Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Näyttää että tuossa ei ole enää etupään jättö kohdillaan?
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Näyttää että tuossa ei ole enää etupään jättö kohdillaan?
Jukka
Heitetäänpäs lisää löylyä ideakiukaalle:
mhelander kirjoitti:Tuossa on kaksi iskaria, erillisjousitus eteen ja taakse mutta iskarien yläpäät on kiinnitetty siten että jousto vaikuttaa molempiin päihin. Tavoitteena on saada herkempää liikettä keinuvaan liikkeeseen ja normaalia vaimennusta sitten kun pelkästään toinen pää ottaa joustoa.
Keulassa on vielä erillinen vipuvarsi jarrusatulalle jolloin joustoliikkeen mukaan virtuaalinen jättö muuttuu ja näin estää keulan nyökkäämisen.
Mitä jos tuossa yllä olevassa olisi Kilon keula :
Ilman jousi/iskaria, ja haarukan alaputkien liike siirrettäisiin vivustolla tuosta takimmaisesta nivelen pultista runkoon. Varmaan käyttäen samanlaisia niveliä kuin mulla on ohjauksessa, välissä runkoon nivelöity liikesuunnan muuttava kolmio kuten mun takajousituksessa. Etujousituksen ilmaiskari kiinni runkoon ja sitä työntämään tuolla vivustolla.
Vielä pitäisi keksiä miten tuon etu- ja takajousituksen yhdistämisen saisi aikaiseksi. Käytännössä tarkoittaa että takaiskaria ei kiinnitettäisi runkoon vaan siitä tulisi muuttuva johon etujousituksen liike vaikuttaa.
Tätä jatkojalostusta on tullut pohdittua samalla kun laitteeseen kelaan lisää kilsoja sisään... Ja sitten BROL:saa on GizMag:n juttu jossa esitellään sikakallis Troytec:n ratkaisu jossa takajousituksen avulla on saatu rungosta modulaarinen alusta rakentaa erilaisia nojakkeja.
Kun takakeinun nivel on penkin alla kutsuvat laitetta täysjousitetuksi... joka laitto ajatukset laukkaamaan tuon oman etäohjatun rungon rakenteesta.
Nimittäin pohtimalla huolellisesti etäohjauksen emäputken paikka ja sen kulma, sekä miten takajousituksen nivelkolmio kiinnitetään, saisi samasta rungosta pitkällä joistokeulalla, suoralla tangolla etäohjauksineen ja pystymmällä penkin kulmalla nykyistä vastaavan maasturin.
Vaihtamalla joustohaarukka etäohjauksen emäputkeen tulevaan 29er hiilarihaarukkaan ja tiller-ohjaustankojärjestelyyn, nostamalla hieman perää samalla lyhentäen joustovaraa ja kallistamalla penkkiä taaksepäin tulisi laitteesta MP:n kaltainen mutta "täysjousitettu" maatiekiitäjä kapeilla korkeapainerenkailla.
Kiekkoina edelleen 26" edessä ja 622-kokoinen takana, levyjarruilla. Tai sitten maantiepyörän hiilarikeula vannejarrulla ja molemmat 622-kiekkoja jos oikein tosi kovaa pitää päästä.
Ja jos pysytään noissa eripari kiekoissa ja duunaa tommosen kovan laukun matkustusta varten sais sekä maasto- että maantienojakin messiin ottamalla kahdet gummit, pakat, haarukat ja ohjauslaitteet vaijereineen. Hmm...
Kävin kirjaamassa eilen ylös strategiset mitat jotta pääsee tässä kunhan jaksaa ja kerkeää suunnittelemaan seuraavan kierroksen runkokittejä. Vois vielä mitata MP:n kans kun aika lähelle sitä on tarkoitus suunnitella se ei-etäohjattu etuhaarukointi.
Duunasin eilen sitten paikalleen lyhythäkkisen SRAM X.9 Type2 -takavaihtajan joka jo tovin on odotellut tuossa. Keskihäkkisestä kun alkoi kaatuilun tms takia se 9-vaihteisen vaatima laajennuspalikka romahtamaan niin oli aika tehdä sille kuitenkin jotakin. Ja tämä jo sisäänajettu siirtynee lowraceriin jossa kytkimellisestä vaihtajasta on varmasti hyötyä paluuketjun hölskymisen hillitsemisessä.
