Sivu 21/29

Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 22:44
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

No siin ei kauaa nokka tuhissu :D eiköhän se tuolla ratkennu, toivotaan.

Petri

Niin se on! Kun ei istu telkkarin ääressä sohvaperunana, voi heti toteuttaa sen, mikä mielessä pyörii päällimmäisenä! :D

Laitan aamulla pultit paikoilleen ja lähden koeajoon. :mrgreen:

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 22:56
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Mitä putkea tuo runko olikaan ja kuinka leveä ? Yritin ettiä mutt on niin pitkä ketju ettei jaksa tavata kaikkee. Onko muuten nuo polkimien liukulaakerit toiminu hyvin ?

Petri

Runko on 20 x 40 x 1,5 mm:n putkea. Rungon sisäleveys on kampiakselin kohdlta 520 mm.

Kyllä tuntuu, että toistaiseksi liukulaakerit toimivat ihan hyvin. Aika näyttää pitääkö laittaa uusi kampiakseli ja kuulalaakerit polkimiin.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 20 Touko 2012, 23:08
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:

Jos haluat tuosta tukevan niin laita siihen toinen pukkilaakeri siihen vanhaan kohtaan lisäksi. Silloin saat lukittua sen tukevammin siihen kiini ja poljettaessa se ei pääse myötäilemään .

Kun kampiakseli ei ole aivan priimasuora, eppäilen, että toinen laakeri rupeaisi ahisteleen. :roll:

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 19 Kesä 2012, 17:28
Kirjoittaja irakas

Sain SH18:n sähkölaitteet Kuetronilta, jossa ne oli korjattavana. Varsinainen vika oli moottorilta lähtevässä johdossa, jossa monen pyörän uudelleen asennuksen vuoksi oli johdon eriste vaurioitunut ja oli syntynyt kosketus runkoon. Kannattaa olla mahdollisimman varovainen tuon johdon kanssa asennettaessa napamoottorilla varustettua pyörää paikalleen.

Olen aikaisemmin käyttänyt kolmea poljintunnistinmagneettia, mutta yhdellä tuntuu toimivan paremmin. Akkukin kestää kauemmin, kun moottori käynnistyy vasta, kun siinä on kierroksia.

Käytän hankkimiani kertopuusoiroja aurauskulmia trimmatessa. Niillä saa myös hyvin etupyörän takapyörien keskilinjaan.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 10:34
Kirjoittaja jori

Mainio apuneuvo nuo puut aurauskulmien säätöön. :D
Näytät käyttävän kahta puristinta kiekkoa kohti. Otatko paineet vähemmäksi renkaista, jotta puristimien kiristys ei vaikuta mittaustulokseen. Keskeltä yhdellä puristimella pinnojen välista kiinnittäen vaikutus on vähäisempi. Laskemalla paineet renkaista niin, että soiro tukee vanteen reunaan, istuu linjari varmasti kiekon suuntaisesti. Kun tuo kiekkojensuuntaisuus on kunnossa, antaa mittausmenetelmäsi 5-kertaisen tarkkuuden mittauksille, jolloin täytyy tietenkin muistaa, että päästäkseen 1 mm aurauksen suositusarvoon, pitää soiron päästä mitaten olla 5-6 mm aurausta. Toisaalta, sinähän olet itse se henkilö, joka ne suositusarvot SH-pyöriin määrittelee. :D


Re: SH18

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 13:09
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Mainio apuneuvo nuo puut aurauskulmien säätöön. :D
Näytät käyttävän kahta puristinta kiekkoa kohti. Otatko paineet vähemmäksi renkaista, jotta puristimien kiristys ei vaikuta mittaustulokseen. Keskeltä yhdellä puristimella pinnojen välista kiinnittäen vaikutus on vähäisempi. Laskemalla paineet renkaista niin, että soiro tukee vanteen reunaan, istuu linjari varmasti kiekon suuntaisesti. Kun tuo kiekkojensuuntaisuus on kunnossa, antaa mittausmenetelmäsi 5-kertaisen tarkkuuden mittauksille, jolloin täytyy tietenkin muistaa, että päästäkseen 1 mm aurauksen suositusarvoon, pitää soiron päästä mitaten olla 5-6 mm aurausta. Toisaalta, sinähän olet itse se henkilö, joka ne suositusarvot SH-pyöriin määrittelee. :D

Joo, kyllä renkaista pudotin paineet, että soirot painuvat kiinni vanteisiin.

