Sivu 3/26

Re: STERN 5

Lähetetty: 09 Loka 2013, 16:00
Kirjoittaja jori

Hyvä idea tuo tillerijarrukahva, voimaa riittää, eikä haittaa ajossa. Minä kyllä taas tekisin toisin päin. :) Työntämällä ohjaustankoa ylös jarru vapauttaisi kallistusmekanismin ja pyörä kallistuisi kuin kaksipyöräinen päästämällä tilleri painumaan alas taakse jarru lukittuisi ja pyörä käyttäytyisi, kuten kolmipyöräinen. Tuollaisesta pyörästä olisi helpompi nousta pois, kun runko kallistuisi, kuten kaksipyöräisessä ja toisaalta pyörän voisi jättää seisomaan kolmelle pyörälle laskemalla tanko alas. Kaarteeseen tullessa nostetaan ohjaustankoa vähän ylemmäs, vastaohjataan pyörä kallelleen ja lasketaan tanko alas kaarteen ajaksi. Kaarteen jälkeen taas nostetaan tankoa ylemmäs, vapautetaan kallistusjarru ja ohjataan kaarteeseen päin, jolloin pyörä nousee pystyyn suoraanajoa varten.


Re: STERN 5

Lähetetty: 10 Loka 2013, 17:15
Kirjoittaja Nojanalle

Jori tuossa on ideaa. :shock: Eilisestä asti sit hahmotellut erillaisia vaihto ehtoja tuo homman tekemiseksi . Tämän tyyppiseen pyörää ja luulen että ratkaisu on löytynyt. Todella siihen jarruun , saadaan huomattavasti suurempi lukitus voima kuin . Millään normi kahvalla. On siinä sen verran hurja tuo vipu varsi . :wink: Kiitos on tässä paikalla. :roll:


Re: STERN 5

Lähetetty: 10 Loka 2013, 19:35
Kirjoittaja PW

Mikäs sen jarrun pitää päällä jos se ohjaustankoa työntämällä vapautetaan ?

Petri


Re: STERN 5

Lähetetty: 10 Loka 2013, 19:48
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Mikäs sen jarrun pitää päällä jos se ohjaustankoa työntämällä vapautetaan ?

Käsien paino kun tankoa ei työnnetä ja kädet on rentona. Veikkaan.

Jukka


Re: STERN 5

Lähetetty: 10 Loka 2013, 22:30
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mikäs sen jarrun pitää päällä jos se ohjaustankoa työntämällä vapautetaan ?

Käsien paino kun tankoa ei työnnetä ja kädet on rentona. Veikkaan.

Jukka

Ei kuullosta hyvältä, vapautus ja jarrutus molemmat vaatii työtä. Vapautus normaalisti hoidetaan jousella mutt jarruttamiseen tartteis kait aika jämäkän jousen ja vapautukseen taas enempi voimaa tai vipua.

Petri


Re: STERN 5

Lähetetty: 10 Loka 2013, 23:15
Kirjoittaja Nojanalle

Kun ohjaus on ala-asennossa , niin se vetää kallistuksen lukituksen vaijeria. Ohjaus lepää käsien alla normaalisti . Kun haluu vapauttaa pyörän kallistus toiminnalle , hellää tätä otetta ohjauksesta . Kun kyseessäon aika pitkät vipuvarret , verrattaessa normi jarrukahvoihin . On tuon voiman tarve suhteessa aika pieni .Ainoo mikä tässä on kovilla on tuo vetävä vaijeri . Siinä tuskin kestää normi jarruvaijeri. Täytyy siirtyä moto puolen vaijeri systeemeihin.
Kun nostetaan ohjaus ylä asentoon , niin tämä samainen vaijeri menee ohjurin kautta taas verolle ja lukitsee kallistuksen jarrun . Näin helpottaa pyörän pysäköintiä ja pyörän päältänousua . Näin sanallisesti kuvattuna , mitä olen hahmotellut paperilla ja mielessäni . Viellä ei ole tehty puhtaaksi piirettyä kuvaa. Niin sutuista ei ota selvää kuin minä ja joku toinen suttaaja. :roll:


