Sivu 3/7

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 30 Syys 2009, 14:48
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

osaako joku sanoa ulkoa että onko nuiden vaihteiden säädössä joku kikka?

Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole. Suurimman vaihteen löydät helposti kun jätät vaijerin niin löysälle että roikkuu rummun puoli päästä. Siitä kun lähdet kiristämään niin alkaa löytymään 2 vaihdetta ja vähän lisää niin on kaikki kolme. Aika tarkka on säätää just kohdilleen ja jos vipu on vanha tai vaijeri takertelee niin voi olla että keveimmällä pitää vivusta puristaa jotta raskainkin löytyy.

Jukka


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 30 Syys 2009, 21:34
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:

Aika tarkka on säätää just kohdilleen ja jos vipu on vanha tai vaijeri takertelee niin voi olla että keveimmällä pitää vivusta puristaa jotta raskainkin löytyy.

Jukka

ilmeisesti vaijeri niin sökö...
noh pitää tutkia.

Kurlauksen äänenlähde selvitetty ja korjattu.
Vasemmalle kääntyessä vetävärengas siirtyi väljän akselisovituksen vuoksi vasemmalle ja aiheutti ketjulinjassa liian ison muutoksen.
Tämän vuoksi ketju koitti karata hampailta.

Toinen työreissu ajettu ja havaintoja.

Tuo kikotin tuntuu menevän alamäet polkematta tosi sievästi, eli vauhti sinällään ei aiheuta vielä ongelmia.
Tasaisella polkiessa polkimienkierrosnopeuden noustassa yli "kriittisen" rajan alkaa kikotin heijaamaan.
Tällöin laitetta pitää ohjata kokoajan, se on ajettavissa kyllä mutta ei ole kovin leppoisaa.

Tuntuu jotta tuo epävakaus tulisi nimen omaan polkemisesta eikä niinkään ohjaus kulmasta/geometriasta.
Tähän pitäisi keksiä korjaava toimen pide jotta tästä voisi ottaa pitemäksi ajaksi kulkineen.

olisi kiva tietää jos täällä on joku kokeillut tuota takaohjausta että mikä on ollut se "raja" vauhti jolloin ongelmat alkavat.

toisaalta himottaisi tehdä leikkuu operaatio ja siirtää rengas eteen mutta koitan vielä malttaa kun tällä kuiten voi ajaa..

ps, kellotin työmatkani varsin, 13 minuuttia. 3,7km, noin...
samaan aika haitariin pystärin kanssa, ja kun ottaa huomioon että kikottimella tulee rullailtua aika lailla kun välitykset loppuu.


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 30 Syys 2009, 23:51
Kirjoittaja jori

Minua hämmästyttää, että se on noinkin hyvä ajettava. Haluaisin selvittää miksi.
Voisitko punnita pyöräpainot ja ottaa valokuvan suoraan sivulta, kuskin navan korkeudelta ja kohtalaisen kaukaa. Punnituksessa vaa'an korkuinen palikka muiden pyörien alle, vaaka punnittavan pyörän alle ja kaveri lukemaan vaakaa.

Jori


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 01 Loka 2009, 00:43
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jori kirjoitti:

Minua hämmästyttää, että se on noinkin hyvä ajettava. Haluaisin selvittää miksi.
Voisitko punnita pyöräpainot ja ottaa valokuvan suoraan sivulta, kuskin navan korkeudelta ja kohtalaisen kaukaa. Punnituksessa vaa'an korkuinen palikka muiden pyörien alle, vaaka punnittavan pyörän alle ja kaveri lukemaan vaakaa.

Jori

No pitää muistaa että tällä ei ole kovin moni lujaa ajanut joten osa ajo ominaisuuksista voi olla rakentajan mielikuvitusta.
Mutta ei tuo niin huono ole kuin mitä kaikki on antanut takaohjattavista ymmärtää.
Tänään viimeksi lueskelin vähemmän mairittelevia juttuja Sidewinderistä mutta emme anna sen häiritä.

ja tuossa on muutenkin jotain hassua tuossa ohjauksessa,
kun otat takarenkaasta kiinni ja nostat takapään ilmaan ja työnnät sitä eturenkaiden varassa niin rengas ei ole kovin halukas kääntymään.
Toisinsanoen renkaasta käännettäessä tarvitsee yllättävän paljon voimaa...

otan kuvat ja mitat jos pääsen huomenna sillä töihin niin siellä olisi sopiva puntari.


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 01 Loka 2009, 09:59
Kirjoittaja irakas
Mustasudenkorento kirjoitti:

olisi kiva tietää jos täällä on joku kokeillut tuota takaohjausta että mikä on ollut se "raja" vauhti jolloin ongelmat alkavat.

SH1:ssä ja SH2:ssa on takaohjaus. SH1:ssä http://farm3.static.flickr.com/2287/163 ... 8d03_o.jpg alkaa peräpää väpättämään n. 35 km/h:n nopeudessa ja SH2:ssa http://farm1.static.flickr.com/50/16430 ... 7406_o.jpg se alkaa huojumaan viimeistään 40 km/h:n nopeudessa.