Olen todennut takapyörien harituksen hyväksi silloin, kun akselin korkeudelta mitattuna ovat pyörien etureunojen etäisyys n. 5 mm pienempi kuin takareunojen etäisyys.

Kun olin trimmannut pyörien harituksen ja suhteen etupyörään kohdalleen, tuli yllättävä ongelma V-jarrujen kanssa. Pyörät kääntyivät haarukkoihin nähden sen verran paljon, että jarrupaloihin liittyvät kierteet eivät riittänetkään. Joudun hitsaamaan niihin jatkopalat.

Olenkohan jo aikaisemmin jossain vaiheessa maininnut, että E-Spin-napamoottori tuntuu toimivan selvästi terhakammin 20" vanteessa kuin 26" vanteessa. Varmaankin siitä syystä, että moottorissa on silloin kierroksia enemmän. :)

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 23:11
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Olen todennut takapyörien harituksen hyväksi silloin, kun akselin korkeudelta mitattuna ovat pyörien etureunojen etäisyys n. 5 mm pienempi kuin takareunojen etäisyys.

Käytätkö noita samoja soiroja jiginä, kun teet uusia pyöriä.
Varmaankin tarkoitat sanoa aurausta tuossa edellä.
Edessä kapeammalla kuin takana = Aurausta
Edessä leveämmällä kuin takana = Haritusta
Vai harittavatko silmäni jo ennen juhannusta. :mrgreen:


Re: SH18

Lähetetty: 21 Kesä 2012, 07:41
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Olen todennut takapyörien harituksen hyväksi silloin, kun akselin korkeudelta mitattuna ovat pyörien etureunojen etäisyys n. 5 mm pienempi kuin takareunojen etäisyys.

Käytätkö noita samoja soiroja jiginä, kun teet uusia pyöriä.
Varmaankin tarkoitat sanoa aurausta tuossa edellä.
Edessä kapeammalla kuin takana = Aurausta
Edessä leveämmällä kuin takana = Haritusta
Vai harittavatko silmäni jo ennen juhannusta. :mrgreen:

Eivät harita, vaan minä sekoilin. Olisi tosiaan pitänyt takapyörien kohdalla puhua aurauksesta eikä harituksesta. :oops:

Joo, hankin soirot alunperin SH19:n jigiä varten kuten kuvassa näkyy. Käytän soiroja nykyään aina, kun asennan pyöriä paikalleen. Koko toimivuus kertopuusoirojen käytössä perustuu siihen, että ne ovat suoria. Umpipuiset ovat säännöllisesti jonkin verran kieroja.

Sakari

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 21 Kesä 2012, 21:15
Kirjoittaja irakas
Etuboksisuunnitelma.png
Etuboksisuunnitelma.png (755.48 KiB) Katsottu 2713 kertaa
21062012 SH18.2 painokokeilu.jpg
21062012 SH18.2 painokokeilu.jpg (128.36 KiB) Katsottu 2713 kertaa

Olen tehnyt n. 20 km:n kruisailuja SH18:lla sekä koppa päällä että poissa ja täytyy sanoa, että, jos keli on hyvä, on ajelu ilman koppaa paljon mukavampaa. Pehmeimmilla renkailla on koppa suht. hiljainen, mutta jos rengaspaineet ovat 6 barin luokkaa on melu kuitenkin melkoinen, kun ei ole jousitusta. Uusi yllättävä piirre on tullut koppa päällä ajellessa kannen päältä keräytyvä ilmavirta kasvoille, joka varsinkin vastatuulessa on voimakas. Kupu auttaisi siihenkin.

