Re: Kuudee Kosto
Miten se noin paljon teki vahinkoa jos hiljanen vauhti? Se on tietyst suhteellista Pysyitkö penkissä ite?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Miten se noin paljon teki vahinkoa jos hiljanen vauhti? Se on tietyst suhteellista Pysyitkö penkissä ite?
PW kirjoitti:Miten se noin paljon teki vahinkoa jos hiljanen vauhti? Se on tietyst suhteellista
Pysyitkö penkissä ite?
Tais ketju siinä mennessään katkoa ne pinnojen päät.
Pastori kirjoitti:Jotenkin epähuomiossa pääsi käymään niin, en tiedä miksi. Ketju sujahti suurimman rattaan viekusta sinne akselia kohden. Äkkipyssäys, pinnoja paskana siellä sun täällä ja vaihtaja solmussa. (Nyt siis tarvinkin useemman vaihtajan).
Pitäs olla se kasarihenkinen muovikiekko pakan ja pinnojen välissä estämässä tuon kaltaisia vahinkoja.
Vilijami kirjoitti:Pastori kirjoitti:Jotenkin epähuomiossa pääsi käymään niin, en tiedä miksi. Ketju sujahti suurimman rattaan viekusta sinne akselia kohden. Äkkipyssäys, pinnoja paskana siellä sun täällä ja vaihtaja solmussa. (Nyt siis tarvinkin useemman vaihtajan).
Pitäs olla se kasarihenkinen muovikiekko pakan ja pinnojen välissä estämässä tuon kaltaisia vahinkoja.
Juu. Siitä vois olla jokin päivitetty malli.
Tietysti tyylikäs hiilikuituinen aerolärpäke, joka ulkomuodoltaan muistuttaakin enempi senkin vähäisen ilmanvastuksen vähentämiseen tarkoitettua hienoa lisäosaa kuin turvavarustetta ?
Premnas kirjoitti:Tietysti tyylikäs hiilikuituinen aerolärpäke, joka ulkomuodoltaan muistuttaakin enempi senkin vähäisen ilmanvastuksen vähentämiseen tarkoitettua hienoa lisäosaa kuin turvavarustetta
?
No niin onkin. Levyttää koko kiekon, aero paranee ja vahingot vähenee
Mullakin meni kymmenkunta pinnaa pari MBBstä samaan malliin (viime vuonna taisi olla). Onneksi tuolla isoimmalla rattaalla ajettaessa vauhdit on yleensä aika kohtuullisia (ylämäki). Itselle siitä jäi kuitenkin pieni pelkotila varsinki yhdistettynä taittuvaketjuisella etuvedolla tehtyyn sivuluisuun, ketjun tippuessa ja joutuessa eturenkaan alle. Voi olla että minun ratkaisu on Rohloff/Pinion (hihna?) tai sitten tylsä takaveto (Meta-mallinen).
pikametri kirjoitti:Mullakin meni kymmenkunta pinnaa pari MBBstä samaan malliin (viime vuonna taisi olla). Onneksi tuolla isoimmalla rattaalla ajettaessa vauhdit on yleensä aika kohtuullisia (ylämäki). Itselle siitä jäi kuitenkin pieni pelkotila varsinki yhdistettynä taittuvaketjuisella etuvedolla tehtyyn sivuluisuun, ketjun tippuessa ja joutuessa eturenkaan alle. Voi olla että minun ratkaisu on Rohloff/Pinion (hihna?) tai sitten tylsä takaveto (Meta-mallinen).
Onko nämä suojalevyt nykyään aivan nounou. Kai sellaisen saa kaupasta, ainakin Erämiehestä, ellei muualta.
Ei tuota pelkotilaa kannata kantaa, jos ongelma on vältettävissä noinkin helpolla keinolla.
