Sivu 3/7
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 18 Marras 2016, 07:43
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:Ketjuhan taipuu sivuttain tuotakin enemmän. Kääntösäteestä saisi vielä pienemmän, jos ketjulle rakentaisi sivuohjaimet, jotka estäisivät rattailta tippumisen.
Totta ei ne kaarteet kovin jyrkkiä ja pitkiä ole. Ehkä ainoa ongelma olisi alikulkutunnelien päissä olevat jyrkät nousuun lähtevät kaarteet. Muut paikat meisi helposti. Tuo kaksi astetta ei sekään ole vielä kuin osa "ristiin vedättämisestä", eli ketjuvaihtella pieni etu ja pieni taka, tai molemmat isolla, jossa kulma on suurimmillaan noin kuusi astetta. Tuo kahden asteen kulma on valittu, jotta sillä lyötäisiin vähän ällikällä niitä, jotka eivät ole hahmottaneet, miten pieniä ohjausliikkeet yleensä ovat. Voisi tuo ohjauskulma olla myös vaikkapa viisi yhdellä ratasparilla. Ketjuvaihteellisessa pitää kuitenkin varautua siihen, että vaihteen takia ketju on valmiiksi vastasuuntaan vinossa, joten tuota kuutta astetta ei voi käyttää vakiona. Nokian rata-ajoon riittäisi hyvin alle asteen ohjauskulma. +-0,6 astetta.
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 18 Marras 2016, 08:27
Kirjoittaja PW
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 18 Marras 2016, 11:33
Kirjoittaja jori
Ei ole offtopicia, vaan ns. pelikentän kartoitusta. 
650 mm kiekon rengas kääntyy kauimpana nivellinjasta yhden asteen kääntökulmalla vajaan 6 mm sivulle. Katteen aukossa, jonka pituus on vaikkapa 220 mm tuo liike on vain 2 mm luokkaa, koska ollaan niin lähellä kääntöakselia. Kiekon heitosta ja kiekon ja katteen joustoista aiheutuva aukon välystarve on suurempi.
Takapyörien kääntyvyyttä tarvitaan, kun tehdään arkikäyttöön soveltuva kinneri samalla tekniikalla.
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 18 Marras 2016, 12:27
Kirjoittaja PW
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 18 Marras 2016, 13:31
Kirjoittaja Vilijami
Kokeile Petri kolmipyörällä. Rajoita kääntyvyys narulla vaikka tuohon 5 asteeseen ja testaa pärjäiskö sillä arkiajossa. 
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 18 Marras 2016, 13:35
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:Kokeile Petri kolmipyörällä. Rajoita kääntyvyys narulla vaikka tuohon 5 asteeseen ja testaa pärjäiskö sillä arkiajossa. 
Niin, onhan miulla testipyörä - sillä on kaikenlaista testattu. Arkiajossa tietyst olis mukava jos pyörä kääntyy jyrkemmin - päässäni vaan pyörähti ajatus, ett kisakinnerissä ei tartteis ja olis simppeli tehdä.
Taas on liian monta ideaa päässä 
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 18 Marras 2016, 15:20
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:Arkiajossa tietyst olis mukava jos pyörä kääntyy jyrkemmin - päässäni vaan pyörähti ajatus, ett kisakinnerissä ei tartteis ja olis simppeli tehdä.
Taas on liian monta ideaa päässä 
Mites olisi mbb? Pääsee pw:llekin esittämään mbb:tä
Jos ei tarvitse kääntyä kuin aste tai kaksi, niin etupää mahtuisi kääntymään katetta kohtuuttomasti levittämättä. Olisi helppo tehdä, kun ei tarvitse yhtään erikoisosaa. Rättikatekaan (edes hieman joustavaa kangasta) ei varmaan esteisi noin pientä kääntymistä, vaikka olisikin kiinnitetty sekä etu- että takaosaan 
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 18 Marras 2016, 15:37
Kirjoittaja PW
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 04 Touko 2017, 21:57
Kirjoittaja jori
Kevät tulee ja minun tekee mieleni rakentaa ajoneuvo. Tämä idea on ollut jo niin monta vuotta ollut "kohoamassa", että lienee aika ruveta leipomaan. Otin muutaman kuvan ja tilasin Pastorin kyydissä saassin keulabulbin. Eiköhän se tuosta ala kehkeytyä. Varsinkin kun työmatka suorastaan huutaa tällaista peliä ainakin kesäksi.
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 04 Touko 2017, 22:49
Kirjoittaja Härski
Jes! Tätä rojektia seuraan innolla...
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 05 Touko 2017, 08:05
Kirjoittaja vaaka
Tuosta on vaikka mihin, mutta reputinko ekan luokan matematiikan, vai onko kuvassa yli neljä rengasta?
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 05 Touko 2017, 08:10
Kirjoittaja Vilijami
Joo, tätä odotellaan innolla! Olen itse pohtinut pitkään, miten etukiekkojen 2 asteen ohjausnivelöinti on tarkoitus toteuttaa keveästi ja yksinkertaisesti. Mieleeni on tullut kaksi pythonkeulaa rinnakkain ja kampiakseli väliin, mutta ilman ohjausniveliä. Runkoputki joustaisi tuon kaks astetta ja siinä ois sitten keskityskin valmiina. Saiko tästä mitään tolkkua?
Piirrän äkkiä pikakuvan...
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 05 Touko 2017, 08:56
Kirjoittaja PW
vaaka kirjoitti:Tuosta on vaikka mihin, mutta reputinko ekan luokan matematiikan, vai onko kuvassa yli neljä rengasta?
Jigissä on kolme kiekkoa ja rakennettavassa pyörässä neljä = seitsemän yhteensä 
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 05 Touko 2017, 09:02
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:Joo, tätä odotellaan innolla! Olen itse pohtinut pitkään, miten etukiekkojen 2 asteen ohjausnivelöinti on tarkoitus toteuttaa keveästi ja yksinkertaisesti. Mieleeni on tullut kaksi pythonkeulaa rinnakkain ja kampiakseli väliin, mutta ilman ohjausniveliä. Runkoputki joustaisi tuon kaks astetta ja siinä ois sitten keskityskin valmiina. Saiko tästä mitään tolkkua?
Piirrän äkkiä pikakuvan...
Kuullostaa mahottomalta jos runkoa pitää taivuttaa ohjatessa? Runko kumiletkusta - vääntyilee vaikkei kääntäskään:? Jos raudasta ni ohjaustanko/vipu pitää olla pitkä ja järee:?
Kaksipäinen pyyttoni olis muuten hyvän kuulonen ratkasu, itselle ongelma kohta on kampiakselin nivelöinti, niin ett kääntyy:?
Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Lähetetty: 05 Touko 2017, 09:04
Kirjoittaja PW
Härski kirjoitti:Jes! Tätä rojektia seuraan innolla...
Tietysti miekin seuraan, tulossa taas jotain mullistavaa 