Penkkiä kun korjasin niin sekoitin kuppiin ylijäämäepoksiin silppuna hiilikuitusuikaleita ja siitä tuli kuivuttuaan lähes täysin mustaa ja toivottavasti vähän tukevampaa materiaalia. Rälläköin siitä sopivan palikan ohuella laikalla suurin piirtein muotoon ja poraviilalla sitten viimeistelin. Tähän en tehnyt kevennysreikiä lainkaan ja hiukka eri tavalla rautalangalla vaijerin pitosilmukan alta kiinni ja väliin tälläkin kertaa kuumaliimaa.
Samalla heivasin takakiekkoon 11-34 9-lehtisen pakan. Hyvin tuntui pelittävän tallissa mutta ketjussa on yksi lenkkipari liikaa mittaa ja senkin takia ei jaksa kiristää 25-piikkisellä ketjurattaalla pienemmillä rissoilla. Mutta tarkoitushan on kokeilla 1x9 ratkaisua pärjäiskö sillä ja miten hyvin. Tässähän skaala on suurin piirtein sama kuin 34/25 + 11-28 pakalla kun edessä on vain 34-piikkinen, hypyt on vaan harvempia.
Kyllähän tuolla ainakin aamulla ajeli ketunlenkkiä töihin... Lyhennän vasta sitten ketjua kun olen ratkaisuun tyytyväinen eli kunhan lumettomalla ja jäättömällä pääsee maastoon ajamaan.
mhelander kirjoitti:Kävin kirjaamassa eilen ylös strategiset mitat jotta pääsee tässä kunhan jaksaa ja kerkeää suunnittelemaan seuraavan kierroksen runkokittejä. Vois vielä mitata MP:n kans kun aika lähelle sitä on tarkoitus suunnitella se ei-etäohjattu etuhaarukointi.
Tuossa yritelly kaivella rakennusmateriaaleja uudelle rungolle...
CrMo-putkea en ole keksinyt mistään muualta katella kuin Aircraft Spruce:n EU-kaupasta. Jos tekis päärungon keskiöstä takahaarukan niveleen tai ihan kokonaan 1-3/4" putkesta jossa 0.049" seinämävahvuus. Painaa 0.890 paunaa jalalle... prkl imperialistit, tuohan on 44.5mm:n putkea 1.2mm:n seinämällä ja painaa 1.32 kg/m.
Sitten etäohjauksen tekisin kierteettömällä 1-1/8" ohjainlaakeristolla johon sopiva putki on samalla seinämävahvuudella 0.84 kg/m.
Takahaarukka sitten... ei tullu mitattua millasta putkea se nyt on mutta jos vaikka tekisi 1-1/4" ja sama seinämävahvuus eli 31.8mm/1.2mm painoltaan 0.94 kg/m. Jäykisteeksi väliin vaikkapa 1-3/4" putkesta litistämällä kuten nytkin on niin tulee vähän lisää vääntöjäykkyyttä. Nivel pitää miettiä uusiksi, kasettikeskiötä ei enää tule. Jotenkin viehättää tehdä (etu-) napojen tyyliin ontolla akselilla ja suojatuilla konelaakereilla mutta rakenne on vielä vähän auki... tuo ontto putki haarukkaan kiinni klemmarilla tms niin jälleen lisää vääntöjäykkyyttä, sitä tavoittelin myös tuolla nykyisellä nelikanttikeskiön kiinnityksellä.
Takajousituksen nivelet mietin uusiksi niin että voimakolmioiden runkoon kiinnitykseen tulee laakerit rungon puolelle ja kaksi eri joustovarat ja jäykkyydet tarjoavaa kiinnitysvaihtoehtoa. Muuten osat ja niiden kiinnitykset pysyvät samana.
Penkin, takaiskarin ja vetopuolen taittopyörän kiinnitysrakenteet vielä mietinnässä... penkille pitää saada 5-10 cm säätövaraa vaakatasossa ja penkille mahdollisuus pistää enemmän selälleen.
