Sivu 22/29

Re: SH18

Lähetetty: 25 Kesä 2012, 20:13
Kirjoittaja PW

Tuosta melusta, onko siulle Sakari selvinny mistä se tulee ja voiko sitä miten vähentää ?
Mie laitoin omaan kolmipyörään tuon kauppakassikorin taakse, jossa ei oo näkökentän tiellä.

Petri


Re: SH18

Lähetetty: 25 Kesä 2012, 22:43
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Tuosta melusta, onko siulle Sakari selvinny mistä se tulee ja voiko sitä miten vähentää ?
Mie laitoin omaan kolmipyörään tuon kauppakassikorin taakse, jossa ei oo näkökentän tiellä.

Petri

Kyllä se tulee tärinästä, kun ei ole jousitusta ja jos kumeissa on täyspaineet.

Joo, kyllä tuo kori oli tosiaan pahasti näkkentän edessä. Kokeilin sitä lähinnä sen vuoksi, kun matakatavaratilaa on vähän takana, voisiko sitä sijoittaa eteen. Keulahan on muutenkin kevyt ja puskee helposti suoraan, jos tienpinta on liukas. Täytyy vielä miettiä, jos jotenkin saisi onnistumaan säilytystilaa edessä alemmaksi.

sakari


Re: SH18

Lähetetty: 30 Kesä 2012, 09:00
Kirjoittaja PW

Jos meteli tulee tärinästäniin eikö se tarkoita ett joku paikka on löysällä tai irti jotta kolisee, ei pelkkää renkaiden ääntä ? Tuleeko ääni rungon ja kopan osumisesta toisiinsa ?
Ps. Minkähän takia jää välillä viestejä lukematta kun menen "uudet viestit" kautta ? Joskus löytyy viestejä "lukemattomat viestit" sivulta :? kuten tuokin Sakarin viimeinen viesti tässä ketjussa. :? :?
Petri


Re: SH18

Lähetetty: 30 Kesä 2012, 09:17
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Jos meteli tulee tärinästäniin eikö se tarkoita ett joku paikka on löysällä tai irti jotta kolisee, ei pelkkää renkaiden ääntä ?

Kyllä se rengasmelu kumisi mun kinnerinkin kopassa ihan eri tavalla kuin pelkällä putkirungolla, puhumattakaan sitten kun on katto päällä...

Jukka


Re: SH18

Lähetetty: 30 Kesä 2012, 09:32
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos meteli tulee tärinästäniin eikö se tarkoita ett joku paikka on löysällä tai irti jotta kolisee, ei pelkkää renkaiden ääntä ?

Kyllä se rengasmelu kumisi mun kinnerinkin kopassa ihan eri tavalla kuin pelkällä putkirungolla, puhumattakaan sitten kun on katto päällä...

Jukka

Niin, no joo siitä kopasta tulee kaikukoppa. Jos olis pohja estäskö/auttasko se tuohon kuminaan ?

Petri


Re: SH18

Lähetetty: 30 Kesä 2012, 10:08
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos meteli tulee tärinästäniin eikö se tarkoita ett joku paikka on löysällä tai irti jotta kolisee, ei pelkkää renkaiden ääntä ?

Kyllä se rengasmelu kumisi mun kinnerinkin kopassa ihan eri tavalla kuin pelkällä putkirungolla, puhumattakaan sitten kun on katto päällä...

Jukka

Niin, no joo siitä kopasta tulee kaikukoppa. Jos olis pohja estäskö/auttasko se tuohon kuminaan ?

Petri

Kyllä SH18:n koppa on tiukasti kiinni rungossa. Veikkaan, että pohja vielä lisäisi kuminaa. Olisihan kori silloin varsinainen rumpu. Kuminaa voisi vähentää vaimennuspinnoilla korin sisällä. Kyllä jousitus olisi paras ratkaisu. Jousitettu Quest kulkee liiankin hiljaisesti, kun muut kulkijat valittavat, että se säikyttää heitä ohitustilanteissa.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 30 Kesä 2012, 13:35
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:

Veikkaan, että pohja vielä lisäisi kuminaa. Olisihan kori silloin varsinainen rumpu. Kuminaa voisi vähentää vaimennuspinnoilla korin sisällä.

Näin varmaankin. Telttapatjasta tehty kori ei varmaan kumisisi.

irakas kirjoitti:

Kyllä jousitus olisi paras ratkaisu. Jousitettu Quest kulkee liiankin hiljaisesti, kun muut kulkijat valittavat, että se säikyttää heitä ohitustilanteissa.

En usko että jousitus meteliä kopan sisältä veisi. Vaikka ajokki on ulospäin hiljainen, kyllä siellä rummun sisällä meteliä riittää.


Re: SH18

Lähetetty: 08 Syys 2012, 07:38
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mie oon sitä mieltä ett tätä pyörämallia ei hevin saa kaatumaan. Pitäs tehdä se purje tuohon omaan niin vois kokeilla kaatumisherkyyttä tosissaan ja miten paljon tuulta kestää :wink:
Siullahan on sakari se purjekanootti, minkä kokonen se purje on ? Mikä korkunen masto ?