Sakari


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 01 Loka 2009, 10:08
Kirjoittaja jviirret

Joutahan oli kaupallinen takaohjaus yritys 80-luvulla

Kuva

http://wannee.nl/hpv/abt/e-abd.htm

Siitä löytynee googlettamalla juttua enempikin...

Jukka


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 01 Loka 2009, 15:29
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Sakarin pyörissähän tuo ongelma tulee vasta kovinkin isoilla nopeuksilla.
Eli Sakarihan on onnistunut loistavasti.

Kuinka moni oikeasti jokapäiväisessä ajossa ajaa kolmirataisella noin kovaa?
Antaahan nuo Sakarin pyörät mielestäni faktaa siitä että takaohjauksesta voi saada toimivan joka päiväiseen ajoon.

no se on varmastikkin mielipide kysymys ja se mihin rajan kukainenkin vetää.

Joka tapauksessa vähän lisää inffoa kikottimesta.

Mittoja
Raideväli 61cm
Kokonaisleveys 70cm
Akseliväli 117cm
Kokonaispituus 205
Korkeus ilman kuskia 83cm
Penkintakareuna 30cm
Penkinetureuna 35cm
Poljinkeskiö 33cm

Painoja
Vasen etuakseli 46,6kg
Oikea etuakseli 47,2kg
Takarengas 28,2kg

Yhteensä 122kg
Pyörä noin 25-26kg
Kuski noin 96-97kg

Tänään ajellessa tein sellaisen havainnon että kikotin kampeaa polkiessa vasemmalle.
Oletan sen johtuvan siitä että ainoastaa oikea rengas vetää ja tämä aiheuttaa sitä niin sanottua heijaamista/voplaamista.
Ja tuon puoltamisen seurauksena ohjausta pitää "korjata" jolloin sitä itse toimii ohjauksenvaimentimena jatkuvasti.

Pitää yrittää jos saisi veistettyä vedon myös vasempaan renkaaseen, sain tänään 7vaihteisen navan joten sitä varten pitäisi tehdä kuitenkin muutoksia.

koitan illalla ottaa kuvan sivusta.


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 01 Loka 2009, 19:28
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Kuva

tuossa.

tuossa huomaa myös kuin karsean lähellä polkimet tällä hetkellä ovat.

toinen havainto ohjaukseen liittyen, kallistin toisesta eturenkaasta pyörää pitäen takarengasta ilmassa.
pyörää sai kallistaa melkein 45asteen kulmaan ennenkuin etu rengas alkoi omasta painostaan kääntyä.


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 01 Loka 2009, 19:33
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Mustasudenkorento kirjoitti:

Kuinka moni oikeasti jokapäiväisessä ajossa ajaa kolmirataisella noin kovaa?

Sakari asuu Vaajakoskella. Olen jossain sikäläisessä alamäessä tainnut rikkoa 70 km/h polkematta.


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 01 Loka 2009, 19:53
Kirjoittaja irakas
Teemu Kalvas kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Kuinka moni oikeasti jokapäiväisessä ajossa ajaa kolmirataisella noin kovaa?

Sakari asuu Vaajakoskella. Olen jossain sikäläisessä alamäessä tainnut rikkoa 70 km/h polkematta.

Niin, täällä ei paljon tasamaata ole. Ei ole mukavaa, jos ensin on hikipäin noussut mäen päälle ja alaslaskiessa joutuu jarrutteleen. Takaohjautuvillani joutuu alamäissä jatkuvasti olemaan varuillaan. Kaksipyöräisilläni voi lasketella täysillä eikä tarvitse pelätä, että nojakki rupeaa huojumaan. Kerran menin mukkelis makkelis SH2:lla, kun se rupesi heijaamaan laidasta laitaan, enkä ollut riittävästi varuillani. Ainoastaan varovainen vauhdin hidastaminen pelastaa tilanteen.

Niin, ja tarkentaakseni, nuo ilmoittamani nopeudet tarkoittivat siis alamäkinopeuksia!

Sakari


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 04 Loka 2009, 10:44
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Jännä sinällään että kuinka nuo 2 kääntyvällä takapyörällä olevatkin ovat epävakaita...

Liekkö nuita muita vakaita kovissa nopeuksissa kuin Thrust SSC ja muutama muu nopeusennätys ajoneuvo.
http://www.thrustssc.com/thrustssc/contents_frames.html

Mutta täytynee muistaa että Thrust SSC on vain 6 astetta kääntyvät takarenkaat. se miten niitä hallitaan on minulle vielä epäselvää.

No seuraava pakollinen projekti on kuitenkin polkimien siirtäminen kauemmaksi joka aiheuttaa taas painopisteen siirtymistä eteenpäin.
Se muuttuuko painopiste niin paljoa että se vaikuttaisi ohjaukseen jää nähtäväksi.

