Sivu 3/4
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 20:25
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti: Etäohjaus lienee pakollinen,
Teoreettinen mahdollisuus että 60asteen keulakulmalla ja keskiloivalla nojakulmalla voisi toimia suoralla ohjauksellakin. Ainakin itselläni toimii takaohjattu geopyörä http://www.saunalahti.fi/jukkviir/geocache.htm
Noin loiva keulaisena tosin tulee ongelmia jätön kansa. Jos haarukkaa taivuttaa riittävästi ei ketju mahdu menemään ja jos ei taivuta niin jättöä tulee rajusti. c) vaihtoehto on tietenkin tehdä moneen suuntaan mutkalla oleva haarukka vetopuolelle, mutta siinä on oma kapistelunsa ja painoakin helposti tulee.
Jukka
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 20:59
Kirjoittaja PW
Kaitsu62 kirjoitti:Jarcco kirjoitti:... Tein siitä pika skissin. ...
Anteeksi Off topic, mutta kiinnostaisi kovasti tietää, millä painon jakautumalla etupyörän pito vielä riittäisi Jyväskylän mäissä? Siis asfaltilla, annetaan periksi vielä vähän, puhtaalla sellaisella. Vallitseeko tästä yksimielisyyttä?
Niin, kai se eturenkaan sutimis mahollisuus on tän mallin heikoimpia puolia. Jollain mäen jyrkkyydellä alkaa sutia, helpoimmin hiljasessa vauhdissa - liikkeelle lähdöissä ym.
Petri
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 21:07
Kirjoittaja irakas
Taas on tämä nojapyöräfoorumi varsinainen ideahautumo! Uuden mallinen, kevyt, 2-pyöräinen nojapyörämalli on kehittymässä! Idea suorasta etuvedosta ilman kääntyvää etupuomia on hieno. Ei voi muuta kuin ruveta hahmottelemaan tältä pohjalta omaa uutta projektia. Nopeinten pääsisin tulokseen siirtämällä SH4:n

- 06.06.06, SNAKE 1 pieni.jpg (472.12 KiB) Katsottu 3977 kertaa
keskiötä ja istuinta eteenpäin ja muuntamalla suoraetuvetoiseksi, mutta taidanpa lähteä piirtelemään uutta SH25:ttä. Ainoa arveluttava asia on tuo sutiminen vastamäissä. 
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 21:16
Kirjoittaja Pastori
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 08 Huhti 2014, 08:09
Kirjoittaja irakas
Ohoh, olipa jäänyt vaille huomiota tämä DCL FWD EARW MNO LWB vuodelta 2012 tai en muistanut ollenkaan. Jäikö Pastori se aikoinaan jostain syystä toteuttamatta vai paraniko polvi?
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 08 Huhti 2014, 09:26
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:Ohoh, olipa jäänyt vaille huomiota tämä DCL FWD EARW MNO LWB vuodelta 2012 tai en muistanut ollenkaan. Jäikö Pastori se aikoinaan jostain syystä toteuttamatta vai paraniko polvi?
Polvi paranee pyöräilemällä, kunhan akuutti vaivan aiheuttaja poistetaan. Tässä tapauksessa vika taisi olla ylempänä. Ei niinkään polven virheasennossa, vaan virheasenteessa mm. polvea kohtaan. Lopulta toteutui tuo DCLFWDEARWMNOLWB-ketjun aloituslause. 
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 08 Huhti 2014, 12:39
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Ohoh, olipa jäänyt vaille huomiota tämä DCL FWD EARW MNO LWB vuodelta 2012 tai en muistanut ollenkaan. Jäikö Pastori se aikoinaan jostain syystä toteuttamatta vai paraniko polvi?
Polvi paranee pyöräilemällä, kunhan akuutti vaivan aiheuttaja poistetaan. Tässä tapauksessa vika taisi olla ylempänä. Ei niinkään polven virheasennossa, vaan virheasenteessa mm. polvea kohtaan. Lopulta toteutui tuo DCLFWDEARWMNOLWB-ketjun aloituslause. 
Hih! 
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 09 Huhti 2014, 21:00
Kirjoittaja Jarcco
Jos vertaillaan vähän kaupallisten pyörien painoja välillä. Tässä muutama 3 k€ hintaluokan laitteen ilmoitetut painot. Kaikki alurunkoisia, hiilikuituisia on kevyempiäkin mutta pysytellään nyt vielä metallisissa. Teräsrunkoisia nojakkeja ei taideta enää valmistaa?
Rifle: 10,7 kg, sisältää polkimet.
