Sivu 3/9

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 31 Maalis 2016, 16:46
Kirjoittaja vph

Toi sähköputki on kyllä heikkoa tavaraa, sen tärinänsieto on aika lähellä nollaa. Ehkä noin vuosi sitten kokeilin 20 mm(?) sähköputkea ajovalon ja mittarin kiinnikkeenä: kummassakin käyttötarkoituksessa se murtui kiinnityskohdasta hyvin pikaisesti. Sitävastoin puristusrasitusta tuollainen paksumpi versio tuntuu kyllä kestävän hyvin - taka"jousena" toiminut jo vaikka kuinka kauan.


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 31 Maalis 2016, 16:50
Kirjoittaja vaaka

Ääk, pahalta kuullostaa. Pitäisiköhän heti alusta asti vahvistaa jeesusteipillä tjms? Ainakin tulisi UV suojaa. Metalliteipistä en tiedä, kun en ole kokeillut, joten en hinnasta tiedä sekä kestävyydestä ja painosta. Sähköputki on kuulemma äkkiä ultraviolettivalossa hapertuvaa ja teillä päin sitä on enemmänkuin täällä. Katekin auttaa jotain, mutta luulisin kestävyyden vuoksi olevan valosuojan tarve. Teipillä tai maalaamalla. Teippi auttanee jossain määrin kestävyyttä. Jos ei ole hajoamisvaaraa, kuluminen ei ehkä tapa, kun materiaali on halpaa.

Tärinää täällä sa, kun tiet eivät ole samassa kunnossa kuin etelässä. Toisaalta pyörässäni on jousitus molemmassa päässä ja leveät kumit, joista saa parin barin paikkeille paineet ilman, että tuntui pelottavalta jarrutukset mutkissa vauhdissa. Joten jotain armoa tärinää vastaan on ja laatikossa odottaa ilmaiskari taakse, kun vain huoltofirma ilmoittaisi, milloin voi pyörän viedä huoltoon ja osien uusimista varten. Sitten alkaa pukata rakentelu päälle, siis ensin design hehe. Nyt vasta pyörittelen päässä vaihtoehtoja, putkien kiinnitys paikalleen niin, että pyörään pääsee sisään ja ulos sekä ohjauksen toimivuus vienee tovin jos toisenkin. Jalatkin saavat mielellään pyöriä ja ylettyä maahan :mrgreen:

Pitäisiköhän heti alkuunsa laittaa kumia tai solumuovia putkien väliin sekä putken ja kiinnikkeiden väliin? Ainakin tilaa löytyy verhotankokannatimessa 16 mmn putkella. Kokeilin kaupassa myös 20 millin putkea ja se on vielä selvästi jäykempää kuin 16 millinen. En ole törmännyt vielä muihin pyöreiden esineiden kannattimiin kuin 25 millisiin ja aika paljon väliainetta saa laittaa, jos 20 millistä käyttää. 16 millinen on selvästi jäykempää kuin muotoiltava sähköputki. Muotoiltavasta ei ole pyöräilykäyttöön.


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 01 Huhti 2016, 12:58
Kirjoittaja vaaka

Lisärojua rautakaupasta hakiessa myyjä sanoi metalliteippien olevan niin ohuita folioita, että jesari on kestävämpää. Ehkei se Lidlin myymä ohut 3M jesari, jota mulla on, mutta ei tarvitse uutta ostaa. Musta teippi väriltään ainakin auttaa ultraviolettivaloa vastaan.


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 01 Huhti 2016, 14:54
Kirjoittaja ukram2

Muovia voi hitsailla kolvilla... Siis ristikkorakenne muoviputkista hitsaamalla, tulisiko tarpeeksi jäykkä?


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 02 Huhti 2016, 19:19
Kirjoittaja vaaka

Vaaka- (köh ) ja pystyputkia ajattelin yhdistää, mutta ehkä mieluummin vikakohtien eristämiseksi teipillä tai sidontalangalla yhdistys purettavuuden ja vaihdettavuuden helpottamiseksi. Kun rupesi kesken kaiken hajoaminen pelottamaan, mietin, onnistuisiko ohuen puuriman laitto runkoon vaakaan. Minulla on rimaa, joka taipuu vähän. Kiinnitys lienee helppoa, kun istuin on puuta.Tuurilla taipuvuus riittää muotoiluun järkevään katteeseen.