Saatan päätyä tilaamaan CrMo-keskiömuhvin ja emäputket vaikkapa Nova Cycles Supply:ltä tai Ceeway:lta. Tarkoitus on laittaa normaalille kierteettömälle 1-1/8" ohjainlaakeroinnille tuo etäohjauksen emäputki ja joustokeulalle sitten tapered 1-1/8" :: 1-1/2" emäputki. Siihen sitten joko sellainen ohjainlaakeri joka kelpaa sekä 1-1/8" että tapered-keulalle, tai normaali tapered-malli, ja sen alle omatekonen klemmarilla ohjainputkeen kiinnittyvä varsi etäohjauksen nivelelle (jossa normaalille 1.5" alalaakerille sovitusholkki).
Etäohjaukseen tulee kierretangon tilalle 7/16" eli 11.1/1.2 mm 0.15 kg/m CrMo-putkea, sisään pätkät ruostumatonta M8-kierretankoa ja samanlaiset nivelet päihin kuin nyt.
Hajattelu jatkuu... ja pitää vähän laskeskella mitä noin teoreettisesti tulis painoa tuolle rautamäärälle.
http://www.columbustubi.com/ita/4_4_1.htm Laita tänne kysely.
mhelander kirjoitti:CrMo-putkea en ole keksinyt mistään muualta katella kuin Aircraft Spruce:n EU-kaupasta.
http://www.arigoteknik.se/english.htm
Noilta voi kysyä kans. Jos sattuu olemaan agentti sielläpäin niin onnistunee. Postitse ei taannoin tullunna mittään.
Nojanalle kirjoitti:http://www.columbustubi.com/ita/4_4_1.htm Laita tänne kysely.
Kattelin näitä Columbus:n tubeksia jo aikaisemmin mutta kun ovat kaikki nimen omaan pystärirunkojen rakenteluun tehtyjä ja vyöhykeohennettuja niin eivät oikein sovi nojakin rungon rakenteluun.
Edit: ehkä nuo runkoputket ei sellaisenaan käy mutta muuten luotto on kova tuotteisiinsa, ajoinhan Columbus SPX ja SLX-runkoisilla Rossin-kilpureilla yli satatonnia 90-luvulla, ja kummallakin oli alla vähintään saman verran kisakuskin ajoja. Nuo emäputket ainakin kiinnostaa, pitää vähän kysellä olisko saatavilla ohi kataloogin myös ohentamatonta ohuehkoa ylikokoista putkea...
Voishan niiltä kysyä josko saisi suoraa pötköä jotain isoa putkea.
Niitä painoja, pelkistä putkista seuraa:
mhelander kirjoitti:Jos tekis päärungon keskiöstä takahaarukan niveleen tai ihan kokonaan 1-3/4" putkesta jossa 0.049" seinämävahvuus. Painaa 0.890 paunaa jalalle... prkl imperialistit, tuohan on 44.5mm:n putkea 1.2mm:n seinämällä ja painaa 1.32 kg/m.
Sitten etäohjauksen tekisin kierteettömällä 1-1/8" ohjainlaakeristolla johon sopiva putki on samalla seinämävahvuudella 0.84 kg/m.
Takahaarukka sitten... ei tullu mitattua millasta putkea se nyt on mutta jos vaikka tekisi 1-1/4" ja sama seinämävahvuus eli 31.8mm/1.2mm painoltaan 0.94 kg/m. Jäykisteeksi väliin vaikkapa 1-3/4" putkesta litistämällä kuten nytkin on niin tulee vähän lisää vääntöjäykkyyttä.
Päärunko 1.32 kg (+ kaksi emäputkea tuettuna, keskiömuhvi ja takahaarukan nivelen rakenteet yms)
Takahaarukka 1.01 + 0.13 = 1.14 kg (+ korvakot ja nivelen rakenteet)
mhelander kirjoitti:Tarkoitus on laittaa normaalille kierteettömälle 1-1/8" ohjainlaakeroinnille tuo etäohjauksen emäputki ja joustokeulalle sitten tapered 1-1/8" :: 1-1/2" emäputki. Siihen sitten joko sellainen ohjainlaakeri joka kelpaa sekä 1-1/8" että tapered-keulalle, tai normaali tapered-malli, ja sen alle omatekonen klemmarilla ohjainputkeen kiinnittyvä varsi etäohjauksen nivelelle (jossa normaalille 1.5" alalaakerille sovitusholkki).