Runko painaa karvan alta 2 kiloa.
http://www.rans.com/bicycles/rifle.html
Vendetta: 9.9 kg (ei polkimia)
http://cruzbike.com/vendetta
Metabiken Force 9,6 kg.
Metan runkosetti on 5,5 kiloa, mutta mitä sisältää?
http://www.meta-bikes.com/mp_range.html
Kaitsu62 kirjoitti:Jarcco kirjoitti:... Tein siitä pika skissin. ...
Anteeksi Off topic, mutta kiinnostaisi kovasti tietää, millä painon jakautumalla etupyörän pito vielä riittäisi Jyväskylän mäissä? Siis asfaltilla, annetaan periksi vielä vähän, puhtaalla sellaisella. Vallitseeko tästä yksimielisyyttä?
En tiedä Jyskälän mäistä, mutta ongelmia voi ilmetä koska tuo oma etuvetokin välillä sutaisee soralla. Siinä on sentään 60% etupyörällä. Näyttää siltä ettei tämä tyyppi tuo mitään etuja, mutta haittoja kylläkin.
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 09 Huhti 2014, 21:11
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:Teräsrunkoisia nojakkeja ei taideta enää valmistaa?
Nazcalla ainakin on vielä paljon teräsrunkoisia tuotannossa(tai ainakin myynnissä)
Jukka
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 09 Huhti 2014, 21:36
Kirjoittaja Höregrö
jviirret kirjoitti:
Nazcalla ainakin on vielä paljon teräsrunkoisia tuotannossa(tai ainakin myynnissä)
Ja m5:lla! Tein itsekin juuri laskentataulukkoa seuraavan lowracerin komponenteista ja ainakin itsellä jarruissa/kahvoissa, renkaissa ja pikalinkuissa saisi halvimmalla nipistettyä painosta. Tavoite on alle 10 kg.
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 03 Touko 2014, 15:28
Kirjoittaja Jarcco
Laitetaanpas kannustimeksi kuva unkarilaisesta 13 kiloisesta:

Tuolta: https://plus.google.com/photos/10184257 ... banner=pwa
Mikä penkki tuo on ja miten se muka kestää ilman takatukea?
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 03 Touko 2014, 16:10
Kirjoittaja PW
Millä punnitsit ?
Mikä tuosta tekee 3 kiloo kevyemmän ku miun MBB ? - Kiekot on kevyen näköset, vähän ainakin pinnoja - Penkki ei näytä erityisen kevyeltä - runko vähän jos on alumiinia.
No omasta sais reilun kilon jos hiilaripenkkiin vaihtais - maksaa tai pitäs osata tehdä. Kiekoista kans, rahalla - tuohon 13 kg vois päästä.
Petri
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 03 Touko 2014, 17:53
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Mikä tuosta tekee 3 kiloo kevyemmän ku miun MBB ?
Ainakin kiekot ja kumit. Vaihteita ja jarruja vähän vaikea verrata, mutta luulen että tuollainen maantiepakka kevyessä navassa ja maantiejarrut ovat huomattavasti kevyemmät kuin rumpuvaihde ja rullajarru. Lisäksi tuossa on varmasti paljon keveämpi kampilaakeri. Halpa on umpirautaa ja painaa 400g, kun keveimmät on alle 100g. Kampien hammasrattaat näyttää olevan alumiinia, niilläkin säästää monta sataa grammaa...
Jukka
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 03 Touko 2014, 18:14
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Mikä tuosta tekee 3 kiloo kevyemmän ku miun MBB ?
Ainakin kiekot ja kumit. Vaihteita ja jarruja vähän vaikea verrata, mutta luulen että tuollainen maantiepakka kevyessä navassa ja maantiejarrut ovat huomattavasti kevyemmät kuin rumpuvaihde ja rullajarru. Lisäksi tuossa on varmasti paljon keveämpi kampilaakeri. Halpa on umpirautaa ja painaa 400g, kun keveimmät on alle 100g. Kampien hammasrattaat näyttää olevan alumiinia, niilläkin säästää monta sataa grammaa...
Jukka
Totta puhuu Jukka. Rungon osuus taitaa olla alle puolet painosta, ehkä vain kolmannes. Tässä se on ilmeisesti alumiinia. Brollissa on jotain tietoa tästä, sehän toki on aina faktaa
http://www.bentrideronline.com/messageb ... ?p=1048525
Vastaus omaan kysymykseen löytyi: Penkin tuki on piilossa jäykkärien takana.
Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri
Lähetetty: 03 Touko 2014, 19:02
Kirjoittaja PW
Ihmekehikot penkissä
Tuossa kuva kansiossa oli samanlainen penkki toisessakin pyörässä.
Petri