Sen jälkeen joko kate tai vetomuutos sitten välitys myös...
Lisäksi kuljetus kapasiteettia pitää kasvattaa joko tarakan tai laatikon muodossa, sekä penkkiä petrata.

Katselin myös Kempeleenkyläkaupasta hammasrattaita tuohon nexuksen 7 vaihteiseen mutta ilmeisesti takarattaita ei löydy niin isoa että napaa jyrsimättä mahtuisi paikoilleen.
navan pinnakehän halkaisia kun on 9,3cm ja isoimmassa rattaassa oli hampaanpohja 9cm...
mutta täytyy tutkia.

lisäksi olen alkanut hahmottelemaan Trizardin kaltaista 26/28 takasilla ja 20-28 etusella.
http://www.ransbikes.com/Trizard.htm


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 04 Loka 2009, 11:16
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

Jännä sinällään että kuinka nuo 2 kääntyvällä takapyörällä olevatkin ovat epävakaita...

Liekkö nuita muita vakaita kovissa nopeuksissa kuin Thrust SSC ja muutama muu nopeusennätys ajoneuvo.
http://www.thrustssc.com/thrustssc/contents_frames.html

Eiköhän nuo ole niinkuin pyörille nostettuja lentokoneita, joita ohjataankin kuin lentokoneita ja renkaat tulevat perässä niinkuin ostoskärryissä.

Jukka


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 04 Loka 2009, 12:45
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Thrust SSC:n stabiilius on hoidettu aerodynamiikan kautta. Ilmanvastusvoimat on ihan toisella planeetalla kuin pyöriin kohdistuvat.

Onhan se silti vähän yllättävää että siinä on takaohjaus. En ole kyl ihan varma mikä homman nimi oli. Niissä vanhoissa lentskareissa joissa oli takana kääntyvä pyörä oli sellainen ominaisuus, että takapyörä nousi siipien ansiosta nousukiidossa jo melko alhaisessa nopeudessa irti maasta, ja lakkasi osallistumasta ohjaukseen millään tavalla.

Jori voi selittää, miksi lentokoneen sivuperäsin ei aiheuta samanlaista oskillaatiota kuin ohjaava takapyörä. Oma selitykseni saisi luultavasti arvosanan nolla.


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 05 Loka 2009, 12:10
Kirjoittaja jori
Teemu Kalvas kirjoitti:

Jori voi selittää, miksi lentokoneen sivuperäsin ei aiheuta samanlaista oskillaatiota kuin ohjaava takapyörä.

Ilmassa lentokoneen painopiste on sen nostovoimakeskipisteen etupuolella. Peräsin, siis vaikka on takana, toimii lentokoneessa stabiiliin suuntaan, eli nostaa painopistettä kaarteeseen päin. Maakiidossa painopiste täytyy tietysti olla pyörien välissä, eli etupyörät ovat painopisteen etupuolella, mutta vain vähän ja korkeusvakaajan aerodynaamisista voimista kaarteessa kehittämä momentti pitkän peräpuomin päässä nousee nopeammin kaarteen kiristyessä, kuin painopisteen ja etupyörien etäisyydestä muodostuva kaarrekiityvyysmomentti.
Ihan hiljaisessa vauhdissa tuo aerodynaaminen stabilointiominaisuus menetetään, joten maassa hiljaisessa vauhdissa kannuspyöräohjauksinen lentokonekin on epästabiili. Liekö se sitten syynä, että nykyaikaisissa lentokoneissa on yleisesti ottaen aina nokkapyöräohjaus rullailua varten.

Jori


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 06 Loka 2009, 19:33
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jori kirjoitti:

Minua hämmästyttää, että se on noinkin hyvä ajettava. Haluaisin selvittää miksi.
Voisitko punnita pyöräpainot ja ottaa valokuvan suoraan sivulta, kuskin navan korkeudelta ja kohtalaisen kaukaa. Punnituksessa vaa'an korkuinen palikka muiden pyörien alle, vaaka punnittavan pyörän alle ja kaveri lukemaan vaakaa.

Jori

Avasiko nuo mitat ja kuvat mitään uutta vai luotammako siihen että kyseessä on ajajan ylivilkas mielikuvitus ja satunaisen rakentelijan vahinko? :wink:

jviirret kirjoitti:

Eiköhän nuo ole niinkuin pyörille nostettuja lentokoneita, joita ohjataankin kuin lentokoneita ja renkaat tulevat perässä niinkuin ostoskärryissä.

Jukka

Ei nyt kai ihan nuinkaan, nuo on ymmärtääkseni FIA n alaisa luokkia joissa ajavat niin ohjaaminen on "kielletty" muilla paitsi renkailla.
ja kun katselee ilma kuvia ajetusta reitistä niin joutuvat näköjään ohjailemaan jonni verran että pysyvät halutulla linjalla.