Re: STERN 5

Lähetetty: 12 Loka 2013, 09:49
Kirjoittaja Nojanalle

Tänään sain penkin osat liimaukseen. Helpoa oli kun oli valmis jiki erellisestä penki projektista. Tähän penkiin laitoin 3kpl 4mm koivuvanereita . Runko tulee vähän tukevampi , nyt täytyy vain ostaa paloturvakangasta ja laminoida se molemmin puolin . Tosin penkin aihio pitää viellä muotoilla ja hioa mieleiseksi. Tämä kangas antaa sille penkille riittävää jäykkyyttä . :wink:


Re: STERN 5

Lähetetty: 16 Loka 2013, 17:46
Kirjoittaja Nojanalle

Hitaasti etenee nää mun projektit. Kyhäilen tähän pyörään tukevaa penkiä ja haen siihen uusia muotoja. Sillä penkillä ja sen jäykyydellä tuntuu olevan aika suuri merkitys , varsinkin kun poljetaan ylämäkeen voimalla. Tähän pyörään kun ei tule mitään avustavia voimanlähteitä, täytyy kiinittää enenmän huomiota pikku seikkoihin. :roll:
Olen miettinyt mikä yläohjaus tanko olisi paras tän tyylisessä pyörässä , sekä mikä vaikuttaa eniten lopulliseen ajosuoritukseen. Pitääkö kädet olla supussa , mitä haittatekijöitä siittä on. Taasen onko parempi tehdä saman tyyliset ohjaustangot kuin esikuvassa on. Mitä hyötyä ja haittaa kyseisestä mallista on.
Mies on täynä kysymyksiä ja kysymyksiä. Vetävä etupyörä rupee oleen valmis ja täytyy sanoo että käsin ei Kojakit kyllä vanteelle menneet. Vaikka monenlaisia olen paikalle väännellyt. Tasitaa nämä taitettavat olla vähän kireemmät kaapeliltaan . Pinta tuntuu tahmeemmalta ja pehmeeltä . Verrattuna Conteihin , vaikka niissäkin on liksi pinta. :roll:
Aika näyttää onko paremmat sit ajaa. Onko jollain tietoo , kun olen yrittänyt etsiä Shimanon SXL vaihteesta . Jotkut sanoo että se sopii 10:pi vaihteiselle , vai onko siinä eri tyyppi 8-9-10 vaihteisille. :wink:


Re: STERN 5

Lähetetty: 16 Loka 2013, 19:03
Kirjoittaja irakas

[quote="Nojanalle"]Hitaasti etenee nää mun projektit. Kyhäilen tähän pyörään tukevaa penkiä ja haen siihen uusia muotoja. Sillä penkillä ja sen jäykyydellä tuntuu olevan aika suuri merkitys , varsinkin kun poljetaan ylämäkeen voimalla. Tähän pyörään kun ei tule mitään avustavia voimanlähteitä, täytyy kiinittää enenmän huomiota pikku seikkoihin. :roll:
Olen miettinyt mikä yläohjaus tanko olisi paras tän tyylisessä pyörässä , sekä mikä vaikuttaa eniten lopulliseen ajosuoritukseen. Pitääkö kädet olla supussa , mitä haittatekijöitä siittä on. Taasen onko parempi tehdä saman tyyliset ohjaustangot kuin esikuvassa on. Mitä hyötyä ja haittaa kyseisestä mallista on.
Mies on täynä kysymyksiä ja kysymyksiä. Vetävä etupyörä rupee oleen valmis ja täytyy sanoo että käsin ei Kojakit kyllä vanteelle menneet. Vaikka monenlaisia olen paikalle väännellyt. Tasitaa nämä taitettavat olla vähän kireemmät kaapeliltaan . Pinta tuntuu tahmeemmalta ja pehmeeltä . Verrattuna Conteihin , vaikka niissäkin on liksi pinta. :roll:
Aika näyttää onko paremmat sit ajaa. Onko jollain tietoo , kun olen yrittänyt etsiä Shimanon SXL vaihteesta . Jotkut sanoo että se sopii 10:pi vaihteiselle , vai onko siinä eri tyyppi 8-9-10 vaihteisille. :wink:[/quote

On kiinnostavaa kuulla, miten vannoutunut alaohjauksen vaalija suhtautuu yläohjaukseen? Sinullahan on mahdollisuus tehdä "käpyä syövä oravaohjaus" (=kädet tiukasti koukussa) tai Tarzan-, (vai mikä se oli?- eli suorin käsin tapahtuva yläohjaus.)


