Sivu 3/6
Re: RE: Re: Loivakeula FWD
Lähetetty: 08 Maalis 2018, 21:05
Kirjoittaja Jarcco
jooseha kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Tuo olisi kyllä hieno systeemi. Sais etukiekon just siihen paikkaan johon haluaisin. Siinä ois vähän sorvarille töitä.
Eikä onnistu 406 kiekkoon, muuten kantapäät raapii maata. 

Et sä tuohon sorvia tarvitse. Etunavaksi 20mm läpiakselinapa levyjarrukiinnikkeellä (tai kahdella), haarukanpäihin laakeriyksiköt keskiölaakereiksi ja väliakseliksi takanapa. Toisioketju on helpointa laittaa molemmissa navoissa levyjarrukiinnikkeisiin, mutta jos sen laittaa väliakselilla pakan puoleiseen pinnalaippaan kiinnitettyyn rattaaseeen, sen saa ensiöketjun ja kiekon väliin parempaan suojaan. Kampien kiinnitys keskiöakselin päihin hitsattuihin JIS-kartioihin. Sorvin kanssa saa kyllä kompaktimman ja vapaarattaan toisioketjulle eli paremman.
Oikeastaan kummallista ettei tuollaista ole vielä täällä tehty. Aika monella meistä on kuitenkin sorvi käytettävissä.
Sopivia napoja löytyy jopa valmiina:
https://www.unicycle.com/nimbus-drift-t ... b-36-hole/
Olin jo kerran lähellä tilata tuollaisen ja yksipyöräisen haarukan. Tuollainen ylempänä kuvattu malli oli mielessä.
Luggarion -->?
Lähetetty: 08 Maalis 2018, 22:32
Kirjoittaja Vilijami
No niin näyttää. Tuo on vapaarattaalla varustettu, eli kotiin pääsis vaikka ketju katkeais matkalla 
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 09 Maalis 2018, 20:42
Kirjoittaja Vilijami
Ei siitä paljon isompi tuu 406 kiekoilla ja ne ois jo valmiina. Kuvassa on Luggarionin nykyinen remmipenkki kavennettuna 400mm leveäksi.
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 09 Maalis 2018, 22:35
Kirjoittaja jori
Nuo takapyörien nivelvarsien nivelten sijainti ja kulmikkuus tuo mieleen minun nojapyöräilyni alkuvaiheen ja Iskiaspyörän. Siinä noista kulmissa oli kiinni lankalenkit tai latan pätkät nivelvarren virassa toimien. Ohjausnivelen yläpäänä toimi 8 mm pultti. Ei ollut liikaa klappia ja toimi kevyesti, kun laakeroinnin tukiväli oli suuri. Minun pääni sommittelee tuohon sellaista ohjausta, vaikkei sillä mitään erityistä etua tässä saavutetakaan. 
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 10 Maalis 2018, 09:19
Kirjoittaja PW
Viljamin piirroksessa takarungot kääntyy sivukautta, olisko siinä järkee, ett ne taittusivat alakautta? Eli pysyisivät paikallaan, kuskin painon voimasta.
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 10 Maalis 2018, 09:44
Kirjoittaja jooseha
Sivukautta kääntyminen on varmasti harkittu ominaisuus, jotta pyörä olisi taitettuna kapeampi. Auki taitettuna takakiekot ovat selvästi taittoniveliä leveämmällä. Nipussa taas kapeammalla. Alakautta taittamalla tämä ei onnistu ilman erikoIsjärjestelyä.
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 10 Maalis 2018, 11:30
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:Minun pääni sommittelee tuohon sellaista ohjausta, vaikkei sillä mitään erityistä etua tässä saavutetakaan. 
Ehkä saavutettaisiinkin? Ohjausakselin kulman saisi 10-15 astetta pystympään, kuten haluaisin. Pitää piirellä vielä.
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 10 Maalis 2018, 11:35
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:jori kirjoitti:Minun pääni sommittelee tuohon sellaista ohjausta, vaikkei sillä mitään erityistä etua tässä saavutetakaan. 
Ehkä saavutettaisiinkin? Ohjausakselin kulman saisi 10-15 astetta pystympään, kuten haluaisin. Pitää piirellä vielä.
Katselin, että olit tehnyt vartavasten suurille kääntökulmille kykenevän rakenteen koukkaamall etuhaarukan ylös ja sieltä yhdellä putkella ohjauslaakerimuhvin kylkeen. Haarukan sivujen kiinnittäminen suoraan laakerimuhvin kylkiin raoittaa ohjauskulmaa.
Virtuaalinivelkään ei käänny 90 astetta puolelleen, vaan ehkä puolet siitä. 
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 10 Maalis 2018, 14:14
Kirjoittaja Jarcco
Tämä on kääntynyt niin kiinnostavaksi ettei meinaa malttaa odottaa seuraavaa versiota
Luulen saaneeni ideasta kiinni, kohtahan se nähdään. Omaan käyttöön voisi käydä Luggarion virtuaalinivel-ohjauksella ja 559- kokoisilla kiekoilla. Suurempaan rengaskokoon löytyy perusteitakin, mutta omalla kohdalla lähinnä se että olen kyllästynyt pieniin pyöriin...
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 11 Maalis 2018, 11:24
Kirjoittaja Vilijami
Eka versio virtuaalinivelöidystä. Tuossa on hyödynnetty olemassa oleva keula.
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 11 Maalis 2018, 13:23
Kirjoittaja Jarcco
Niveltankojen etummaiset nivelpisteet lienee jääneet piirtämättä näkyviin, vai ymmärsinkö idean väärin?
Noin muutoin tekisin samalla tavalla, ehkä loivemmalla virtuaalisella kulmalla kuitenkin, 50 - 55 astetta. Kaikissa nivelpisteissä pitänee olla pallonivelet.
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 11 Maalis 2018, 14:13
Kirjoittaja Vilijami
Ei ne jäänyt piirtämättä, vaan yläprojektiossa jäävät piiloon.
Muoks. Tarkistin tilanteen cadistä. Sivuprojektiossa alapään tapit olivat jääneet siirtämättä oikeaan kohtaan. Tarkkasilmäinen Jarcco hoksasi asian 
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 11 Maalis 2018, 17:51
Kirjoittaja Vilijami
Tarviiko virtuaaliohjauksessa kallistaa ohjausakselia ollenkaan? Mielestäni ei?
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 11 Maalis 2018, 18:12
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:Tarviiko virtuaaliohjauksessa kallistaa ohjausakselia ollenkaan? Mielestäni ei?
Tuota ei kokeilematta tiedä. Ainakin keulan takaosa liikkuu sivusuunnassa aika paljon. Taitaisi olla ahdasta jalkovälissä
Auttaisi jos nuo edelliset näkyisi myös käännettynä. Yleensä MBB- pyörissä mitä lähempänä ohjausakselilinja on lantiota, sen luontevampaa on kääntyminen.
Re: Luggarion --> ?
Lähetetty: 11 Maalis 2018, 18:29
Kirjoittaja Vilijami
Hoksasin että, jos alhaalla ja ylhäällä on virtuaalinivel, niin varret on oltava yhdistetty. Muutenhan se ei kanna. Samalla yksinkertaistin rakennetta.
Dropparit olisi houkutteleva laittaa haarukkaputkien yläpuolelle, mutta Jukka on kieltänyt. 