Täytyy kyllä tunnustaa, että etuvetoisella ketjujen pudotessa sydän kyllä joka kerta hypähtää. Pitäisi varmaan itsekin laittaa tuollainen 80-luvun suojalevy. Ketjuputketkin olisivat omiaan estämään pudonneen ketjun putoamisen renkaan alle. Näkyy noita vielä saavan. Varsin edullisesti vieläpä.
https://www.velobia.fi/puolasuijat-pinnasuojat
https://fi.hollandbikeshop.com/polkupyo ... innasuoja/
jaksaisikohan tänne kommentoida aktivoitua välillä
äänimaailma on jännä homma kyllä.. Flevobikessä on semmonen jo patinoitunut ominais hetekamainen nitinä ja natina mitä ihan arvosta...
yksi lenkki vasta tähän kesään. huomioita
hienolta näyttää tuommoinen kosto
Kosto goes 622.
Kun toi etukiekko meni paskaksi niin aattelin samalla hiellä tuupata tohon 622 kiekot. Sais sen prosentin etua kiekoista.
Runkoa pitää joko korjata hitusen. Tässä vanhan suunnitelman kuva:
Idis olisi saada tota istumakorkeutta alas mutta pitää sama 17 asteen kulma penkissä. Se on semmoinen semisporttinen. Muuttuisi toi penkin ja poljinkeskiön välinen korkeus hitusen sportimmaksi samalla.
Kysymys kuuluu. Että tekiskö kokonaan uuden rungon. Vai yrittäiskö taivuttaa tota renkaan takana olevaa putkea jotenkin näin:
Nythän toi 622 kiekko just ja just nappaa kiinni tohon viistoputkeen. Voishan siihen tehdä sille söpön kavennuksen, mutta taivutuksella saisi hitusen lisää tilaa.
Toinen vekki pitäisi tehdä tonne peräpäähän että saa tota takahaarukkaa hituen eri asentoon. Muuttuisi hitusen pehmeemmäksi toi kyyti kun se ei olisi noin tanakka kuten tässä asennossa.
Kysyy hän rakentelufoorumilla, rakentaako, vai ei? Hmm
Minusta tuossa onnistuisi helpoiten vaihto suurempiin kiekkoihin laittamalla etuhaarukkaan hieman lisää offsettiä, jolloin isompikin kiekko mahtuu rungon viistoputken eteen pyörimään. Muutenkin tuossa voisi olla parempi hieman pienempi jättö. (=suurempi offsetti)
Etuhaarukan dropparit irti, lattalappu dropparin taakapuolelle kiinni ja nämä laput kiinni haarukkaan.
Kosto näyttää tänään tältä.
Tein kolmannen yrityksen takarungoksi. Emäputken kulma on nyt 70 astetta ja penkin kulma n. 15 astetta - asennossa Nokia. Suunnitelma pohjautui siihen että olin tyytyväinen tuon etuosan toimintaan ja jäykkyyteen. En vielä arvannut tätä pulmaa mikä tuossa alla.
Tähän tulee vielä Viron reissun tarvitsemaa pikkumuutosta = tarakka ja loka eteen, penkin takaosan nosto vähän parempaan ruisailuasentoon.
SEKÄ - valtaisan ongelma ratkominen. Oliskohan siinä turmassa saanut osumaa se vaihtajan korvake? Tai sitten, kun noi jengat on korvakkeessa huonot, niin toi vaihtaja ei ole ihan oikeassa asennossa? Tässä oli nyt ysiketjua käytössä ja se haluaa hypätä tuosta vaihtajan paluupuolen rissan ohi, kuten kuva näyttää. Ei kai väärän kokoinen (ysi) ketju tuota näin isoa ongelmaa - tässähän pitäisi olla leveämäpää kasi/seiska/kutonen ketjua.
Nyt (taas) on menevän näkönen pyörä. Palikat aikalailla samoissa kohdin (silmämääräsesti katottuna) ku omassa RR:ssä. Pitää miunkin vissiin laittaa ostopenkki siihen, ni saan ohuen vaneripenkin löysyys ongelman ratkastua - kilo sinne tai tänne
Ottaako penkin etureuna reisiin?
Helpoin tapa tarkastaa ja suoristaa vääntynyt vaihtajankorvake on kiinnittää toinen takakiekko akselistaan vaihtajan tilalle. Sopiva kierre, helppo vertailla kehien etäisyyksiä toisistaan ja riittävästi vipua hallittuun taivuttamiseen.