Keskiömuhvi 0.1 kg, emäputket á 20 cm 0.75 kg.
Yhteensä about 3.31 kg.
mhelander kirjoitti:Etäohjaukseen tulee kierretangon tilalle 7/16" eli 11.1/1.2 mm 0.15 kg/m CrMo-putkea, sisään pätkät ruostumatonta M8-kierretankoa ja samanlaiset nivelet päihin kuin nyt.
Hajattelu jatkuu... ja pitää vähän laskeskella mitä noin teoreettisesti tulis painoa tuolle rautamäärälle.
Tästä tulis suurin piirtein 0.55 kg stemmistä ja 0.04 kg tangosta eli yhteensä 0.6 kg.
Putkiosat siis tekisivät noin 3.9 kg ilman hitsisaumoja, tukivahvikkeita ja takajousituksen sekä penkin tuentaa. Sisältää kuitenkin kaikki suurimmat rakenteet etäohjausta ja stemmiä myöten.
Tässä vielä nykyinen runko maalauksen jälkeen punnittuna:
3.10 kg - päärunko
1.95 kg - takahaarukka
1.75 kg - stemmi täydellisenä + kahvat + vaijerit + Hayes etunestejarru
0.60 kg - etäohjaus täydellisenä (+ohjainlaakeri + välitystanko + nippelit)
Ja mitä puuttuu:
0.65 kg - penkin takatuki
1.00 kg - omavalmiste hiilikuitu+kevlar penkki + niskatuki + pehmusteet
1.25 kg - takajousitus 170mm täydellisenä (ilmaiskari, vipukolmio, neliökeskiö nivel, nippelit)
Vaikuttais siltä että laadukkaalla putkimateriaalilla saattaisi vekottimesta tulla vähän keposempi... jäykempi ainakin pitäisi saada erityisesti takahaarukasta.
Fillarifoorumin DIY-teräsrunko rakentajat ehdottivat 44-millistä emäputkea johon tämmösiä laakereita:
Toki joltakin muulta valmistajalta ettei iske perikato heti kättelyssä... ja ei tarvi kovajuottaa mitään holkkeja putkien sisään, vielä parempi.
Tuota mie yritin selittää , Stern 5 projektissani.
Rahdit näyttää olevan aika kovia noilla putkitoimittajilla. Vois olla fiksua tilata porukalla ja pistää matkahuollolla sitten sopivina pätkinä Suomen sisällä.
Joku sanoi muistaakseni joskus että myös Ruukiltakin saa tilattua laatuputkea, mutta pitää tilata sitten ainakin nipullinen. Vähän tietty riippuu sen nipun hinnasta että kannattaisiko jonkun ostaa sadan vuoden putket suomen DIY nojapyöräprojekteihin. Niin ja sitten pitäs valita se putkikoko...
Täälläkin on aiemmin mainittu firma http://www.virtalaracing.com/crmo-turvakaariputket. Mainostavat että loppuvarasto myydään edullisesti..
Jarcco kirjoitti:Täälläkin on aiemmin mainittu firma http://www.virtalaracing.com/crmo-turvakaariputket. Mainostavat että loppuvarasto myydään edullisesti..
Vähän on ohutta putkea ja paksulla seinämällä. En kyllä sanois 20+ € / m kovin edulliseksikaan...
Taitaa mennä tilaus hurreihin tai saksan lentokonekauppaan.
44mm:n putkea saa kuulemma Totem Bikes kaupasta ja hinta näyttää olevan 42.70 € metri + toimituskulut. Reaming-työkalulle tulee hintaa, saa nähdä kehtaako hommata vai tunkkaako jollakin muulla järjestelyllä sisämitan kohdilleen ja putken päät suoraksi hitsailujen jälkeen.