Re: STERN 5

Lähetetty: 17 Loka 2013, 08:09
Kirjoittaja Nojanalle

Voin olla vannoutunut alaohjaus nojailija. Mutta millä itselleen voi muuten toristaa että on oikeassa. Kuin tehdä nojari yläohjauksella , tai pikemmin tässä tapauksessa jaloin ohjattava. Siis taitaa olla kyseessä alapääohjaus :mrgreen: :mrgreen: , jossa muut hallinta laitteet ovat käsille. :lol:
Toiseksi jos kuulemma tavoittelee nopeuden nostoo on yläpuoliset käsi asennot kuulemma parempia. Onkohan kukaan todella mitannut näiden asentojen nopeus eroja. Vai onko vain teoria siittä kummasta on pienenpi vastus ilmalle.
Sillä aikanaan kun kävin lenkillä herra "Ä" kansa niin ei nopeus eroja alamäissä ollut . :mrgreen:
Miehet oli suhkot saman kokosia , ainoastaan "Ä" kulki alenpana. :roll:


Re: STERN 5

Lähetetty: 17 Loka 2013, 11:59
Kirjoittaja Nojanalle

Kysymys???????????? Tarvitseeko pohjata kun laminoi lasikuidulla sturoksen kaltaisia levymateriaaleja. Eli syövyttääkö hartsi sitä . Jos tarvitsee pohjustaa niin mikä on sopiva aine. :shock:


Re: STERN 5

Lähetetty: 17 Loka 2013, 12:02
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Kysymys???????????? Tarvitseeko pohjata kun laminoi lasikuidulla sturoksen kaltaisia levymateriaaleja. Eli syövyttääkö hartsi sitä . Jos tarvitsee pohjustaa niin mikä on sopiva aine. :shock:

Lähtökohtaisesti styroksia syövyttää kaikki vettä "väkevämpi", erittäin huono muottimateriaali. Jos tarkoitat "sturoksilla" tätä nykyään lähinnä pakkausmateriaaleissa näkyvää ainetta:

Kuva

Jukka


Re: STERN 5

Lähetetty: 17 Loka 2013, 12:29
Kirjoittaja jori

EPS eli paisutettu polystyreeni, kauppanimeltään mm. Styrox liukenee polyesterihartsin silloitus- ja ohennusaineena käytettävään styreeniin. Polystyreeni liukenee siis styreeniin, mikä ei asian näin ilmaisten varmaan kuulosta mitenkään kummalliselta. :)

Eli, sillä haisevalla polyesterihartsilla laminointi ei onnistu ilman Styroxin päällystämistä. Epoksihartsi (se vähemmän haiseva, mutta hiukan kalliimpi) sen sijaan voidaan laminoida suoraan Styroksin päälle, eikä Styrox millään lailla liukene sen alta.


Re: STERN 5

Lähetetty: 17 Loka 2013, 12:32
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Kysymys???????????? Tarvitseeko pohjata kun laminoi lasikuidulla sturoksen kaltaisia levymateriaaleja. Eli syövyttääkö hartsi sitä . Jos tarvitsee pohjustaa niin mikä on sopiva aine. :shock:

Lähtökohtaisesti styroksia syövyttää kaikki vettä "väkevämpi", erittäin huono muottimateriaali. Jos tarkoitat "sturoksilla" tätä nykyään lähinnä pakkausmateriaaleissa näkyvää ainetta:
Jukka

Kyllä styrox häipyy kuin pieru saharaan, jos sitä käsittelee hartseilla tai polyuretaaniliimoilla. Rakennuksilla nykyään paljon käytössä olevan polystyreeni esim. Finnfoam
http://www.finnfoam.fi/finnfoam-eristelevyt/ kestää hyvin noita aineita.


Re: STERN 5

Lähetetty: 17 Loka 2013, 21:42
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Laminointiepoksi
Laminointiepoksi sopii käytettäväksi lasikuitukudoksen (roving), hiilikuitukudoksen ja kevlar-kudoksen kanssa veneiden, surffausvälineiden, autojen yms. korjaukseen. Laminointiepoksi sopii käytettäväksi myös tasoitteena yhdessä mikrolasikuulien (25-2130) kanssa. Toimitukseen kuuluvat pohja-aine ja kovetin.
Tätä sit Biltsusta hakemaan ja lasikuitukangasta . Saan penkistä vähän tukevamman . :roll: