltä tai ostetaan jostain uudet, urakuulalaakereilla varustetut pyörätuolinavat ja joko valmiit 12 mm akselit tai 12 mm pultit (M12), joissa on kiinnitystapaan soveltuvat kierteet/sileät osat (kiinnitys neliöputken kylkeen: pitkä kierre; lattaan: lyhyt kierre jne.)
-- Ostetaan uudet vanteet, mieluimmin kotelorakenne, pienemmillä kuormilla riittää yksinkertainen vanne.
-- Viedään kalut pyöräkorjaamoon ja tilataan pinnaus. Pinnojen pituuden määritys jää ammattilaisen vaivaksi.
-- Maksetaan lasku.
Näin olen tehnyt kolmen Hipsun kanssa, hovihankkijana on ollut useimmiten BikeCompany Helsingissä.
Vanhoja pyörätuolinapoja ei kannata hankkia, jos niissä on irtolaakerit tai -laakerikehät. Tällaisten napojen säätö on yhtä tuskallista kuin vanhanmallisten polkupyöränapojen säätö. Ensimmäisen Hipsun takapyörissä oli tällaiset navat. Vähitellen ne jumittuivat, kun kiristys- ja lukkomutterit kiertyivät kiinnemmäksi ja välykset hävisivät. Teollisuuslaakerit eivät vaadi säätöjä. Kun laakeri kuluu, se vaihdetaan. Huono laakeri kestää vuoden, hyvä useita vuosia, vain rasvaa lisätään joskus.
Esko
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 02 Tammi 2013, 09:40
Kirjoittaja Jajångå
irakas kirjoitti:
Käytettäessä pyörätuolin kiekkoja trikeen kelpaavat ne napoineen, pinnoineen ja vanteineen semmoisinaan. Ainoastaan poistetaan niiden sivuilla olevat käsijohteet ja tehdään sopivat adapterit runkoon kiinnittämistä varten. Haarukkaa ei siis käytetä, kiekon kiinnitys on toispuolinen.
Kiitos selvityksestä - pidetään mielessä. Nyt minulle kyllä on jo kertynyt sen verran polkupyörätarvikkeita, että pyörätuoli-sellaiset jäänevät ensi kertaan.
Hienoa, että jaksat neuvoa tällaista nyypiötä!
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 02 Tammi 2013, 09:56
Kirjoittaja Jajångå
Esko M kirjoitti:
-- Tilataan Tradotimiltä tai ostetaan jostain uudet, urakuulalaakereilla varustetut pyörätuolinavat ja joko valmiit 12 mm akselit tai 12 mm pultit (M12), joissa on kiinnitystapaan soveltuvat kierteet/sileät osat (kiinnitys neliöputken kylkeen: pitkä kierre; lattaan: lyhyt kierre jne.)
-- Ostetaan uudet vanteet, mieluimmin kotelorakenne, pienemmillä kuormilla riittää yksinkertainen vanne.
-- Viedään kalut pyöräkorjaamoon ja tilataan pinnaus. Pinnojen pituuden määritys jää ammattilaisen vaivaksi.
-- Maksetaan lasku.
Tuo kyllä kuulostaa järkevältä. Olen kuitenkin ehtinyt jo kerätä polkupyörä-pyöriä ja -napoja sen verran, että yritän selvitä niillä. Kestävyys ei tällä hetkellä tunnu tärkeältä, kun en tiedä edes, osaanko tehdä sitä trikeä koskaan valmiiksi. Ja jos saan, miten paljon sillä tulee ajetuksi.
Toisaalta... Jos trike osoittautuu liian vaikeaksi, miten olisi kaksipyöräinen peräkärry? Entä yksipyöräinen polkupyörä?
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 02 Tammi 2013, 10:52
Kirjoittaja Jarcco
Jajångå kirjoitti:...Toisaalta... Jos trike osoittautuu liian vaikeaksi, miten olisi kaksipyöräinen peräkärry? Entä yksipyöräinen polkupyörä?
No yksipyöräinen ei ole ainakaan helppo tehdä. Oletko miettinyt kaksipyöräisen nojakin tekemistä? Sellainen olisi trikeä paljon helpompi projekti. Tältä foorumilta löytyy siihen referenssejä läjäpäin. Luovuttajapyörän voisi hyödyntää jopa runkoineen.
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 02 Tammi 2013, 15:55
Kirjoittaja Jajångå
Jarcco kirjoitti:Jajångå kirjoitti:...Toisaalta... Jos trike osoittautuu liian vaikeaksi, miten olisi kaksipyöräinen peräkärry? Entä yksipyöräinen polkupyörä?
No yksipyöräinen ei ole ainakaan helppo tehdä.
Mutta kai siinä säästyy ainakin ohjauksen, ketjun, jarrujen ja vaihteiden miettimiseltä? Luulin, että yksipyöräisessä vaikeus on sen ajaminen?
Jarcco kirjoitti:
Oletko miettinyt kaksipyöräisen nojakin tekemistä? Sellainen olisi trikeä paljon helpompi projekti. Tältä foorumilta löytyy siihen referenssejä läjäpäin. Luovuttajapyörän voisi hyödyntää jopa runkoineen.
Kiitos, mutta ei kiitos. Korkeat kaksipyöräiset ovat minusta tosi kömpelön näköisiä. Matalat taas ovat niin matalia, etten uskaltaisi sellaisella ajaa liikenteessä (mieleen tulee jalankulkija, joka konttaa). Kolmipyöräinenkin voi olla matala, mutta on siinä sentään enemmän pinta-alaa, jotta tulee huomatuksi.
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 02 Tammi 2013, 19:19
Kirjoittaja irakas
Jajångå kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Oletko miettinyt kaksipyöräisen nojakin tekemistä? Sellainen olisi trikeä paljon helpompi projekti. Tältä foorumilta löytyy siihen referenssejä läjäpäin. Luovuttajapyörän voisi hyödyntää jopa runkoineen.
Kiitos, mutta ei kiitos. Korkeat kaksipyöräiset ovat minusta tosi kömpelön näköisiä. Matalat taas ovat niin matalia, etten uskaltaisi sellaisella ajaa liikenteessä (mieleen tulee jalankulkija, joka konttaa). Kolmipyöräinenkin voi olla matala, mutta on siinä sentään enemmän pinta-alaa, jotta tulee huomatuksi.
Kyllä sinulla on nyt aivan turhia ennakkoasenteita. Matala kaksipyöräinen nojapyörä on siinä suhteessa turvallinen, että siinä saa tiukassa paikassa jalat nopeasti maahan. Omaa näkyvyyttä voi parantaa hyvin näkyvällä viiritangolla. Olen ajellut yli kymmenen vuotta matalilla trikeillä ja kaksipyöräisillä eikä ole ollut ongelmia näkyvyyden suhteen. 
Sakari
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 02 Tammi 2013, 19:28
Kirjoittaja Lizard100
2 palloinen matala saattaa olla hyvinkin tilaa antava..poikkeuksellinen..ja siksi kunnioitusta herättävä !
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 02 Tammi 2013, 20:02
Kirjoittaja PW
Joo, Sakarin kanssa samaa mieltä - viiri tai valo korkeelle jos ei näy. Jos pyörä on matala, ei se sen paremmin näy oli se trike vai bike.
Petri
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 02 Tammi 2013, 20:46
Kirjoittaja Jarcco
Jajångå kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Jajångå kirjoitti:...Toisaalta... Jos trike osoittautuu liian vaikeaksi, miten olisi kaksipyöräinen peräkärry? Entä yksipyöräinen polkupyörä?
No yksipyöräinen ei ole ainakaan helppo tehdä.
Mutta kai siinä säästyy ainakin ohjauksen, ketjun, jarrujen ja vaihteiden miettimiseltä? Luulin, että yksipyöräisessä vaikeus on sen ajaminen?
Jarcco kirjoitti:
Oletko miettinyt kaksipyöräisen nojakin tekemistä? Sellainen olisi trikeä paljon helpompi projekti. Tältä foorumilta löytyy siihen referenssejä läjäpäin. Luovuttajapyörän voisi hyödyntää jopa runkoineen.
Kiitos, mutta ei kiitos. Korkeat kaksipyöräiset ovat minusta tosi kömpelön näköisiä. Matalat taas ovat niin matalia, etten uskaltaisi sellaisella ajaa liikenteessä (mieleen tulee jalankulkija, joka konttaa). Kolmipyöräinenkin voi olla matala, mutta on siinä sentään enemmän pinta-alaa, jotta tulee huomatuksi.