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 02 Huhti 2016, 21:10
Kirjoittaja vaaka

Dementia etenee, kun tulee entistä miälenvikaisempia ideoita. Tärinää kestävä kevyt helposti muotoiltava ja kiinnitettävä materiaali? Kot kot. Kanaverkko. Olisihan tämä pitänyt muistaa, kun olen tehnyt kaiuttimen kotelon siitä ja Elmu kelmua sisäpuolelle, sen sisälle polyuretaanivaahtoa ja ulkopuolelle betonia. Jos betonin ja tasoituslaastin jättäisin väliin pyörästä :lol: Vakavasti ottaen, polyuretaanikin voi olla turhaa. Jotain kevyttä kangasta vaan, kun luulisi tiheän verkon estävän väpätystä. Tai Elmua vaan. Jos haluaa sokaisevat visuaalit, kiiltävä puoli alumiinifoliosta bling bling ghettona lehtikultausta tai harkkopäällystystä odottaessa.

Kun näkyy, ei tarvitse nähdä, vai miten se auton värin valnta meni? Muistanko oikein, että jonkun tutkimuksen mukaan Saksassa hopea auton värinä ei ollut vain yleisin kolaroineissa autoissa (fakta), vaan myös enemmän kolaroitu väri kuin muut yhdessä (epävarma tästä)? Selitys oli vastaantulijan sokaistuminen auringon heijastuksesta. Metallit pintaan ja saa rusketuksen lisäksi mustat silmät?

Kun kanaverkko on ohutta ja terävää, kolarissa reuna kotelosta voi muuttua giljotiiniksi. Siksi reunapanssarina sähköputki on kätsy.

Keksin protoiluun lisäedun, kun kylkien leveys kallistusmahdollisuuksia kompromisoimatta on kokeiltavissa ja nopeasti muokattavissa kyljen mittasuhteita muuttamalla. Samoin pohjan korkeutta on muokattavissa rotvallien ylityksen sietäväksi. Tai rotvalli muokkaa korkeuden puolestani :shock:


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 02 Huhti 2016, 23:54
Kirjoittaja ukram2

Sähköputket on vähän heikon oloisia, mutta muoviset viemäriputket voisi olla hyvä runkomateriaali? Jorin pakoputki-pyörä siis saisi kilpailijan viemäriputkipyörästä? Niihin saa lisäksi valmiita haaroituskappaleita, helpottaa hitsailua.


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 06:25
Kirjoittaja vaaka

No sopisihan se paskan kuskin ja rakentelijan materiaaliksi tuo tuubi... En ole pieniä viemäriputkia nähnyt ja painoa pelkään tulevan äkkiä. Sähköputki on alle pari senttiä ja pienin viemäriputki, jota olen nähnyt on yli tuplasti leveämpi ja seinäpaksuudet ihan muuta. Pitää katsoa, löytyykö ohuempia viemäriputkia, mutta tien päällä korjattavuus sekä muodon haun helppous myös tien päällä keveyden ohella kanaverkossa on vaikeaa voittaa.


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 14:21
Kirjoittaja ukram2

Biltemassa näytti olevan 50, 75 ja 100 mm viemäriputkia, pp muovisia. Mutta miten noiden lujuutta voisi laskemalla arvioida, siis miten vahvaa sen putken pitäisi olla?


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 15:34
Kirjoittaja jori
ukram2 kirjoitti:

Biltemassa näytti olevan 50, 75 ja 100 mm viemäriputkia, pp muovisia. Mutta miten noiden lujuutta voisi laskemalla arvioida, siis miten vahvaa sen putken pitäisi olla?

Polypropeeni on mainio materiaali moneen asiaan, mutta rungoksi se sopii huonosti. Sen kimmokerroin on vain sadasosa edes alumiiniin tai kahdessadasosa teräkseen tai hiilikuitulaminaattiin varrattuna. Lujuus on toki vähän parempi, vaikka sekin enintään kymmensosa metallien lujuuksista.