SH18 ongelmana on tavaratilojen pienuus, kun en meidän talossa olevan tavarahissin koon vuoksi voinut peräkonttia tehdä isommaksi. Tänään cruisaillessa tuli mieleen, että mitä, jos laittaisi etupyörän päälle ylläolevan kuvan mukaisen virtaviivaisen kontin. Hetihän siinä tulee mieleen menee, että huteraksi menee.

Asensin ohjausakseliin ohjaustangon ja siihen kiinni vakiokorin ja siihen 12 kg rautaa, ja kumma kyllä, ei puhettakaan kaatumisvaarasta kaarteessa niinkuin pelkäsin. Kun ohjausakselin etupuolella oleva kuorma kääntyy etupyörän mukaan, siirtyy painopiste kohti sisäkaarretta ja kaatumisvaara pienenee. Ohjaus on jonkin verran jäykempi ja sauvoista täytyy pitää tiukemmin kiinni.

Täytyy vielä kokeilla miten käy, jos kuorma ei käänny etupyörän mukana.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 21 Kesä 2012, 21:54
Kirjoittaja PW

Mie oon sitä mieltä ett tätä pyörämallia ei hevin saa kaatumaan. Pitäs tehdä se purje tuohon omaan niin vois kokeilla kaatumisherkyyttä tosissaan ja miten paljon tuulta kestää :wink:
Siullahan on sakari se purjekanootti, minkä kokonen se purje on ? Mikä korkunen masto ?

Petri


Re: SH18

Lähetetty: 22 Kesä 2012, 22:51
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Mie oon sitä mieltä ett tätä pyörämallia ei hevin saa kaatumaan. Pitäs tehdä se purje tuohon omaan niin vois kokeilla kaatumisherkyyttä tosissaan ja miten paljon tuulta kestää :wink:
Siullahan on sakari se purjekanootti, minkä kokonen se purje on ? Mikä korkunen masto ?

Petri

Purje on n. 1,5 m2 ja masto on reilut 3 m. Täytyisi olla suola-aavikko enenkuin rupeaisin sellaista asentamaan SH18:aan.

Tänään juhannuscruisailulla jouduin pysähtymään mäkeen ja liikkeelle taas lähtiessä oli liian suuri vaihe päällä ja kovasti ponnistaessa kävi sitten niin, että kampiakseli meni poikki. Olisi alun pitäen pitänyt laittaa pitempi pätkä tuota keskiön akselia kampiakselin sisään. :oops:

Tuollaisessa tilanteessa ei sähkömoottorista ole mitään apua, jos ja kun se on asennettu niin, että moottori käynnistyy vasta vauhdissa.

Aion siirtää sähkölaitteet SH19:ään ja siitä tuleekin aikamoinen menijä, kun siinä on jo 63 vaihdetta asennettuna. :mrgreen:

Sakari

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 23 Kesä 2012, 08:23
Kirjoittaja jviirret

Nyt tuli arvokasta tietoa, ei ole siis yhtään ylimitoitettua laittaa kampiin tuota 20x2,5 hydrauliputkea, kun 20x2 ei kestä. Tulee tuossa toki suurempi rasitus kuin mun kinnerissä vastaavassa kohti, laakeri on kammista kauempana. Aiemminkinhan se oli jo taipuillut kun ketju ei pysynyt etuhammasrattaalla.

irakas kirjoitti:

Kävin tänään Dunlop Hiflexissä. Varastossa ei ollut 20x2,5 mm:n putkea, mutta 20x2 mm:n putkea oli. Ostin metrin pätkän sitä, mutta eipä se käynytkään, kun sisämitaltaan 20 mm:n laakeri ei mennytkään putkeen. :twisted:

Ostin jo aikaisemmin 20x2 mm:n mustaa putkea Kuusakoskelta, josta sitä sattui jostain ylijäämästä löytymään, mutta ei siihenkään mennyt tuo 20 mm:n laakeri.