Petri

Purje on n. 1,5 m2 ja masto on reilut 3 m. Täytyisi olla suola-aavikko enenkuin rupeaisin sellaista asentamaan SH18:aan.

Tänään juhannuscruisailulla jouduin pysähtymään mäkeen ja liikkeelle taas lähtiessä oli liian suuri vaihe päällä ja kovasti ponnistaessa kävi sitten niin, että kampiakseli meni poikki. Olisi alun pitäen pitänyt laittaa pitempi pätkä tuota keskiön akselia kampiakselin sisään. :oops:

22062012 vaurio.jpg
22062012 vaurio.jpg (53.5 KiB) Katsottu 2684 kertaa

Tuollaisessa tilanteessa ei sähkömoottorista ole mitään apua, jos ja kun se on asennettu niin, että moottori käynnistyy vasta vauhdissa.

Aion siirtää sähkölaitteet SH19:ään ja siitä tuleekin aikamoinen menijä, kun siinä on jo 63 vaihdetta asennettuna. :mrgreen:

Sakari

Kansalaisopistolla alkoivat taas hommat ja pääsen hitsaamaan poikkimenneen kampiakselin. Hankin Jyväskylän Ahselliltä kolmannen pallolaakeriyksikön joten nyt tulee rattaiston puolelle kaksi laakeriyksikköä niinkuin Nojanalle ehdotti. Se nyt sitten vaatii sen, että kampiakselin päiden tulee olla tarkalleen samalla suoralla ja sitä varten olen laatinut tällaisen jigin:

07092012 Kampiakselin korjausjigi.jpg

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 08 Joulu 2012, 15:14
Kirjoittaja irakas

SH18 on korjattu ja siirsin siihen sähkölaitteet SH19:sta.

Ajo ilman tuulilasia on osoittautunut epämukavaksi, kun laakean ja kaarevan kannen vuoksi ilmavirta osui voimakkaasti kasvoihin. Sen vuoksi olen tehnyt 1 mm:n pöykarbonaattilevystä kaarevan tuulilasin liukuluukun reunaan:

08122012 SH18.1.jpg

Tuulilasin etäisyyttä kasvoista voi muuttaa siirtämällä liukuluukkua. Toimii ihan mukavasti. Kun vielä suurennan visiiriä sivuille päin ja miksei myös taakse, saan niskankin suojaan. Kypärä visiireineen muodostaa siten istuinaukon katon. Tai oikeastaan voisi tehdä polykarbonaattilevystä kypärän päälle ja siihen kiinni yhtenäisen kuvun. :mrgreen:

Istuinaukon takareunaan on tarkoitus vielä laittaa kiinteä suojus ohuesta kumilevystä.

Tuolla lopetetussa ketjussa "keskusteltiin" kuljettajan tarvitseman tilan leveydestä. SH18:ssa on leveys hartioiden kohdalla 49 cm. En tiettävästi ole läskimooses enkä harteikas, mutta yhtään kapeammaksi en sitä tekisi. Minusta 50 cm olisi minimi-yleismitaksi hyvä. Kyllä kuljettajan ajomukavuuttakin pitää ajatella. Ei sitä kauan viihtyisi sardiinina purkissa.

Kyllä tällainen kolmipyöräinen ja sähköavusteinen velomobiili, paino molemmilla vetävillä takapyörillä, on ehdoton menopeli talvella. Menee aikamoisessa umpihangessakin melkoista vauhtia.

Sakari

SH18 tämänhetkisessä asussaan:


Re: SH18

Lähetetty: 08 Joulu 2012, 16:50
Kirjoittaja terppa
irakas kirjoitti:

Ajo ilman tuulilasia on osoittautunut epämukavaksi, kun laakean ja kaarevan kannen vuoksi ilmavirta osui voimakkaasti kasvoihin. Sen vuoksi olen tehnyt 1 mm:n pöykarbonaattilevystä kaarevan tuulilasin liukuluukun reunaan:

Tuulilasin etäisyyttä kasvoista voi muuttaa siirtämällä liukuluukkua. Toimii ihan mukavasti. Kun vielä suurennan visiiriä sivuille päin ja miksei myös taakse, saan niskankin suojaan. Kypärä visiireineen muodostaa siten istuinaukon katon. Tai oikeastaan voisi tehdä polykarbonaattilevystä kypärän päälle ja siihen kiinni yhtenäisen kuvun. :mrgreen:

Istuinaukon takareunaan on tarkoitus vielä laittaa kiinteä suojus ohuesta kumilevystä.

Tuolla lopetetussa ketjussa "keskusteltiin" kuljettajan tarvitseman tilan leveydestä. SH18:ssa on leveys hartioiden kohdalla 49 cm. En tiettävästi ole läskimooses enkä harteikas, mutta yhtään kapeammaksi en sitä tekisi. Minusta 50 cm olisi minimi-yleismitaksi hyvä. Kyllä kuljettajan ajomukavuuttakin pitää ajatella. Ei sitä kauan viihtyisi sardiinina purkissa.