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 21:21
Kirjoittaja vaaka

Isoja ja painavia nuo putket lienevät. Etrassa ja muualla kuukkeloidessa tuli vielä kestämättömämpiä 32 mm PVC viemäriputkia ja kestävyystaulukoissa kuukkelin kuvissa näkyi 20 millisiäkin. En löytänyt myyjää pienemmille. Jenkeissä on sisämitaltaan kahdeksasosatuumaisia. Minulla ei ole pyörän rungoksi tulossa, vaan katteen runkoa pähkin.

Tunteja katselin erilaisia verkkoja lasikuidusta, metallista ja muovista. Eri silmäkokoja ja materiaalivahvuuksia. Kanaverkko näyttää myynnissäolevista netistä löytämistäni parhaalta edelleen. Sähköputkea tullee suojaksi kohtiin, joissa kroppa osuu katteeseen mahdollisesti. Ja irrotettavien osien liitoskohtiin. Siis jalka-aukkoihin, nokkaan, ehkä perään ja arkkukannen sekä keskiosan alaosan kohtauspaikkaan. Ajattelin kiinnittää sähköputkea ainakin osin kanaverkolla. Luultavasti vahvistan muillakin tavoin kiinnitystä.


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 22:19
Kirjoittaja ukram2

http://www.vink.fi/media/wysiwyg/pdf/PP ... nnasto.PDF

Tuolta näkyy "pp paineputkille" tarkemmat mitat, siis esim. 75 mm läpimittainen ja 4.3 mm seinämäpaksuinen putki olisi kohtuu halpaa, 12.92 E/m ja painaa noin 1 kg/m, mutta tuoko olisi siis liian heikkoa runkoputkeksi? Tuskinpa kahta metriä enempää saa kulumaan nojapyörän runkoon, siis 2 kg...

Muovin kanssa on varmaan samantapaisia ongelmia kuin puun, eli napojen yms. kiinnikkeissä pitää olla tarkkana että tulee tarpeeksi kestävä.

Nuo muovit kiinnostaa sen takia kun itsellä ei ole hitsauslaitteita eikä hitsauspaikkaa, ja toisaalta on tullut leikittyä muovin hitsauksella, ja se tuntuu toimivan hienosti, esim. liimaamiseen verrattuna. Lähinnä sahaaminen tuntuu olevan hankalaa, liian nopea saha sulattaa muovia.

Tai siis jos ei ole hitsausmahdollisuutta niin metallit on samassa sarjassa timantin kanssa, on varmaan vahvaa mutta ei pysty työstämään... Vai onko joku jo ehtinyt tekemään timanttirunkoisen pyörän?


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 23:49
Kirjoittaja ukram2

http://www.popsci.com/sites/popsci.com/ ... /bike2.jpg

Kuva

Tuossa polypropyleenistä tehty pyörän runko. Kuvasta voisi päätellä että jos itse lähtee hitsailemaan muovia, niin ei ehkä kannata käyttää putkia vaan väsätä jostain levystä, siten että molemmille puolille pyörää tulee jokseenkin samanlaiset osat.


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 04 Huhti 2016, 00:12
Kirjoittaja ukram2

http://www.muzzicycles.com.br/muzzicycl ... index.html

Brasiliassa on tuommoinen Muzzicycle firma, joka tekee pyörän runkoja kierrätysmuovista.


Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Lähetetty: 04 Huhti 2016, 07:00
Kirjoittaja vaaka

Paksun PVC putken käsisahalla sahaus on hirveä homma ja vaatii voimaa. Eikä sahausjäljestä tule puhdasta. Sulaminen ei automaattisesti ole pahasta, jos sitä ei tee sahalla, vaan vastuslangalla tai lämmitetyllä veitsellä. Hitsausvälineisiin voi päästä käsiksi, jos ei omaa hanki. Alle 200 maksavat halvimmat tikkukoneet.

En tiedä, paljonko iloa tulisi metalliputken laittamisesta muovien sisään vahvistusmuhvien teko hitsaamattomien metalliputkien ja päälläolevan sulatetun myoviputken liitoskohdan päälle. Jos vielä metalliputkien sisään liitoskohtaan laittaa puusta liitospalan, voi kestää paremmin. Samaan vaivaan luulisi menevän hitsauskoneen käyttö kansalaisopistoissa, pyöräpajoilla tai foorumin rakentelijoilla ellei jopa ammattilaisella käyttäminen.