En kyllä tiedä mikä tuon mun käyttämän putken virallinen myyntinimi on, 20x2 vai 20x2,5, mutta 15mm reikä siinä on. Käytitkö tuossa katkenneessa kohdassa hydrauliikka putkea vai tuota kuusankosken putkea?

Jukka


Re: SH18

Lähetetty: 23 Kesä 2012, 08:58
Kirjoittaja Nojanalle

Tuohan on revennyt aika moisella voimalla ja aika läheltä laakerin antamaa tukipistettä. Kylläkannattaisi harkita laittaa tähän vähän järempää ainetta jatkossa. Tuo hytraaliikkaputki kyllä kestää paineita , juuri sen takia että aine on kimmoisaa. Mutta vääntöä en sen kyllä usko kestävän pehmeytensä takia.
Kannattas harkita koko kampirakenteen muuttamista. Itse kyllä rakentaisin tuon niin että siihen saisi kolme laakeri tukipistettä. Yrittäisin saada minimoitua noiden kampien joustoliikkeet minimiin. :lol:


Re: SH18

Lähetetty: 23 Kesä 2012, 12:07
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Tuo hytraaliikkaputki kyllä kestää paineita , juuri sen takia että aine on kimmoisaa. Mutta vääntöä en sen kyllä usko kestävän pehmeytensä takia.

Kyllähän asitä asennuksissa väänellään vaikka minkälaisille mutkille ja kestää silti.

Jukka


Re: SH18

Lähetetty: 23 Kesä 2012, 12:16
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Nyt tuli arvokasta tietoa, ei ole siis yhtään ylimitoitettua laittaa kampiin tuota 20x2,5 hydrauliputkea, kun 20x2 ei kestä. Tulee tuossa toki suurempi rasitus kuin mun kinnerissä vastaavassa kohti, laakeri on kammista kauempana. Aiemminkinhan se oli jo taipuillut kun ketju ei pysynyt etuhammasrattaalla.

irakas kirjoitti:

Kävin tänään Dunlop Hiflexissä. Varastossa ei ollut 20x2,5 mm:n putkea, mutta 20x2 mm:n putkea oli. Ostin metrin pätkän sitä, mutta eipä se käynytkään, kun sisämitaltaan 20 mm:n laakeri ei mennytkään putkeen. :twisted:

Ostin jo aikaisemmin 20x2 mm:n mustaa putkea Kuusakoskelta, josta sitä sattui jostain ylijäämästä löytymään, mutta ei siihenkään mennyt tuo 20 mm:n laakeri.

En kyllä tiedä mikä tuon mun käyttämän putken virallinen myyntinimi on, 20x2 vai 20x2,5, mutta 15mm reikä siinä on. Käytitkö tuossa katkenneessa kohdassa hydrauliikka putkea vai tuota kuusankosken putkea?

Jukka

Taitaa olla niin, että valittu hydrauliikkaputki 20 x 2 mm, jota olen käyttänyt kampiakselissa koko matkalla hiomalla tarvittavista paikoista, voi olla sittenkin riittävän vahvaa. Kun nyt tarkemmin olen tutkinut asiaa, huomasin, että murtumakohdassa on hitsaus. Jatkoin silloin aikanaan kampiakselia, kun se osoittautui liian lyhyeksi. Jo kuvastakin asian voisi päätellä, kun murtuman reuna on rosoinen. Olisi ehdottomasti pitänyt kampiakselin päähän työnnetty keskiöakseli ulottua hitsauksen alle ja ohi. Se miksi en niin tehnyt johtui puhtaasta laiskuudesta. Kampikeskiön akseli oli pitänyt sorvata sopivan kokoiseksi, että se oli mahtunut tarpeeksi pitkälle kampiakseliputken sisään. Tämä temppu täytyy tehdä ensi töiksi, kun kansalaisopisto alkaa.

Muuten aika jännästi kampiakseli varoitteli napsahtaen joka kierroksella tietyssä kohtaa ennenkuin meni poikki. Ihmettelin mikä ihme siellä napsaa. :roll:

Sakari