Yksipyörässä tulee vastaan navan ja poljinakselin liittäminen ja tarvii ulkopuoliset laakerit haarukan päihin. Näitä ei ole järkeä yrittää tehdä itse koska valmiita pyöriä myydään alkaen 5 kympillä. Peräkärry on ihan hyvä kohde metallitöiden harjoitteluun.
Nojapyörässä yleensä Ohjaus, jarrut ja voimansiirto rakennellaan vakiopyöränosista mikä helpottaa hommaa. Deltatriken taka-akseli on hankala, kuten on keskustelussa ilmennyt.
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 03 Tammi 2013, 19:03
Kirjoittaja Jajångå
Jarcco kirjoitti:
Deltatriken taka-akseli on hankala, kuten on keskustelussa ilmennyt.
Kyllä on hankala niin.
Hyviä ja huonoja uutisia.
Ensin hyvä: sain vapaarattaan viimein irti.
SItten huono uutinen: tutkin entistä tarkemmin etu- ja takapyörän napoja, ja huomasin, että reikä ei olekaan koko matkan 19-millinen, niinkuin ensin luulin. Läpimitta onkin keskellä vain 14-15mm. Eli kaavailemani yksinkertainen ratkaisu, 19mm:n läpimenevä tanko akseliksi, ei onnistukaan. Joutuukohan tässä etsiskelemään metallityöfirmaa, jossa tehtäisiin ne AtomicZombien napakopiot teräksestä? Vai voisiko reiät porata läpi - 19-millisiksi?
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 03 Tammi 2013, 19:40
Kirjoittaja vetu
Hanki maitokärryn 26" pyörät, tai hevoskärryn.
Kestää ja saa tarpeeksi vahvat akselit vapauksia rakenteluun, painoa tietenkin tulee vähän lisää,mutta kestää kuormaa vaikka 300kg
vesa
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 03 Tammi 2013, 20:03
Kirjoittaja Pastori
Mulla on muuten "jemmassa" ns." vanhojen hyvien aikojen" käyttämättömiä napoja muutamia - niissä on vakiolevyinen se rööri. Ovat muuten myös terästä joten niihin saa hitsattuakin vaikka mitä.
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 03 Tammi 2013, 20:10
Kirjoittaja jviirret
vetu kirjoitti:Hanki maitokärryn 26" pyörät, tai hevoskärryn.
Kestää ja saa tarpeeksi vahvat akselit vapauksia rakenteluun, painoa tietenkin tulee vähän lisää,mutta kestää kuormaa vaikka 300kg
Hyvä että joku muisti, itseltäni pääsi jo nuo hevoskärryn pyörät unohtuun. Eivät ole edes kohtuuttoman kalliita, 180e/pari kumeineen. Tällaisiin olen joskus laakereita vaihdellut:

http://www.nic.fi/~shtky/tuotteet/1506a.htm
Niissä oli navassa tavalliset urakuulalaakerit 20mm reiällä. Reiässä on putkiholkki jossa 10mm reikä kärryyn kiinnitystä varten. Tuon kun poistaa niin saa 20mm akselin. Kumit on polkupyöristä tuttua 622 kokoa.
Jukka
Re: Napa ja sen akseli
Lähetetty: 04 Tammi 2013, 17:26
Kirjoittaja Jajångå
Jajångå kirjoitti:
Tampereen Laakerikeskuksesta löytyi vielä 61901-laakereita:
61901 2RS (69012RS), Koyo Urakuulalaakeri, mitat 12x24x6 mm, tiivistimet molemmilla puolilla 13,99€
61901 ZZ (6901ZZ), Koyo Urakuulalaakeri, mitat 12x24x6 mm, metallisuojat molemmilla puolilla 13,99€
Tässä ei näytä olevan muuta eroa entiseen kuppiin kuin leveys (6 vastaan 8mm). Noita "tiivistimiä" ja "metallisuojia" en tunnekaan.
Juu, hintaahan noilla on. Normaalihinnaksi ilmoitetaan 27,98€.
Hintoja on näköjään monenlaisia. Ulotin haun ulkomaille asti, ja Saksasta löytyi http://www.kugellagershopberlin.de/inde ... 12x24x6-mm :
Rillenkugellager 61901 , 12x24x6 mm 2,00 €
Siis 2,00€ (RS tai ZZ).