Kyllä tällainen kolmipyöräinen ja sähköavusteinen velomobiili, paino molemmilla vetävillä takapyörillä, on ehdoton menopeli talvella. Menee aikamoisessa umpihangessakin melkoista vauhtia.

Sakari

Miten on, onko tuon visiirin kanssa huurtumisongelmia? Itse tykkään visiiristä omassa pyörässäni ihan pahimpia kesähelteitä lukuunottamatta, visiirin mitoitus käytännössa asettui semmoiseksi, että sen yläreuna on silmien tasalla jolloin ajoviima menee pääsosin pään yli mutta visiirin yli voi katsoa ja näin mahdollinen huurtuminen tai sadepisarat ei haittaa. Kypärässä on kans visiiri niin ei otsaakaan kylmää.

Wawissa siinä kohin missä mulla hartiat nappasi kiinni oli 45-47 cm tilaa, hyvää siinä oli se, että sai voimaa ajoon puristamalla hartioilla mutta se teki pitkän matkan taittamisen hyvin epämukavaksi. Parempi on reilu tila kuskille ja oikein muotoiltu penkki josta sen tuen saa.


Re: SH18

Lähetetty: 08 Joulu 2012, 17:12
Kirjoittaja irakas
terppa kirjoitti:

Miten on, onko tuon visiirin kanssa huurtumisongelmia? Itse tykkään visiiristä omassa pyörässäni ihan pahimpia kesähelteitä lukuunottamatta, visiirin mitoitus käytännössa asettui semmoiseksi, että sen yläreuna on silmien tasalla jolloin ajoviima menee pääsosin pään yli mutta visiirin yli voi katsoa ja näin mahdollinen huurtuminen tai sadepisarat ei haittaa. Kypärässä on kans visiiri niin ei otsaakaan kylmää.

Wawissa siinä kohin missä mulla hartiat nappasi kiinni oli 45-47 cm tilaa, hyvää siinä oli se, että sai voimaa ajoon puristamalla hartioilla mutta se teki pitkän matkan taittamisen hyvin epämukavaksi. Parempi on reilu tila kuskille ja oikein muotoiltu penkki josta sen tuen saa.

Kyllä on huurtumisilmiötä ja kovasti tuulilasissa, jos se on liian lähellä naamaa. Onneksi etäisyyttä voi säätää sellaiseksi, ettei se pääse huurtumaan. Kypärän visiirin alareuna on katselinjan yläpuolella eikä haittaa vaikka visiiri huurtuisikin.

Sakari
Lainaus korjattu t:MSK


Re: SH18

Lähetetty: 08 Joulu 2012, 18:38
Kirjoittaja PW

Sakarin kinnerissä on klassista tyyliä, aivan upea.
Oma kolmipyörä pitäs kattaa - en tiedä olisko vaan parasta kopsata tästä mallia jos vaan osaan.

Petri


Re: SH18

Lähetetty: 08 Joulu 2012, 18:41
Kirjoittaja Pastori

Kokkeile PW tommoista rättikatetta, tommosta aattelin pikkupojan koneeseen jahka saan ne renkaat ensin tehtyy.
Kuva


Re: SH18

Lähetetty: 02 Tammi 2013, 20:11
Kirjoittaja PW

Mites Sakarin talviajokokemukset tällä sukkulalla ? Siulla on veto eripuolella ku miun kolmipyörässä ja painopiste ilmeisesti edempänä. Siirtääkö keulaa vasemmalle esim liukkaassa mäessä tai kovasti runtatessa ? Mites pito liukkaalla ?

Petri


Re: SH18

Lähetetty: 02 Tammi 2013, 21:03
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Mites Sakarin talviajokokemukset tällä sukkulalla ? Siulla on veto eripuolella ku miun kolmipyörässä ja painopiste ilmeisesti edempänä. Siirtääkö keulaa vasemmalle esim liukkaassa mäessä tai kovasti runtatessa ? Mites pito liukkaalla ?

Petri

Joo, olenkin tässä meinannut kirjoittaa kokemuksia tuonne talviajo-osioon.

Varsinaista keulan siirtymistä ei SH18:lla ole, kun minulla on napamoottori toisessa takapyörässä ja kauramoottori toisessa. Enempi on muita ongelmia. Kun ajotiet eivät ole tätä nykyä mitenkään tasaiset, on epämukavaa korista aiheutuva melu, kun ei ole jousitusta. Vielä kun ajajan tila ei ole suuren suuri, on poukkoilevassa ajokissa ajo tuon melun lisäksi oikeastaan aika epämukavaa. Niinpä siirsinkin sähkölaitteet lowraceri SH19:ään ja asensin siihen vielä nastarenkaat sekä eteen että taakse. Siinä on nyt kauramoottori edessä ja sähkömoottori takana ja takajousitus. Sillä pärjää hyvin, jos keli on hyvä, mutta tänäisellä loskakelillä ei ajosta tullut yhtään mitään. :evil:

Talviajon tekee huomattavasti mukavammaksi, jos nojakissa on jousitus. Täytyisiköhän ruveta tekemään vempelettä, jossa olisi jousitus molemmissa päissä. :roll:

Sakari